معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۱۳:۳۶

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته سوم و چهارم آذرماه 1402 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن : 

وزارت اقتصاد جمهوری دومینیکن از تصویب 1214 طرح سرمایه گذاری عمومی خبر می دهد

اداره کل سرمایه گذاری عمومی وزارت اقتصاد، برنامه ریزی و توسعه گزارش می دهد که در ماه نوامبر سال جاری 16 پروژه سرمایه گذاری عمومی (در مجموع 1214 پروژه از ژانویه تا نوامبر) به تصویب رسید که این نشان دهنده رشد سالانه 174 درصدی برای این دوره است. هزینه کل پروژه‌های تصویب شده در ماه نوامبر 3,361 میلیون پزو است (58.5 میلیون دلار) و 2 میلیارد و 944 میلیون دلار در مجموع در سال 2023 سرمایه گذاری انجام شده است . 50 درصد از پروژه‌های تصویب شده در نوامبر مربوط به بخش مسکن و خدمات اجتماعی (8 پروژه) است.

https://listindiario.com/economia/20231219/ministerio-economia-informa-aprobacion-1-214-proyectos-inversion-publica_787630.html

وزیر سابق اقتصاد بر نیاز به حذف همه معافیت های مالیاتی  در دومینیکن تاکید کرد

آقای ایسیدورو سانتانا، وزیر سابق اقتصاد جمهوری دومینیکن از عملکرد دولت آقای لوئیس آبینادر، رئیس جمهور فعلی این کشور در مسائل اقتصادی، به ویژه رشد مثبت تولید ناخالص داخلی، نرخ ارز کنترل شده و تورم متوسط به رغم شرایط بحران‌های بزرگ جهانی تمجید کرد. با این حال گفت که جمهوری دومینیکن موظف است درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد تا مشکلات و چالش های بزرگ جامعه دومینیکن یعنی فقر، مشکلات بهداشتی، آموزشی، غذایی و نیز ایجاد اشتغال را حل کند. وی در این راستا حذف تمامی معافیت‌های مالیاتی برای همه بخش‌ها از جمله بخش جهانگردی  و مناطق آزاد را پیشنهاد  کرد. 

https://acento.com.do/economia/isidoro-santana-suggiere-eliminar-todas-las-exenciones-fiscales-para-el-2024-donde-turismo-y-zonas-francas-9282416.html

دومینیکن تولید انرژی خورشیدی را توسعه می دهد

بانک پوپولار دومینیکن و شرکت «کوتوپری سولار» تحت رهبری شرکت اسپانیایی «اکسیونا انرژی و کوتوسولار هلدینگ» از امضای قرارداد اعطای وام تا سقف 100 میلیون دلار برای تامین مالی ساخت پارک فتوولتائیک خورشیدی کوتوپری یک، دو و سه خبر دادند که بزرگترین پارک خورشیدی در آمریکای مرکزی و حوزه کارائیب خواهد بود. این پروژه انرژی که در حال ساخت است، در منطقه گوایمات واقع خواهد شد و دارای ظرفیت اسمی 162.6 مگاوات بر ثانیه است که از سه تاسیسات مستقل هر کدام با ظرفیت  54.20 مگاوات بر ثانیه تشکیل خواهد شد .

https://acento.com.do/economia/firman-contrato-de-prestamo-por-us-100-millones-para-construccion-de-parque-solar-9281993.html

ایالات متحده بیش از 250 میلیون دلار به دومینیکن وام خواهد داد

ایالات متحده از طریق آژانس های دولتی مختلف، بیش از 250 میلیون دلار به جمهوری دومینیکن وام خواهد داد که برای تسهیل اعتبار مالی برای شرکت های خرد، کوچک و متوسط، عمدتاً آنهایی که توسط زنان هدایت می‌شوند، استفاده خواهد شد. این علاوه بر ابتکاراتی است که پروژه‌های انرژی سبز و یا تجدیدپذیر را در اولویت قرار می دهند. شرکت مالی توسعه بین‌المللی (DFC) حدود 200 میلیون دلار برای تسهیل اعتبار مالی برای شرکت های خرد و کوچک و متوسط وام خواهد داد و تضمین می‌کند که 50 درصد آن به شرکت هایی تعلق خواهد گرفت که مدیران آن زن می‌باشند. در همین راستا، مدیر اجرایی DFC افزود که از طریق بانک «سانتاندر» 50 میلیون دلار اضافی برای شرکت هایی که پروژه‌های انرژی سبز و تجدیدپذیر دارند وام اختصاص خواهد یافت. 

https://listindiario.com/economia/20231212/ee-uu-prestara-mas-us-250-millones-facilitar-credito-empresas-proyectos-energia-renovable_786673.html

«USAID» کمک 1.4 میلیون دلاری برای حمایت از تجارت در دومینیکن را اعلام کرد

خانم سوبل کلمن، معاون مدیر آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده (USAID)، طی رویدادی در وزارت صنعت، بازرگانی و شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری دومینیکن اعلام کرد که کشورش کمک مالی 1.4 میلیون دلاری را برای حمایت از اتحاد جهانی برای تسهیل تجارت (GATF) در جمهوری دومینیکن اختصاص خواهد داد . این ابتکار جدید تجارت و فرصت ها را از طریق همکاری عمومی و خصوصی بهبود می‌بخشد. 

https://listindiario.com/economia/20231214/usaid-anuncia-donacion-us-1-4-millones-apoyar-comercio-rd_786908.html

ژاپن 200 میلیون ین برای مبارزه با جلبک سارگاس در دومینیکن کمک می‌کند

آقای روبرتو آلوارز، وزیر امور خارجه جمهوری دومینیکن و آقای تاکاگی ماساهیرو، سفیر ژاپن در این کشور سند مربوط به کمک مالی 200 میلیون ینی (معادل 1.4 میلیون دلار آمریکا) را برای مبارزه با سارگاسوم در سواحل جمهوری دومینیکن امضا کردند. کمک مالی دولت ژاپن در قالب طرح همکاری "برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی" انجام می‌شود. با این مبلغ برنامه ملی نظافت سواحل ، وزارت گردشگری دومینیکن می‌تواند ماشین آلات و تجهیزاتی را برای پاکسازی سواحل 9 استان کشور را به دست بیاورد. 

https://listindiario.com/economia/20231215/japon-dona-200-millones-yenes-enfrentar-especiamiento-sargazo_787028.html

شرکت سرمایه گذاری IDB از مجتمع گردشگری چهار فصل ( Four Seasons Resort ) در  دومینیکن پشتیبانی می‌کند

شرکت سرمایه گذاری IDB با Cisneros Real Estate برای تأمین مالی 134.6 میلیون دلاری مجتمع گردشگری چهار فصل که بخشی از Tropicalia، یک استراحتگاه با کاربری مختلط پایدار در حال توسعه در جمهوری دومینیکن است، پشتیبانی کرده است. این تأمین مالی شامل 49 میلیون دلار از سرمایه گذاری IDB است که با 85.6 میلیون دلار از بانک های محلی و مؤسسات مالی بین المللی تکمیل می‌شود. این مجتمع گردشگری با کاربری مختلط که چندین کاربری از جمله تجاری و فرهنگی را در یک فضا ترکیب می‌کند و مجموعاً 212.4 میلیون دلار است، انتظار می‌رود بیش از 2000 شغل در طول ساخت، 400 شغل در طول عملیات و یک زنجیره تامین فراگیر ایجاد کند که با ده‌ها نفر از کارآفرینان و کشاورزان محلی ارتباط برقرار می‌ نماید . این اقامتگاه شامل یک هتل 95 اتاقه، 25 اقامتگاه خصوصی با برند و مجموعه ای از امکانات رفاهی مرتبط خواهد بود.

https://caribbean.loopnews.com/content/idb-invest-supports-four-seasons-resort-dominican-republic

جامائیکا :

شرکت های جامائیکایی سرمایه گذاری 4 میلیارد دلاری را مورد بحث قرار می دهند

کارشناسان مالی و تجاری جامائیکا امروز با نمایندگان دولت کشور دیدار خواهند کرد تا در مورد پیامدهای افزایش تعداد اتاق های هتل در جامائیکا تا رسیدن به 50 هزار اتاق ظرف پنج سال آتی گفت و گو نمایند .  بدین ترتیب کشور از سرمایه گذاری حدود 4 میلیارد دلاری برای ساخت اتاق های جدید بهره مند خواهد شد که تقریباً معادل درآمد یک سال بخش جهانگردی است. جامائیکا حدود 31510 اتاق هتل از انواع مختلف دارد و پیش بینی می‌شود که در 5 سال آتی می‌تواند بین  هزار 15 تا 20 هزار  اتاق دیگر به این مجموعه اضافه شود.

https://jamaica-gleaner.com/article/business/20231215/high-stakes-meeting-discuss-us4b-hotel-investments

هائیتی :

دولت هائیتی : برای تسهیل توسعه تولید باید بر  برخی از زمینه‌های دیگر اقتصاد کشور تاکید کرد

دولت هائیتی همچنان تاکید بیشتری بر بخش کشاورزی برای افزایش تولید دارد و این به ضرر سایر بخش هایی است که می‌توانند نقش تعیین کننده ای در رشد اقتصادی ایفا کنند.

این ادعا که جمهوری‌هائیتی اساساً یک کشور کشاورزی است، دیگر مبنائی ندارد. برای چندین دهه، کشاورزی دیگر جایگاه اول را در تولید ناخالص داخلی (که امروز حدود 25 درصد است) را به خود اختصاص نمی دهد، بنابراین مقامات کشور باید روی محصولاتی متمرکز شوند که بیشترین مصرف را دارند و به راحتی می‌توان آنان را صادر کرد. از این نظر صنعت کشاورزی و غذایی می‌تواند نقش اساسی داشته باشد. محصولاتی مانند کره بادام زمینی، سس کچاپ، آب میوه‌ها و میوه‌های کنسرو شده و غیره از سوی مصرف کنندگان‌هائیتی بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرند، این محصولات فقط در مقیاس کوچک و عمدتاً در شرکت های خرد، کوچک و متوسط تولید می‌شوند. از سوی دیگر در هائیتی، تجارت خدمات دارد نقش مهمی را بازی می‌کند و اکنون بیش از 50 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد. از جمله این خدمات می‌توان به: خدمات ارتباطی و مخابراتی (اینترنت و ...)، خدمات گردشگری ، خدمات مالی، خدمات مهندسی مرتبط (از جمله خدمات ساختمانی و غیره)، خدمات بیمه و ... اشاره کرد.

مسئولین کشور نیز باید به فعالیت های اقتصادی دانش بنیان توجه بیشتری داشته باشند، یعنی کلیه فعالیت هایی که هدفشان ارائه خدمات بسیار پیشرفته مرتبط با صنعت فناوری اطلاعات، خدمات مشاوره، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، برنامه ریزی، مالی، فناوری اطلاعات، نوآوری دیجیتال، تحقیق و توسعه و غیره می‌باشد . 

از سوی دیگر دولت هائیتی باید پتانسیل معدنی و منابع انرژی موجود در زمین‌های کشور را در نظر بگیرد. به گفته اداره معادن و انرژی، ذخایر زیرزمینی‌هائیتی از نظر منابع معدنی بسیار غنی است. تحقیقاتی که قبلاً در هائیتی در بخش معدن انجام شده است، وجود ذخایر طلا، نقره، مس، بوکسیت، کربنات کلسیم، لیگنیت، سنگ مرمر، پوزولان (نوعی سیمان) و غیره را در زیر خاک‌های‌هائیتی نشان داده است. مواد خام برای تولید سیمان نیز تقریباً در تمام استان‌های‌هائیتی وجود دارد. با این حال، بهره برداری از این نهاده‌ها می‌تواند تولید سیمانی را که در حال حاضر عمدتاً از جمهوری دومینیکن وارد می‌شود را تسهیل کند.

علاوه بر این افزایش تولید فرآورده‌های دارویی در داخل کشور ضروری است و برای انجام این امر حمایت از شرکتهایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند کلیدی است تا بتوانند مواد اولیه، محصولات نیمه تمام یا فرآورده‌های جانبی مورد استفاده در ساخت این فرآورده‌ها را تهیه کنند.

https://lenouvelliste.com/article/245659/autour-du-choix-de-quelques-domaines-a-privilegier-en-haiti-pour-faciliter-le-developpement-de-la-production

کاهش 50 درصدی توقف شناورهای تجاری در بنادر هائیتی

آقای جوسلین ویلیر، مدیر کل اداره ملی بندر هائیتی گفت که به دلیل محیط ناامن موجود توقف کشتی‌ها در بنادر کشور به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. وی در همین راستا تاکید کرد:" از 800 توقف ثبت شده در سال گذشته، امسال تنها 400 توقف داشته ایم بطوری که در مدت کمتر از یک سال 50 درصد توقف کشتی‌ها در بنادر کشور کاهش یافته است. این بدان معناست که کشتی‌های کمتر در بنادر هائیتی مستقر می‌شوند که به معنای از دست دادن درآمد است". وی از سوی دیگر گفت: 80 درصد محصولات مصرفی در کشور از طریق بنادر مختلف وارد می‌شود و درآمدهای بنادر و گمرکات مختلف از این راه تامین می‌گردد. براساس گزارش گمرک، در 9 ماهه اول سال مالی 2023-2022  واردات نسبت به مدت مشابه سال مالی گذشته حدود 700 هزار تن کاهش داشته است. 

https://lenouvelliste.com/article/245938/chute-de-50-des-escales-dans-les-ports-haitiens-selon-jocelin-villier-directeur-general-de-lautorite-portuaire-nationale

پایان برنامه انکوباتور «Startup Talent de Haití» و ایجاد 90 شرکت جوان

پس از دو سال و نیم آموزش و حمایت لازم از کارآفرینان جوان، برنامه رشد «Startup Talent de Haití» با ارزیابی 86 شرکت (از 90 شرکت شرکت کننده ) به پایان رسید. شرکت های مزبور مایل به ثبت رسمی خود هستند و سهم بازار  خود را به دست بیاورند. طی این مدت نمایندگان شرکت ها نحوه دسترسی به منابع مالی از بانک ها را یاد گرفتند و نیز با تعاونی‌های پس انداز و اعتبار (CEC) و اعتبارات خرد و نحوه صادرات محصولات خود به خارج از کشور آشنا شدند.

https://lenouvelliste.com/article/245986/fin-du-programme-dincubateur-haiti-startup-talent-90-entreprises-de-jeunes-creees

آنتیگوا و باربودا :

پیش‌بینی رشد 8.1 درصدی اقتصاد آنتیگوا و باربودا در سال 2023

بانک مرکزی کارائیب شرقی رشد 8.1 درصدی اقتصاد آنتیگوا و باربودا را تا پایان سال 2023 بر اساس داده‌های موجود تا سپتامبر 2023 پیش بینی کرده است. نخست وزیر گاستون براون این پیش بینی را در سخنرانی بودجه خود با اشاره به مسیر رشد کشور به اشتراک گذاشت. وی گفت نتیجه رشد 8.2 درصدی در سال 2021، 9.5 درصدی در سال 2022 و رشد چشمگیر 8.1 درصدی در سال 2023 بود که با هیچ کشوری به جز گویان با بهره برداری اخیر از نفت و گاز قابل مقایسه نمی‌باشد. وی سهم قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی را ناشی از رشد گردشگری و  صنعت ساخت و ساز دانست، اما گفت باید توجه داشت که هر بخش دیگری در اقتصاد، از کشاورزی گرفته تا تولید و تجارت عمده و خرده فروشی، حمل و نقل، مخابرات و خدمات مالی در سال 2023 رشد داشته اند . وی افزایش قابل توجه مسافران وارده با کشتی‌های کروز را با 435649 بازدید از ژانویه تا اکتبر 2023 برجسته کرد که از مجموع 380172 نفر در سال 2022 پیشی گرفت. پیش بینی می‌شود تا سال 2023 تعداد مسافران کروز  تا پایان سال از 680000 نفر فراتر رود.

https://caribbean.loopnews.com/content/antigua-barbudas-economy-surges-81-growth-forecast-2023

 گرانادا :

دولت گرانادا بودجه 1.6 میلیارد دلاری را برای سال 2024 ارائه کرد

دولت گرانادا بودجه 1.6 میلیارد دلاری را برای سال 2024 با عنوان «گرانادا در 50 سالگی، توانمندسازی مردم ما، متحول کردن ملت ما» به پارلمان ارائه کرد. دنیس کورنوال، وزیر دارایی گفت که این بودجه از سوی مردم و برای مردم است. خلاصه کلی بودجه به این شرح است:

درآمدهای تکراری: 1.2 میلیارد دلار، کل کمک های مالی: 104.6 میلیون دلار، هزینه‌های جاری: 901.4 میلیون دلار، هزینه سرمایه: 419.5 میلیون دلار، مازاد حساب جاری: 315.4 میلیون دلار، بازپرداخت های اصلی (استهلاک): 335.5 میلیون دلار، مازاد اولیه (بعد از کمک هزینه): 57.2 میلیون دلار، مازاد کلی: 0.6 میلیون دلار.

https://caribbean.loopnews.com/content/grenada-government-presents-ec16-billion-budget-2024

جامعه کشورهای حوزه کارائیب ( کاریکوم ) :

ECLAC: فعالیت اقتصادی در کارائیب مسیر رشد پایینی را نشان می دهد

کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب (ECLAC) می‌گوید که فعالیت‌های اقتصادی در این منطقه همچنان مسیر رشد پایینی را نشان می‌دهد. مرور مقدماتی اقتصاد آمریکای لاتین و کارائیب در  2023 نشان می دهد منطقه در مسیر رشد پایین باقی خواهد ماند، که به این معنی است که ایجاد شغل کاهش می یابد و شکاف های غیر رسمی و جنسیتی دیگر برای صاحبان مشاغل ادامه خواهد داشت. بر اساس این گزارش، آمریکای لاتین و دریای کارائیب به طور متوسط 2.2 درصد در سال 2023 و 1.9 درصد در سال 2024 رشد خواهند کرد که که نشان دهنده کاهش رشد منطقه از سطوح مشاهده شده در سال 2022 است. این گزارش بر ناهمگونی میان کشورهای منطقه تاکید دارد. رشد آمریکای جنوبی 1.5 درصد در مقابل 3.8 درصد در سال 2022، گروه متشکل از آمریکای مرکزی و مکزیک با 3.5 درصد کاهش نسبت به 4.1 درصد در سال گذشته و دریای کارائیب، بدون احتساب گویان، رشد 3.4 درصدی پیش بینی می‌شود که نسبت به 6.4 درصد در سال گذشته کاهش یافته است.

https://caribbean.loopnews.com/content/eclac-economic-activity-caribbean-shows-low-growth-trajectory

صندوق توسعه عربستان سعودی تفاهم نامه‌های چارچوبی را با دو کشور CARICOM امضا می‌کند

مدیر اجرایی صندوق توسعه عربستان سعودی (SFD)، سلطان المرشاد دو یادداشت تفاهم چارچوب توسعه ای را با دولت های سنت وینسنت و گرنادین و سنت کیتس و نویس امضا کرده است. امضای این توافق در ریاض، به عنوان بخشی از اجلاس سران سعودی – کاریکوم که 16 نوامبر 2023 آغاز شد، انجام شد. اولین تفاهم نامه که با نخست وزیر سنت وینسنت و گرنادین ، دکتر رالف گونسالوز امضا شد، تصریح می‌کند که SFD بودجه ای به ارزش 50 میلیون دلار برای تأمین مالی توسعه، ساخت و ساز و بازسازی تعدادی از ساختمان‌ها و تأسیسات متاثر از بلایای طبیعی به این کشور کارائیب ارائه خواهد کرد. با تامین مالی این پروژه، SFD به بازسازی زیرساخت های اساسی، ترویج توسعه پایدار و افزایش انعطاف پذیری اقتصادی کشور در پی بلایای طبیعی کمک خواهد نمود. دومین تفاهم نامه، که با نخست وزیر سنت کیتس و نویس، دکتر ترنس درو امضا شد، تصریح می‌کند که SFD بودجه ای به ارزش 40 میلیون دلار برای تأمین مالی توسعه پروژه نیروگاه‌ها فراهم می‌کند. با تامین مالی این پروژه، SFD به حمایت از تامین انرژی کشور، در کنار توسعه اجتماعی-اقتصادی سنت کیتس و نویس کمک خواهد کرد.

SFD در راستای ماموریت خود برای ترویج توسعه پایدار جهانی از سال 1975، بیش از 800 پروژه توسعه به ارزش 20 میلیارد دلار را در بیش از 100 کشور در سراسر جهان تامین مالی کرده است. SFD نزدیک به چهار دهه است که به طور فعال در پروژه‌های توسعه در کشورهای عضو کاریکوم شرکت داشته است و از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 670 میلیون دلار برای 12 پروژه عمرانی را در حوزه کارائیب تامین مالی کرده است.

https://caribbean.loopnews.com/content/saudi-fund-signs-framework-mous-two-caricom-countries

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما