معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۱۱:۰۰ - مشاهده: ۱۱۹

اخبار اقتصادی کلمبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کلمبیا در هفته چهارم آذرماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش اعتماد مصرف کننده کلمبیایی در ماه نوامبر به دلیل نگرانی‌های خانوار

میزان شاخص مصرف کننده کلمبیایی "فه دسارویو" (Fedesarrollo) در ماه نوامبر، به نسبت ماه اکتبر، 6.9 واحد کاهش یافت و به عدد منفی 20.9 درصد رسید. نتایج منتشر شده از مرکز پژوهش کلمبیا نشان می دهد که میزان اعتماد مصرف کننده کلمبیایی در تمام سطوح اجتماعی، به نسبت ماه اکتبر، با روند کاهشی همراه بوده است. در ماه نوامبر، در اقشار ضعیف، متوسط و قوی به ترتیب این شاخص 2.2 درصد، 11.9 درصد و 6.8 درصد کاهش داشته است.

شاخص تمایل مصرف کنندگان به خرید اقلام خانوار، در ماه نوامبر با 4.6 درصد رشد به عدد منفی 31.5 درصد رسید. از سوی دیگر، شاخص تمایل به خرید مسکن در کلمبیا نیز در ماه نوامبر به نسبت ماه اکتبر حدود 7.3 درصد افزایش داشته و به عدد منفی 38.5 درصد رسیده است. بر اساس تقسیم بندی شهری، این شاخص در شهرهای "مدجین"، "بوگوتا" و "بارانکیا" به ترتیب 17.1 درصد، 9.1 درصد و 7 درصد رشد داشته است. (منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/la-confianza-del-consumidor-disminuyo-en-noviembre-segun-encuesta-de-fedesarrollo-3766588

بدهی خارجی بخش دولتی کلمبیا 3.7 درصد افزایش یافت

طبق گزارش بانک کلمبیایی "لا ریپوبلیکا" میزان بدهی این کشور، در پایان سه ماهه سوم سال جاری، به 109.537 میلیون دلار رسیده است، عددی که با 55.1 درصد از تولید ناخالص داخلی (PIB) کشور برابری می‌کند. طبق این گزارش بیشتر بدهی‌ها مربوط به وام ها و اوراق قرضه می‌باشند، که 84 درصد آن متعلق به وام های سررسیدی با مدت زمان بیشتر از یک سال و 16 درصد آن متعلق به وام های سررسیدی با مدت زمان کمتر از یکسال است.

بدهی کشور در ماه دسامبر سال 2023 برابر 108.168 میلیون دلار بود که این میزان از بدهی برابر 31.3 درصد از تولید ناخالص داخلی (PIB) کلمبیا است. این تغییرات به موضوع افزایش بدهی بلند مدت (به ارزش 3.913 میلیون دلار آمریکا) و کاهش بدهی کوتاه مدت (به ارزش 388 میلیون دلار امریکا) برمی‌گردد.

بانک مرکزی نیز اعلام کرده که بر اساس نوع بستانکاری، بیشترین مقدار بدهی خارجی بخش عمومی (به ارزش 3.525 میلیون دلار امریکا) به افزایش بدهی به دارندگان اوراق بهادار (به ارزش 2.854 میلیون دلار امریکا) برمی‌گردد؛ پس از آن بانک ‌های چند جانبه (به ارزش 523 میلیون دلار امریکا) و بانک‌ های تجاری (به ارزش 374 میلیون دلار امریکا) قرار دارند، که 227 میلیون دلار آن با کاهش تعهدات نسبت به بانک ‌های دوجانبه و سایر بستانکاران جبران می‌گردد.

طبق گزارش مذکور، از مجموع بدهی بخش عمومی حدود 69 درصد به تعهدات دولت ملی، 22 درصد به نهاد های متمرکز و 9 درصد باقیمانده به تعهدات سایر بدهکاران مربوط می‌شود. بر اساس اعتباردهندگان، 51 درصد از مجموع بدهی متعلق به اوراق بهادار صادر شده در بازارهای بین‌المللی است، 36 درصد به وام ‌هایی با بانک ‌های چند جانبه و 13 درصد به اعطای اعتبارات به نهادهای دوجانبه و مؤسسات مالی مربوط می‌شود. (منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/deuda-externa-del-tercer-trimestre-de-2023-3766203

عدم افزایش قیمت حامل های انرژی در کلمبیا، در آخرین ماه سال جاری میلادی

وزارت دارایی کلمبیا اعلام کرد قصد دارد تا افزایش قیمت بنزین در کشور را برای جبران شکاف قیمتی و جبران کسری بودجه صندوق ثابت سازی قیمت سوخت، تا ماه دسامبر به تاخیر بیاندازد و به ماه ابتدایی سال آینده میلادی موکول کند.

"ریکاردو بونیا"، وزیر دارایی کلمبیا اعلام کرد که دولت قصد دارد تا تنظیم قیمتی بنزین در کشور را به ماه فوریه سال 2024 موکول کند. وی اعلام کرد: «طبق برآوردهای ما، فاصله زیادی تا جبران شکاف قیمتی نداریم، ما قبلا این موضوع را مطرح کرده بودیم که سه مرحله دیگر از افزایش قیمت باقی مانده است و تنها دو مرحله باقی مانده است، البته بنده بر این باورم که تنها با مرحله ای دیگر، به هدف دولت برسیم.» (منبع: لاریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/minhacienda-confirma-que-no-habra-alza-de-gasolina-en-diciembre-pero-si-en-enero-3765890

سازمان ملی هیدروکربن کلمبیا اعلام کرد، قرارداد اکتشافی جدیدی در راه نخواهد بود

"اورلاندو ولاندیا سپولودا"، رئیس سازمان ملی هیدروکربن‌های کلمبیا (ANH)، در جلسه عمومی حسابرسی وزارت معدن و انرژی کلمبیا (MinEnergia) اعلام کرد، با وجود اینکه بیش از 15 میلیون هکتار زمین نفت خیز و مساعد اکتشاف نفت در کشور وجود دارد، قرارداد جدیدی برای گسترش مرزهای اکتشافی به امضا نخواهد رسید. وی در ادامه به اهمیت استفاده مفید از 300 قرارداد امضا شده موجود در این زمینه اشاره کرد.

در ادامه رئیس سازمان نیز تاکید کرد که انتقال انرژی نه تنها به معنای کاهش کربن ‌زدایی در اقتصاد و انرژی است، بلکه به معنای استفاده از منابع جدید نیز می‌باشد. وی افزود: "آنچه ما نیاز داریم، کاهش وابستگی به منابع انرژی فسیلی و استفاده از منابع غیرمعمول است."

در طول جلسه مذکور، "آندرس کاماچو"، وزیر معادن و انرژی گزارشی درباره فعالیت‌ های انجام شده در سال جاری در حوزه معدن و انرژی ارائه کرد، وی بر ساخت و انتشار نقشه راه انتقال انرژی تأکید کرد که شامل ساماندهی گفتگوهای منطقه ای، مسیر اساسی برای انتقال انرژی عادلانه، تحلیل اجتماعی و محیطی از وضعیت انرژی و یک سند درباره پتانسیل آن می‌شود. (منبع: لاریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/audiencia-publica-de-rendicion-de-cuentas-del-ministerio-de-minas-y-energia-3765940

تاکید رئیس جمهور بر ضرورت افزایش تقاضای کالا و خدمات برای فعال سازی مجدد اقتصاد

گوستاوو پترو، رئیس جمهور کلمبیا در سخنرانی خود، اعلام کرد که کاهش موجودی‌ها نشان دهنده مسیری مثبت برای اقتصاد کشور است. وی به کاهش 33 درصدی موجودی کالا در مقایسه با سه ماهه مشابه سال 2022 اشاره کرد و این کاهش را مثبت دانست.

به گفته وی با وجود اینکه تقاضا کالا در کشور افزایش یافته، باید بیشتر بر روی این موضوع کار شود تا تقاضا بالاتر رود. تخریب تقاضا است که به تخریب تولید می انجامد. وی تاکید کرد که داده‌های اداره اداری ملی آمار "دانه" (Dane) نشان می دهد که فروش مازاد تولید شروع شده و این مسیری مثبت برای اقتصاد کلمبیا محسوب می‌شود.

https://www.larepublica.co/economia/el-presidente-de-la-republica-gustavo-petro-durante-lanzamiento-del-censo-economico-nacional-urbano-2024-3766151

قیمت بنزین در کلمبیا در یک قدمی یکسان شدن با قیمت جهانی

گوستاوو پترو، رئیس جمهور کلمبیا از فرا رسیدن زمان یکسان شدن قیمت بنزین در کشور با قیمت جهانی آن خبر داد. رئیس جمهور کلمبیا اعلام کرد که طبق برنامه ای که دولت برای افزایش قیمت بنزین در کشور در نظر گرفته بود، تنها یک مرحله از افزایش قیمت باقی مانده و پس از آن قیمت بنزین با نوسانات قیمت بین المللی تغییر خواهد کرد.

دولت افزایش قیمت بنزین را با هدف یکسان سازی آن با قیمت بین المللی از ماه اکتبر سال 2022 آغاز کرد، و هدف دیگر دولت جبران کسری بودجه ای بود که در صندوق تثبیت قیمت حامل های انرژی (FEPC) ایجاد شده بود.

طبق هدف گذاری دولت، قیمت بنزین باید تا حدود 16 هزار پزو به ازای هر گالن برسد، ولی اکنون با توجه به این که قیمت جهانی بنزین کاهش یافته و در پایان سال میلادی قرار داریم، دولت مرحله ی آخر را به ابتدای سال آینده موکول کرده است و پس از آن قیمت بنزین با قیمت جهانی آن در نوسان خواهد بود. (منبع: لا سمانا)

https://semana.com/politica/articulo/petro-anuncia-el-ultimo-incremento-en-el-precio-de-la-gasolina-de-2023-senalo-que-en-adelante-fluctuara-con-los-vaivenes-del-precio-internacional/202324/

اختصاص 20.000 میلیون پزویی برای تامین مالی پروژه‌های انتقال انرژی

شرکت نفتی کلمبیایی اکوپترول، وزارت علوم، فناوری و نوآوری کلمبیا و وزارت معادن و انرژی کلمبیا طی فراخوانی و با هدف ادغام شرکت ‌های متخصص، مراکز تحقیقات، مؤسسات آموزش عالی و رهبران صنعت، از این مراکز دعوت به عمل آوردند تا برای حل پنج چالش مرتبط با انتقال و پایداری انرژی و محیط زیست به میدان بیایند.

فراخوان مذکور تا ماه مارس سال 2024 اعتبار خواهد داشت و سرمایه ای که این مراکز برای آن در نظر گرفته اند چیزی بیش از ۲۰،۰۰۰ میلیون پزو خواهد بود. طبق بیانه ای که شرکت اکوپترول منتشر کرده، طرح های پیشنهادی می‌توانند برای پیشبرد طرح های خود از بودجه ای تا سقف 4.000 میلیون پزو نیز بهره مند گردند.

چالش هایی که تحت رهبریت علمی و فناورانه مرکز نوآوری و فناوری (ICP) طراحی شده، به توسعه راهکارها در زمینه‌های زیر متمرکز شده اند: تولید انرژی تجدیدپذیر از طریق بیومس (زیست توده)، بهینه‌سازی محصولات پیرولیز (آذرکافت) پلاستیک، استفاده مجدد از آب ‌های فاضلاب خانگی، ارزش‌گذاری دی‌اکسید کربن از طریق همزیستی صنعتی و فناوری بهبود کیفیت هوا. (منبع: ال پاییس)

https://www.elpais.com.co/economia/ecopetrol-y-minminas-disponen-20000-millones-para-financiar-proyectos-de-transicion-energetica-1547.html

اثرات ناامنی بر اشتغال در بخش نفت کلمبیا

طبق برآوردهای شرکت کمپترول کلمبیا، صنعت نفت مطابق با داده ‌های اداره اداری آمار کشور (DANE)، ۱.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص می‌دهد و از نظر ایجاد شغل، این بخش می‌تواند حدود ۲۰۰٬۰۰۰ شغل مستقیم در سراسر زنجیره تولید ایجاد کند. با این حال، داده‌های اخیر درباره فعالیت‌های تعمیر و نوسازی چاه‌ها و اکتشاف، به همراه مشکلات امنیتی، در حال تأثیرگذاری بر نیروی کار مشغول در مناطق تولیدی و سایر مناطق کشور است.

داده‌های کامپترول نشان می‌دهد که در سال جاری به دلیل کاهش فعالیت چاه‌ها، حدود ۲۰٬۰۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم از دست رفته است. علاوه بر این، طبق انتظارات اکوپترول، بزرگ ترین تولیدکننده گاز و نفت کلمبیا، در سال آینده این روند پایین‌تر از آنچه در سال ۲۰۲۳ است، باقی خواهد ماند. (منبع: پروتافولیو)

https://www.portafolio.co/economia/empleo/inseguridad-ha-hecho-que-sector-petrolero-pierda-20-000-empleados-594184

زیرساخت های کلمبیا در انتظار پروژه‌های بیشتر

"خوان مارتین کایسیدو"، رئیس اتحادیه ساخت و ساز کلمبیا (CCI)، در کنگره سالانه این اتحادیه، اعلام کرد که احیا بخش ساخت و ساز کشور، به بازیابی اعتماد سرمایه‌گذاران و راه‌اندازی پروژه‌های بیشتر نیاز دارد. وی به طور خاص به این موضوع اشاره کرد: «ضرورت دارد تا در اولین فرصت، مجموعه ای از پروژه‌ها را به مناقصه بگذاریم که میزان سرمایه‌گذاری در آنها به بیش از ۲۵ تریلیون پزو برسد.»

 این پروژه‌ها شامل جاده‌های "پاستو-پوپایان"، "وییتا-گوادواس"، "کالارکا-لاپایلا"، قطار "لا دورادا-چیریگوانا"، فرودگاه "کالی" و گسترش فرودگاه "الدورادو" می‌شوند. در ادامه ایشان به لزوم وجود یک طرح ویژه برای تسریع در تصویب این طرح‌ ها در سازمان برنامه ریزی ملی (DNP) و وزارت دارایی  نیز تاکید کرد.

علاوه بر این، او یادآوری کرد که طبق گزارش فدراسیون توسعه کلمبیا "فدسارولو"، به ازای هر افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ ها، به میزان ۰.۷ درصد تولید ناخالص داخلی در سال، از میزان بیکاری مقدار ۰.۸ درصد و از میزان فقر مقدار ۰.۶ درصد کاهش می‌یابد. (منبع: پرتافولیو)

https://www.portafolio.co/economia/infraestructura/los-proyectos-de-infraestructura-en-colombia-que-se-mantienen-en-stand-by-594346

تورم در کلمبیا، جنگی که در سال 2024 نیز ادامه خواهد داشت

برخلاف تصورات عده ای مبنی بر پیروزی جنگ علیه هزینه‌های بالای زندگی در کلمبیا، شاخص هایی در این کشور وجود دارند که این تصورات را رد می‌کنند، مثل پدیده آب و هوایی "ال نینیو" و افزایش قیمت بنزین.

یکی از بزرگترین جنگ هایی که کلمبیا در سال 2023 با آن در حال مبارزه بود، تورم افسار گسیخته بود که با برداشتن گام های موثر، این کشور هشت ماه متوالی کاهش تورم را تجربه کرد. هر چند این روند کاهشی همچنان ادامه دارد ولی پیش بینی می‌شود که این مسیر پر چالش در سال 2024 نیز باید دنبال شود.

به گفته کارشناسان با وجود اینکه طوفان تورم متوقف شده، ولی احتمال باران‌های قوی برای ناهموار کردن مسیر وجود دارد و ممکن است پیمودن مسیر بهبود اقتصاد را کندتر کند. در کنار فاکتور های عنوان شده، افزایش قیمت انرژی و افزایش عوارض جاده ای، که البته میزان آن مشخص نیست نیز می‌تواند بر این موضوع تاثیر بگذارد. (منبع: پرتافولیو)

https://www.portafolio.co/economia/finanzas/que-falta-para-ganarle-la-batalla-a-la-inflacion-el-proximo-ano-594340

برخلاف انتظار وزارت دارایی، تولید ناخالص داخلی کلمبیا (PIB) 0.3 درصد کاهش یافت

طبق گزارش اداره اداری ملی آمار کلمبیا "دانه"، میزان تولید ناخالصی در کلمبیا، برخلاف انتظار وزارت دارایی، در سه ماهه سوم سال با کاهش 0.3 درصدی روبرو شد. سه ماهه چهارم سال نیز با همین روند منفی آغاز شد، یعنی روند منفی اقتصاد که از ماه آگوست آغاز شده بود را دنبال کرد و در آن زمان ۰.۴ درصد و در ماه سپتامبر ۰.۱ درصد کاهش را تجربه کرد.

علاوه بر وجود روند کاهشی در شاخص پایش اقتصادی، تولید ناخالص داخلی (PIB) کشور نیز در سه ماهه سوم 0.3 درصد کاهش داشته و فعالیت‌ های اولیه نیز 5.20 درصد کاهش داشته اند. فعالیت‌ های اولیه شامل بخش ساخت و ساز و صنایع تولیدی می‌شوند. این کاهش به نسبت ماه اکتبر سال گذشته صورت گرفته و میزان آن، رفتار تولید ناخالص داخلی را رهبری کرده است. (منبع: ال ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/la-economia-colombiana-cayo-0-4-en-octubre-segun-el-dane-3769275

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما