معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۱- ۱۷:۰۸ - مشاهده: ۱۱۵

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفتۀ سوم آذر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش تولید صنعتی ایتالیا در اکتبر

تولید صنعتی ایتالیا در اکتبر 2023 نسبت به ماه قبل، کاهشی 0.2 درصدی داشته و نسبت به اکتبر 2022 نیز 1.1 درصد کاهش یافته است. این سومین ماه متوالی است که تولید صنعتی ایتالیا کاهش می‌یابد. البته کاهش تولید صنعتی در اکتبر، قابل پیش‌بینی بوده است، زیرا بسیاری از شاخص‌های اقتصادی، نشانه‌هایی از ضعف را بروز می‌دادند، از جمله اینکه تقاضا برای برخی سرمایه‌گذاری‌ها کاهش یافته و سفارشات داخلی ماشین‌آلات بین ژوئیه و سپتامبر 2023 نیز به میزان قابل توجهی کم شده بود. البته در میان بخش‌های مختلف، داروسازی و حمل‌ونقل رشد داشته‌اند و در دوره ژانویه تا اکتبر رشد قابل توجهی را ثبت کرده‌اند. بخش‌ الکترونیک نیز عملکرد خوبی داشته، اما بخش‌های نساجی، پوشاک، چوب و کاغذ کاهش اندکی را تجربه کرده‌اند. بخش‌های شیمیایی، متالورژی و قطعات لاستیک و پلاستیک نیز عملکرد ضعیفی داشته‌اند.

انجمن‌های Prometeia و Intesa Sanpaolo پیش‌بینی می‌کنند که درآمد صنعت ایتالیا در سال 2023 به 1169 میلیارد یورو برسد که پیشرفت اندک 0.7 درصدی در ارزش اسمی و کاهش 0.6 درصدی در فروش حقیقی (با در نظر گرفتن رشد متوسط قیمت‌ها) را نشان می‌دهد. در سایر کشورهای اروپایی نیز، وضعیت تولید صنعتی چندان متفاوت نیست. آلمان نیز در اکتبر با کاهش 0.4 درصدی ماهانه و نزدیک به 3.5 درصد در مقایسه سالانه مواجه بوده است. فرانسه نیز تنها کمی‌بهتر عمل کرده و با کاهش ماهانه 0.3 درصدی مواجه بوده است.

https://www.ilsole24ore.com/art/industria-produzione-calo-02percento-ottobre-11percento-2022-AF7F3wwB

توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایتالیا

شرکت Galileo پلتفرم اروپایی انرژی‌های تجدیدپذیر و شرکت Hope مستقر در باری ایتالیا که در زمینه طراحی نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر فعالیت می‌کند، با امضای توافقنامه‌ای، تقویت همکاری در زمینه توسعه انرژی تجدیدپذیر در ایتالیا را اعلام کردند. این توافقنامه شامل طراحی 300 مگاوات نیروگاه بادی زمینی در سراسر ایتالیا است و همکاری بین دو شرکت را در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر گسترش می‌دهد. لازم به ذکر است این دو شرکت قبلاً با مشارکت در دو پروژه مشترک برای توسعه انرژی بادی دریایی در دریای آدریاتیک با هم همکاری کرده‌اند.

فرانچسکو دولزانی، مدیر توسعه کسب‌و‌کار Galileo در این خصوص گفت: «انرژی بادی زمینی، حدود نیمی از پروژه‌هایی به ظرفیت 10 گیگاوات است که در حال حاضر Galileo در 9 کشور اروپایی در حال انجام آن است. ما معتقدیم که این فناوری هنوز در ایتالیا پتانسیل زیادی برای رشد دارد که تقاضای فزاینده از سوی بخش صنعتی ایتالیا برای تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر، این موضوع را کاملاً تایید می‌کند».

https://www.ilsole24ore.com/art/galileo-e-hope-accordo-parchi-eolici-onshore-italia-AF70j9vB

کامپانیا، قطب جدید نوآوری در جنوب ایتالیا

بر اساس گزارش Technology Forum Campania و The European House – Ambrosetti، منطقه کامپانیا (Campania) در زمینه تحقیق و توسعه (R&D)، پرورش استعدادها و رشد صادرات به عنوان یک قطب در حال ظهور در ایتالیا عمل کرده است. بر اساس گزارش مذکور، این منطقه در سال 2021 دارای 14800 محقق بوده که 7 درصد از کل محققان در ایتالیا را تشکیل می‌دهد. کامپانیا همچنین دارای 2782 ثبت اختراع در سال‌های 2010 تا 2020 بوده که بیشترین تعداد در جنوب ایتالیا است. این منطقه همچنین سومین منطقه در ایتالیا از نظر تعداد استارتاپ‌ها است.

در زمینه تولید، کامپانیا تولید کننده پیشرو در جنوب ایتالیا است. این منطقه 33.8 درصد از ارزش افزوده تولید صنعتی در جنوب ایتالیا را به خود اختصاص داده است. صنایع با فناوری بالا نیز بخش مهمی از تولید صنعتی کامپانیا را تشکیل می‌دهند. کامپانیا همچنین در زمینه علوم زیستی رشد قابل توجهی داشته است و دارای یک بخش داروسازی در حال رشد است که تعداد شاغلان آن بین سال‌های 2018 و 2022 بیش از دو برابر شده است. همچنین دارای یک بخش زیست‌فناوری در حال توسعه است که تعداد شرکت‌های فعال در آن بین سال‌های 2015 و 2022 به میزان 9 درصد افزایش یافته است.

https://www.ilsole24ore.com/art/la-campania-le-regioni-leader-ricerca-innovazione-formazione-talenti-AFpPfO0B

سرمایه‌گذاری 13.4 میلیارد یورویی در زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل منطقه کالابریا

شرکت راه‌آهن دولتی ایتالیا، اعلام کرد که قصد دارد تا سال 2032 به میزان 13.4 میلیارد یورو در زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل منطقه کالابریا سرمایه‌گذاری کند. این سرمایه‌گذاری‌ها شامل برقی‌سازی و تقویت زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای، خرید قطارهای جدید منطقه‌ای برای کاهش سن متوسط ناوگان، ایجاد اتصالات با قطار‌های هیبریدی و بازسازی ایستگاه‌ها و مناطق شهری می‌شود.

در این طرح، بر روی عملکرد و طراحی ظاهری ایستگاه‌های ریلی، حذف موانع معماری، حذف تقاطع‌های هم‌سطح راه‌آهن (کار برای حذف 11 تقاطع در حال انجام بوده و برای 21 تقاطع دیگر نیز مطالعات و طراحی‌ها در حال انجام است)، به‌روزرسانی قطارها و ... کار خواهد شد. شرکت راه‌آهن دولتی ایتالیا اعلام کرد که این سرمایه‌گذاری‌ها از برنامه صنعتی کشور و همچنین از بودجه برنامه بازیابی و تاب‌آوری (PNRR) در حوزه‌های زیرساخت، شهری و لجستیک تامین می‌شود.

در مورد نوسازی قطارها، تا سال 2025 بیش از 50 درصد از قطارهای منطقه‌ای به روز خواهند شد و سن متوسط آنها از 29 سال در سال 2018 به 9 سال در سال 2026 کاهش خواهد یافت. علاوه بر این، منطقه کالابریا به عنوان منطقه آزمایشی برای آزمایش سوخت‌های جایگزین انتخاب شده است. در این راستا، شرکت راه‌آهن دولتی ایتالیا اعلام کرد که از تابستان گذشته، پنج قطار که با سوخت زیستی HVO از شرکت Eni تأمین می‌شود، در برخی خطوط در حال حرکت هستند.

https://www.ansa.it/ansacom/notizie/Ansait/ferrovie-dello-stato-/2023/12/07/fs-134-miliardi-di-investimenti-in-calabria-al-2032_70551d29-4ea0-4b5f-b5d1-6786149972a3.html

توافق سیاسی اولیه بر روی قانون هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا

آدولفو اورسو، وزیر صنایع و ساخت‌ ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که توافق سیاسی اولیه بر روی قانون هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا (AI Act) گامی مهم برای توسعه هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا و ایتالیا است. این توافق، چارچوب نظارتی جدیدی را برای توسعه و استفاده از هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند که بر اصول اخلاقی و حقوق بشری تأکید دارد و شامل الزاماتی برای شفافیت، عدالت و ایمنی هوش مصنوعی است.

وزیر صنایع و ساخت‌ ایتالیا خاطرنشان کرد که ایتالیا به طور فعال در این فرآیند قانون‌گذاری مشارکت کرده است. وی گفت که ایتالیا از یک رویکرد انسان‌محور برای هوش مصنوعی حمایت می‌کند که هم پیشرفت فناوری را ترویج می‌کند و هم از حقوق شهروندان محافظت می‌کند. دولت ایتالیا امیدوار است که این قانون جدید بتواند به ترویج نوآوری مسئولانه و پایدار در هوش مصنوعی و توسعه و سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های ایتالیایی و اروپایی کمک کند. این توافق سیاسی اولیه اکنون باید توسط دولت‌های عضو اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گیرد و سپس توسط پارلمان اروپا و شورای اتحادیه اروپا تصویب شود.

https://www.ansa.it/sito/notizie/economia/2023/12/09/urso-butti-sullai-un-passo-significativo-serve-equilibrio_8052531d-e460-406a-b5ee-2f79c88f578f.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما