معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۱۰:۲۸ - مشاهده: ۱۳۶

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته چهارم آذر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

قیمت نفت احتمالا بیش از 10 روپیه کاهش می یابد

پیش بینی می‌شود قیمت بنزین و گازوئیل در اسلام آباد در 15 دسامبر بیش از 10 روپیه در هر لیتر کاهش یابد که دلیل آن کاهش نزدیک به 5 درصدی بازار جهانی است. گازوئیل پرسرعت می‌تواند حدود 12 روپیه در هر لیتر و بنزین تقریباً 10 روپیه در هر لیتر ارزان شود. دولت با رسیدن به حداکثر سقف مالیات نفتی 60 روپیه در هر لیتر، قصد دارد از هدف اولیه بودجه سال مالی 24 یعنی 869 میلیارد روپیه فراتر رود و انتظار دارد تا ماه ژوئن بیش از 950 میلیارد روپیه وصول کند.

https://www.dawn.com/news/1797678/petroleum-prices-likely-to-be-slashed-by-over-rs10

موافقت شرکت سوئیسی برای سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری در پاکستان

شرکت ترافیگورا سوئیس متعهد به سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری در بخش نفت پاکستان است که عرضه بلندمدت محصول را تسهیل می‌کند. شرکت تابعه آنها، پوما، قصد دارد در 550 پمپ بنزین ادمور سرمایه گذاری کند. علاوه بر این، سرمایه گذاری عمده اخیر آرامکو عربستان شامل خرید 40 درصد از سهام شرکت گاز و نفت پاکستان است. علاوه بر این، ترافیگورا قصد دارد تجارت LPG خود را گسترش دهد، در تولید پنل های خورشیدی شرکت کند و با یک گروه خصوصی در پاکستان تجارت کند.

https://urdu.geo.tv/latest/349545-

بلومبرگ: پاکستان پیشتاز بازارهای مرزی آسیا در سال 2023 است

بلومبرگ گزارش داد که بازار سهام پاکستان به عنوان یکی از بهترین عملکردها در آسیا در سال جاری ظاهر شده است، زیرا بهبود شرایط اقتصاد کلان و قرارداد وام با صندوق بین المللی پول (IMF) اعتماد سرمایه گذاران را افزایش داده است. شاخص KSE-100 که عملکرد 100 شرکت بزرگ فهرست شده در بورس اوراق بهادار پاکستان را ردیابی می‌کند، در سال 2023 بیش از 60 درصد افزایش یافته است و آن را به بهترین عملکرد در میان بازارهای مرزی آسیا از جمله بنگلادش، لائوس، سریلانکا و ویتنام تبدیل کرده است. وام 3 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول به پاکستان کمک کرده است تا از سایر وام دهندگان مانند بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی کمک مالی بیشتری دریافت کند و بار بدهی خارجی خود را کاهش دهد. توافق صندوق بین المللی پول همچنین چشم انداز کلان اقتصاد پاکستان را بهبود بخشیده است، زیرا دولت اقداماتی را برای مهار تورم، کاهش کسری مالی و افزایش درآمد مالیاتی انجام داده است. بانک مرکزی نیز برای حمایت از ارز و مهار فشارهای تورمی نرخ سود را 22 درصد نگه داشته است.  پاکستان تنها بازار مرزی در آسیا نیست که امسال بازدهی چشمگیری داشته است. لائوس و سریلانکا نیز شاهد افزایش 28 درصدی و 27 درصدی شاخص‌های سهام خود بوده‌اند، زیرا سیاست‌های پولی را تسهیل کرده و جریان‌های خارجی را جذب کرده‌اند. بنگلادش و ویتنام که از سریع‌ترین اقتصادهای منطقه هستند، در سال 2024 رشد خواهند کرد، زیرا از تقاضای داخلی قوی، صنایع صادرات محور و جمعیت مطلوب خود سود می‌برند. بازارهای مرزی بازارهای نوظهوری هستند که نسبت به بازارهای نوظهور جریان اصلی مانند چین، هند و برزیل کمتر توسعه یافته و نقدشوندگی کمتری دارند. آنها به دلیل بی ثباتی سیاسی، عدم اطمینان نظارتی و نوسانات ارزی، بازده بالقوه بالاتری را ارائه می دهند، اما خطرات بیشتری را نیز ارائه می دهند. این بازارها همبستگی پایینی با بازارهای جهانی دارند و مزایای متنوعی را برای سرمایه گذاران فراهم می‌کنند.

https://profit.pakistantoday.com.pk/2023/12/14/pakistan-leads-asias-frontier-markets-in-2023-bloomberg/

اداره آمار اعلام کرد تورم از ماه می‌کاهش یافته است

روند کاهشی نرخ تورم در کشور آغاز شده است، در جلسه ای که به ریاست شمشاد اختر سرپرست وزیر دارایی اداره آمار در خصوص تورم برگزار شد، توضیحاتی ارائه شد. در این نشست خبری اعلام شد که فشار تورمی همچنان باقی مانده است اما پس از ماه می روند کاهشی را آغاز کرده است. نرخ تورم در ماه می 38 درصد بوده که به 29.2 درصد کاهش یافته است. در ادامه این نشست خبری اعلام شد که نرخ تورم به دلیل ثبات روپیه به کمترین میزان در 12 ماه اخیر رسیده است. در این نشست به وزارتخانه‌های ذیربط دستور داده شد تا با همکاری ایالت ها از موجودی کود با قیمت معین اطمینان حاصل کنند و نسبت به فروشندگانی که بیش از قیمت ثابت به فروش می رسانند، اقدام جدی صورت گیرد.

https://jang.com.pk/news/1299265

تعهد نستله به سرمایه گذاری 2 میلیارد روپیه در انرژی‌های تجدیدپذیر

نستله پاکستان تعهد خود را به چشم انداز انرژی‌های تجدیدپذیر پاکستان با سرمایه گذاری 2 میلیارد روپیه تحت طرح های انرژی تجدیدپذیر و پایدار تجدید کرده است. در مرحله اول، نستله پاکستان یک نیروگاه خورشیدی 2.5 مگاواتی را در کبیروالا با سرمایه گذاری 480 میلیون روپیه را تکمیل کرد. سرمایه گذاری 2 میلیارد روپیه ای نستله پاکستان شامل دو دیگ بخار زیست توده و یک نیروگاه خورشیدی دیگر در پاکستان است. گئورگ اشتاینر سفیر سوئیس در پاکستان گفت: این ابتکارها بخشی از تلاش‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در افتتاح نیروگاهست.

https://www.express.pk/story/2577825/6/

 آرامکو 40 درصد از گاز و نفت پاکستان با مسئولیت محدود (GO) را به قیمت 100 میلیون دلار خریداری می‌کند

آرامکو عربستان سعودی با سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری برای 40 درصد از سهام شرکت گاز و نفت پاکستان با مسئولیت محدود (GO) وارد بازار خرده فروشی پاکستان شد. این اقدام حضور بین المللی آرامکو را در پایین دستی گسترش می دهد و اولین حضور آن را در بخش سوخت پاکستان نشان می دهد. این قرارداد، مشروط به تاییدیه‌های نظارتی، نشان دهنده پتانسیل سرمایه گذاری بیشتر عربستان سعودی در بازار انرژی پاکستان است. آرامکو قصد دارد از فروشگاه‌های GO برای معرفی برند خود و گسترش سبد جهانی خود استفاده کند.

https://www.dawn.com/news/1797443/aramco-acquires-40pc-of-go-for-100m 

https://urdu.geo.tv/latest/349438-

قیمت آرد، پیاز، شکر افزایش یافت

کراچی با افزایش قیمت اقلام ضروری مواجه است: قیمت پیاز به دلیل افزایش صادرات پس از ممنوعیت هند به 200-220 روپیه در کیلوگرم افزایش یافت، در حالی که تاخیر در ورود گندم روسیه قیمت آرد را به 127-140 روپیه در کیلوگرم افزایش داد. در میان گمانه زنی‌های صادراتی، قیمت شکر نیز با 15 روپیه به ازای هر کیلوگرم افزایش یافت و به 131 روپیه رسید.

https://www.dawn.com/news/1797445/flour-onion-sugar-prices-rise

کارگروه توسعه مرکزی، 4 پروژه را برای بلوچستان تایید کرد

کارگروه توسعه مرکزی (CDWP) چهار پروژه توسعه ای بلوچستان را به ارزش 36.22 میلیارد روپیه با تمرکز بر منابع آب، مسکن و ارتباطات تصویب کرد. هدف این طرح‌ها تامین کمک‌های مالی بین‌المللی تاخیری از سوی وام‌دهندگان چندجانبه است که تحت تعهد ژنو برای بازسازی پس از سیل متعهد شده‌اند. تمام پروژه‌ها بر بازسازی پس از سیل در بلوچستان متمرکز شده است که توسط بانک جهانی تمویل می‌شود. آنها شامل ابتکاراتی برای تامین آب، زیرساخت های جاده ای، آبیاری و برنامه‌های یکپارچه تاب آوری و سازگاری در برابر سیل می‌شوند.

https://www.dawn.com/news/1797444/central-development-working-party-okays-4-projects-for-balochistan

FBR در برابر تلاش های بازسازی مقاومت می‌کند

دولت موقت قصد دارد سیاست مالیاتی را بازسازی کند، اما به دلیل محدودیت های قانونی با مخالفت هیئت فدرال درآمد (FBR) مواجه است. جداسازی سیاست از عملیات مستلزم تغییرات قانونی فراتر از وظایف دولت موقت است. در میان نگرانی‌های قانون اساسی و اختلاف نظر در مورد تجدید ساختار پیشنهادی، عدم قطعیت‌ها در مورد برنامه‌ها، از جمله خودمختاری برای هیئت فدرال درآمد (FBR) و جدایی گمرک وجود دارد.

https://tribune.com.pk/story/2449869/fbr-resists-restructuring-efforts

ترس از بحران LPG در زمستان، کشتی‌هایی که به پاکستان می آمدند به سریلانکا تغییر مسیر دادند

عرفان کوکهر ، رئیس اتحادیه فروشندگان LPG در لاهور، گفت: «نگرانی در مورد بحران احتمالی LPG در زمستان وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: دو کشتی LPG به مقصد پاکستان با حمل 21 هزار تن گاز مایع به کشور سریلانکا تغییر مسیر دادند. عرفان کوکهر، رئیس اتحادیه فروشندگان با تقاضای ملی ماهانه 150 هزار تنی، خواستار اقدام فوری دولت برای رفع کمبود گاز شد و نسبت به افزایش احتمالی قیمت ها به دلیل کمبود گاز هشدار داد.

https://urdu.geo.tv/latest/349453-

 رئیس بانک دولتی پاکستان (SBP): پاکستان با بازپرداخت بدهی خارجی 6.8 میلیارد دلاری در سال مالی 24 مواجه است

جمیل احمد، رئیس بانک دولتی پاکستان (SBP) گفت که تعهدات بدهی خارجی پاکستان برای سال مالی جاری (سال مالی 24) بالغ بر 24.6 میلیارد دلار است که 5.4 میلیارد دلار آن قبلاً بازپرداخت شده است. احمد در سخنانی پس از جلسه کمیته سیاست پولی (MPC) گفت که باقی مانده بدهی 19.2 میلیارد دلار است که انتظار می رود از این میزان 12.4 میلیارد دلار توسط طلبکاران بازپرداخت شود و بازپرداخت خالص 6.8 میلیارد دلار برای باقی مانده سال مالی باقی بماند.  وی گفت: بازپرداخت 6.8 میلیارد دلار شامل 4.3 میلیارد دلار اصل و 2.5 میلیارد دلار سود است. وی افزود: ذخایر ارزی موجود کشور برای انجام تعهدات پرداخت بدهی کافی است و حدود 7 میلیارد دلار است. احمد همچنین گفت که کشور در مسیر دستیابی به اهداف دارایی خالص داخلی (NDA) و دارایی خالص خارجی (NFA) طبق توافق با صندوق بین المللی پول (IMF) در دسامبر 2023 است.

https://profit.pakistantoday.com.pk/2023/12/13/pakistan-faces-6-8bn-external-debt-repayment-in-fy24-sbp-governor-says/

بانک دولتی پاکستان (SBP): مطابق با انتظارات بازار، نرخ سیاستی را در 22٪ حفظ می‌کند

بانک دولتی پاکستان (SBP) در جلسه کمیته سیاست پولی (MPC) که در 12 دسامبر 2023 برگزار شد، تصمیم گرفت نرخ سیاستی را بدون تغییر در 22 درصد نگه دارد. این تصمیم با انتظارات اکثر تحلیلگران مطابقت دارد. بانک مرکزی آخرین بار در نشست اضطراری ماه ژوئن پیش از توافق با صندوق بین المللی پول (IMF) نرخ بهره را 100 واحد پایه (bps) افزایش داد و به 22 درصد رساند. از آن زمان، در جلساتی که در 31 جولای، 14 سپتامبر، 30 اکتبر و 12 دسامبر برگزار شد، این نرخ را حفظ کرده است. با وجود افزایش تورم کل در ماه نوامبر، SBP انتظار دارد تورم در نیمه بعدی سال مالی 2024 کاهش یابد.

https://profit.pakistantoday.com.pk/2023/12/12/sbp-keeps-policy-rate-unchanged-at-22/

ایرلاین ایرانی پرواز مستقیم به پاکستان را آغاز کرد

یک شرکت هواپیمایی ایرانی پروازهای مستقیم خود به پاکستان را برای تسهیل زائران، جامعه تجاری و عموم مردم آغاز کرده است. کامران تسوری، فرماندار سند، سرکنسول ایران در کراچی و مقامات تابان ایر، پرواز افتتاحیه را طی مراسمی در فرودگاه کراچی افتتاح کردند. پرواز افتتاحیه از فرودگاه بین المللی جناح کراچی با 80 مسافر انجام شد و در مشهد به زمین نشست. تابان ایر در ابتدا هر هفته یک پرواز انجام می دهد و بعدا با توجه به تقاضا افزایش می یابد. ماه گذشته، باتیک ایر مالزی پرواز خود را بین کراچی و کوالالامپور آغاز کرد. پیش از این، این شرکت هواپیمایی فقط در مسیر لاهور فعالیت می‌کرد. شرکت هواپیمایی ملی آذربایجان - AZAL - نیز برای رونق گردشگری، پرواز مستقیم به پاکستان را آغاز کرده است.

https://pakobserver.net/iranian-airline-starts-direct-flight-operation-for-pakistan/

هیئت کمیسیون خصوصی سازی پیش نویس آیین نامه نحوه و رویه 2023 را تصویب کرد

هیئت کمیسیون خصوصی‌سازی پیش‌نویس توافقنامه دولت با دولت را تصویب کرد. در جلسه ای که به ریاست فواد حسن فواد، وزیر موقت خصوصی سازی فدرال برگزار شد، همچنین تمدید 6 ماهه بدون هزینه اضافی در قرارداد شرکت حسابرسی برای تکمیل حسابرسی‌ها از جولای 2013 تا ژوئن 2022 تصویب شد. این هیئت تصمیم به واگذاری 10 درصد از سهام OGDCL به نام بخش نفت را به کمیته خصوصی سازی کابینه ارجاع داد.

https://www.express.pk/story/2577457/6/

وزیر انرژی: کود بر اساس نیاز کشور وارد شده است

محمد علی وزیر موقت انرژی فدرال گفت که کود بر اساس نیاز کشور وارد شده و تولید آن تا حد امکان افزایش خواهد یافت. محمد علی، وزیر انرژی موقت فدرال در نشست خبری با سرفراز بوگتی وزیر کشور و مرتضی سولنگی وزیر اطلاعات گفت: در گذشته برخی از نیروگاه‌ها به دلیل کمبود گاز در زمستان تعطیل می‌شدند، امسال همه نیروگاه‌ها در دسامبر، ژانویه، فوریه و مارس تعطیل خواهند شد. وی گفت: اوره برای نیاز کود وارد می‌شود، با همه شرکت های کود در تماس هستیم، واسطه‌ها از این موقعیت سوء استفاده می‌کنند. گاز کارخانجات کود به دلیل تهیه LNG در حال تامین است. وزیر انرژی موقت دولت فدرال گفت: عرضه گاز در کشور بین 8 تا 9 درصد کاهش یافته است که برای تامین آن باید LNG و تولید LPG افزایش یابد. ذخایر گاز وجود دارد، باید اقداماتی برای تولید انجام شود.

https://www.express.pk/story/2577458/6/

فرماندار سند از صنعتگران و تجار ایرانی برای سرمایه گذاری در کراچی دعوت کرد

کامران تسوری فرماندار سند از اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی بازدید کرد. اعضای اتاق خراسان رضوی در خصوص ارتقای همکاری‌های اقتصادی متقابل، تبادل هیئت‌های تجاری، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان سند و موارد دیگر گفتگو کردند. فرماندار سند از اعضای اتاق دعوت کرد تا در کراچی، مرکز اقتصادی پاکستان، سرمایه گذاری کنند. وی گفت: تمامی امکانات ممکن در زمینه انرژی، بهداشت، کشاورزی و سایر بخش ها در اختیار سرمایه گذاران ایرانی قرار خواهد گرفت.

https://jang.com.pk/news/1299612

افزایش صادرات و کاهش کسری تجاری پاکستان با عربستان سعودی

کسری تجاری پاکستان با عربستان سعودی در سال مالی جاری کاهش یافته است، صادرات پاکستان به عربستان در 4 ماهه اول سال مالی افزایش یافته و واردات از عربستان کاهش یافته است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی بانک دولتی در این زمینه، طی دوره زمانی ژوئیه تا اکتبر 2023، صادرات به عربستان سعودی 214 میلیون و 980 هزار دلار به این کشور درآمد داشته است که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل 47 درصد افزایش داشته است. بر اساس این داده‌ها، در مدت مشابه سال مالی گذشته، این کشور 146.77 میلیون دلار ارز از محل صادرات به عربستان سعودی دریافت کرده است و در ماه اکتبر نیز 65.71 میلیون دلار ارز از محل صادرات به عربستان سعودی دریافت کرده است که این رقم معادل بوده است. 54.097 میلیون دلار در سپتامبر و 31.94 میلیون دلار در اکتبر سال گذشته. در سال 2023 حجم صادرات پاکستان به عربستان سعودی 504.15 میلیون دلار ثبت شده است. بر اساس آمارها در 4 ماهه نخست سال مالی جاری حجم واردات از عربستان سعودی 1.125 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل 21.39 درصد کاهش داشته است.حجم واردات از عربستان در مهرماه 385 میلیون و 870 هزار دلار بوده که این میزان در سپتامبر 415 میلیون دلار و در اکتبر سال گذشته 226 میلیون و 260 هزار دلار بوده است.

https://urdu.samaa.tv/208736296

شورای تسهیل سرمایه گذاری ویژه (SIFC) تسهیلات ویزای تجاری را برای تقویت سرمایه گذاری خارجی تایید می‌کند

شورای تسهیل سرمایه گذاری ویژه (SIFC) تسهیلات ویزای تجاری و سرمایه گذاری پسند را برای تسریع در روند صدور ویزا تصویب کرده است. به گفته منابع موثق، ویزای تجاری ظرف 24 ساعت اعطا می‌شود و گزینه‌هایی برای ویزای ورود کوتاه مدت شش ماهه و ویزای بلند مدت پنج ساله ارائه می دهد. این تصمیم توسط کمیته اجرایی SIFC در هفتمین جلسه آن به ریاست محمد سمیع سعید وزیر موقت برنامه ریزی و توسعه در اسلام آباد اتخاذ شد. در این جلسه، کمیته پیشرفت در بخش‌های مختلف و روابط اقتصادی با کشورهای دوست به‌ویژه یادداشت‌های تفاهم و توافق‌های اخیر با امارات متحده عربی و کویت را مورد تأیید قرار داد. تمرکز بر روی گام های عملی برای بهبود فضای کسب و کار و سرمایه گذاری بود.

https://profit.pakistantoday.com.pk/2023/12/15/sifc-approves-business-friendly-visa-facility-to-boost-foreign-investment/

شرکت مخابرات پاکستان(PTCL)   100 درصد از سهام Telenor پاکستان را به مبلغ 108 میلیارد روپیه خریداری کرد

شرکت مخابرات پاکستان خرید 100 درصد سهام Telenor پاکستان را به مبلغ 108 میلیارد روپیه (380 میلیون دلار) نهایی کرده است. هدف از این معامله، مشروط به تاییدیه‌های نظارتی، انتقالی آرام با کمترین اختلال است. نگرانی‌ها در مورد اخراج‌های احتمالی در بحبوحه خروج Telenor به دلیل شرایط اقتصادی چالش برانگیز ایجاد می‌شود. به گفته دکتر عمر سیف، وزیر موقت فناوری اطلاعات، این خرید با تلاش های بازسازی Telenor در آسیا مطابقت دارد و پیش بینی می‌شود رشد بخش مخابرات پاکستان را تقویت کند.

https://www.dawn.com/news/1797960/ptcl-acquires-100pc-shares-of-telenor-pakistan-for-rs108bn 

https://urdu.geo.tv/latest/349662-

تعدیل ورودی مالیات برای 8 بخش مجاز است

هیئت درآمد فدرال (FBR) فهرستی از محصولات با کد سیستم هماهنگ را منتشر کرده است که واجد شرایط تعدیل ورودی مالیات هستند. این فهرست هشت بخش را پوشش می‌دهد که مواد خام برای صنایعی مانند بافندگی، فولاد، مواد شیمیایی و غیره را دربر می‌گیرد. این هیئت با هدف افزایش شفافیت، خواستار دریافت بازخورد سهامداران برای حذف‌ و اضافه‌های احتمالی از فهرست تا 28 دسامبر شد.

https://www.dawn.com/news/1797952/tax-input-adjustments-for-8-sectors-allowed

صندوق بین المللی پول اصلاحات مالیاتی در پاکستان را پیشنهاد می‌کند

صندوق بین‌المللی پول از پاکستان می‌خواهد تا سقف مالیات برای طبقات حقوق بگیر و بازرگانان را از هفت به چهار کاهش دهد و به طور بالقوه بار مالیاتی را برای گروه‌های با درآمد پایین و متوسط افزایش دهد. هدف این پیشنهاد افزایش دو برابری مالیات از این بخش ها است. صندوق بین المللی پول همچنین توصیه می‌کند که نرخ مالیات بر فروش کاهش یافته را به استثنای کالاهای ضروری به 18 درصد افزایش دهد. FBR با استناد به مالیات های سنگین موجود بر افراد حقوق بگیر ابراز بی میلی کرد. صندوق بین‌المللی پول همچنین افزایش مشارکت مالیاتی بخش‌های کشاورزی و املاک را پیشنهاد می‌کند. علاوه بر این، صندوق بین المللی پول توصیه می‌کند که نرخ های مالیات بر فروش ترجیحی برای کالاهای مختلف پایان یابد، که به طور بالقوه منجر به افزایش نرخ برای بسیاری از محصولات می‌شود.

https://tribune.com.pk/story/2450073/imf-wants-increase-in-tax-on-salaried-class

بانک دولتی گزارش می دهد که ذخایر ارز داخلی افزایش یافته است

بانک دولتی پاکستان از افزایش 99.3 میلیون دلاری ذخایر ارزی داخلی خبر داد که در 8 دسامبر در مجموع به 12.20 میلیارد دلار رسید. به طور همزمان، کل ذخایر بانک دولتی از جمله بانک های تجاری به 7.04 میلیارد دلار افزایش یافت که نشان دهنده افزایش است. 2.06 میلیارد دلار ذخایر ارزی بانک های تجاری نیز اندکی افزایش یافت و با ۷.۸۷ میلیون دلار افزایش به ۵.۱۶ میلیارد دلار رسید.

https://urdu.geo.tv/latest/349669-

پاکستان در ماه نوامبر 9 میلیون دلار مازاد حساب جاری ثبت کرد و به کسری 4 ماهه پایان داد

بانک دولتی پاکستان(SBP) کسری حساب جاری در ژوئیه تا نوامبر سال مالی  24 را 1.16 میلیارد دلار گزارش کرد که نسبت به کسری 3.3 میلیارد دلاری در دوره مشابه در سال مالی قبل بهبود قابل توجهی داشت. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط بانک دولتی پاکستان (SBP) ، حساب جاری پاکستان پس از چهار ماه کسری متوالی، در نوامبر 2023 به 9 میلیون دلار مازاد دست یافت. این یک چرخش قابل توجه از کسری 157 میلیون دلاری ثبت شده در ماه مشابه سال قبل است. این مازاد، برای اولین بار از ژوئن 2023، در مقایسه با مازاد 520 میلیون دلاری در آن زمان به میزان قابل توجهی کمتر است. کارشناسان مازاد اخیر را ناشی از افزایش قابل توجه صادرات و حواله‌های کشور و کاهش جزئی واردات می دانند. در اکتبر 2023، پاکستان کسری حساب جاری 184 میلیون دلاری داشته است.

https://profit.pakistantoday.com.pk/2023/12/18/pakistan-posts-current-account-surplus-of-9m-in-november-after-four-months-of-deficits/

 تفاهم نامه‌هایی برای سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری چین امضا شد

پاکستان و چین تفاهم نامه‌هایی را برای سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری در بخش های کلیدی مانند نساجی، کشاورزی، مواد غذایی و قطعات یدکی خودرو امضا کردند. برنامه‌ها شامل ارسال اولین محموله فلفل به چین، صادرات گوشت حلال و دسترسی ترجیحی برای محصولات کشاورزی پاکستان در چین است. تلاش‌ها برای افزایش صادرات نساجی و جذب سرمایه‌گذاران چینی در مناطق ویژه اقتصادی، تشویق سرمایه‌گذاری‌های مشترک برای افزایش صادرات به چین و سایر بازارها است. علاوه بر این، پروتکلی برای کشت انحصاری بادام زمینی در 10000 هکتار در چولستان در ایالت پنجاب با یک سرمایه گذار چینی امضا شده است.

https://www.dawn.com/news/1798527/mous-signed-for-10bn-chinese-investment

دستیابی به هدف صادرات 50 میلیارد دلاری در پنج سال

شورای مشورتی صادرات که به تازگی تشکیل شده است، صادرات 50 میلیارد دلاری را در مدت پنج سال تعیین کرده است و هدف آن 100 میلیارد دلار در بلندمدت است. هیئتی برای بررسی فرصت های بازار از چین بازدید کرد. برای دستیابی به این اهداف، رشد صادرات باید از 30 میلیارد دلار فعلی سالانه به حدود 10 درصد برسد. تغییر در سیاست تجاری بسیار مهم است زیرا سیاست های گذشته تنها 4 درصد رشد داشته است. تغییر سیاست چین از جایگزینی واردات به رشد صادراتی پس از سال 1980 و اصلاحات تجاری متعاقب آن، بینش هایی را برای پاکستان ارائه می دهد. تأکید بر اصلاحات داخلی بر دسترسی به بازار ترجیحی مانند GSP Plus، مشابه استراتژی چین، ممکن است رشد صادرات قابل توجهی را به همراه داشته باشد. حمایت از اصلاحات تعرفه و گمرک می‌تواند برای تقویت صادرات و بهبود اقتصادی پاکستان حیاتی باشد.

https://tribune.com.pk/story/2450316/achieving-50b-export-target-in-five-years

 رئیس بانک دولتی: انتظار می رود بخش کشاورزی در سال 2024 با ثبات تر شود

جمیل احمد، رئیس بانک دولتی، ثبات در بخش کشاورزی را برای سال 2024 پیش بینی می‌کند و هدفی را برای توزیع وام های کشاورزی به ارزش 2250 میلیارد در سال آینده تعیین می‌کند. وی با تاکید بر دسترسی به موقع و روان به کشاورزان، بر دستیابی به 97.6 درصد از وام هدف در سال 2023 تاکید می‌کند. هدف بانک دولتی همکاری با بانک ها و موسسات مالی برای افزایش دسترسی به اعتبار روستایی و حمایت از وام ماشین آلات کشاورزی است. پذیرش سیستم اطلاعات مدیریت رکورد زمین پنجاب توسط همه بانک ها برای پردازش وام های کشاورزی تا ژوئن 2024 الزامی‌شده است. علاوه بر این، برنامه‌ها شامل استفاده از ابزارهای کاهش خطر تغییرات آب و هوا و طرح های بیمه در هماهنگی با آژانس های بین المللی کمک کننده است.

https://www.aaj.tv/news/30360889/

دولت NIDRA را برای نظارت و پاسخگویی ساده‌تر بر مناطق ویژه اقتصادی پیشنهاد می‌کند

دولت در حال برنامه ریزی برای ایجاد سازمان ملی توسعه صنعتی و تنظیم مقررات (NIDRA) برای نظارت بر مناطق ویژه اقتصادی (SEZs) در سراسر پاکستان با هدف تسهیل سرمایه گذاران و اطمینان از پاسخگویی در ارائه خدمات است. فواد حسن فواد، وزیر موقت خصوصی‌سازی، جلسه‌ای را رهبری کرد که به پیچیدگی‌های چارچوب کنونی SEZ پرداخت و یک مدل اختیار واحد را بر اساس ماده 147 قانون اساسی پیشنهاد کرد. این مدل بر حفظ منافع درآمد استانی، جلوگیری از فروش زمین در مناطق و تسهیل انتقال درآمد به استان‌ها تاکید دارد. نمایندگان استان به طور کلی از این پیشنهاد حمایت کردند و ایده کارآمدی و وحدت در مدیریت SEZ را تایید کردند و به دنبال توضیح بیشتر در مورد مکانیسم های اجرایی بودند.

https://www.aaj.tv/news/30360856/

 دولت مالیات بر شکلات را افزایش داد

اداره کل ارزش گذاری گمرکی کراچی مالیات کالاهای وارداتی از تایلند، تایوان، اندونزی، ویتنام، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عمان، ترکیه، اروپا و ایالات متحده را افزایش داده است. با توجه به افزایش قیمت کالاها در بازارهای جهانی، مالیات افزایش یافته است، جلسه ای در این خصوص تشکیل شد که ذینفعان مربوطه در آن شرکت کردند. ذینفعان درخواست کردند که قیمت‌های گمرکی را مطابق با روند بازار جهانی مجدداً تعیین کنند که با به دست آوردن داده‌های ترخیص 90 روزه و داده‌های واردات آب نبات، قهوه و اقلام شیرینی‌پزی برای همان دوره تأیید شد. پس از تجزیه و تحلیل، مشخص شد که ارزش کل واردات آب نبات، تافی و اقلام شیرینی‌پزی وارد شده به پاکستان از سال 22-2021 تا سال 2022-23 از 3.84 میلیون دلار به 2.02 میلیون دلار کاهش یافته است، یعنی 90 درصد کاهش داشته است. علاوه بر این، کل واردات به افغانستان در مدت مشابه تحت تجارت ترانزیتی از 1.96 میلیون دلار امریکایی به 5.09 میلیون دلار امریکایی افزایش یافته است که 160 درصد افزایش داشته است.

https://www.aaj.tv/news/30360715/

پاکستان با کاهش 50 درصدی وام های خارجی مواجه است

توانایی پاکستان برای دسترسی به وام های دلاری به طور قابل توجهی کاهش یافته است، زیرا استقراض خارجی 50 درصد کاهش یافته است، در زمانی که اسلام آباد به شدت امیدوار به جریان ورودی بیشتر است. با استناد به داده‌های منتشر شده توسط بخش امور اقتصادی (EAD) ، منابع ارشد دولتی تأیید کردند که دولت در نوامبر 2023 تنها 415.99 میلیون دلار حواله خارجی دریافت کرده است در حالی که در ماه مشابه سال مالی گذشته 846.76 میلیون دلار بوده است که حدود 50 درصد کاهش نشان می دهد. از قضا، اسلام آباد با وجود برنامه ریزی برای کسب درآمد 4.5 میلیارد دلاری در سال مالی جاری با در نظر گرفتن نرخ های بهره بالا در بازارهای بین المللی، تاکنون نتوانسته حتی یک پیسه از طریق وام های تجارت خارجی به دست بیاورد. در مقایسه با پنج ماه (ژوئیه-نوامبر) 2023-24، پاکستان در مجموع 4.285 میلیارد دلار وام خارجی در مقابل 5.11 میلیارد دلار در مدت مشابه سال مالی قبل دریافت کرده است. با این حال، بخش امور اقتصادی (EAD)، 1.2 میلیارد دلار دریافتی از صندوق بین‌المللی پول پس از تصویب برنامه تنظیم آماده به کار 3 میلیارد دلاری را در نظر نگرفت. پس از احتساب سهم صندوق بین‌المللی پول، مجموع ورودی دلاری طی پنج ماه اول سال مالی جاری به 5.5 میلیارد دلار خواهد رسید.

6.4 میلیارد دلار وام دریافت شده در 5 ماه

پاکستان 6.4 میلیارد دلار وام خارجی را در مدت پنج ماه تضمین کرد که عمدتاً از حمایت بودجه بود. تایید صندوق بین‌المللی پول برای 700 میلیون دلار و وام‌های مورد انتظار بانک جهانی و AIIB، همراه با پرداخت‌هایی از عربستان سعودی، امارات و چین گزارش شده است. با این حال، تضمین وام های تجاری همچنان چالش برانگیز است. ریسک بدهی زیاد است، به طوری که نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی و نیازهای مالی ناخالص به تولید ناخالص داخلی از سطوح پایدار فراتر رفته است. صندوق بین المللی پول نیاز به وام خارجی پاکستان را برای این سال مالی به 25 میلیارد دلار تغییر داد. برآوردهای کسری حساب جاری همچنان قابل توجه است و با پیش بینی‌های دولت همسو می‌شود.

https://tribune.com.pk/story/2450466/64b-in-loans-received-in-5-months

بانک دولتی: سرمایه گذاری خارجی 156 میلیون دلاری در ماه نوامبر

در پنج ماهه اول سال مالی جاری سرمایه گذاری خارجی ۲۱ درصد افزایش داشته است. بر اساس گزارش بانک دولتی پاکستان، در ماه نوامبر سال جاری میلادی 156 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در این کشور انجام شده است. 158.9میلیون دلار در بخش خصوصی کشور سرمایه گذاری شده و 3 میلیون دلار نیز از بخش دولتی برداشت شده است. در ماه نوامبر سرمایه گذاری مستقیم 13.14 میلیون دلار و سرمایه گذاری پرتفوی 2.75 میلیون دلار بوده است. با اضافه کردن ارقام ماه نوامبر، سرمایه گذاری خارجی در پنج ماه به 69.48 میلیون دلار رسید. از جولای تا اکتبر 694.5 میلیون دلار در بخش خصوصی کشور سرمایه گذاری شده است که از این میزان 656.1 میلیون دلار به صورت مستقیم و 38.4 میلیون دلار به صورت پرتفوی بوده است. سرمایه گذاری خارجی دو میلیون دلاری در بخش دولتی کشور طی پنج ماه گذشته انجام شده است.

https://jang.com.pk/news/1300895

بانک دولتی پاکستان (SBP): صادرات نساجی در نوامبر 5.43 درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت

بانک دولتی پاکستان (SBP) داده‌هایی را منتشر کرده است که حاکی از کاهش 5.43 درصدی ماهانه در کل صادرات نساجی این کشور است که در نوامبر 2023 به 1.37 میلیارد دلار در مقایسه با 1.45 میلیارد دلار در ماه قبل رسید. صادرات گروه نساجی در نوامبر 2023 نسبت به سال قبل 3.52 درصد کاهش یافت. در مجموع، در پنج ماهه اول سال مالی 24، صادرات نساجی 10.14 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت که در مجموع به 6.9 میلیارد دلار در مقایسه با 7.67 میلیارد دلار در مدت مشابه سال مالی قبل رسید. مجموع صادرات در ماه نوامبر به 2.73 میلیارد دلار رسید که نشان دهنده افزایش 21.53 درصدی سال به سال در مقایسه با 2.25 میلیارد دلار در نوامبر 2022 است. تراز مثبت حساب جاری نوامبر، با 9 میلیون دلار مازاد، به دنبال چهار ماه متوالی کسری است. محصولات نساجی همچنان عمده ترین کالاهای صادراتی هستند و 50.31 درصد از کل صادرات در ماه نوامبر را تشکیل می دهند.

https://profit.pakistantoday.com.pk/2023/12/18/textile-exports-decline-by-5-43pc-month-on-month-in-november-sbp/

تضمین پاکستان برای سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری ترکمنستان در خط لوله گاز تاپی

پاکستان تصمیم گرفته است تا قانون پیشرفت و حمایت از سرمایه گذاری خارجی (FIPPA) را برای حمایت قانونی از سرمایه گذاری ترکمنستان در پروژه بلندپروازانه 10 میلیارد دلاری خط لوله گاز تاپی تمدید کند. هدف این حرکت افزایش قابلیت بانکی پروژه برای وام دهندگان بین المللی است. ترکمنستان 85 درصد از سهام این پروژه را در اختیار خواهد داشت و افغانستان، پاکستان و هند هر کدام 5 درصد سهم دارند. قانون FIPPA که قبلا برای محافظت از سرمایه گذاری خارجی در معدن مس و طلای ریکو دیق (Reko Diq) تصویب شده بود، اکنون به سرمایه گذاری ترکمنستان در پروژه تاپی تضمین می دهد. روند ارزیابی قرار است تا 31 دسامبر 2023 به پایان برسد و انتظار می‌رود کمیته راس شورای تسهیل سرمایه‌گذاری ویژه (SIFC) تایید نهایی را ارائه کند.

https://profit.pakistantoday.com.pk/2023/12/20/pakistan-extends-legal-cover-to-turkmenistans-10bn-tapi-gas-pipeline-investment/

 تولید پنبه پس از سه سال از 8 میلیون عدل عبور کرد

واردات پنبه به پاکستان تا 15 دسامبر از 8 میلیون عدل گذشت که 63 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. پنجاب و سند افزایش قابل توجهی در تولید داشتند. با این حال، چالش هایی مانند کاهش تولید پنبه به دلیل کشت نیشکر و آب و هوای نامساعد همچنان وجود دارد. هزینه‌های بالای تولید باعث شده است که نزدیک به 50 درصد واحدهای نساجی غیرفعال شوند و بر صادرات تأثیر بگذارند. تعهدات دولت برای افزایش صادرات فاقد اقدامات مشخص برای حمایت از کارخانه‌های نساجی است.

https://www.dawn.com/news/1799057/cotton-production-crosses-8m-bales-after-three-years

صادرات منطقه ای بیش از 16 درصد افزایش یافته است

صادرات پاکستان به 9 کشور منطقه با 16.3 درصد افزایش به 1.855 میلیارد دلار در پنج ماه اول سال مالی 24 رسید. صادرات به چین با رشد 39.45 درصدی، دستاوردهای عمده ای داشته است. رشد صادرات افغانستان بیش از 9.1 درصد بود، در حالی که صادرات به هند در حداقل 0.069 میلیون دلار باقی ماند. با این حال، صادرات به بنگلادش 31.91 درصد کاهش و سریلانکا شاهد افزایش 7.61 درصدی بود. صادرات به نپال 15.32 درصد، مالدیو 15 درصد افزایش یافت و هیچ صادراتی به بوتان در این مدت ثبت نشد. تجارت با ایران عمدتاً از طریق کانال های غیررسمی انجام می‌شود، و تجارت افغانستان به روپیه افزایش یافته است.

https://www.dawn.com/news/1799055/regional-exports-swell-over-16pc

ایالات متحده، چین و بریتانیا همچنان مقاصد اصلی صادرات پاکستان هستند

ایالات متحده آمریکا در پنج ماهه اول سال مالی 2023-2024 به عنوان مقصد اصلی صادرات محصولات پاکستان باقی مانده است و پس از آن چین و بریتانیا قرار دارند. بر اساس گزارش بانک دولتی پاکستان (SBP)، مجموع صادرات به ایالات متحده طی ماه‌های ژوئیه تا نوامبر 2023 به 2296.424 میلیون دلار در برابر صادرات 2606.612 میلیون دلار آمریکا در جولای تا نوامبر 2022 ثبت شد که نشان دهنده کاهش 11.90 درصدی است. پس از آن چین قرار دارد که پاکستان کالاهایی به ارزش 1223.532 میلیون دلار در مقابل صادرات 877.444 میلیون دلار آمریکا در سال گذشته صادر کرد که افزایش 39.44 درصدی را نشان می دهد. بر اساس داده‌های SBP، بریتانیا سومین مقصد صادراتی برتر بود که پاکستان محصولاتی به ارزش 862.397 میلیون دلار در ماه‌های مورد بررسی در مقابل صادرات 874.066 میلیون دلار آمریکا صادر کرد.

https://pakobserver.net/us-china-uk-remain-top-destinations-for-pakistani-exports/

 پاکستان و بانک توسعه آسیایی قراردادهای وام 1.2 میلیارد دلاری امضا کردند

پاکستان و بانک توسعه آسیایی (ADB) قراردادهای وام 1.2 میلیارد دلاری از جمله 400 میلیون دلار برای حمایت از بودجه امضا کردند. 400 میلیون دلار اضافی برای بسیج منابع و مشارکت مالی زنان در نظر گرفته شده است. با وجود نگرانی‌ها، بانک توسعه آسیایی بدهی پاکستان را با سیاست های محتاطانه قابل مدیریت می داند. هدف این وام ها تقویت ذخایر و حمایت از نیازهای مالی، رسیدگی به امور مالیاتی و تامین مالی پروژه‌های مختلف توسعه در بخش هایی مانند نیرو، آموزش و امنیت غذایی است.

https://tribune.com.pk/story/2450583/pakistan-adb-ink-12b-loan-deals

پاکستان برای سرمایه گذاران خارجی ویزای ویژه ای در نظر گرفته است

شورای تسهیل سرمایه گذاری ویژه پاکستان (SIFC) خدمات ویزای سرمایه گذار پسند را معرفی کرد که ویزاهای شش ماهه تا پنج ساله را ارائه می دهد. فرآیند تسریع شده، که 24 ساعت طول می‌کشد، به پاسپورت، عکس و توصیه نامه SIFC نیاز دارد. گزینه‌ها شامل ویزای تجاری یکبار ورود/چند ورود برای ایجاد/توسعه کسب‌وکار و ویزای سرمایه‌گذار برای بخش‌های اقتصادی تعیین‌شده است. تمدید ویزا برای دو سال امکان پذیر است که دو هفته طول می‌کشد. هدف این اقدام جذب سرمایه گذاری خارجی، رفع چالش های اقتصادی در پاکستان در میان کاهش ذخایر و ارزش پول است.

https://www.aaj.tv/news/30361309/

بانک جهانی 350 میلیون دلار کمک مالی به پاکستان را تصویب کرد

شورای مدیران اجرایی بانک جهانی (WB) 350 میلیون دلار کمک مالی به پاکستان برای حمایت از اصلاحات مالی و رقابت پذیری تصویب کرد. در بیانیه بانک جهانی آمده است که این تامین مالی برای عملیات دوم نهادهای انعطاف پذیر برای اقتصاد پایدار (RISE-II) است که هدف آن تقویت مدیریت مالی و ارتقای رقابت برای رشد اقتصادی پایدار و فراگیر است. ناجی بنهاسین، مدیر بانک جهانی برای پاکستان می‌گوید: «پاکستان به اصلاحات مالی و ساختاری فوری برای بازگرداندن تعادل اقتصاد کلان و پی‌ریزی پایه‌های رشد پایدار نیاز دارد». "RISE-II فاز اول اصلاحات مالیاتی، انرژی و فضای کسب و کار را با هدف افزایش درآمدهای اضافی، بهبود هدف گذاری مخارج و تحریک رقابت و سرمایه گذاری تکمیل می‌کند." بانک جهانی نرخ رشد 1.7 درصدی را پیش بینی کرده است بانک جهانی گفت که عملیات RISE-II با بهبود هماهنگی سیاست های مالی، افزایش شفافیت و مدیریت بدهی، تقویت مالیات بر دارایی و بهبود قابلیت مالی بخش برق به مدیریت مالی بهتر کمک می‌کند.

https://www.brecorder.com/news/40279622/world-bank-approves-350mn-financing-for-pakistan

1.1 درصد افزایش در تولید نفت خام، 2.1 درصد کاهش در گاز

تولید نفت خام پاکستان در 4 ماهه نخست سال مالی جاری 1.1 درصد افزایش و تولید گاز 2.1 درصد کاهش داشته است. بر اساس داده‌های PPIS و AKD Research، میانگین تولید روزانه نفت خام کشور در بازه زمانی ژوئیه تا اکتبر 2023، 70804 بشکه بوده که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل 1.1 درصد افزایش نشان می‌دهد. تولید روزانه نفت خام در مدت مشابه سال مالی 70 هزار و 60 بشکه در روز بوده است. بر اساس این آمار، میانگین تولید روزانه نفت خام در اکتبر 71356 بشکه بوده که نسبت به سپتامبر 1.6 درصد کاهش داشته است، میانگین تولید روزانه نفت خام در اکتبر 72526 بشکه بوده است. در 4 ماهه نخست سال مالی جاری، متوسط تولید روزانه گاز کشور 3166 میلیون مکعب در روز بوده که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل 2.1 درصد کاهش داشته و تولید روزانه 3234 میلیون مکعب در روز بوده است. میانگین تولید روزانه گاز در اکتبر 2954 میلی‌متر مکعب در روز بوده که نسبت به سپتامبر 5.8 درصد کاهش داشته است و متوسط تولید روزانه گاز کشور در سپتامبر 3135 میلی‌متر مکعب در روز بوده است.

https://urdu.samaa.tv/208736633

پاکستان و ایران توافق کردند که موانع مربوط به تجارت پایاپای را از بین ببرند

پاکستان و ایران توافق کردند که موانع مربوط به تجارت مبادله ای را برای افزایش فعالیت های اقتصادی حذف کنند. بر اساس بیانیه صادر شده از سوی FBR، ملک امجد زبیر توانا، رئیس هیئت فدرال درآمد، دکتر رضا امیری مقدم سفیر ایران در پاکستان در مقر FBR دیدار کردند. در این دیدار مسائل مربوط به امور گمرکی و تجارت و مدیریت فرامرزی به منظور افزایش و تسهیل تجارت دوجانبه بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. طرفین توافق کردند که موانع مربوط به تجارت مبادله ای را برای افزایش فعالیت های اقتصادی بین دو کشور همسایه از بین ببرند. طرفین همچنین توافق کردند که به زودی دروازه گذرگاه ریمدان-قباد را برای تسهیل در تجار و افزایش تجارت فرامرزی عملیاتی کنند. سفیر ایران با بیان اینکه گسترش پارکینگ به سمت تفتان باعث تسهیل تردد کامیون‌های ایرانی می‌شود، خواستار اجازه تردد آزاد کامیون‌های ایرانی به کویته شد. رئیس FBR از موانع قانونی موجود در این زمینه به آنها اطلاع داد و اطمینان داد که موضوع بررسی خواهد شد. همچنین توافق شد که دو کشور همچنین روی به اشتراک گذاری دیجیتالی داده‌های مرتبط با تجارت از طریق سیستم تبادل الکترونیکی داده‌ها کار کنند. سفیر ایران از هیئتی متشکل از مقامات گمرک پاکستان و سایر ادارات مربوطه دعوت کرد تا برای حل و فصل همه مسائل مرزی دو کشور برادر به ایران سفر کنند.

https://urdu.samaa.tv/208736723

دکتر شمشاد می‌گوید افزایش صادرات «تنها راه برای رشد پایدار» است

وزیر موقت پاکستان در مراسم راه اندازی بانک صادرات و واردات پاکستان گفت که این کشور باید از وابستگی بیش از حد به بخش نساجی دور شود. دکتر شمشاد اختر، وزیر مالیه، روز پنجشنبه گفت که افزایش صادرات تنها راه پاکستان برای دستیابی به رشد پایدار است. دکتر شمشاد در مراسم افتتاحیه بانک صادرات و واردات پاکستان (EXIM Bank) گفت که پایداری تراز پرداخت پاکستان به نوآوری و تنوع در ساختار اقتصاد بستگی دارد دکتر شمشاد همچنین گفت که کشور باید «وابستگی بیش از حد» خود به بخش نساجی را کاهش و صادرات خود را متنوع کند. او گفت: "به طور مشابه، بیش از 50 درصد صادرات ما تنها به چهار بازار یعنی ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا، چین و افغانستان متکی است." وی گفت: عملیاتی شدن این بانک موجب تسهیل صادرات به بازارهای جدید و تشویق صادرات محصولات جدید می‌شود.

https://www.brecorder.com/news/40279868/enhancing-exports-only-way-for-sustainable-growth-says-dr-shamshad

پاکستان در نظر دارد تا سال 2028، 10 میلیارد دلار برنج صادر کند

داده‌ها حاکی از آن است که صادرات برنج حدود 4.5 میلیون تن خواهد بود که در سال 2023 به 2.5 میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات خواهد رسید. افزایش حجم صادرات به لطف تولید 9 میلیون تن برنج که دومین تولید در تاریخ کشور است، به دلیل آب و هوای مناسب، انعطاف پذیری کشاورزان، در دسترس بودن آب و کود و بازارهای جدید امکان پذیر شده است. شهزاد علی مالک، رئیس انجمن بذر هیبریدی‌هایتِک پاکستان و عضو شورای مشورتی صادرات (غیر نساجی) می‌گوید که صادرات برنج به تنهایی می‌تواند تا سال 2028 به 10 میلیارد دلار برسد، زیرا تولید برنج به طور مداوم در حال افزایش است و مازاد صادراتی بیشتری در اختیار خواهد بود، در جلسه اخیر شورا نقشه راهی در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. او می افزاید که طبق نقشه راه، صادرات برنج ممکن است تا سال 2025 به 5 میلیارد دلار برسد.

https://www.dawn.com/news/1799564/pakistan-eyes-10bn-rice-exports-by-2028

تولید برق به کمترین حد خود در 33 ماه گذشته رسید

تولید برق در پاکستان به کمترین میزان در 33 ماه گذشته رسید و در نوامبر 2023 به 7547 گیگاوات ساعت (گیگاوات ساعت) رسید. این کاهش تا حدی به شروع فصل زمستان و مهمتر از آن به کندی کلی اقتصاد در این کشور نسبت داده شد. کاهش تولید برق بار پرداخت ظرفیت بر دوش مصرف کنندگان نهایی را تشدید کرده است. هزینه سوخت در تولید برق تقریباً 20 درصد افزایش یافت و به 7.17 روپیه در هر مگاوات ساعت (MW) رسید. عوامل متعددی در این افزایش نقش داشتند، از جمله بسته شدن یک نیروگاه هسته ای، دو برابر شدن هزینه تولید برق محلی مبتنی بر زغال سنگ و افزایش قابل توجه تعرفه گاز برای گاز طبیعی. علاوه بر این، قیمت گاز وارداتی (RLNG) طی ماه مورد بررسی افزایش قابل توجهی را تجربه کرد.

https://tribune.com.pk/story/2450660/power-generation-hits-33-month-low

اولین کشتی وارداتی اوره برای رفع کمبود اوره به کراچی رسید

کشتی با حدود 50 هزار تن اوره به بندر کراچی رسیده است در حالی که کشتی دوم نیز در 29 دسامبر به کراچی می رسد و در مجموع حدود 220 هزار تن اوره وارد می‌شود و قبل از 20 ژانویه همه کشتی‌ها به کراچی می رسند.  مجوز واردات اوره توسط ECC در ماه گذشته صادر شد، اوره وارداتی بر اساس توافقنامه‌های دولت با دولت تهیه شده است. از سوی دیگر، به محض ورود اوره وارداتی، نرخ اوره در بازار شروع به کاهش کرده است.

https://www.aaj.tv/news/30361497/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما