معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۷

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته دوم آذرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

رئیس جمهور قزاقستان: شرایط دریای خزر باعث نگرانی است

قاسم جومارت توکایف، در اولین اجلاس سران کشورهای شرکت کننده در برنامه ویژه سازمان ملل متحد برای اقتصادهای آسیای مرکزی، گفت: وضعیت زیست محیطی در دریای خزر نگران کننده است. سطح عمق دریا کم است و میزان آب رودخانه‌‌هایی که به این دریا می‌ریزد به شدت کاهش یافته است. منابع زیستی در حال کاهش و در معرض آلودگی‌های انسانی قرار دارند. وی در ادامه گفت: من از همه طرف‌های ذینفع می‌خواهم که یک برنامه اقدام مشترک برای بهبود وضعیت این دریاچه منحصر به فرد ایجاد نمایند.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/prezident:_slozhnaya_situatsiya_na_kaspiyskom_more_vizivaet_bespokoystvo

 

ملاقات رئیس جمهور قزاقستان با مدیر عامل گروه  بنادر ابوظبی در خصوص توسعه بنادر آکتائو و کوریک

به گزارش سرویس مطبوعاتی آکوردا، قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان در 27 نوامبر در آستانه با محمد جمعه الشمیسی، مدیر عامل گروه بنادر ابوظبی (AD Ports Group) در خصوص فرصت‌های همکاری و توسعه بنادر آکتائو و کوریک صحبت کردند. گروه بنادر ابوظبی با 10 بندر و پایانه در امارات متحده عربی، برترین تسهیل کننده لجستیک، صنعت و تجارت منطقه است. به گفته رئیس جمهور قزاقستان، توسعه بنادر آکتائو و کوریک هدف استراتژیک قزاقستان است. همچنین توکایف از همکاری بین گروه بنادر ابوظبی و شرکت نفتی KazMunayGas در زمینه انتقال نفت قزاقستان از طریق کریدور میانه به آذربایجان قدردانی کرد. رئیس جمهور قزاقستان همچنین طرح‎‌هایی را برای افزایش پتانسیل مسیر شمال-جنوب که اوراسیا را به خلیج فارس، آفریقا و هند متصل می‌کند، به اشتراک گذاشت. به گفته وی، ظرفیت این مسیر تا سال 2027 باید حداقل 70 درصد افزایش یابد و از 9 به 15 میلیون تن برسد.

https://astanatimes.com/?p=77042

 

کاهش 56 درصدی تولید نفت در میادین اصلی قزاقستان

شرکت Tengizchevroil تولید نفت در میدان نفتی تنگیز آتیرائو را به دلیل طوفان در دریای سیاه از 84000 تن به 39000 تن کاهش داده است. همچنین پیش بینی گردیده تولید نفت در دو میدان کاشاگان و کاراچاگانک نیز در حدود 56 درصد کاهش یابد. در 27 نوامبر، کنسرسیوم خط لوله کاسپین (CPC) انتقال نفت در ترمینال دریایی را به دلیل شرایط بد آب و هوایی به حالت تعلیق درآورد. هشدارهای طوفان، منجر به توقف بارگیری نفت در پایانه CPC شد و تانکرها به مناطق انتظار هدایت گردیدند. مخازن این شرکت به ظرفیت کامل نزدیک می‌شوند و در نتیجه نرخ دریافت نفت تولیدی جدید نیز کاهش می‌یابد. وزارت انرژی قزاقستان جدول زمانی برای عادی شدن اوضاع ارائه نکرده است.

https://astanatimes.com/?p=77111

 

کنسرسیوم خط لوله خزر به دلیل شرایط جوی بارگیری نفت را به حالت تعلیق درآورد

کنسرسیوم خط لوله کاسپین (CPC)، حمل نفت خود را به دلیل شرایط نامساعد جوی در دریای سیاه متوقف کرده است. بارها هشدارهایی درباره شرایط نامساعد جوی منتشر شده است. لازم به ذکر است که بارگیری نفت در ترمینال دریایی CPC از طریق تأسیسات پهلوگیری واقع در 5 کیلومتری خط ساحلی و با رعایت دقیق الزامات ایمنی، صنعتی و محیطی انجام می‌شود. این کنسرسیوم در بیانیه ای اعلام کرد که مجبور به توقف عملیات شدند. در حال حاضر، بندر نووروسیسک شرایط آب و هوایی بسیار نامساعدی را تجربه می‌کند. وزش باد در این منطقه به 22 تا 24 متر در ثانیه و ارتفاع موج‌ها به 6 تا 8 متر رسیده است. این بندر به این دلیل برای قزاقستان مهم است که بخش قابل توجهی از طلای سیاه استخراج شده در مناطق نفتی قزاقستان از طریق نووروسیسک به کشورهای اروپایی ارسال می‌گردد.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/kaspiyskiy_truboprovodniy_konsortsium_priostanovil_pogruzku_nefti_iz-za_pogodnih_usloviy

 

نفتکش های جدید وارد بندر آکتائو شدند

مراسم رسمی ورود نفتکش‌ها در بندر آکتائو در 26 نوامبر برگزار شد. نفتکش‌های جدید قرار است در دسامبر 2023 به بهره‌برداری برسند و در حمل و نقل نفت قزاقستان از طریق دریای خزر مشارکت نمایند.  این کشتی‌ها مجهز به سیستم‌های کنترل پیشرفته، دارای مشخصات فنی بالا و تجهیزات مدرن می‌باشند. این تانکرها با تمام استانداردهای ایمنی بین‌المللی و الزامات زیست محیطی مطابقت دارند. در مراسم افتتاحیه، نورلان نوگایف (استاندار استان مانگیستائو)، ماگزوم میرزاگالیف (رئیس هیئت مدیره شرکت KMG)، سفیر امارات متحده عربی در قزاقستان، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه بنادر ابوظبی (ADP) حضور داشتند. خرید این نفتکش‌ها در راستای اجرای بخشی از دستورات قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان در مورد توسعه مسیرهای جایگزین برای صادرات هیدروکربن قزاقستان انجام شد.

https://www.lada.kz/gosinformzakaz/razvitie-regiona/116919-v-port-aktau-pribyli-novye-neftenalivnye-tankery.html

 

قزاقستان شروع به بهبود ارتباطات حمل و نقل با ترکمنستان کرده است

قزاقستان و ترکمنستان یک یادداشت تفاهم در بخش حمل و نقل امضا کردند. بر اساس گزارش خبرگزاری مانگیستائو مدیا با اشاره به وزارت حمل و نقل قزاقستان، در اولین نشست کارگروه مشترک قزاقستان و ترکمنستان در عشق آباد، تفاهم نامه همکاری در بخش حمل و نقل بین وزارت حمل و نقل جمهوری قزاقستان و آژانس حمل و نقل و ارتباطات (زیرمجموعه کابینه وزیران) ترکمنستان به امضا رسید. در این تفاهم نامه به گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه حمل و نقل ریلی و دریایی، افزایش حجم ترانزیت بین دو کشور، ایجاد شرایط تعرفه‌ای مطلوب، اتخاذ تدابیر مشترک برای هماهنگ‌سازی توسعه زیرساخت‌ها، معرفی راه حل‌های دیجیتال برای تبادل اطلاعات متقابل اشاره گردید. همچنین در جلسه کارگروه، طرفین در مورد توسعه مشترک کریدور چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران به توافق رسیدند.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/kazahstan_pristupil_k_uluchsheniyu_transportnogo_soobshteniya_s_turkmenistanom

 

معاون وزیر نیرو قزاقستان: استان مانگیستائو 18.4 درصد از کل تولید نفت را به خود اختصاص داد

به گزارش وب سایت mangystaumedia.kz به نقل از سرویس مطبوعاتی وزارت انرژی جمهوری قزاقستان، آسخات خاسنوف معاون وزیر انرژی جمهوری قزاقستان گفت: استان مانگیستائو دومین منطقه نفت‌خیز قزاقستان (پس از منطقه آتیرائو) می‌باشد که 18.4 درصد از کل تولید نفت را به خود اختصاص داده است. حجم تولید نفت در این منطقه تا پایان سال 2022، بالغ بر 16.8 میلیون تن رسید.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/18_4%_ot_obshtey_dobichi_nefti_prihoditsya_na_mangistauskuyu_oblasty_-_vitse-ministr_energetiki

 

آکتائو میزبان نمایشگاه بین المللی نفت و گاز "BIG4 2023"

آکتائو از تاریخ 28 تا 30 نوامبر 2023، میزبان نمایشگاه بین المللی چهار صنعت پیشرو آسیای مرکزی "BIG4 2023" بود. در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه نمایندگان دولت چین، کارآفرینان و شهردار شهر آکتائو حضور داشتند. در این نمایشگاه تجهیزات و صنایع نفت و گاز از حدود 180 شرکت چینی ارائه گردید. این نمایشگاه با هدف واردات تجهیزات پتروشیمی، معدنی، برق، ماشین آلات و تجهیزات ساختمانی برگزار گردید. همچنین در این مراسم شهردار شهر به اهمیت توسعه حمل و نقل، لجستیک و ظرفیت‌های گردشگری در کشور اشاره نمود.

https://www.lada.kz/gosinformzakaz/razvitie-regiona/117009-v-aktau-prohodit-mezhdunarodnaya-neftegazovaya-vystavka-big4-2023.html

 

کازمونای‌گاز ممکن است به حجم برنامه ریزی شده تولید نفت در سال جاری نرسد

نورلان ناگایف استاندار استان مانگیستائو در یک نشست توجیهی در سرویس ارتباطات مرکزی درباره حجم تولید نفت در استان مانگیستائو گفت: ممکن است کازمونای‌گاز در سال جاری به دلیل قطع برق و سایر دلایل فنی، به حجم نفت تولیدی برنامه‌ریزی شده نرسد. وی همچنین خاطرنشان کرد که برنامه کازمونای‌گاز تا پایان سال 2023، تولید تقریباً 17 میلیون تن نفت از میادین این استان است.

https://www.lada.kz/aktau_news/society/116952-akim-mangistau-kazmunaygaz-mozhet-ne-dostignut-zaplanirovannogo-obema-dobychi-nefti.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما