معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۱۳:۴۱ - مشاهده: ۷۷

اخـبار اقتصادی سوئد

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفتۀ چهارم آبان 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

عدم تغییر نرخ بهره و تاثیرات آن بر بازار مسکن

به گزارش اخبار سوئد، بانک مرکزی این کشور تصمیم گرفت نرخ بهره را بدون تغییر در 4 درصد نگه دارد. این اولین بار از فوریه 2022 است که نرخ بهرۀ سوئد افزایش نیافته است. البته بانک مرکزی این کشور اعلام کرد این خطر وجود دارد که افزایش قیمت‌ها و ضعیف شدن کرون، منجر به افزایش مجدد نرخ بهره شود. این بانک افزود نشانه‌ها به وضوح نشان دهنده این است که تورم در مسیر کاهش قرار دارد، اما خطرات همچنان پابرجاست؛ لذا بانک مرکزی احتمال افزایش آتی نرخ‌ها را رد نمی‌کند و پیش‌بینی می‌کند که در اوایل سال آینده افزایش احتمالی وجود داشته باشد.

همچنین طبق گزارش DN و Expressen، انتظار می‌رود تصمیم بانک مرکزی برای ثابت نگه داشتن نرخ سیاستی خود، بازار مسکن را تقویت کند و معاملات املاک و مستغلات را افزایش دهد. اما برخلاف انتظار، احتمال افزایش قیمت مسکن وجود ندارد، بلکه ممکن است حتی قیمت‌ها کاهش پیدا کنند. از زمان اوج قیمت مسکن در ماه‌های مارس تا آوریل سال گذشته، قیمت مسکن به طور متوسط 10 درصد برای آپارتمان و 13 درصد برای خانه کاهش یافته است. همچنین به رغم کاهش قیمت‌ها، تعداد معاملات نیز بین 25 تا 30 درصد در مقایسه با سال‌های اوج همه‌گیری کاهش یافته است.

افزایش مالیات بر حساب‌های پس‌انداز سرمایه‌گذاری

مالیات سال آینده برای ISK و بیمه سرمایه قرار است افزایش قابل توجهی داشته باشد و تقریبا سه برابر بیشتر از سطوح 2020 تا 2022 باشد. محبوبیت فزاینده ISK و بیمه سرمایه، که مجموعا حدود 2.2 تریلیون کرون سرمایه جذب نموده‌اند، به داشتن مالیات استاندارد سالانه پایین به جای مالیات بر سود 30 درصدی، نسبت داده می‌شود. با این حال، به دلیل افزایش سریع نرخ بهره، مالیات سالانه بر سرمایه در ISK و بیمه سرمایه در سال گذشته دو برابر شد و به 0.88 درصد رسید. با اعلام اخیر اداره بدهی ملی مبنی بر تعیین نرخ اوراق قرضه دولتی به میزان 2.62 درصد، تایید شده است که این مالیات مجددا افزایش خواهد یافت. علیرغم انتقادها از مبالغ معاف از مالیات، دولت هنوز هیچ تغییری را پیشنهاد نکرده است و این موضوع فعلا حل نشده باقی مانده است.

افزایش مالیات بر انرژی

 مگنوس نیلسون، از گروه متخصص سوئد برای مطالعات اقتصاد عمومی (ESO)، می‌نویسد که قوانین جدید اتحادیه اروپا در مورد مصرف انرژی کمتر و افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر، عواقب زیادی بر اقتصاد سوئد خواهد داشت. وی معتقد است که این قانون جدید اروپایی برخلاف بخش‌های اصلی سیاست دولت از جمله کاهش عوارض کاهش سوخت است. نیلسون همچنین افزایش مالیات‌های انرژی در سوئد را ضروری می‌داند و معتقد است که قوانین اتحادیه اروپا، حداقل، برنامه استراتژیک برای انرژی هسته‌ای جدید را پیچیده‌تر خواهد کرد. هدف قانون مشترک جدید این است که اطمینان حاصل شود که انتشار گازهای گلخانه‌ای جمعی اتحادیه اروپا در سال 2030 حداقل 57 درصد کمتر از سال 1990 خواهد بود.

کاهش پس‌انداز خانوارها در حساب‌های بانکی

به گزارش مرکز آمار سوئد در پایان سه ماهه سوم سال جاری، پس‌انداز جدید خانوارها در دارایی‌های نقدی به 33 میلیارد کرون رسید. در همین زمان، وام‌ها 11 میلیارد کرون افزایش یافت. بنابراین، پس‌انداز نقدی به 22 میلیارد کرون رسید. همچنین در طول سه ماهه، خانوارها خالص سهام بورسی را به مبلغ 3 میلیارد کرون و وجوه به ارزش 6 میلیارد کرون خریداری کردند.

احتمال افزایش قیمت اجاره آپارتمان‌ها در سال آینده

به گزارش اخبار سوئد، اقتصاددانان انتظار دارند که قیمت اجاره مسکن در سوئد سال آینده افزایش یابد. بر این اساس، هزینه زندگی در سال 2024 برای میلیون‌ها نفری که در آپارتمان‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند بالاتر خواهد بود. بر اساس گزارش مجله Him Ok Here، در سال گذشته میانگین افزایش قیمت اجاره حدود 4 درصد بود که قیمت‌ها به بالاترین سطح در کل دهه اول قرن بیست و یکم رسید. اما امسال، به نظر می‌رسد که این افزایش ممکن است حتی بیشتر هم باشد. صاحبان املاک می‌خواهند میانگین افزایش قیمت در سراسر کشور 10.5 درصد باشد، اما در مناطق شهری استکهلم و گوتنبرگ، تقاضای زیاد برای آپارتمان ممکن است قیمت اجاره را حتی تا 12 درصد افزایش دهد.

نوآوری نورث‌ولت در تولید باتری

شرکت سازنده باتری نورث‌ولت (Northvolt) در توسعه یک باتری «عاری از فلزات» برای ذخیره انرژی در نیروگاه‌های بادی و خورشیدی به موفقیت دست یافته است. باتری‌های معمولی اغلب یا از لیتیوم و نیکل استفاده می‌کنند که کمیاب هستند و یا از کبالت که نگرانی‌هایی در مورد شیوه‌های استخراج آن وجود دارد. نوآوری اخیر نورث‌ولت به جای آنها، بر مواد فراوان و سازگار با محیط‌زیست متکی است و باتری یون سدیم این شرکت به جای گرافیت، از کربن و نمکی به نام سفید پروسی به عنوان جایگزینی برای اکسید لیتیوم سنتی استفاده می‌کند. به گفته آندرس، مدیر ارتباطات جهانی این شرکت، سلول‌های جدید دارای چگالی انرژی 160 وات ساعت در هر کیلوگرم هستند که از سایر باتری‌های یونی سدیم تمیز پیشی می‌گیرد. این باتری‌ها برای ذخیره انرژی در نظر گرفته شده‌اند و توربین‌های بادی و سلول‌های خورشیدی را تبدیل به «منابع انرژی جذاب‌تر» می‌کند. انتظار می‌رود این پیشرفت، ذخیره‌سازی انرژی را مقرون به صرفه‌تر و مقاوم‌تر در برابر حرارت کند که به‌ویژه برای بازارهای مناطقی مانند هند، خاورمیانه و آفریقا مفید است. نورث‌ولت قصد دارد تولید آزمایشی خود را در سال آینده آغاز کند و تولید تجاری برای پیش از پایان دهۀ حاضر پیش‌بینی می‌شود.

هزینۀ سنگین جرایم جامعه برای شرکت‌های سوئدی

شرکت‌های سوئدی به دلیل گسترش انواع جرایم در سطح جامعه، با هزینه سرسام‌آور سالانه حدود 100 میلیارد کرون (نزدیک به 9 میلیارد یورو) روبرو هستند. گزارشی از سوی کنفدراسیون شرکت‌های سوئدی نشان می‌دهد که 49 درصد از شرکت‌ها در طول سال گذشته قربانی حوادث مکرر و انواع مختلف فعالیت‌های مجرمانه شده‌اند. هزینه‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند که شامل هزینه‌های مستقیم (مانند سرقت و خرابکاری)، هزینه‌های غیرمستقیم (شامل افزایش هزینه‌های امنیتی) و ضرر تخمینی درآمد ناشی از این جرایم می‌باشد. علاوه بر این، حدود 17 هزار شرکت (5 درصد) به دلیل مسائل مربوط به جرم و جنایت به تعطیلی کل یا بخشی از عملیات خود فکر کرده‌اند و 4 درصد نیز در استخدام کارکنان جدید با چالش‌هایی مواجه شده‌اند.

توقف تولید شکر سوئد

به گزارش Sydsvenskan، انفجار در کارخانه قند نوردیک در اورتوفتا (شهرداری اسلوف)، تمام تولید شکر سوئد را متوقف کرد. این انفجار، دیگ بخار این کارخانه (که کریستال کردن شربت شکر را انجام می‌دهد و بخش اساسی فرآیند تولید است) را نابود کرد. یوهان نیکل، مدیرعامل شرکت شکر نوردیک اظهار داشت: در حالی که این شرکت دارای ذخایر قند کافی است، مدت زمان توقف تولید نامشخص است، زیرا این شرکت در حال ارزیابی خسارات و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مجدد تولید به شکل ایمن است. این حادثه برای حدود یک هزار تولیدکننده چغندر محلی که تقریبا همه آنها در اسکنه هستند و سالانه حدود دو میلیون تن چغندر قند تحویل می‌دهند، چالش‌هایی ایجاد می‌کند. علیرغم نگرانی‌ها، یوهان نیکل مطمئن است که کمبود قریب‌الوقوع شکر وجود نخواهد داشت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما