معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۳

اخبار اقتصادی یونان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفته دوم آذرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ارزیابی دولت در مورد درآمد بودجه از برنامه خصوصی سازی

دولت یونان ارزیابی می‌کند که سال 2024 سال رکورد از نظر درآمد از خصوصی سازی خواهد بود. در بودجه ای که توسط دولت به پارلمان تسلیم شده است، درآمد از برنامه خصوصی سازی دولت 5.77 میلیارد یورو ارزیابی شده که بالاترین رقم از سال 2010 است. بخش عمده مبلغ مورد نظر از کرایه بلند مدت اتوبان آتیکی اودوس (3.27 میلیارد یورو) و اتوبان اگناتیا (1.35 میلیارد یورو) خواهد بود.    (نافت امپوریکی)

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1539918/apogeiosi-to-2024-gia-tis-eispraxeis-idiotikopoiiseon/

 

سرمایه گذاری صنعت داروسازی در بخش تحقیق و توسعه

طی سالهای اخیر صنعت داروسازی یونان به یکی از بخش های تولیدی با بیشترین سرمایه گذاری در زمینه تحقیق و توسعه (R&D) تبدیل شده است. بر اساس گزارش بنیاد تحقیقات اقتصادی و صنعتی یونان (IOBE) هزینه‌های صنایع داروسازی کشور در زمینه R&D در سال 2020 به 95 میلیون یورو رسید در حالیکه در کل اقتصاد یونان مبلغ 1.149 میلیارد یورو در زمینه تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کرده است. به عبارت دیگر بخش داروسازی 8.2 درصد کل مخارج تحقیق و توسعه تمامی اقتصاد یونان را تشکیل می دهد. به نقل از گزارش IOBE مخارج صنایع داروسازی در زمینه تحقیق و توسعه، 25 درصد کل مخارج این بخش است. سهم R&D صنایع داروسازی در مخارج کل این صنعت بیشتر از سایر بخش های اقتصاد کشور می‌باشد. به نقل از منابع بازار دارو یونان، با توجه به برنامه‌های سرمایه گذاری شرکت های داروسازی کشور، سهم مخارج در زمینه تحقیق و توسعه صنایع داروسازی کشور در سالهای آتی افزایش خواهد یافت. شرکت های داروسازی یونان برنامه سرمایه گذاری به ارزش 1.2 میلیارد یورو در دست اجرا دارند. بخش عمده این پروژه به ارتقای تاسیسات موجود، ساخت تاسیسات جدید و همکاری با شرکت های فناوری پیشرفته برای تولید و توسعه داروهای جدید اختصاص یافته است.  (کاتی مرینی)

https://www.kathimerini.gr/economy/562744360/se-anodiki-trochia-oi-ependyseis-stin-ereyna-apo-ti-farmakoviomichania/

 

تصویب محتمل قسط بعدی صندوق بازیابی

به نقل از منابع یونانی، در جلسه بعدی شورای وزرای دارایی اتحادیه اروپا که در تاریخ 8 دسامبر برگزار می‌شود، به احتمال قوی پرداخت قسط 3.56 میلیارد یورویی از صندوق بازیابی و تاب آوری اتحادیه اروپا به تصویب خواهد رسید. به این ترتیب مبلغی که تا کنون کشور یونان از صندوق بازیابی دریافت کرده است، به 14.64 میلیارد یورو برابر با 40 درصد سهم این کشور از صندوق (حدود 36 میلیارد یورو) خواهد رسید. 1.84 میلیارد یورو از قسط 3.56 میلیارد یورویی وام و 1.72 میلیارد یورو یارانه خواهد بود. سهم یونان از صندوق بازیابی 31.16 میلیارد یورو بود که پس از بازنگری به 36.16 میلیارد افزایش یافت. نیمی از این مبلغ وام و نیم دیگر یارانه خواهد بود. بهره وام 0.35 درصد برای شرکت های کوچک و 1 درصد برای شرکت های متوسط و بزرگ تعیین شده است. درخواست بعدی یونان برای دریافت قسط جدید، در سه ماهه اول 2024 به کمیسیون اروپا تسلیم خواهد شد.      (کاتی مرینی)

https://www.kathimerini.gr/economy/562746655/erchontai-3-56-dis-apo-to-tameio-anakampsis/

 

نیمی از بازنشستگان یونانی زیر هزار یورو دریافت می‌کنند

بر اساس اطلاعات سامانه ایلیوس مربوط به میزان حقوق بازنشستگی در یونان، حدود نیمی از بازنشستگان در یونان  زیر مبلغ هزار یورو به عنوان حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند. شایان ذکر است یک سوم بازنشستگان نیز زیر 700 یورو دریافت می‌کنند. بر اساس آمار ماه اکتبر حقوق میانگین بازنشستگی در یونان به 950.83 یورو می رسد. میانگین حقوق بازنشستگی کسانی که در ماه‌های اخیر بازنشسته شده اند به 697.26 یورو می رسد. (نافت امپوریکی)

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1541247/kato-apo-1-000-eyro-oi-mises-syntaxeis-giratos-molis-697-eyro-oi-nees/

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما