معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۵

نمایشگاه بین المللی هوایی 2023 دبی

نمایشگاه بین المللی هوایی دبی با حضور بیش از 1400 غرفه دار از 95 کشور با به نمایش گذاشتن 180 مدل از انواع هواپیما در مرکز تجارت جهانی دبی برگزار گردید.

نمایشگاه هوایی دبی (DUBAI AIRSHOW 2023) از تاریخ 13 الی  17 نوامبر 2023 برگزار گردید. در این نمایشگاه بیش از 1400 غرفه دار از 95 کشور جهان شرکت کرده اند. بیش از 180 مدل از پیشرفته ترین جت های تجاری، پهپادها، جت های نظامی، هلیکوپترها و موارد دیگر در این رویداد به نمایش گذاشته شده است و در قالب 9 کنفرانس درحاشیه این نمایشگاه بیس از 300 نفر سخنرانی می‌کنند.

هواپیمایی امارات در اولین روز این نمایشگاه از سرمایه گذاری 950 میلیون دلاری آمریکا برای ساخت یک مرکز مهندسی جدید و فوق مدرن در دبی ورلد سنترال خبر داد. این تاسیسات مهندسی در مساحتی یک میلیون مترمربعی ساخته خواهد شد و به بزرگترین و پیشرفته ترین تاسیسات مورد بهره برداری هر شرکت هواپیمایی در جهان تبدیل خواهد شد که به بهبود زیرساخت های هوانوردی در کلاس جهانی در دبی کمک می‌کند. این تاسیسات به طور خاص برای پشتیبانی از ناوگان و الزامات عملیاتی امارات تا دهه 2040 طراحی شده است و همچنین مرکز عالی خدمات مهندسی هوانوردی تجاری در خاورمیانه با پتانسیل ارائه نیروی پشتیبان برای سایر اپراتورهای هوانوردی خواهد بود.

شیخ احمد بن سعید آل مکتوم، رئیس و مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی امارات گفت: "این سرمایه گذاری بزرگ نشان دهنده اعتماد ما به رشد آینده خطوط هوایی امارات و به طور کلی بخش هوانوردی است. تسهیلات جدید هواپیمایی امارات برای دستیابی به خودکفایی کامل با توجه به الزامات تعمیر و نگهداری منظم، سبک و سنگین و کلیه الزامات مهندسی برای ناوگان هواپیماهای طراحی شده است. با ادامه رشد بخش هوانوردی در منطقه، مرکز جدید مهندسی امارات همچنین نقش کلیدی را به عنوان مرکز تعالی، جلب مشارکت بازیگران جهانی در سراسر زنجیره تامین هوانوردی، ایجاد هزاران شغل فنی و افزودن ارزش به اقتصاد دبی ایفا خواهد کرد.

مرکز مهندسی جدید امارات برای انجام خدمات تخصصی مهندسی هواپیما، از بررسی‌های معمول گرفته تا رنگ‌آمیزی، برنامه‌های تعمیر و نگهداری سبک تا سنگین، تعمیرات اساسی و آزمایش موتور، تا تکمیل تناسب داخلی کابین و تبدیل هواپیما برای مصارف مختلف، مجهز خواهد بود.

علی مبارک السوری، معاون اجرایی پروژه‌ها، تدارکات و مدیریت زنجیره تامین در گروه امارات گفت: انتظار می‌رود عملیات ساخت و ساز فاز اول در سال 2024 آغاز و در سال 2027 به پایان برسد. نصب پنل های خورشیدی روی پشت بام، و استقرار سیستم های بازیافت نفت و فاضلاب از ویژگیهای این طرح است که انتظار می رود در فاز دو این زیرساخت رشد ناوگان هوایی امارات را دو برابر کند. فاز اول این پروژه شامل ساخت 8 آشیانه نگهداری و یک آشیانه رنگ، یک مرکز عملیات موتور، تقریباً 20 کارگاه پشتیبانی، انبارهای بزرگ و دفاتر اداری است که همگی قادر به جابجایی، تعمیر و نگهداری از هواپیماهای تجاری با هر اندازه می‌باشند.

همچنین در روز اول این نمایشگاه شرکت های هواپیمایی امارات و فلای دبی معاملاتی برای خرید 206 فروند هواپیما با ارزش 268.6 میلیارد درهم امضاء کردند که از این میزان 190.8 میلیارد درهم مربوط به خطوط هوایی امارات و 40.37 میلیارد درهم برای Flydubai اختصاص داشت. این در حالی است که سال گذشته مجموع معاملات نمایشگاه بالغ بر 272 میلیارد درهم بود.

شرکت هواپیمایی امارات همچنین سفارش هایی از جمله 95 فروند هواپیمای بوئینگ را به ارزش 52 میلیارد دلار (حدود 191 میلیارد درهم) برای حمایت از برنامه‌های رشد خود، حفظ ناوگان مدرن و کارآمد و ارائه بهترین تجربه هوانوردی به مشتریان خود اعلام کرد.

هواپیمایی امارات سفارشات قطعی برای 55 هواپیمای 777-9 و 35 هواپیمای 777-8 با موتورهای GE-9X امضا کرده است. امارات همچنین قراردادی برای سفارش 202 موتور GE-9X برای نیرو دادن به هواپیماهای اضافی 777X امضا کرد.

فلای دبی نیز از قرارداد با شرکت بوئینگ خبر داد که شامل خرید 30 فروند هواپیمای بوئینگ 787-9 دریم لاینر به ارزش کل تا 11 میلیارد دلار است که بخشی از تلاش این شرکت برای تنوع بخشیدن به ناوگان خود با استفاده از هواپیماهای پهن پیکر است.

در جریان روز اول این نمایشگاه شرکت های بوئینگ و سان اکسپرس، از سرمایه گذاری مشترک بین ترکیش ایرلاینز و لوفت هانزا، برای خرید 90 فروند هواپیمای پهن راهرو بوئینگ خبر دادند اعلام کردند که این قرارداد شامل 28 مدل 737-8 و 17 هواپیمای 737-10 و 45 هواپیمای اضافی 737 MAX می‌باشد.

ایربالتیک در حاشیه شرکت در نمایشگاه هوایی دبی از توافق خود با ایرباس برای خرید 30 فروند هواپیمای A220-300 با امکان خرید 20 فروند هواپیمای دیگر از همین مدل به ارزش کل تا  2.74 میلیارد دلار خبر داد.

همچنین شرکت هواپیمایی رویال ایر ماروک قراردادی را برای خرید 787 هواپیمایی بوئینگ دریم لاینر امضا کرد و شرکت هواپیمایی مصر نیز 18 هواپیمای 737 MAX را به عنوان بخشی از قرارداد اجاره با شرکت ایر لیز (ALC) سفارش داد.

رویال اردن از توافق تایید شده برای خرید چهار فروند هواپیمای بوئینگ 787-9 به ارزش 4.29 میلیارد درهم (1.17 میلیارد دلار) خبر داد و خرید دو فروند هواپیمای 787-9 را تأیید کرد، علاوه بر آن سیستم های ارتباطی هواپیمای 787 را به روز کرد.

مسئولان برگزار کننده نمایشگاه هوایی دبی اعلام کرده اند که 390 هیئت ارشد نظامی و غیرنظامی‌ از کشورهای مختلف از این نمایشگاه بازدید می‌کنند. از جمهوری اسلامی ایران نیز نمایندگان شرکت های هوایی داخلی از جمله ایران ایر در این نمایشگاه حضور دارند.

فهرست منابع؛

https://www.dubaiairshow.aero

https://www.thenationalnews.com

https://www.emirates247.com

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما