معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۶

اخبار اقتصادی زیمبابوه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور زیمبابوه در هفته اول آبان ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

صادرات تنباکو زیمبابوه  به 758 میلیون دلار رسید

صادرات تنباکو زیمبابوه در سال جاری به 153 میلیون کیلوگرم به ارزش بیش از 758 میلیون دلار رسیده است، این میزان صادرات از 297 میلیون کیلوگرم محصول خریداری و فراوری شده از کشاورزان بدست آمده است.

این 153 میلیون کیلوگرم در مقایسه با 125 میلیون کیلوگرم به ارزش 566 میلیون دلار است که در مدت مشابه سال گذشته صادر شده است، این رقم نشان دهنده افزایش 28 درصدی درآمد صادراتی محصولات تنباکو است. زیمبابوه محصولاتی از جمله تنباکوهای ساقه دار و پاک شده، ضایعات تنباکو، سیگار برگ، سیگار و تنباکوی ساخته شده را صادر می‌کند، هدف این کشور دستیابی به صادرات بیش از 1.6 میلیارد دلار آمریکا در سال است.

THE HERALD

کسب و کار تحت  نظرZanu PF رونق خواهد گرفت

آقای منانگاگوا رئیس جمهور زیمبابوه اظهار داشت: از آنجایی که دولت رشد اقتصادی را تسریع می‌کند، به ایجاد یک محیط مساعد برای شکوفایی بخش خصوصی ادامه خواهد داد. ایشان در ضیافت ناهار حزب حاکم با جامعه تجاری در حراره گفتگو کرد و بیان کرد، ما می‌توانیم بهتر از گذشته کارهای اقتصادی را رونق دهیم، زیرا معتقدیم که مردم  به تنهایی می‌توانند سرنوشت این کشور را هدایت کنند، ما در پنج سال گذشته کارهای زیادی انجام داده‌ایم و در پنج سال آینده کارهای بیشتری انجام خواهیم داد، اما این کار را تنها در صورتی انجام می‌دهیم که متحد باشیم و به کمک های حزب در جهت رشد و فکر در خصوص اینکه چه چیزی به نفع منافع ملی کشور است نیاز داریم. از مردم زیمبابوه می خواهم منافع ملی را در اولویت قرار دهند.

رئیس جمهور اظهار داشت: در دوره انتخابات، دستاوردهای Zanu PF  ستودنی بود، گام‌های برداشته‌شده در کشاورزی، معدن، گردشگری، تولید، زیرساخت‌ها مانند جاده‌ها و سدها، اگر پشتیبانی‌های حزب نبود  میسر  نمی‌گردید. حزب همچنان به هدایت  کسب و کار و رونق زندگی مردم ادامه خواهد داد زیرا تنها هدف حزب سعادت مردم کشور انقلابی زیمبابوه است.

THE HERALD

 

بیانیه روز ضد تحریم سادک SADC(Southern Africa development community)

ما باید زیمبابوه را در روزهای تحریم جدی بگیریم و حمایت کنیم، زیرا این عمل بهترین شرط ما برای وادار کردن کسانی است که تحریم ها را اعمال می‌کنند و باید به طور جدی در مورد آنچه که دارند انجام می دهند فکر کنند. اینکه همسایگان ما بسیار مشتاقند زیمبابوه را از یوغ تحریم‌های عمدتاً مالی و بانکی رها کنند، تنها به این دلیل نیست که آنها دوست ندارند یک همسایه ضعیف در اطراف خود داشته باشند. بلکه به این دلیل است که تحریم ها به طرق گسترده ای بر کل کشورهای منطقه سادک تأثیر می‌گذارد.

زیمبابوه درست در وسط SADC قرار دارد و حجم زیادی از تجارت بین SADC باید از زیمبابوه عبور کند. منابع انرژی، شبکه‌های جاده‌ای، شبکه‌های راه‌آهن و شبکه‌های ارتباطی ما کاملاً به هم مرتبط هستند، به سه دلیل تحریم های زیمبابوه باید رفع گردد، اول، صادرات کشورها می‌توانند با سرعت ثابت به سمت جنوب و شمال قاره حرکت کنند و زمان‌بندی‌ها را آسان‌تر کنند، دلیل دوم، گسترش بازارهای صنعت، کشاورزی و معدن است و سوم مساله فقر در این کشور.

THE HERALD

 

25 درصد از الماس‌های معادن زیمبابوه  ارزشمند هستند.

شرکت بازاریابی مواد معدنی زیمبابوه (MMCZ) فاش کرد، آنقدر که تصور می‌شود الماس معادن ما ارزشمند نیستند، به طوری که 75 درصد آنها  صنعتی هستند و از کیفیت جواهرات گران برخوردار نیستند.

ازکیل مافارا، مدیر فروش شرکت معدنی  MMCZ اخیراً تأکید کردکه زیمبابوه به این دلیل نمی‌تواند درآمد بیشتری از الماس در مقایسه با بوتسوانا و نامیبیا داشته باشد. بوتسوانا به دلیل کیفیت جواهری که مشابه الماس در نامیبیا و آنگولا است، تولید کننده پیشرو در جهان از نظر ارزش کالا است. تصورات در مورد ارزش مواد معدنی زیمبابوه باید اصلاح شود، زیرا مردم کشور معتقدند بسیاری از الماسهای با ارزش به خارج از کشور قاچاق می‌شوند.

آمریکا 51 درصد از بازار جهانی الماس را در اختیار دارد و تحریم های این کشور بر علیه زیمبابوه معادن الماس را ضعیف نموده است و سرمایه گذاران معدودی در این صنعت حضور دارند.

Newzimbabwe

 

موارد ابتلا به وبا در زیمبابوه از مرز 5000 نفر عبور کرد

زیمبابوه در معرض شیوع ویرانگر وبا است که تاکنون بیش از 5000 شهروند را در سراسر کشور تحت تاثیر قرار داده است و دوره تاریک دیگری را رقم زده است. وبا یک بیماری اسهالی حاد است که در اثر عفونت روده با باکتری ویبریوکلرا ایجاد می‌شود. انسان زمانی که غذا یا آب آلوده به باکتری وبا را می‌بلعد بیمار می‌شود. عفونت اغلب خفیف یا بدون علائم است، اما گاهی اوقات می‌تواند شدید و تهدید کننده زندگی باشد.

جنفان موسور، وزیر اطلاعات زیمبابوه اظهار داشت: داگلاس مومبشورا وزیر بهداشت و مراقبت از کودک، تصویری تاریک از شیوع وبا در کشور شرح داده است، زیرا تعداد مبتلایان همچنان در حال افزایش است، استان‌های مانیکالند و حراره بدترین آسیب را دیده‌اند. بهداشت نامناسب و پوشش کم آب سالم باعث شیوع بیماری وبا به ویژه در استان حراره شده است.

Newzimbabwe

برگزاری راهپیمایی ضد تحریم در استان‌های مختلف زیمبابوه

بیش از دو دهه است که زیمبابوه از تحریم‌های غیرقانونی فجیع رنج می‌برد که بر اقتصاد تأثیر منفی می‌گذارد. به این ترتیب سادک SADC ،  25اکتبر هر سال را به عنوان روز ضد تحریم اعلام کرد که در آن کشورهای عضو دست به دست هم داده و خواستار رفع بی قید و شرط تحریم ها شدند.

هزاران نفر در تمامی استانهای زیمبابوه، راهپیمایی‌های گسترده ای را برگزار نمودند و در این گردهمایی سخنرانی‌هایی توسط مقامات دولتی انجام گردید. در این راهپیمایی‌ها مردم زیمبابوه‌ خواستار لغو تحریم های اعمال شده توسط آمریکا و سایر کشورهای غربی علیه زیمبابوه شدند.

THE SUNDAY MAILL

ب)بوتسوانا

نگرانی‌ها در مورد اتهامات نژادپرستی درمعادن مس بواتسوانا

نگرانی‌هایی از جمله تفاوت دستمزد قابل توجه بین کارمندان محلی و مهاجران، تبعیض نژادی و عدم رعایت الزامات قانونی در مورد معدن مس مطرح شده است. این ادعاها در دادخواستی از سوی اتحادیه کارگران معدن بوتسوانا به وزیران معدن و کار و امور داخلی ارائه شده است.

اتحادیه نگرانی خود را در مورد اختلاف دستمزد بین کارمندان محلی و خارجی، علیرغم اینکه افراد محلی مسئولیت های مشابه یا حتی مهم تری را انجام می دهند، ابراز می‌کند. مهاجران اغلب با دلار آمریکا دستمزد دریافت می‌کنند، اما کارگران محلی در هنگام مذاکره برای دستمزد با کارفرمایان خارجی خود دچار چالشهای نژاد پرستی می‌شوند.

Sundaystandard

 

ماسیسی اولین رئیس جمهور بوتسوانا بعنوان رئیس اتحادیه افریقا

برای اولین بار در تاریخ بوتسوانا، آقای ماسیسی رئیس جمهور فعلی به عنوان رئیس بعدی اتحادیه آفریقا انتخاب می‌شود. رئیس جمهور بوتسوانا پس از اینکه در اوایل سال جاری نامزد شد و به اتفاق آرا به این سمت انتخاب شد، این اتفاق نشان‌دهنده افزایش موجودی دیپلماتیک کشور است.

Sundaystandard

ج: زامبیا

رئیس جمهور زامبیا خواستار ایجاد تعادل بین رضایت بازار محلی و صادرات کنجاله شد

هاکاینده هیچیلما، رئیس جمهور زامبیا اظهار داشت: برای اطمینان از اینکه مصرف کنندگان داخلی تحت تأثیر مشکلات غذایی قرار نخواهند گرفت، نیاز به ایجاد تعادل بین رضایت بازار محلی و صادرات کنجاله وجود دارد. ایشان همچنین نسبت به ادامه کمبود وعده غذایی در کشور ابراز نگرانی کرد و بیان کرد، نباید چنین اتفاقی را شاهد باشیم زیرا زامبیا یک تولید کننده بزرگ ذرت است. دولت می‌خواهد با آسیابان‌ها وکشاورزان در تلاش برای ارائه راه‌حل‌های پایدار برای کمبود وعده غذایی در کشور همکاری کند. چالش امنیت غذایی نباید به یک موضوع سیاسی تبدیل شود، زیرا دولت تمام تلاش خود را برای اطمینان از یافتن راه حل های فوری انجام می دهد.

lusakatimes

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما