معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۰

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته اول آبان ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

لغو بسیرای از پروازهای خطوط بین المللی پاکستان به دلیل کاهش عرضه سوخت

خطوط هوایی بین المللی پاکستان (PIA) با بیش از 75 پرواز لغو شده در یک روز به دلیل کاهش عرضه سوخت توسط شرکت نفت دولتی پاکستان (PSO) با یک بحران شدید مواجه شد. شرکت نفت دولتی پاکستان دلیل آن را بدهی‌های پرداخت نشده عنوان کرد. تنها چهار پرواز بین المللی موفق به پرواز شدند. وضعیت در اواخر شب بهبود یافت و برخی پروازها انجام شد. دولت موقت به طور فعال در حال بررسی خصوصی سازی خطوط هوایی بین المللی پاکستان برای کاهش بار مالی آن است.

https:// https://www.dawn.com/news/1783007/for-sale-pia-hit-by-worst-ever-fuel-crisis

 کاهش 1.7 درصد تورم هفتگی نسبت به کاهش قیمت نفت

در پاکستان، کاهش قیمت نفت و سرکوب قاچاق و احتکار ارز منجر به کاهش نرخ تورم شده است. شاخص حساس قیمت (SPI) نسبت به هفته قبل 1.7 درصد کاهش یافت و به صورت سالانه تورم از 38.28 درصد به 35.45 درصد کاهش رسیده است. اداره آمار پاکستان گزارش داد که قیمت 24 قلم کالا کاهش یافته، در حالی که قیمت 14 قلم کالا در طول هفته افزایش یافته است. قابل ذکر است که قیمت پیاز، مرغ، عدس، چای و برنج کاهش یافت و باعث آسودگی خاطر مردم شد. این امر پس از افزایش اخیر در شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) که عمدتاً به دلیل افزایش قیمت انرژی بوده است، روی مصرف کنندگان در زمان افزایش فقر و بیکاری تأثیر می‌گذارد.

https://tribune.com.pk/story/2442212/weekly-inflation-eases-17-over-oil-price-fall

افزایش تولید برق ، و کاهش هزینه سوخت

در سه ماه اول سال مالی جاری، تولید برق پاکستان با 7.4 درصد افزایش به 44138 گیگاوات ساعت رسید، در حالی که هزینه سوخت با 21.5 درصد کاهش به 8.03 روپیه در هر واحد رسید. این کاهش هزینه به بهبود ترکیب انرژی، با تولید بیشتر از منابع کم هزینه و اتکا کمتر به منابع گران قیمت نسبت داده می‌شود. نکته قابل توجه اینکه، تولید انرژی‌هایدل و هسته ای افزایش یافت، در حالی که منابع گران قیمت مانند نیروگاه‌های نفتی کوره کاهش یافته است. در ماه سپتامبر، تولید برق 3.6 درصد نسبت به ماه مشابه در سال قبل افزایش یافت که سهم قابل توجهی از منابع کم هزینه در ترکیب انرژی داشت است.

https://tribune.com.pk/story/2442369/power-generation-rises-fuel-cost-falls

احتمال افزایش 193 درصدی قیمت گاز

به گفته منابع، قیمت گاز در اسلام آباد ممکن است از ماه آینده تا 193 درصد افزایش یابد، با افزایش پیشنهادی 172 درصدی برای مصرف کنندگان داخلی، انتظار می رود خلاصه این افزایش قیمت ها در جلسه کمیته هماهنگی اقتصادی ارائه شود. علاوه بر این، هزینه‌های ثابت ماهانه برای مشتریان محافظت شده می‌تواند از 10 روپیه به 400 روپیه افزایش یابد. تعرفه‌های دسته‌های مختلف از جمله صنایع صادراتی و CNG نیز در دست بررسی است. همچنین افزایش قیمت برق ممکن است از اول اکتبر نیز اعمال گردد.

https://urdu.geo.tv/latest/344753-

https://jang.com.pk/news/1281274

راه‌آهن پاکستان بیش از 6 میلیون روپیه از اجاره واگن‌ها درآمد دارد

راه آهن پاکستان در طول سه سال و نیم گذشته با اجاره 23 واگن‌های بازرسی خود برای مقاصد تجاری، 6،340،156 میلیون روپیه درآمد داشته است. این واگن‌های لوکس با امکاناتی مانند اتاق، حمام، فضای غذاخوری و آشپزخانه، به مقامات مختلف برای سفرهای رسمی و خصوصی اختصاص داده شده است. افسران مجاز به استفاده از آنها برای سفرهای مربوط به وظیفه هستند، در حالی که اجاره خصوصی نیز در دسترس است. واگن‌ها مجهز به دیوارهای شیشه ای برای مشاهده محیط اطراف نیز هستند.

https://dailytimes.com.pk/1142299/railways-earn-over-rs-6-million-from-saloons-2/

فرانسه به فرصت های سرمایه گذاری در پاکستان چشم دوخته است

شهید اشرف طرار، وزیر موقت پاکستان، در دیدار با نیکلاس گالی، سفیر فرانسه، در مورد موضوعات مورد علاقه دوجانبه، با تمرکز اولیه بر چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در بخش‌های مهم پاکستان مانند راه‌آهن، بزرگراه، و کشتی‌رانی بحث و تبادل نظر کردند. طرار خاطرنشان کرد که پاکستان از سال 2008 ثبات دموکراتیک خود را حفظ کرده و آینده درخشانی در پیش رو دارد. چندین فرصت سرمایه گذاری خاص در این نشست مورد بررسی قرار گرفت، از جمله ایجاد یک خط راه آهن جدید از کوهات به خرلاچی برای ارتباط با افغانستان، توسعه بزرگراه سوکور-حیدرآباد M-6 و توسعه شرکت ملی کشتیرانی پاکستان.

https://tribune.com.pk/story/2442640/france-eyes-investment-opportunities

مذاکرات بازسازی بدهی خطوط هوایی بین المللی پاکستان آغاز شد

دولت پاکستان و بانک های تجاری در حال بحث در مورد بازسازی بدهی خطوط هوایی بین المللی پاکستان (PIA) هستند تا این شرکت هواپیمایی را برای شش ماه دیگر با پروازهای محدود فعال نگه دارد. کمیته ای برای کار بر روی طرح بازسازی و استقراض فوری 15 میلیارد روپیه تشکیل شده است. مشکلات بدهی خطوط هوایی بین المللی پاکستان شامل چندین بانک است و این شرکت درخواست کمک مالی حمایتی از دولت کرده است. خطوط هوایی بین المللی پاکستان همچنین به دنبال توافق با آسیای هوانوردی سرمایه محدود (AACL) برای هواپیماهای اجاره ای است.  همچنین دولت در حال کار بر روی خصوصی سازی خطوط هوایی بین المللی پاکستان از طریق مناقصه رقابتی است.

https://tribune.com.pk/story/2442808/pia-debt-restructuring-talks-begin

سازمان تنظیم مقررات نفت و گاز، 3.8 درصد قیمت RLNG را افزایش داد

سازمان تنظیم مقررات نفت و گاز (Ogra) میانگین قیمت فروش گاز طبیعی مایع مجدد گازی شده (RLNG) را برای مصرف کنندگان (Sui Northern Gas Pipeline Ltd (SNGPL و Sui Southern Gas Company (SSGC  برای ماه اکتبر بیش از 3.8 درصد افزایش داده است. قیمت گاز طبیعی مایع مجدد گازی شده در سال جاری به دلیل نوسانات بازار جهانی افزایش های متعددی داشته است. این افزایش به دنبال افزایش اخیر قیمت گاز طبیعی برای مصرف کنندگان داخلی است. قیمت گاز طبیعی مایع مجدد گازی شده تحت تاثیر شرایط بازار جهانی، نرخ ارز و هزینه‌های مختلف در ساختار هزینه است.

https://www.dawn.com/news/1783541/rlng-gets-costlier-by-38pc

https://jang.com.pk/news/1282009

خودروسازان در بحبوحه تعطیلی کارخانه‌ها قیمت ها را کاهش دادند

شرکت خودروسازی پاک سوزوکی (PSMCL) به دلیل کمبود موجودی، تولید خودرو و موتور سیکلت را به طور موقت متوقف می‌کند. در همین حال، شرکت Indus Motor Ltd ((IMC قیمت خودروها از جمله تویوتا یاریس، فورچونر، کرولا و ریو را کاهش داد و از افزایش ارزش روپیه بهره مند شد. IMC از Lucky Motor Corporation و MG Motors پیروی کرده و قیمت ها را کاهش دادند. روپیه در برابر دلار آمریکا 9 درصد تقویت شد، اما مونتاژکنندگان خودرو در کاهش قیمت ها کند بودند.

https://www.dawn.com/news/1783539/car-makers-cut-prices-amid-plant-shutdowns

دولت پاکستان بودجه و اولویت های پروژه توسعه را تغییر می دهد

دولت فدرال پاکستان در حال برنامه ریزی برای لغو بسیاری از پروژه‌های توسعه، پایان دادن به یارانه‌های اوره، و تغییر مدل بودجه برای برنامه حمایت از درآمد بی نظیر (BISP) است. این تصمیمات برای رفع محدودیت های منابع و تخصیص مجدد وجوه اتخاذ می‌شود. دولت به دنبال تقسیم مسئولیت های مالی با استان‌ها، به ویژه برای برنامه‌های مربوط به آموزش، بهداشت و شبکه‌های ایمنی اجتماعی است. این شامل یک طرح اشتراک هزینه 50-50 با استان‌ها برای برنامه‌های انتقال نقدی مشروط برنامه حمایت از درآمد بی نظیر(BISP) است. دولت همچنین از استان‌ها می‌خواهد که مسئولیت بیشتری برای یارانه‌ها، مانند کود، بر عهده بگیرند. این حرکت با هدف ساده‌سازی مدیریت مالی و ارتقای پایداری مالی است.

https://www.brecorder.com/news/40270100/hundreds-of-uplift-projects-face-the-axe

 گسترش و رونق شرکت صنایع دستی پاکستان در بازار چین

یک شرکت صنایع دستی پاکستانی مستقر در چین گفته است که شراکت های زیادی را به دلیل لذت بردن مردم از محصولات آن‌ها شکل داده و این شرکت پیش بینی می‌کند تعداد فروشگاه‌های فیزیکی در چین افزایش یابد. این برند، متخصص در روسری و فرش دستباف ممتاز از پاکستان، هند و ایران، دارای 9 فروشگاه آفلاین نیز هست. شبکه توزیع مؤثر این شرکت که مرکز آن در هانگژو است، به موفقیت روزافزون آن کمک کرده و هدف آنها دستیابی به بازارهای کوچکتر می‌باشد. شرکت صنایع دستی پاکستان یک تیم نمایشگاهی اختصاصی تشکیل داده اند تا محصولات خود را در نمایشگاه‌های مختلف در چین به نمایش بگذارند و بر برنامه‌های خود برای گسترش بیشتر تأکید می‌کنند.

https://tribune.com.pk/story/2442970/handicraft-brand-aims-to-increase-presence-in-china

تأثیر بحران اقتصادی بر عملکرد سال مالی 2023

در سال مالی 2023، K-Electric با یک بحران اقتصادی قابل توجه مواجه شد که منجر به زیان نزدیک به 31 میلیارد روپیه شده است. عوامل مؤثر در این زیان عبارتند از کاهش واحدهای ارسالی، کاهش سود ناخالص، افزایش زیان مبادله ای به دلیل کاهش ارزش روپیه و کاهش ارزش بیشتر. افزایش هزینه‌های مالی نیز در زیان نقش داشتند. KE در حال کار بر روی ارتقای زیرساخت‌ها است و برنامه‌هایی برای سرمایه‌گذاری 484 میلیارد روپیه در دوره کنترل بعدی و افزودن 2272 مگاوات برق از منابع تجدیدپذیر با هدف سهم 30 درصدی انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 2030 را دارد.

https://tribune.com.pk/story/2443140/economic-crisis-affected-performance-in-fy23-ke

https://urdu.geo.tv/latest/344998-

وزارت صنایع و تولید احیای فولاد پاکستان را بر عهده گرفت

کارخانه فولاد پاکستان (PSM) نتوانست خریداران را جذب کند و دولت را بر آن داشت تا از طریق وزارت صنایع و تولید آن را احیا کند. از هر چهار شرکت چینی علاقه مند، سه شرکت از روند مناقصه انصراف دادند. کارخانه‌های فولاد پاکستان در فهرست خصوصی‌سازی قرار داشتند، اما به دلیل نگرانی‌ها در مورد شفافیت فرآیند حذف شد، زیرا تنها یک مناقصه‌دهنده باقی مانده بود. اکنون وزارت صنایع و تولید بر احیای کارخانه فولاد پاکستان نظارت خواهد کرد. کارخانه فولاد که از ژوئن 2015 کار نمی‌کند، سالانه ضررهای قابل توجهی متحمل شده است. برنامه‌های آینده آن در جلسه بعدی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. این موضوع همچنین در شورای تسهیل سرمایه‌گذاری ویژه (SIFC) برای ارزیابی هزینه‌ها و جستجوی راه‌حل‌های احیای عملی بررسی خواهد شد.

https://www.dawn.com/news/1784056/industries-ministry-tasked-with-reviving-pakistan-steel

صادرات منطقه ای پاکستان از ژوئیه تا سپتامبر 3 درصد افزایش یافته است

در سه ماهه اول سال مالی 2024، صادرات پاکستان به 9 کشور منطقه با رشد 3 درصدی به 981.39 میلیون دلار رسیده است. صادرات به چین با افزایش قابل توجه 28.4 درصدی به 633.37 میلیون دلار رسید، در حالی که صادرات به افغانستان نیز بیش از 1 درصد افزایش یافت است. همچنین صادرات به هند، بنگلادش، سریلانکا و نپال کاهش یافت و در این مدت هیچ صادرات رسمی‌به ایران وجود نداشته است. چین همچنان مقصد اصلی است و 60 درصد از صادرات منطقه را به خود اختصاص می دهد.

https://www.dawn.com/news/1784057/regional-exports-increase-3pc-in-july-september

بلومبرگ: افزایش ارزش روپیه

آژانس رتبه بندی گلدمن ساکس در مورد ارزش روپیه پاکستان در گزارش بلومبرگ گفته است که بهبود ارزش روپیه کوتاه مدت است. بلومبرگ می‌گوید با نزدیک شدن به انتخابات، ارزش روپیه به دلیل ریسک های تامین مالی کاهش می یابد. در این گزارش آمده است که بهبود کوتاه مدت ارزش روپیه به دلیل حمایت مالی صندوق بین المللی پول (IMF) بوده است. بلومبرگ در این گزارش اضافه کرده است که حمایت مالی متقابل نیز دلیل بهبود کوتاه مدت ارزش روپیه است.

https://jang.com.pk/news/1282732

 وزیر موقت نیرو: گاز در زمستان با توجه به میزان در دسترس بودن تأمین خواهد شد

محمد علی وزیر موقت انرژی گفته است که گاز در فصل زمستان بر اساس در دسترس بودن تامین خواهد شد. محمد علی در گفتگو با رسانه‌ها در اسلام آباد گفت که با Ogra در مورد قیمت و عرضه LPG کار می‌کند و خلاصه ای را در مورد LPG آورده است. وی گفت: روی سیاست LPG کار می‌کنیم، پالایشگاه پاکستان با 1 شرکت روسی قرارداد امضا کرده است، پالایشگاه پاکستان نفت خام را از روسیه خریداری می‌کند، واردات این نفت خام 10 تا 15 دلار در هر بشکه سود می‌برد. محمدعلی می‌گوید در مجموع 8 ساعت برای تامین گاز تلاش می‌کنیم. وزیر موقت نیرو گفت: زیان شرکت های گازی به دلیل ارزانی گاز 400 میلیارد روپیه است، آنها برای آذرماه 2 محموله LNG خریداری کرده اند. همچنین می‌گویند برای دی ماه نیز 2 محموله LNG می خرند.

https://jang.com.pk/news/1282763

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما