معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۵

اخبار اقتصادی چین - گوانجو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در مهر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برنامه کشور چین برای افزایش قدرت محاسباتی:

   چین قصد دارد قدرت محاسباتی رایانه ای خود را افزایش دهد. بر اساس طرحی که مقامات این کشور در 9 اکتبر منتشر کردند، و با توجه به تمرکز بیشتر این کشور بر روی ابررایانه‌ها و نوآوری‌های هوش مصنوعی (AI)، چین قصد اجرای این برنامه و افزایش بیش از 50 درصدی آن در کمتر از سه سال را دارد. این طرح که توسط شش بخش از جمله وزارت صنعت و فناوری اطلاعات (MIIT) منتشر شده است، رسیدن به هدف 300 EFLOPS (برابر با یک کوئینتیلیون 10(ده به توان18) عملیات تشخیص در ثانیه) برای سیستم محاسباتی تا سال 2025 تعیین کرده است. وزارت صنعت و فن آوری چین در ماه اوت اعلام کرد که قدرت محاسباتی چین از 180 به 197 EFLOPS رسیده و به این ترتیب چین را در رتبه دوم پس از ایالات متحده قرار می دهد. از آنجایی که آموزش هوش مصنوعی به مقدار زیادی متکی به محاسبات است، تلاش برای گسترش عرضه نیروی محاسباتی به طور فزاینده ای به کانون توجه چین تبدیل شده است. چین همچنین قصد دارد تا 20 مرکز محاسبات هوشمند اضافی را در دو سال آینده بسازد. رگولاتورها اعلام کردند که شبکه‌های نوری بزرگتر و ذخیره سازی داده‌های پیشرفته تر در سال های تا سال 2025 نصب خواهند شد. آنها افزودند که قدرت محاسباتی اضافی از تولید، آموزش، امور مالی، حمل و نقل، مراقبت های بهداشتی و انرژی پشتیبانی می‌کند. به منظور پاسخگویی به تقاضاهای بخش هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه است و همچنین دولت قصد دارد زیرساخت های محاسباتی را در غرب چین بهبود بخشد. استان‌های پهناور اما با جمعیت کمتر کشور چین همانند جنوب غربی گوئیژو مدت‌هاست که وظیفه ایجاد مراکز داده عظیم برای تامین انرژی اینترنت این کشور را بر عهده دارند. به عنوان مثال، اپل مراکز داده را در گوئیژو با یک شریک محلی راه اندازی کرده است تا به کاربران خود در این کشور خدمات ارائه دهد.

برنامه استان گواندونگ برای صادرات محصولات کشاورزی:

  به گفته مقام مسئول در بخش کشاورزی و امور روستایی استان گوانگدونگ، محصولات کشاورزی گوانگدونگ در سال 2022 در مجموع به 330.13 میلیارد یوان رسید که نسبت به سال گذشته 28.1 درصد افزایش داشته است. سال گذشته، صادرات محصولات کشاورزی گوانگدونگ به 115.77 میلیارد یوان رسید که نسبت به سال قبل 69.1 درصد افزایش داشت و رتبه اول را در سراسر کشور به خود اختصاص داد. کل صادرات محصولات کشاورزی استان گواندونگ به کشورهای RCEP (شامل ده کشور آسه آن و استرالیا، کره جنوبی و نیوزلند و ژاپن) به 23.38 میلیارد یوان رسید که نسبت به سال قبل 50.7 درصد افزایش داشت. در 28 سپتامبر، سمیناری در مورد چگونگی همکاری بیشتر بخش کشاورزی گوانگدونگ با کشورهای عضو مشارکت اقتصادی جامع منطقه ایRCEP  گوانگژو برگزار شد که در این رویداد همه شرکت‌کنندگان موافقت خود را در مورد ضرورت دعوت از سایر مشتریان و مصرف کنندگان بین المللی در قالب رویدادهای متنوع برای آشنایی با محصولات کشاورزی باکیفیت این استان که مطابق با استاندارهای مختلف کشورهای عضو RCEP باشد، اعلام داشتند.

افزایش آمار گردشگری در استان گواندونگ و سرتاسر چین در هفته طلایی تعطیلات:

در طول هشت روز  "هفته طلایی" شامل دو جشنواره میانه پاییز و تعطیلات روز ملی، در استان گوانگدونگ در مجموع 63.862 میلیون سفر توریستی انجام شد که 44.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و 1.6 درصد نسبت به سال 2019 افزایش داشت. بر اساس اعلام اداره فرهنگ و گردشگری استان گوانگدونگ، بازار گردشگری 57.16 میلیارد یوان درآمد تولید کرد که نشان دهنده افزایش 148.7 درصدی نسبت به سال قبل است.

این تعطیلات باعث رونق در شهرهای گوانگدونگ شد. به عنوان مثال، گوانگژو نزدیک به 17.59 میلیون بازدید داشته است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 105 درصد افزایش یافته است. درآمد حاصل از گردشگری از 13.1 میلیارد یوان فراتر رفت که نسبت به سال 2022،حدود 112 درصد افزایش داشت.

این استقبال در مناطق روستایی هم دیده شده است به طوری که در 100 نقطه گردشگری روستایی و روستای تاریخی میزبان 2.584 میلیون بازدیدکننده بوده که نسبت به سال گذشته 26.2 درصد افزایش داشته است. برای مثال، روستای ژودونگ در گوانگژو کارناوال بالون هوای گرم را سازماندهی کرد، و شهرستان راوپینگ، شهر چائوژو، جشنواره فرهنگ معمای فانوس چینی را با شرکت 50 تیم معماهای فانوس از داخل و خارج از کشور برگزار کرد.

براساس اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری چین، در طول جشنواره نیمه پاییز و تعطیلات روز ملی، در مجموع 826 میلیون سفر داخلی در سراسر چین انجام شده است که نسبت به سال قبل 71.3 درصد افزایش داشته است. درآمد مرتبط با گردشگری رشد قابل توجهی را به ثبت رساند و به حدود 753.4 میلیارد یوان رسید که نسبت به سال قبل 129.5 درصد افزایش داشت و نسبت به سال 2019 رشد 1.5 درصدی داشته است.

بهترین عملکرد را در این مدت شهر گردشگری‌هاینان داشته است به طوری که  استقبال گردشگران از طریق رصد وب سایت و برنامه پروازهای Hainan ، هتل ها و سایر محصولات گردشگری نسبت به سال گذشته 212 ٪ افزایش یافته است که بیش از 70 ٪ فروش از خارج از استان گواندونگ بوده است. پکن ، شانگهای ، چنگدو ، گوانگژو و چانگشا بزرگترین منبع گردشگران به‌هاینان در این دوره بودند. رصد پلتفرم علی بابا در چین نشان از افزایش رزرو هتل های 4 و 5 ستاره در هایکو به میزان 50 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال 2019 بوده است و همچنین فروش محصولات گردشگری نسبت به سال گذشته 132 ٪ افزایش یافته است. در طول تعطیلات هشت روزه ، منطقه توریستی Tianya Haijiao Sanya در مجموع 103000 گردشگر را به خود اختصاص داد و یک رکورد پنج ساله را رقم زد. حدود 16000 گردشگر تنها در اول اکتبر از این منطقه بازدید کردند که بالاترین تعداد بازدید کنندگان روزانه آن است. موزه استانی Hainan در هایکو بیش از 76000 بازدید کننده را به خود اختصاص داد ، که بیش از 13000 نفر از آنها در اول اکتبر بازدید کردند و رکورد جدیدی را برای تعداد بازدید کنندگان روزانه این موزه رقم زدند. توچال توریستی Island Island Island Danzhou ، یک جاذبه محبوب در غرب هاینان در سالهای اخیر ، بیش از 300000 گردشگر را به خود اختصاص داد ، در حالی که منطقه منظره Tongguling Wenchang در شرق دور این جزیره نزدیک به 30،000 بازدید کننده داشت.

اولین پارک صنعتی RMB دیجیتال چین در شنژن راه اندازی شد

 بر اساس اعلام در کنفرانس مطبوعاتی که در شهر شنژن، پارک صنعتی دیجیتال RMB شنژن رسما فعالیت خود را آغاز کرد. شهرک صنعتی به منظور استفاده کامل از رانندگی و نقش های نمایشی شرکت های پیشرو از طریق راهنمایی دولت و بازارگرایی، با هدف ایجاد صنعت دیجیتال RMB، حمایت از رشد شرکت های مربوطه و ایجاد اکوسیستم دیجیتال RMB راه اندازی گردید. 9 شرکت دخیل در این فعالیت از جمله شرکت های Hengbao، Wuhan Tianyu  که قصد فعالیت در این پارک را داشتند، قراردادی همکاری امضا کردند.

افزایش 56 درصدی صادرات خودرو بندر گوانگژو:

در سه سه ماهه اول سال 2023، بندر گوانگژو در منطقه نانشا به صادرات 258000 خودرو دست یافت که نشان دهنده رشد 56 درصدی نسبت به سال گذشته است. سیستم حمل و نقل رول-آن/رول آف  خودرو(Ro-Ro)، در حال حاضر از نظر مقیاس و ظرفیت عملیاتی در میان برترین‌ها در چین قرار دارد. بندر گوانگژو دارای سیستم حمل و نقل یکپارچه و خدمات پشتیبانی جامع است. شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل خودرو، مسیرهای تجارت خارجی را در بندر راه‌اندازی کرده‌اند تا نیازهای صادراتی بسیاری از تولیدکنندگان خودرو در داخل و خارج از گواندونگ را برآورده کنند. در سال 2017، توان عملیاتی وسایل نقلیه رورو در بندر گوانگژو از 1 میلیون فراتر رفت. این بندر بین سال‌های 2020 تا 2022 دارای 1.5 میلیون خودروی رورو بوده است. خدمات Ro-Ro یا RORO از کشتی‌های باری استفاده می‌کنند که برای حمل محموله‌های چرخدار طراحی شده‌اند، از جمله اتومبیل، کامیون، تریلر، واگن راه‌آهن، تجهیزات ساختمانی و غیره.

درحال حاضر بندر گوانجو 12 اسکله اختصاصی برای عملیات خودروهای RoRo و 2 میلیون مترمربع فضای ذخیره سازی وسایل نقلیه است. ظرفیت عملیاتی سالیانه آن بیش از 3 میلیون وسیله نقلیه است و ظرفیت ذخیره سازی یک بار آن بیش از 80 هزار وسیله نقلیه است.

گسترش تجارت الکترونیکی فرا مرزی در وضعیت عدم قطعیت تجارت جهانی:

    تجارت الکترونیکی فرا مرزی چین، در دوران عدم قطعیت های اقتصاد جهانی، به عنوان عاملی برای سرمایه گذاری و نوآوری در لجستیک و خدمات خرده فروشی در زمینه بهبود تجربه خرید برای مصرف کنندگان جهانی افزایش یافته است.  برآوردهای اولیه نشان می دهد که واردات و صادرات تجارت الکترونیکی مرزی چین در سه ماهه اول سال 2023در حدود 1.7 تریلیون یوان (232.6 میلیارد دلار) بوده است که براساس اعلام اداره کل گمرک،  نسبت به سال قبل 14.4 درصد افزایش داشته است. در پنج سال گذشته، حجم تجارت تجارت الکترونیکی مرزی چین 10 برابر افزایش یافته است، در حالی که نسبت آن در تجارت خارجی این کشور از کمتر از 1 ٪ پنج سال پیش به حدود 5 ٪ افزایش یافته است. بیش از 100000 بازیکن تجارت الکترونیکی مرزی در چین وجود دارد. عمده نگرانی تجارت الکترونیکی فرا مرزی چین موضوع لجستیک بوده است که زمینه اصلی سرمایه گذاری برای فعالان بازار بوده است.

برپایی نمایشگاه عکس و کتاب در گوانجو

نمایشگاهی شامل داستان‌های تاریخی و حال مردم گوانگدونگ و آئوتاروآ نیوزلند و همچنین ادبیات نیوزیلند است، از 14 لغایت 31 اکتبر در کتابخانه گوانگجو برپاست. در این نمایشگاه 47 عکس به نمایش می‌گذارد که مبادلات مردم با مردم بین گوانگدونگ و نیوزیلند و همچنین توسعه روابط خواهرخوانده گوانگجو و اوکلند را برجسته می‌کند. نزدیک به 300 کتاب اصالتاً نیوزلندی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده نیز به کتابخانه گوانگجو اهدا شده است. این کتاب‌ها برای همه سنین مناسب بوده و طیف وسیعی از زمینه‌ها، از جمله ادبیات نیوزلند، فرهنگ، گردشگری، هنر، موضوعات مائوری، مردم و کتاب‌های کودکان را پوشش می‌دهند.

گوانگجو و اوکلند در سال 1989 یک رابطه خواهرخواندگی برقرار کردند و از آن زمان، از تعاملات فعال در دولت، تجارت، تجارت، آموزش، فرهنگ و گردشگری بهره برده‌اند. در واقع، گوانگدونگ جایی است که اولین مهاجران چینی به نیوزلند از آنجا آمده اند.

راشل کرامپ، سرکنسول نیوزیلند گفت: «ما هیجان زده‌ایم که نمایشگاه کتاب و عکس نیوزیلند را افتتاح می‌کنیم، زیرا از طریق ادبیات، این داستان‌ها و عکس‌های لحظاتی در زمان، همگی به تقویت و ایجاد تفاهم و تبادل فرهنگی کمک می‌کنند. نمایشگاه نقش مهمی را که گوانگدونگ در روابط ما ایفاء می‌کند را تصدیق می نماید، اما همچنین درک عمیق تری از ارتباطات تاریخی ما بین مردم ارائه می دهد"

علاوه بر این، لیلی لی و روث لام نویسندگان چینی نیوزیلندی نیز برخی از داستان‌ها و تجربیات خانواده‌های خود از مهاجرت به نیوزیلند را در مراسم افتتاحیه به اشتراک گذاشتند. همه آنها نوادگان برخی از اولین مهاجران چینی به نیوزیلند هستند و هر دو بعنوان نویسندگان کتابی با عنوان "پسران خاک: باغبانان بازار چینی " در نیوزلند شناخته می‌شوند که زندگی اولیه مهاجرت چینی‌های خارج از کشور در نیوزیلند را به تصویر می‌کشد و همچنین در فهرست کتاب های اهدایی به کتابخانه نیز گوانگجو قرار گرفته است

پروازهای مستقیم بین بغداد و گوانگجو از سر گرفته می‌شود

خط هوائی عراق در تاریخ دهم اکتبر با فرود یک هواپیمای بوئینگ 787 ، پروازهای رسمی‌بغداد – گوانجو را از سرگرفت. براساس طرح از سرگیری، فیمابین بغداد و گوانجو ، دو بار در هفته پرواز رفت و برگشت به اجراء درخواهد آمد.

  هواپیمای شماره IA474 درساعت 5 صبح هر چهارشنبه و یکشنبه از فرودگاه بین المللی گوانگجو بایون حرکت می‌کند و ساعت 8 صبح به وقت محلی به فرودگاه بین المللی بغداد می رسد. هواپیمای IA473 از فرودگاه بین المللی بغداد در ساعت 14:00 هر سه شنبه و شنبه حرکت می‌کند و در ساعت 3:00 صبح روز بعد به فرودگاه بین المللی گوانگژو بایون می رسد. این مسیر توسط هواپیمایی بوئینگ ۷۸۷ دریم لاینر تازه خریداری شده عراقی ایرویز، با طرح بندی دو کلاسه اکونومی‌کلاس و کلاس تجاری انجام می‌شود.

کنفرانس جهانی سرمایه گذاری برای GBA از 8 تا 9 نوامبر برگزار می‌شود

گوانگدونگ، هنگ کنگ و ماکائو برای دومین بار از 8 تا 9 نوامبر میزبان کنفرانس جهانی ترویج سرمایه گذاری برای منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) خواهند بود. این کنفرانس با موضوع "سرمایه گذاری در GBA برای آینده ای بهتر" به صورت آنلاین و آفلاین در گوانگجو، هنگ کنگ و ماکائو با هدف معرفی محیط تجاری و فرصت های سرمایه گذاری GBA برگزار می‌گردد. مهمترین شرکت های خارجی که در این کنفرانس مشارکت خواهند داشت، شامل شرکت‌های معروفی مانند  BASF، ExxonMobil، Hyundai Motor، Siemens، P&G خواهند بود. به گفته ژانگ جین سونگ، مدیر کل دپارتمان بازرگانی گوانگدونگ، سیاست‌ها و مشوق‌های ترجیحی به جامعه جهانی، به‌ویژه برای ترویج پلت‌فرم‌های همکاری عمده، از جمله هنگ‌چین، چیان‌های، نانشا و هتائو ارائه خواهد شد. این کنفرانس میزبان یک کنفرانس موضوعی، نه فعالیت سرمایه گذاری در شهرهای دلتای رودخانه مروارید و ده‌ها رویداد تبلیغاتی در خارج از کشور خواهد بود. کنفرانس موضوعی در 8 نوامبر آغاز می‌شود و در آن رهبران ارشد گوانگدونگ، هنگ کنگ و ماکائو تبلیغات موضوعی را انجام خواهند داد و نمایندگان ارشد شرکت های چند ملیتی تجربه سرمایه گذاری خود را در گوانگدونگ به اشتراک خواهند گذاشت. همچنین تعدادی از پروژه‌های بزرگ در این کنفرانس برای نشان دادن همکاری با کیفیت بالا امضا خواهد شد. علاوه بر این، شش کنفرانس ویژه ارتقای صنعت در حوزه‌هائی نظیر تجهیزات پیشرفته، ذخیره انرژی جدید، پزشکی زیستی، مزرعه‌داری دریایی، خدمات مالی و انرژی پاک نیز برگزار خواهد شد. همچنین 853 پروژه همکاری (شامل 814 پروژه سرمایه گذاری و 39 پروژه تجاری) در آخرین جلسه این رویداد با سرمایه گذاری کل بیش از 2.5 تریلیون یوان امضا خواهد شد.، همچنین تا پایان ماه آگوست سال جاری، 614 پروژه از 814 پروژه سرمایه گذاری با مجموع سرمایه گذاری 383.95 میلیارد یوان آغاز شده و میزان عملکرد قرارداد 39 پروژه تجاری نیز به 47.07 میلیارد یوان رسیده است.

کنفرانس جهانی کارآفرینان گواندونگ 2023 در گوانگجو برگزار شد

کنفرانس جهانی کارآفرینان گوانگدونگ در سال 2023 از 21 تا 23 سپتامبر در گوانگجو برگزار گردید و کارآفرینان برندهای برجسته گوانگدونگ و دانشمندان با هدف استفاده از فرصت‌ها در منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) گرد هم آمده اند.

بیش از 800 نماینده از جمله کارآفرینان گوانگدونگ، نمایندگان اتاق بازرگانی گوانگدونگ از داخل و خارج از کشور، نمایندگان تجاری از 500 شرکت جهانی، 500 شرکت چینی، موسسات مالی و کارشناسان در این رویداد شرکت نموده اند. این کنفرانس به نمایندگان برجسته تجاری گوانگدونگ از بخش های خصوصی و خارجی اقتصاد چین پاداش داده و همچنین رویدادهای تطبیق کاری و سفرهای میدانی نیز برای تبادل و مشارکت سازماندهی خواهد شد.

این کنفرانس بعنوان یک پلت فرم مهم برای نمایش توسعه اقتصادی و اجتماعی گوانگدونگ، ترویج محیط تجاری گوانگدونگ و تقویت همکاری بین تجار گوانگدونگ در داخل و خارج از کشور در نظر گرفته می‌شود. این کنفرانس از سال 2008 تاکنون برای پنج بار متوالی با موفقیت برگزار شده است. گوانگدونگ در مجموع دارای 50 شرکت خصوصی است که در لیست 500 شرکت خصوصی برتر چین در سال 2023، 46 شرکت خصوصی فهرست شده در 500 شرکت خصوصی برتر تولیدی چین و 19 شرکت خصوصی فهرست شده در فهرست 100 شرکت خصوصی برتر صنعت خدمات چین بر اساس 20 شرکت خصوصی، فهرست شده است. اجلاس 500 شرکت خصوصی برتر چین در 12 سپتامبر توسط فدراسیون صنعت بازرگانی چین در جینان در استان شانگدونگ برگزار شد.

در میان شرکت‌های خصوصی گوانگدونگ که امسال فهرست شده‌اند، در مجموع 15 شرکت با درآمد کل 100 میلیارد یوان وجود دارد که شامل AMER، Tencent Holdings، Vanke، BYD، Midea، S.F Holdings، LUXSHAREICT، Gree، TCL Technology، Sunshine Insurance، Digital China، TCL Industrial Holdings، Haid، Vipshop و DINGLONG می‌باشد.

50 شرکت فهرست شده در استان گوانگدونگ عمدتاً در منطقه دلتای رودخانه مروارید واقع شده اند، از جمله 27 شرکت در شنژن، 8 شرکت در گوانگژو، 7 شرکت در فوشان، 3 شرکت در هویژو، 1 شرکت در ژوهای، 1 شرکت در دونگوان، 1 شرکت در جیانگمن، 1 شرکت در ژونگشان، و 1 شرکت در یونفو. 30 شرکت از 50 شرکت مربوط به صنعت تولید هستند که 60 درصد را تشکیل می دهند. این کنفرانس توسط دولت مردمی استان گوانگدونگ، کمیته استانی گوانگدونگ کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین و فدراسیون صنعت تجارت سراسر چین (CFIC)، سازماندهی شده است.

اظهار علاقمندی سرمایه گذاران خارجی جهت مشارکت در توسعه منطقه خلیج بزرگ GBA:

بر اساس گزارشی شرکت های خارجی و انجمن‌های تجاری به طور فعال در توسعه منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) شرکت کرده اند. اولین "کنفرانس تجاری در مورد توسعه منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو" به طور رسمی در منطقه اداری ویژه ماکائو (SAR) افتتاح شد. نمایندگان جوامع تجاری خارجی تمایل خود را برای مشارکت بیشتر در توسعه GBA ابراز کردند. بیش از 1000 نماینده از سازمان‌های بین المللی، آژانس های تجارت خارجی و تشویق سرمایه گذاری، انجمن‌های تجاری و شرکت های خارجی و همچنین وزیران خارجه و دیپلمات ها در مراسم افتتاحیه شرکت کردند. بر اساس بیانیه‌ای که از سوی شورای چین برای ارتقای تجارت بین‌المللی (CCPIT) صادرشده است، جامعه تجاری فیلیپین می‌خواهد توسعه عمیق‌تری با گوانگدونگ-هنگ داشته باشد. آلفردو پاسکوال، وزیر تجارت و صنعت فیلیپین، در این کنفرانس گفت: "اندازه اقتصادی GBA بسیار بزرگ است. فیلیپین و سایر اعضای ASEAN ارتباط نزدیکی با توسعه GBA دارند که از آن می‌توانیم پتانسیل همکاری عظیمی را در آینده ببینیم. ما در آینده به همکاری با GBA برای ارتقای توسعه اقتصادی دوجانبه ادامه خواهیم داد. شرکت های صنعتی و تجاری بین المللی از بیش از 30 کشور و منطقه در ساخت GBA شرکت می‌کنند. سرمایه گذاری فرامرزی در GBA عمدتاً از شرکت هایی در سنگاپور، کره جنوبی، جزایر ویرجین بریتانیا، ژاپن انجام می‌شود و سرمایه گذاری خارجی در GBA بیش از 20 صنعت از جمله خدمات کامپیوتری و نرم افزار، مالی، عمده فروشی و خرده فروشی، لیزینگ و تجارت را پوشش می دهد. هو ایات سنگ، مدیر اجرایی ماکائو SAR، در مراسم افتتاحیه کنفرانس گفت که مقامات چینی از همکاری با شرکت‌های خارجی در این کنفرانس استقبال کردند و اعلام کرده اند که در انتظار سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار در این منطقه هستند. جان لی کاچیو، مدیر اجرایی SAR هنگ کنگ نیز در مراسم افتتاحیه اعلام داشت که GBA دارای جمعیتی بالغ بر 86 میلیون نفر و اقتصادی به ارزش بیش از 1.9 تریلیون دلار در سال 2022 بود که معادل دهمین اقتصاد بزرگ جهان است. وی اضافه نمود که با حمایت دولت مرکزی، GBA دارای قدرت و پتانسیل نامحدودی است و همچنان نقش مهمی در کمک به توسعه و اقتصاد کشور خواهد داشت.

 افزایش 56.3 درصدی تجارت استان گوانگدونگ با کشورهای عضو BRI در ده سال اخیر:

    طی دهه گذشته، گوانگدونگ شاهد رشد قابل توجه تجارت خارجی با کشورهای شریک ابتکار کمربند و جاده (BRI) بوده است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط اداره فرعی گوانگدونگ GACC، حجم واردات و صادرات استان به کشورهای BRI از 1.92 تریلیون یوان در سال 2013 به بیش از 3 تریلیون یوآن در سال 2022 رسیده است که 56.3 درصدی را نشان می دهد. سه بندر برتر برای واردات و صادرات در گوانگدونگ عبارتند از بندر شکو (Shekou)، بندر جدید نانشا (Nansha) و بندر خلیج شنژن (Shenzhen Bay Port) که به ترتیب شاهد نرخ رشد افزایش تجارت با کشورهای عضو کمربند راه، به مقدار  144.5٪، 552.2٪ و 904.3٪ در ده سال گذشته بوده است. همچنین از سال 2013 تا 2022، تجارت این استان با کشورهای خاورمیانه و روسیه به ترتیب 42.5 درصد و 115.6 درصد افزایش یافته است

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما