معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۴- ۰۸:۰۰

حمایت چین از کسب و کارها با ایجاد انبارهای لجستیک فرامرزی

انبارهای لجستیک فرامرزی شکل جدیدی از زیر ساخت های مرتبط با تجارت جهانی هستند که در بحبوحه رونق تجارت الکترونیک فرامرزی پدیدار شده و هدف چین برای ایجاد این انبارها، حمایت از کسب و کارها و تقویت صادرات و رشد تجارت خارجی محصولات می‌باشد. درواقع، این مکانیزم درراستای زنجیره تامین و فروش، تسهیل دسترسی به بازارهای هدف مهمترین مولفه برای رقابت پذیری کشورها در تجارت جهانی بشمار می آید. بنابراین دولت چین به این مقوله توجه ویژه ای دارد.

انبارهای بین المللی شکل جدیدی از زیر ساخت های مرتبط با تجارت جهانی هستند که در بحبوحه رونق تجارت الکترونیک فرامرزی پدیدار شده اند. گزارش کار دولت چین در سال 2016 نشان می دهد که هدف چین برای ایجاد این انبارها، حمایت از کسب و کارها و تقویت صادرات و رشد تجارت خارجی محصولات است. چنین تسهیلاتی می‌تواند ترخیص کالا از گمرک و تحویل را سریع‌تر فراهم کند، برخی از آنها خدمات تحویل یک یا دو روزه را در کشورهای مقصد ارائه می نمایند. همچنین صادرکنندگان می‌توانند موجودی‌های خود را بهینه نموده و ضررهای احتمالی ناشی از کالاهای غیرقابل فروش را با انبارها به حداقل برسانند، که این موضوع، می‌تواند امکاناتی مانند خدمات مرجوعی و خدمات تعمیر محلی (خدمات پس از فروش) را فراهم و فرایند خرید را برای مصرف‌کنندگان ارتقاء دهند.

پیشنه: اداره کل گمرک چین در جولای 2020 یک پروژه آزمایشی برای صادرات B2B تجارت الکترونیک برون مرزی راه اندازی کرد و یک کانال اختصاصی برای کالاهای صادر شده از طریق انبارهای بین المللی ایجاد کرده است. شورای دولتی در نوامبر 2020 بخشنامه ای برای ترویج توسعه نوآورانه تجارت خارجی، تشویق اشکال و مدل های جدید کسب و کار، به ویژه تجارت الکترونیک فرامرزی، از جمله ایجاد یک دسته از انبارهای بین المللی را صادر کرده است.

به گفته وزارت بازرگانی چین(MOFCOM)، چین تا پایان سال 2021 و با رشد 80 درصدی، بیش از 2000 انبار خارج از کشور با مساحت کل بیش از 16 میلیون متر مربع ساخته که تقریبا 90 درصد از این تاسیسات در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا قرار دارد. شورای دولتی به ترتیب در ژوئیه 2021 و می 2022 دستورالعمل های مربوط به "تسریع توسعه اشکال و مدل های جدید تجارت خارجی"  و " ترویج تجارت خارجی برای حفظ ثبات و بهبود کیفیت" را صادر کرده است. این سیاست ها نشان دهنده حمایت قوی دولت از توسعه تجارت الکترونیکی فرامرزی و انبارهای خارج از کشور است. بر اساس دستور العمل «تسریع در توسعه اشکال و مدل‌های جدید تجارت خارجی»، شرکت‌هایی که انبار دراختیار دارند، مشوق‌هایی برای ایجاد سیستم‌های لجستیکی سالم و گسترش خدمات (به انتهای بالا و پایینی کل زنجیره‌های تامین) دریافت خواهند کرد.

درجریان چالش های تجارت بین الملل ناشی از همه گیری کرونا در سال 2020،  انبارهای شرکت های چینی در خارج از کشور، توانستند نقش مهم تری ایفاء نموده و طی این سال ها، چین به توسعه نوآورانه تجارت خارجی خود سرعت بخشیده و بیش از ده هزار شرکت تجارت خارجی سنتی، درگیر تجارت الکترونیک شدند و تجارت الکترونیک فرامرزی بعنوان مکانیزم اصلی تجارت بین‌الملل و ترویج توسعه نوآورانه تجارت خارجی برای شرکت های چینی تبدیل شده است.

باتوجه به وارد آمدن آسیب جدی بیماری کرونا به تجارت فروشگاه‌های فیزیکی جهانی، مصرف کنندگان در کشورهای مختلف گرایش روزافزونی به خرید آنلاین پیدا کرده و از این رو، شرکت های چینی مهارت عملیات محلی سازی انبارهای خارج از کشور را افزایش داده و نه تنها نیازهای محلی برای اشتغال و مصرف را برآورده ساختند، بلکه، به ترویج توسعه انبارداری محلی، لجستیک و صنایع تجارت الکترونیک نیز کمک کرده اند.

وضعیت فعلی: کارشناسان صنعت رشد تجارت الکترونیک فرامرزی را به توسعه سریع اقتصاد دیجیتال چین نسبت می دهند. رشد قوی تجارت الکترونیک فرامرزی نیز از زیرساخت مقاوم صنعت تولید چین و زنجیره تامین آن نشات گرفته است. در سال 2023، خرده فروشی آنلاین چین به 15.4 تریلیون یوان رسید و برای یازدهمین سال متوالی آن را به بزرگترین بازار خرده فروشی آنلاین جهان تبدیل کرد. به گفته وزارت بازرگانی چین، در نیمه اول سال جاری (2024) روزانه حدود 9 میلیون بسته کوچک بین چین و سایر نقاط جهان مبادله شده است. چین تاکنون بیش از 2000 انبار در خارج از کشور برای تقویت توسعه تجارت الکترونیک فرامرزی ساخته که با مساحتی بیش از 16 میلیون متر مربع، شبکه خدماتی را در سراسرجهان پوشش می دهد. تقریباً 90 درصد از این تأسیسات در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا قرار دارد. برخی از شرکت‌های پیشرو، سیستم‌های مدیریت اطلاعات پیشرفته‌ای را برای این انبارها ایجاد کرده اند، تا اینکه، مشتریان را بلادرنگ هدایت نموده و محصول و اطلاعات تحویل را نیز ردیابی نمایند. همچنین علاوه بر تجارت سنتی انبارداری و توزیع، آنان خدمات ارزش افزوده بیشتری مانند خدمات پس از فروش با کیفیت بالا، تامین مالی زنجیره تامین، مشاوره انطباق(Benchmarking) یا تناظریابی  و خدمات بازاریابی را نیز راه اندازی کرده اند.

برنامه‌های توسعه ای: شورای دولتی چین، سیاست های ملی برای ارتقاء توسعه انبارهای مستقر در خارج را معرفی کرده است. براساس این چشم انداز، دولت چین خواستار تلاش های بیشتر برای ساخت انبارهای خارج از کشور برای تحرک بخشی به تجارت خارجی و تضمین ثبات صنعت و زنجیره تامین این کشور شده است.

طبق سندی که اخیراً توسط دفتر کل شورای دولتی منتشر گردید، تا سال 2025، چین حدود 100 تجارت انبارداری با ظرفیت (گنجایش) بالا را در خارج از کشور ایجاد خواهد کرد که در زمینه‌هایی مانند فناوری اطلاعات، توسعه هوشمند، خدمات متنوع و عملیات محلی بصورت ویژه فعالیت خواهند نمود. وزارت بازرگانی، وزارت امور خارجه، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی(NDRC)، کمیسیون تنظیم مقررات بانکی و بیمه چین مطابق با مسئولیت های مربوطه خود مدیریت این موضوع را بر عهده خواهند داشت. دولت مشوق هائی را برای اینکه شرکت ها انبارهای خارج از کشور را در امتداد طرح کمربند و جاده ایجاد نمایند، ارائه خواهد نمود. با این وجود، هیچ الزام یا دستورالعمل خاصی در مورد مکان‌هایی که مشاغل باید انبارهای خارج از کشور خود را ایجاد کنند وجود ندارد. تصمیم گیری باید مطابق با طرح تجاری هر شرکت اخذ گردد.

مزایای انبارهای خارج از کشور:

افزایش فروش: com، یک پلتفرم تجارت الکترونیک فرامرزی تحت شرکت گروه مواد ساختمانی ملی چین (CNBM) که یک انبار خارج از کشور در منطقه آزاد جبلعلی در دبی، امارات متحده عربی ایجاد کرده است. به گفته بروس، یکی از مدیران این شرکت، این انبار با مساحت 52000 متر مربع، محصولات شرکت های مختلف از جمله مصالح ساختمانی، ماشین آلات و تجهیزات را به بیش از 10 کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا مانند عربستان سعودی، امارات و الجزایر می فروشد. ژوانگ شیائوفنگ، مدیر اجرایی یک تولیدکننده صنایع چوبی اظهار داشت، این شرکت به لطف خدمات انبارداری با کیفیت بالا و تبلیغات برند ارائه شده توسط انبار، شاهد افزایش فروش خود علیرغم اوج همه گیری بوده است.

سرعت در تحویل محصول: گروه Zongteng ، ارائه‌دهنده خدمات زیرساختی جهانی برای تجارت الکترونیک فرامرزی که دفتر مرکزی آن در شنزن، استان گوانگدونگ چین است، یک انبار در بیرمنگام کشور انگلیس را اداره می‌کند. این انبار مجهز به امکانات پیشرفته و خودکار مانند قفسه‌های اتاق زیر شیروانی، ماشین‌های مرتب‌سازی بسته‌ها (که می‌توانند 3600 کالا را در ساعت مرتب کنند) و می‌تواند به تحویل سریع و دقیق کالا در انگلیس و سایر کشورهای اروپایی کمک کند. میشل، مدیر انبارهای خارج از کشور این شرکت در انگلیس گفت که "انبارهای خارج از کشور کمک زیادی به تامین مواد ضد اپیدمی در مبارزه با همه‌گیری کووید-19 کرده است، محصولات خانگی برای تامین تقاضای بازار اروپا در بحبوحه شیوع، با میانگین 80000 سفارش در روز انجام می‌شد". گروه Zongteng در مجموع 36 انبار در انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا و سایر کشورهای بزرگ توسعه یافته ایجاد کرده و درمجموع  این گروه با پوشش مساحتی بالغ بر یک میلیون متر مربع، در مجموع بیش از 1500 کارمند دارد.

انعطاف‌پذیری و زنجیره تامین پایدارتر: لی کونگ، معاون رئیس‌ گروه Zongteng گفت، "انبارهای خارج از کشور بواسطه مزایای انعطاف‌پذیری و زنجیره تامین پایدارتر، به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا استراتژی انتخاب محصول خود را بموقع تنظیم نموده و توانایی شرکت‌های چینی را برای پاسخگویی به تغییر تقاضای مصرف‌کنندگان خارجی و محیط بازار تقویت کنند".

ترویج مدل چینی در علم انبارداری لجستیک: شرکت فناوری اطلاعات WINIT (Winit Corporation)، ارائه‌دهنده راه‌حل زنجیره تامین یکپارچه در شانگهای برای تجارت الکترونیک فرامرزی، دارای 13 انبار در خارج از کشور بوده و خدمات انبارداری و تحویل در خارج از کشور را برای بیش از 20000 شرکت تجارت الکترونیک فرامرزی در سراسر جهان ارائه می‌کند. انبارهای این شرکت در خارج از کشور بطور متوسط روزانه دویست هزار سفارش را مدیریت نموده و روزانه بیش از سیصد هزار بسته را ارسال می‌کند. بنابه گفته یکی از مدیران شریک کانادایی این شرکت، "این انبارها، مدل مدیریت و تجربه بخش لجستیک چین را بکار گرفته و کارایی لجستیک را بطور چشمگیری بهبود بخشیده و اجازه می دهند کالاها سریعتر به مشتریان تحویل داده شود". به گفته مدیر اجرایی این شرکت کانادائی، انبارهای خارج از کشور این امکان را برای مشتریان کانادایی فراهم نمود تا از خدمات تحویل سریع که چینی‌ها از آن بهره می‌برند، برخوردار شوند. درواقع این موضوع، به یک مزیت رقابتی مهم برای شرکت تبدیل شده و باعث رشد سریع در فروش شده است. وی همچنین افزود، با کمک خطوط مونتاژ خودکار، انبارهای سه بعدی، ربات‌های هوشمند و سایر امکانات موجود در انبارهای خارج از کشور Winit Corporation، موجب شده، این شرکت کانادایی راندمان ذخیره‌سازی کالاهای خود را تا 30 درصد و سرعت مرتب‌سازی بسته‌ها را تا 70 درصد افزایش داده و با یک افزایش قابل توجهی در سود مواجه شود. باتوجه به وارد آمدن آسیب جدی ویروس کرونا به تجارت فروشگاه‌های فیزیکی جهانی، مصرف کنندگان در کشورهای مختلف گرایش روزافزونی به خرید آنلاین داشته و از این رو، شرکت های چینی مهارت عملیات محلی سازی انبارهای خارج از کشور را افزایش داده و نه تنها نیازهای محلی برای اشتغال و مصرف را برآورده ساختند، بلکه، به ترویج توسعه انبارداری محلی، لجستیک و صنایع تجارت الکترونیک نیز کمک کرده اند.

پوشش وسیع و خدمات گسترده: ژانگ ونتینگ، مدیر کل IML، یک شرکت پیش رو در بازار تدارکات لجستیک برای فروشگاه‌های آنلاین مستقر در شنزن استان گواندونگ، اظهار داشت: «ما یک شبکه لجستیکی ایجاد کرده‌ایم که 320 شهر در روسیه را پوشش می‌دهد و به ساکنان 1500 منطقه مسکونی اجازه می‌دهد تا بسته‌های خود را روز بعد پس از ثبت سفارش دریافت کنند. IML که عمدتاً در زمینه انبارداری خارج از کشور در تجارت سریع روسیه، چین-روسیه و چین-اوکراین فعالیت می‌کند، چهار انبار خارج از کشور را اداره می‌کند که مساحتی معادل 35000 متر مربع را پوشش داده و به 12000 فروشنده، خدمات ارائه می دهد. این شرکت یک مدل عملیات محلی و حرفه ای را دنبال می‌کند و بیش از 70 درصد کارکنان آن روس هستند.

نگاهی به اقدامات برخی از استان‌های چین در حوزه انبارهای لجستیک فرامرزی:

استان گواندونگ: گواندونگ، بعنوان یک استان بزرگ تجارت خارجی، رشد سریعی در تجارت الکترونیکی فرامرزی داشته است. در سال 2023، واردات و صادرات تجارت الکترونیک فرامرزی گواندونگ به 843.3 میلیارد یوان رسید که 74.6 برابر بیشتر از سال 2015 بود و برای چندین سال متوالی بزرگترین مقیاس را در این کشور حفظ کرد. در نیمه اول سال جاری (2024)، تجارت الکترونیک فرامرزی گواندونگ در مجموع به 427.34 میلیارد یوان رسید که بیش از یک سوم کل تجارت ملی را تشکیل می دهد. به گفته لیو هانگ، مدیر تجارت فرامرزی در Temu، قابلیت های تولید قوی گواندونگ، سیستم زنجیره تامین به خوبی توسعه یافته و زیرساخت های لجستیکی پیشرفته، محرک های کلیدی رشد سریع تجارت الکترونیک فرامرزی بحساب می آید.

گوانجو: منطقه پانیو در شهر گوانگجو، یک مرکز کلیدی برای تجارت الکترونیک فرامرزی بوده که بیش از 1000 شرکت تجارت الکترونیکی را در خود جای داده است. سه، از چهار پلتفرم بزرگ تجارت الکترونیکی فرامرزی چین در این منطقه مستقر هستند که توسط صنعت پوشاک پررونق آن جذب شده است. این منطقه، دارای بیش از 34000 شرکت پوشاک است که بیش از 7000 تولید کننده پوشاک را شامل می‌شود. پس از سال‌ها توسعه، پانیو یک زنجیره صنعتی نسبتاً کامل، از فرآوری الیاف گرفته تا تحقیق و طراحی و تولید پوشاک ایجاد کرده و آن را به یکی از قطب‌های کلیدی منسوجات و پوشاک کشور و تامین‌کننده اصلی بسیاری از پلتفرمهای تجارت الکترونیک فرامرزی تبدیل کرده است.

شنزن: با توجه به بودجه مرکزی دفتر بازرگانی شهرداری شنژن 2023 (حمایت از توسعه بازار شرکت های تجارت الکترونیک فرامرزی)، کسانی که توسط اداره بازرگانی استان گوانگدونگ به عنوان سومین دسته از انبارهای عمومی استانی در خارج از کشور شناخته می‌شوند با حداکثر 1.5 میلیون یوان در هر پروژه پاداش خواهند گرفت. از ماه می 2023، وزارت بازرگانی استان گوانگدونگ سه دسته از 21 انبار عمومی در سطح استانی در خارج از کشور را مورد شناسایی قرار داده است.

استان فوجیان (شیامن): با توجه به "صندوق ویژه 2022-2023 شهر شیامن برای توسعه تجارت خارجی متمرکز و مدیریت اقدامات همکاری‌های اقتصادی (پروژه‌های تجارت الکترونیک فرامرزی)"، دولت این شهر از شرکت ها برای ایجاد انبارهای عمومی در خارج از کشور حمایت نموده و خدمات حمایتی جامع به شرکت های تجارت الکترونیک فرامرزی برای توسعه بازارهای خارج از کشور، گسترش فروش محصول و افزایش نفوذ برند آنان ارائه خواهد نمود. برای پروژه‌های انبار عمومی واجد شرایط در خارج از کشور، به هر انبار خارج از کشور پانصد یوان و برای هر شرکت (حداکثر) 2 میلیون یوان یارانه پرداخت می‌شود. شایان ذکر است که یکی از الزامات درخواست حمایت از صندوق، تامین انبار با حداقل مساحت پنج هزار متر مربع است. با این حال، برای انبارهایی که در مسیر طرح کمربند و جاده ساخته شده اند، مساحت مورد نیاز حداقل 3500 متر مربع درنظر گرفته شده است.

شرکت C&D Logistics بعنوان یک شرکت تابعه گروه C&D واقع در شهر شیامن، با شاخص‌های پیشرو مانند تجهیزات، انبارداری و توزیع، مقیاس تجاری و کارایی عملیاتی در فهرست  "100 شرکت برتر انبارداری عمومی در چین" قرار گرفته است. انجمن انبارداری و توزیع چین بعنوان یک سازمان ملی صنعت در صنعت انبارداری و توزیع، شروع به انتخاب 100 شرکت برتر انبارداری عمومی در چین بر اساس مقیاس کل امکانات انبار خود و اجاره ای خود از سال 2014 کرد. این لیست به یک لیست بسیار معتبر تبدیل شده است.

C&D لجستیک از سال 1989 در زمینه انبارداری و تجارت لجستیک مشغول است. این شرکت با سرمایه ثبت شده 500 میلیون یوان و گردش مالی بیش از 20 میلیارد یوان، بعنوان یک اپراتور زنجیره تامین در چین معرفی شده است. این شرکت، در حال حاضر دارای یک مرکز لجستیک خودگردان با مساحت بیش از 1 میلیون متر مربع (شامل انبار تحویل با مساحت بیش از 200000 متر مربع) و بیش از 200 مرکز خدمات تعاونی در سراسر جهان است. در حال حاضر، این شرکت دارای انبارعمومی (bonded warehouse)، انبار با دما و رطوبت ثابت، انبار دارای گواهی نامه پزشکی GSP، انبارهای  futures delivery و سایر انبارها بوده و با تکیه بر مدیریت موجودی مناسب، مشاوره و برنامه ریزی گمرکی، اجرای حمل و نقل کل فرآیند داخل و خارج از کشور و سایر کسب و کارها با هدف ارائه خدمات مدیریت لجستیک ناب (lean logistics) و خدمات انبارداری futures delivery به مشتریان جهانی خدمات ارائه می نماید. در آینده، شرکت لجستیک C&D بواسطه پایبندی به مفهوم "ارائه خدمات مبتنی بر ارزش افزوده"، براساس ادغام و همگرا نمودن لجستیک با اطلاعات، امور مالی، کالا، منابع پنجگانه بازار، ایجاد یک زنجیره تامین مبتنی بر منابع و سیستم خدمات ارزش افزوده، راه حل های عملیاتی زنجیره تامین شخصی سازی شده را برای مشتریان جهانی برنامه ریزی خواهد نمود.  

استان هونان (چانگشا): اداره بازرگانی استان هونان در سطح استان در سال 2022 با استفاده از بودجه صندوق ویژه حمایت از توسعه اقتصاد باز چانگشا (تجارت الکترونیک فرامرزی)، به شرکت های فهرست شده توسط وزارت بازرگانی در سطح ملی، برای ساخت انبارهای عمومی خارج از کشور، حمایت یکباره تا سقف 2 میلیون یوان پرداخت خواهد نمود.

منابع:

https://www.gov.cn/zhengce/zhengceku/2021-07/09/content_5623826.htm

http://www.sz.gov.cn/cn/xxgk/zfxxgj/tzgg/content/post_10631685.html

http://swj.xm.gov.cn/wx/jmzx_wx/zcfb/202204/t20220421_2657044.htm

http://swt.changsha.gov.cn/zfxxgk/tzgg_35733/202304/t20230411_11056654.html

http://com.gd.gov.cn/hdjl/cjwt/dwmy/content/post_4187908.html

http://english.www.gov.cn/news/topnews/202103/30/content_WS606293afc6d0719374afbc85.html

http://www.chinatoday.com.cn/ctenglish/2018/et/202108/t20210830_800256947.html

https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/a020c82d20.shtml

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما