معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۱- ۱۲:۱۶ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته سوم مهر ماه 1402، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر می‌باشد:

ساحل عاج

 شرکت ساحل عاج در چهارمین فروم تجاری – اقتصادی ترکیه و آفریقا

چهارمین فروم تجاری – اقتصادی ترکیه و آفریقا روز های  12 و 13 اکتبر 2023  در استانبول برگزار شد.  در همین راستا،  بنا بر منابع خبری ساحل عاج سولانژ امیتشیا، مدیرکل مرکز ارتقای سرمایه گذاری ساحل عاج در این رویداد شرکت نمود.

نمایندگانی از اتاق صنایع و بازرگانی ساحل عاج، کمیته ملی برای مشارکت بخش دولتی – خصوصی و  تعادادی از تاجران  در فروم مزبور حضور داشتند.  مرکز ارتقای سرمایه گذاری ساحل عاج به عنوان نماینده بخش اقتصادی ساحل عاج با شرکت در فروم مزبور به ارائه پتاسیل های قتصادی این کشور در حوزه‌های صنایع غذایی، کشاورزی، بهداشت و منابع شیلات خواهد پرداخت.  سولانژ امیتشیا، روز جمعه 13 اکتبر 2023  در پنل " تامین مالی سرمایه گذاری‌ها و تجارت در آفریقا و روابط بانکی با ترکیه" با هدف جذب بیشتر سرمایه گذاران به ساحل عاج شرکت نمود و از قابلیت های چشمگیر  آنکارا در حوزه‌های مختلف تجاری، پزشکی و فناوری تمجید کرد.

 افزایش تعداد دانشجویان پزشکی ساحل عاج در ترکیه

خانم خدیجتا توره، سفیر ساحل عاج در ترکیه در حاشیه چهارمین فروم تجاری و اقتصادی ترکیه و آفریقا در خصوص افزایش پذیرش تعداد دانشجویان پزشکی بورسیه از سوی ترکیه ابراز امیدواری نمود. وی همچنین تاکید نمود دانشجویان پزشکی ساحل عاجی باید در اولویت برنامه‌های آموزش پزشکی ترکیه قرار گیرند.

 هدفگذاری میلیارد دلاری ساحل عاج و ترکیه در حوزه تجاری

خانم توره سفیر ساحل عاج در حاشیه  چهارمین فروم تجاری و اقتصادی ترکیه و آفریقا خاطر نشان کرد واتارا، رئیس جمهور ساحل عاج و اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه قصد دارند میزان تبادلات تجاری خود را به رقم میلیارد دلار افزایش دهند. در همین راستا، حجم تجارت میان ساحل عاج و ترکیه از 200 میلیون دلار در سال 2013  به  800 میلیون دلار در سال 2021 رسیده است.

 

کامرون

 واردات 300 میلیون یورویی گندم از فرانسه

به نقل از سایت خبری فایننشال آفریک،  بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط وزارت اقتصاد فرانسه دولت کامرون در نیمه نخست سال 2023  و در پایان ژوئن 292 میلیون یورو گندم از فرانسه وارد نموده است. کامرون  از لحاظ تامین گندم مورد نیاز خود  به برخی از بازیگران از جمله فرانسه، روسیه و اوکراین وابستگی شدیدی دارد.

  وزیر بازرگانی کامرون خواستار سرمایه گذاری تونس در بخش فرآوری پنبه شد

وزیر بازرگانی کامرون در نشست مشترک تجار کامرونی و تونسی خواستار سرمایه گذاری تونس در بخش فرآوری پنبه شد و از سرمایه گذاران و تجار تونسی درخواست نمود در بخش مزبور سرمایه گذران نمایند.  گفتنی است کامرون تنها 2 الی 3 درصد از محصولات پنیه خود را فرآوری می نماید.  راهبرد کامرون فرآوری 50 درصد از پنبه این کشور با هدف افزایش ارزش افروده تا سال2030  می‌باشد.

 

گابن

سفر وزیر نفت گابن به آفریقای جنوبی

آقای مارسل آبکه، وزیر نفت گابن در نشستی با موضوع " به منظور حد اکثر رساندن منابع طبیعی آفریقا در انتقال انرژی جهانی" که از 10 تا 13 اکتبر 2023 در آفریقای جنوبی برگزار شد،  شرکت نمود. هدف از این سفر ارزیابی فرصت ها و  ارتقای بخش نفت و گاز گابن و همچنین بررسی شرایط سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز در آفریقا عنوان شده است. نشست مزبور پلتفرمی است که مقامات دولتی، سیاستگذاران انرژی، تامین کنندگان مالی و مذاکره کنندگان را گرد هم می آورد تا یک نقشه راه پایدار برای توسعه مسئولانه منابع طبیعی خود ایجاد نموده و  کشورهای قاره آفریقا را به عنوان مقصدی پایدار برای سرمایه گذاری‌های جهانی تبدیل نمایند.  

 شرکت نفت و گاز پرینکو گابن اکتشاف فراساحلی را آغاز کرد

شرکت  نفت و گاز پرینکو گابن تولیدات هیدروکربنی خود از میدان نفتی HYSM-01 هیلیا در جنوب غرب این کشور را آغاز نمود.  سایت نفتی مزبور در میدان هیلیا در عمق 40  متری دریا و در فاصله 10 کیلومتری جنوب میدان هیلیا پیش تر در دسامبر 2022  توسط شرکت نفتی لیبرویل کشف شده بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما