معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۴۵

گزارش مجمع جهانی اقتصادی درباره ریسک های جهانی تجارت و وضعیت کشور امارات متحده عربی

در گزارش ریسک های جهانی 2023 مجمع جهانی اقتصاد، بحران هزینه زندگی به عنوان مهمترین تهدید کوتاه‌مدت برای تداوم کسب و کار و امنیت ملی در امارات متحده عربی ذکر شده است.

گزارش جهانی ریسک مجمع جهانی اقتصاد در سال 2023 (Global Trade Risks Report-2023) حاصل داده‌های به دست آمده از مصاحبه با 12361 مدیر اجرایی از 124 کشور است. در این گزارش بحران هزینه زندگی(شامل هزینه‌های زنجیره تامین مارپیچی، افزایش دستمزدها و سقوط قدرت خرید مصرف‌کننده) به عنوان مهمترین تهدید کوتاه مدت برای تداوم کسب و کار و امنیت ملی در امارات متحده عربی ذکر شده است که در کنار بحران تورم بالا و شوک‌های شدید قیمت کالاها به‌عنوان سه تهدید مهم کوتاه‌مدت برای تداوم کسب‌وکار و رشد اقتصادی در این کشور ذکر شده است. بر اساس این گزارش موضوعاتی از قبیل درگیری‌های اروپایی، رقابت ژئوپلیتیک بر سر منابع استراتژیک، تقابل ژئواکونومیک و شکست اقدامات امنیت سایبری و اثرات ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ در سال های گذشته، پیامدهای خطرناک زنجیره وار دیگری مانند خطر درگیری، رکود، افزایش روز افزون بدهی، ادامه بحران هزینه زندگی، جوامع قطبی شده توسط اطلاعات نادرست، وقفه در اقدامات آب و هوایی و جنگ ژئواکونومیک مجموع صفر را در پی خواهند داشت، که می‌تواند بحران‌های اقتصادی-امنیتی در امارت را تشدید نماید. در گزارش مذکور ضمن ارائه برخی توصیه‌ها به دولت امارات، از رهبران تجاری این کشور می خواهد تا با ادغام چارچوب های ESG(محیط زیست، اجتماعی و حاکمیتی) و امنیت سایبری در استراتژی شرکت ها، خطرات تجاری را کاهش دهند.

در گزارش ریسک های جهانی 2023 مجمع جهانی اقتصاد، بحران هزینه زندگی به عنوان مهمترین تهدید کوتاه‌مدت برای تداوم کسب و کار و امنیت ملی در امارات متحده عربی ذکر شده است.

گزارش از رهبران تجاری امارات متحده عربی می خواهد تا با ادغام چارچوب های [1]ESG و امنیت سایبری در استراتژی شرکت ها، خطرات تجاری را کاهش دهند.

یافته‌های گزارش جهانی ریسک مجمع جهانی اقتصاد در سال 2023 حاصل داده‌های به دست آمده از مصاحبه با 12,361 مدیر اجرایی از 124 کشور است.

 بر اساس این پژوهش که توسط مجمع جهانی اقتصاد با مشارکت مارش مک‌لنان[2] تهیه و منتشر شده است؛ بحران هزینه‌های زندگی، تورم بالا و شوک‌های شدید قیمت کالاها به‌عنوان سه تهدید مهم کوتاه‌مدت برای تداوم کسب‌وکار و رشد اقتصادی در امارات متحده عربی ذکر شده است.

 این گزارش نشان می‌دهد که کسب‌وکارها در امارات متحده عربی با خطرات بسیار واقعی مواجه هستند که ناشی از بحران طولانی‌مدت هزینه زندگی است که شامل هزینه‌های زنجیره تامین مارپیچی، افزایش دستمزدها و سقوط قدرت خرید مصرف‌کننده می‌شود. کسب‌وکارها همچنین از تأثیرات تورم بالا و کاهش سرمایه‌گذاری بخش عمومی، در کنار کمبود کالاهای عمومی و سرمایه انسانی بیم دارند. شوک های شدید قیمت کالاها - که به عنوان سومین خطر بزرگ برای مشاغل اماراتی رتبه بندی می‌شود - به تضعیف بیشتر زنجیره‌های عرضه جهانی و تورم کالاها و خدمات در این کشور کمک می‌کند.  

این گزارش حاکی از آن است که اگرچه پنجره اقدام در مورد جدی ترین تهدیدات بلندمدت برای مشاغل به سرعت در حال بسته شدن است، کاهش ریسک هماهنگ می‌تواند به شرکت ها کمک کند تا سهم بازار خود را در این شرایط حفظ کنند، از شهرت خود محافظت کنند و از بهبود روابط اقتصادی در منطقه استفاده کنند.

این گزارش علاوه بر مصاحبه با بیش از 12000 مدیر اجرایی، از نظرات بیش از 1200 کارشناس ریسک جهانی، سیاست گذاران و رهبران صنعت استفاده کرده است.گزارش مذکور در سه بازه زمانی، تصویری از چشم‌انداز ریسک‌های جهانی را ترسیم می‌کند که هم جدید و هم به طرز وحشتناکی برای بسیاری از کشورها آشناست، زیرا جهان با خطرات بسیاری مواجه است که قبلاً به نظر می‌رسید در حال عقب‌نشینی هستند.

این مطالعه همچنین؛ درگیری‌های اروپایی[3]، رقابت ژئوپلیتیک بر سر منابع استراتژیک، تقابل ژئواکونومیک و شکست اقدامات امنیت سایبری و اثرات ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹  را از جمله موضوعات مهمی دانسته است که مدیران اقتصادی امارات متحده عربی باید مورد توجه قرار دهند.

بر اساس این گزارش موضوعات فوق الذکر پیامدهای خطرناک زنجیره وار دیگری مانند خطر درگیری، رکود، افزایش روز افزون بدهی؛ ادامه بحران هزینه زندگی، جوامع قطبی شده توسط اطلاعات نادرست، وقفه در اقدامات آب و هوایی و جنگ ژئواکونومیک مجموع صفر[4] را در پی خواهند داشت.

 براد سیمپسون[5]، رهبر مدیریت ریسک MENA درباره این یافته‌ها گفت: «برای اکثر مدیران امارات متحده عربی که با آنها مصاحبه شده است، «عادت‌های جدید»[6] که پس از همه‌گیری کووید-19 به وجود آمد، ترس پایدار از فروپاشی اقتصادی را در نتیجه همگرایی ریسک های تورمی، بدهی و زنجیره تامین به دنبال دارد.

 گزارش خطرات جهانی 2023 همچنین به وضوح نشان می‌دهد که همه‌گیری کرونا در سال های گذشته به شدت بر نگرانی‌های کوتاه‌مدت مرتبط با خطر حباب‌های دارایی و بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی ناشی از کمبود منابع تأثیر گذاشته است. این عوامل - در کنار ترس از امنیت سایبری و شکست اقدامات اقلیمی، تصویری از ناآرامی و عدم اطمینان را در سراسر اقتصاد ملی امارات متحده عربی ترسیم می‌کنند.

 هانده بیلگیسو[7]، مدیرمشاوره ریسک در این گزارش می‌گوید؛ «در زمانی که سازمان‌ها در امارات متحده عربی باید تلاش‌شان را در زمینه تاب‌آوری افزایش دهند، شرایط معکوس اقتصادی ممکن است توانایی آنها را برای انجام این کار محدود کند. در مواجهه با شرایط ژئواکونومیکی چالش برانگیز فزاینده، شرکت ها باید نه تنها بر روی نگرانی‌های کوتاه مدت تمرکز کنند، بلکه باید بر روی توسعه استراتژی‌هایی تمرکز کنند که آنها را در مقابل خطرات بلندمدت و تغییرات ساختاری نیز حفظ کند.»

سعدیه زاهدی، مدیر عامل در مجمع جهانی اقتصاد در خصوص گزارش ریسک این مجمع می‌گوید؛ «چشم انداز ریسک کوتاه مدت بیشتر از هر چیز تحت تاثیر انرژی، غذا، بدهی و بلایای مختلف است. در مواجهه با بحران‌های متعدد، کسانی که واجد شرایط آسیب پذیری هستند به سرعت در حال گسترش هستند، چه در کشورهای ثروتمند و چه در کشورهای فقیر، آب و هوا و توسعه انسانی باید هسته اصلی نگرانی رهبران جهانی باشد، حتی در شرایطی که آنها با بحران‌های کنونی مبارزه می‌کنند. بنابراین همکاری تنها راه پیش رو است.»

توصیه‌های گزارش جهانی ریسک به امارات؛

این گزارش با ارائه نقشه راه مدیران کسب و کارهای اماراتی  برای تاب آوری، نکات و پیشنهاداتی را در این خصوص به آنها ارائه نموده است. برخی از مهترین موضوعات پیشنهادی شامل موارد زیر است؛

1- توصیه به شرکت های اماراتی برای افزایش آگاهی آنها نسبت به تاثیراصطکاک های ژئوپلیتیک بر اقتصاد، مزیت های بازار و افزایش هزینه‌ها که منجر به تغییر قیمت انرژی، تورم فزاینده و قطبی‌سازی اجتماعی می‌شود که این پیامدها می‌تواند تداوم کسب‌وکار و توسعه بازار آنها را تهدید نماید.

در این زمینه سرمایه گذاری بیشتر در اقدامات ثبات بخش مالی و تنوع ریسک برای شرکت‌هایی که در چند بازار حضور دارند می‌تواند انعطاف پذیری کسب و کار آنها را در برابر آشفتگی بازار افزایش دهد.

2- شرکت های اماراتی با استفاده از چارچوب های ESG و آب و هوا خود را در برابر خطرات اعتباری و قانونی محافظت کنند. افزایش آگاهی مدنی برای اخلاق کسب و کار معیارهای جدیدی را برای مقابله با تغییرات آب و هوایی(هم در بخش خصوصی و هم در بخش عمومی) ایجاد کرده است. استفاده از چارچوب‌هایی مانند TNFD (گروه کاری در مورد افشای مالی مرتبط با طبیعت) و TCFD (گروه ویژه افشای مالی مرتبط با اقلیم) و همچنین همگامی‌با قوانین زیست‌محیطی که به سرعت در حال تغییر هستند، برای کسب‌وکارها ضروری است تا از خطرات اعتباری و مسئولیتی و از دست دادن اعتماد مصرف کننده و سرمایه گذار اجتناب کنند.

3- دولت امارات و شرکت های این کشور آمادگی خود را برای جلوگیری از نشت داده‌ها و حملات سایبری افزایش دهند تا به این وسیله حملات سایبری، خطرات اعتباری، عملیاتی و قانونی را محدود نمایند.

هزینه‌های ناشی از حملات سایبری در حال افزایش است و با آگاهی بیشتر مدنی از الزامات حریم خصوصی، کسب‌وکارهایی که در معرض این حملات قرار می‌گیرند به شدت در معرض پیامدهای حقوقی، قانونی و اعتباری قرار دارند. پایبندی بیشتر به مقررات سایبری فعلی و سرمایه گذاری در پروتکل های امنیت داده از جمله اقداماتی هستند که ریسک این حملات را کاهش خواهند داد.

4- انجام اقدامات لازم برای کاهش خطرات نیروی کار با توجه به فشارهای تورمی‌بر مراقبت های بهداشتی و نیازهای اساسی؛ سطوح بی سابقه تورم باعث افزایش تقاضا برای دستمزدهای بالاتر شده و فشار افزایش هزینه‌ها بر مشاغل نیز افزایش یافته است. افزایش دستمزدها دیگر برای حفظ استعدادها کافی نیست، زیرا کارگران ترجیح می‌دهند بدون افزایش دستمزد از مزایای بیشتر و ترتیبات کاری انعطاف‌پذیر بهره مند باشند. کسب و کارها باید روی روش های نوآورانه کار سرمایه گذاری کنند تا به جذب استعدادهای برتر ادامه دهند.

3- سرمایه گذاری در چارچوب های تاب آوری کلی اقتصادی برای پیش بینی بحران‌های آینده و بهبود ظرفیت مقابله با شوک ها؛ بحران‌ها در خلاء و به صورت جداگانه ظاهر نمی‌شوند، بلکه اغلب یکدیگر را تشدید می‌کنند تا عدم اطمینان بیشتری ایجاد کنند. ضروری است که کسب‌وکارها در چارچوب‌های کاهش ریسک و انعطاف‌پذیری کامل سرمایه‌گذاری کنند که به آنها امکان می‌دهد بفهمند تهدیدها چگونه با یکدیگر ترکیب می‌شوند. در این زمینه لازم است شرکت ها آشفتگی و بحران‌های اقتصادی را پیش‌بینی کنند و به طور مؤثر برای به حداقل رساندن تاثیر منفی حاصله واکنش نشان دهند.

 

فهرست منابع؛

https://www.moec.gov.ae

https://www.gulftoday.ae

https://www.zawya.com

پاورقی‌ها: 

[1] این شاخص که نام آن از ترکیب سه حرف اول کلمات محیط زیست (Environment) و دغدغه‌های اجتماعی (Social) و حاکمیت شرکتی (Governance) ساخته شده، جنبه‌هایی از فعالیت شرکت‌ها و کسب و کارها را می‌سنجد که در گزارش‌های اقتصادی و مالی متعارف، کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود.

[2] مارش مک‌لنان(Marsh McLennan) شرکت خدمات حرفه‌ای و کارگزار بیمه آمریکایی است، که در زمینه ارائه خدمات مدیریت ریسک، مدیریت استعداد، مشاور مدیریت و بیمه اتکایی فعالیت می‌نماید.

[3] European conflict

[4] zero-sum geo-economic warfare

[5]  Brad Simpson

[6] new normal

[7] Hande Bilgisu

همچنین ذیلا نسخه انگلیسی گزارش کامل مجمع جهانی اقتصادی در سال 2023 درباره ریسک های جهانی، ارائه می‌گردد:

گزارش کامل مجمع جهانی اقتصاد در سال 2023 در باره ریسک های جهانی تجارت

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما