معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۹/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۷

استراتژی حمل و نقل زمینی تجاری و لجستیکی سال 2030 دبی

مدیرکل و رئیس هیئت مدیره اجرایی سازمان راه و ترابری دبی، جزئیات استراتژی حمل و نقل زمینی تجاری و لجستیکی این امارت در سال 2030 را اعلام کرد.

به گفته آقای مطر الطایر مدیرکل و رئیس هیئت مدیره اجرایی سازمان راه و ترابری (RTA) دبی ، هدف نقشه راه و پروژه‌های مرتبط این راهکار دو برابر کردن سهم مستقیم بخش حمل‌ونقل زمینی و لجستیک در اقتصاد امارات به 16.8 میلیارد درهم (5/4 میلیارد دلار)، افزایش نرخ پذیرش فنآوری در زیرساخت‌ها تا 75 درصد، کاهش انتشار کربن تا 30 درصد و بهبود 10 درصدی در بهره وری عملیاتی می‌باشد که در زیر جزئیات بیشتری از آن آمده است:

ارتقای رقابت جهانی دبی به عنوان یک قطب مالی، تجاری و اقتصادی پیشرو و حمایت از دستور کار اقتصادی دبی (D33) برای قرار گرفتن این امارت به عنوان یکی از سه شهر برتر اقتصادی در جهان مد نظر قرار گرفته است. شناسایی فرصت‌های توسعه‌ای و نوآورانه در بخش حمل‌ونقل تجاری و لجستیک زمینی و اطمینان از اینکه اهداف، قوانین و سیاست‌های این بخش از طریق پروژه‌ها و برنامه‌های مختلف قابل اجراست پیش بینی شده است. شناسایی چشم اندازهای سرمایه گذاری و مشارکت با بخش خصوصی یکی دیگر از ویزگی‌های این طرح است. استراتژی حمل و نقل زمینی تجاری و لجستیکی با همکاری شرکای استراتژیک، مشاغل خصوصی، توزیع کنندگان و خرده فروشان در حمل و نقل تجاری اجرا می‌شود.

این استراتژی با استفاده از بهترین شیوه‌های بین المللی و افزایش رقابت پذیری بخش حمل و نقل تجاری در مقایسه با کشورهای توسعه یافته را برای دستیابی به چهار هدف اصلی در نظر می‌گیرد که عبارتند از:

تحرک اقتصادی: این طرح با تسهیل رشد و ساده‌سازی عملیات، دو برابر کردن سهم مستقیم بخش حمل و نقل در تولید ناخالص داخلی امارات به دنبال سوق دادن حمل و نقل به ایفای نقش برجسته تر در اقتصاد دبی است.

نوآوری فنی: پذیرش نوآوری سنگ بنای استراتژی است. دبی قصد دارد پذیرش فناوری در زیرساخت های لجستیکی خود را تا 75 درصد افزایش دهد. این شامل یکپارچه سازی سیستم های حمل و نقل هوشمند، اتوماسیون و راه حل های مبتنی بر داده‌ها برای بهینه سازی کارایی و ساده سازی فرآیندها می‌شود.

توسعه پایدار: مسئولیت پذیری زیست محیطی یک وظیفه کلیدی است. هدف این استراتژی کاهش 30 درصدی انتشار کربن از بخش لجستیک است. این امر احتمالاً شامل ترویج وسایل نقلیه الکتریکی، بهینه سازی مسیرهای تحویل و کاوش در جایگزین‌های سوخت پایدار خواهد بود.

کارایی عملیاتی: ساده‌سازی عملیات یکی دیگر از اهداف مهم است. هدف این استراتژی بهبود 10 درصدی کارایی عملیاتی در بخش لجستیک است. این می‌تواند شامل اقداماتی مانند کاهش کاغذبازی، ساده سازی مقررات و اجرای سریع تر مراحل ترخیص کالا در بنادر و مرزها باشد.

راهبرد جدید از طریق حذف موانع انجام کار، ساده‌سازی مقررات و الزامات، ارتقای ناوگان به خودروهای بدون آلایندگی، بهبود رفتار راننده و عملکرد خودرو با افزایش کارایی و ایمنی برنامه‌های عملیاتی، حمایت از موسسات بخش خصوصی، توجه به بازار کسب و کار، ارائه فناوری‌های مقرون به صرفه و افزایش آمادگی برای پذیرش فناوری‌های جدید برای شیوه‌های حمل و نقل آینده، دستیابی به اهداف استراتژیک RTA را فراهم می‌کند.

بخش حمل و نقل تجاری در دبی رشد اقتصادی قابل توجهی را تجربه می‌کند که عمدتاً به دلیل گسترش سریع تجارت الکترونیک در دو سال گذشته است. موقعیت ممتاز دبی به عنوان یک مرکز لجستیک برای حمل و نقل و توزیع در منطقه به این رشد کمک کرده است. در حال حاضر 351000 خودرو تجاری ثبت شده و 9699 شرکت در این بخش وجود دارد. طی پنج سال گذشته، بخش حمل و نقل تجاری با نرخ رشد مرکب سالانه 34 درصدی مواجه بوده است. در سال 2021، سهم مستقیم این بخش در اقتصاد دبی 8.5 میلیارد درهم بود که 3 درصد از تولید ناخالص داخلی امارات را در سال 2022 تشکیل می داد. ضمنا، این بخش تقریباً 242000 شغل ایجاد کرده است.

استراتژی حمل و نقل زمینی تجاری و لجستیکی 17 پروژه را شناسایی کرده که به حمایت از رشد این قسمت و شرکت های ذیربط و افزایش رقابت پذیری آن از طریق بازارها و پلتفرم های دیجیتال کمک می‌کند. استفاده از داده‌ها و فناوری برای حمایت از توسعه شرکت هایی با پتانسیل بالا، همکاری با بخش حمل و نقل تجاری برای راه اندازی وسایل نقلیه مدرن با عملکرد بهتر و تشویق به اتخاذ روش های نوآورانه و فناوری‌های آینده نیز مطرح می‌باشد. فهرست پروژه‌هایی که در آینده اجرا می‌شوند شامل:  توسعه پلتفرم‌های دیجیتال حامی‌بخش حمل‌ونقل تجاری و لجستیک، مجوزهای ارزش افزوده، گواهی عدم اعتراض، پلت‌فرم خدمات حمل‌ونقل سنگین، نظارت بر رفتار راننده، پلت‌فرم پس از فروش، سکوی اجاره تجهیزات ساختمانی، حمل‌ونقل جاده‌ای، مرکز داده‌ها و به روز رسانی ناوگان کامیون‌های سنگین و سبک، می‌شود.

این استراتژی پروژه‌هایی مانند استفاده از سرعت سنج کامیون‌های سنگین، تهیه وسایل نقلیه خودران و کامیون‌های یدک کش، فعال سازی انجمن حمل و نقل تجاری و لجستیک، عضویت در فدراسیون‌های بین المللی مربوطه و ایجاد کمیته ملی وسایل نقلیه کوچک را شناسایی و مد نظر قرار داده است.

منابع:

https://wam.ae

https://focus.hidubai.com

https://www.1arabia.com

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما