معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۶

اخبار اقتصادی گرجستان - تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته دوم مهرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تصویب تغییرات بودجه دولتی گرجستان برای سال 2023

نهاد قانونگذاری گرجستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که کمیته اقتصادی پارلمان، گزارش درباره اجرای بودجه دولتی به مدت شش ماه اول سال و لایحه اصلاحات بودجه برای سال 2023 را مورد بحث و بررسی قرار داد و از آن حمایت کرد. دولت گرجستان تصمیم به افزایش بودجه دولتی برای سال 2023 و توزیع مجدد وجوه گرفته است. وزارت بهداشت و وزارت آموزش بیشترین افزایش بودجه را خواهند داشت.

گئورگی کاکائوریدزه معاون اول وزیر دارایی در این خصوص اظهار داشت: رشد اقتصادی دو رقمی در سال‌های 2021 و 2022 ثبت شد که امکان افزایش درآمدهای بودجه و اصلاح بودجه جاری را فراهم کرد. وی افزود: ما توانستیم کسری بودجه را از 9.3 درصد به 3.1 درصد تا پایان سال 2022 کاهش دهیم. همچنین میزان بدهی از بالای 60 درصد به زیر 40 درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یافت. به گفته وی، بر اساس تحلیل ارائه شده از شاخص‌های شش ماهه، در سه ماهه نخست امسال، اقتصاد کشور 7.7 درصد رشد داشت و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی 10 درصد افزایش یافت. معاون وزیر تصریح کرد: علاوه بر این، بودجه هم از نظر درآمد و هم از نظر اعتبارات محقق شده است که به ما فرصت می‌دهد تا برنامه‌های خود را افزایش دهیم. با این رویکرد و در نتیجه تجزیه و تحلیل روند شاخص‌های شش ماهه، تصمیماتی برای تخصیص منابع مالی اضافی و توزیع آنها به طرح‌هایی که قبل از پایان سال نیاز به بودجه اضافی دارند اتخاذ شد. به گفته وی، اعتبارات آموزشی، علمی، فرهنگی، ورزشی و اعتبارات وزارت اقتصاد و توسعه پایدار نیز افزایش می‌یابد. با توجه به رشد اقتصادی بالاتر از میزان برنامه ریزی شده، درآمدهای مالیاتی کل بودجه بیش از 500 میلیون لاری افزایش می‌یابد که این امکان را فراهم می‌کند تا نیازهای شناسایی شده اضافی در سال جاری تامین مالی شود و در عین حال از میزان بدهی‌ها در سال 2023 کاسته شود. کاکائوریدزه خاطرنشان کرد که نسبت بدهی عمومی‌به تولید ناخالص داخلی به  39 درصد کاهش می‌یابد و بر این اساس، کشور 360 میلیون لاری کمتر بدهی خواهد داشت.

https://sputnik-georgia.ru/20230929/parlamentskiy-komitet-odobril--izmeneniya-v-gosbyudzhet-gruzii-na-2023-god-282773075.html

پروژۀ استفاده آزمایشی از لاری دیجیتال

به گزارش سرویس مطبوعاتی بانک ملی (مرکزی) گرجستان، پروژه لاری دیجیتال وارد مرحله جدیدی شده و مرحله انتخاب شرکت فناوری برای این منظور را به منظور ایجاد محیط آزمایشی آغاز نموده است. بانک ملی به منظور آزمایش قابلیت‌های فناوری سامانه پول دیجیتال بانک مرکزی و شناسایی حوزه‌های احتمالی استفاده هدفمند، در نظر دارد یک محیط آزمایشی واقعی با دسترسی محدود ایجاد کند. پس از یک مطالعه طولانی مدت، بانک ملی فهرست اسامی 9 شرکت را منتشر کرد که دارای تجربه مرتبط و ظرفیت فناوری کافی برای آزمایش این پلت فرم در یک محیط واقعی هستند که عبارتند از: AUGENTIC GmbH، Bitt Inc.، Broxus Holdings Ltd.، Currency Network Ltd.، DCM Corp Limited، eCurrency Mint Inc.، FARI Solutions Ltd.، Ripple Labs, Inc. و Sovereign Wallet Co.

بانک ملی گرجستان از سال 2020 به طور فعال درباره ویژگی‌های پول دیجیتال بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف، یعنی نسخه‌های دیجیتالی پول که توسط بانک‌های مرکزی منتشر و تنظیم می‌شوند، تحقیق کرده است. بانک ملی همچنین در حال بررسی قابلیت‌های بالقوه لاری دیجیتال، طراحی سیستم و روش‌های استفاده از آن در بازار است. همچنین معرفی پول دیجیتال بانک مرکزی در گرجستان تعهد بانک ملی در قبال شرکای بین‌المللی است. به گزارش بانک ملی، لاری دیجیتال می‌تواند تأثیر بسزایی بر سیاست‌های پولی و سیستم پرداخت موجود کشور داشته باشد و به توسعه فناوری‌های مالی و ظهور محصولات و خدمات مالی نوآورانه جدید کمک کند.

https://sputnik-georgia.ru/20230928/natsbank-gruzii-sozdast-pilotnuyu-sredu-dlya-tsifrovogo-lari-282771783.html

افزایش حقوق بازنشستگی در گرجستان

 بر اساس بودجه سال 2024 دستمزد بازنشستگان، کارکنان وزارت بهداشت و نیروهای مسلح و سایر کارمندان دولت از جمله کارکنان کودکستان‌ها افزایش می‌یابد. به گفته ایراکلی قریباشویلی، نخست‌وزیر گرجستان، طبق بودجه سال 2024 دریافتی مستمری بازنشستگان بالای 70 سال با 50 لاری افزایش به 415 لاری می‌رسد. دریافتی بازنشستگان سکونتگاه‌های کوهستانی به حدود 500 لاری خواهد رسید. دریافتی مستمری بازنشستگان زیر 70 سال نیز با 20 لاری افزایش به 315 لاری می‌رسد و مستمری بازنشستگان زیر 70 سال ساکن مناطق کوهستانی 380 لاری تعیین می‌شود. همچنین افزایش 10 درصدی حقوق کارکنان بخش بهداشت و درمان نیز در دستور کار قرار گرفته است. در بودجه سال آینده، حقوق تمامی‌کارمندان دولت 10 درصد افزایش می‌یابد. به گفته نخست‌وزیر، دستمزد نیروهای امنیتی در سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است. به طور کلی در 2 سال گذشته افزایش حقوق کارکنان پلیس و ارتش 40 تا 45 درصد بوده است.

https://24news.ge/read/id/87226

تراز منفی سرمایه‌گذاری بین‌المللی گرجستان

بر اساس گزارش بانک ملی (مرکزی) گرجستان، تراز سرمایه‌گذاری خالص بین‌المللی گرجستان تا 30 ژوئن 2023 منفی و بالغ بر 29.6 میلیارد دلار است. تراز سرمایه‌گذاری خالص بین‌المللی تفاوت در ارزش دارایی‌های متعلق به ساکنان یک کشور در خارج از کشور و دارایی‌های متعلق به سرمایه‌گذاران خارجی در کشور است.

وضعیت سرمایه‌گذاری بین‌المللی، مانند تراز پرداخت‌ها، اطلاعاتی را برای ارزیابی روابط اقتصادی یک کشور با سایر نقاط جهان فراهم می‌کند. برای سه ماهه دوم سال 2023، این شاخص 275.3 میلیون دلار کمتر شده است. کسری وضعیت سرمایه‌گذاری خالص گرجستان 105.2 درصد از تولید ناخالص داخلی در یک سال گذشته است. مجموع دارایی‌های خارجی گرجستان 15.1 میلیارد دلار است که 354.3 میلیون دلار نسبت به پایان سه ماهه اول سال 2023 افزایش یافته است. کل بدهی خارجی گرجستان در تاریخ گزارش، 44.7 میلیارد دلار بوده است. بدهی‌ها 629.6 میلیون دلار نسبت به سه ماهه اول سال 2023 افزایش یافته است.

https://sputnik-georgia.ru/20231004/chistaya-investitsionnaya-pozitsiya-gruzii-imeet-otritsatelnoe-znachenie-282938200.html

نرخ تورم ماهانۀ گرجستان در سپتامبر 2023

نرخ تورم در گرجستان در ماه سپتامبر 2023 در مقایسه با ماه قبل 0.6 درصد افزایش یافت. به گزارش سازمان ملی آمار گرجستان، نرخ تورم این ماه عمدتا متاثر از تغییرات قیمتی در گروه‌های حمل‌ونقل، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان بوده است. فهرست اسامی 10 محصول با بیشترین افزایش قیمت در ماه گذشته عبارت است از:

سبزیجات 75 درصد، کلم 58.8 درصد، انگور 47.3 درصد، هلو 28.2 درصد، کیوی 25.4 درصد، گلابی 22.6 درصد، هندوانه 21.7 درصد، رب گوجه فرنگی 21.4 درصد، سیب زمینی 15.9 درصد و گوشت گاو 14.4 درصد.

https://interpress.ge/read/48857

حقوق کارکنان دولت در بودجۀ سال آینده

طبق گزارش سازمان ملی آمار گرجستان، در مجموع بیش از 300 هزار نفر در بخش دولتی گرجستان مشغول به کار هستند که مجموع هزینه‌های دستمزد این افراد در بخش بودجه سال 2024 بین 3.5 تا 3.8 میلیارد لاری خواهد بود. در عین حال، دولت در نظر دارد حقوق کارکنان دولت را 10 درصد افزایش دهد. بر اساس سندی که از سوی وزارت دارایی منتشر شده است، متوسط دستمزد ماهانه در بخش دولتی پس از کسر مالیات بر درآمد ماهانه 1472 لاری (551 دلار) خواهد بود.

https://commersant.ge/ru/news/economics/v-2024-godu-na-zarplaty-biudzetnikam-budet-potraceno-3-8-mlrd-dollarov

کاهش سطح فقر در گرجستان

وزیر اقتصاد گرجستان طی سخنرانی خود در پارلمان گفت: گرجستان نه تنها توانست ثبات اقتصادی را حفظ کند، بلکه توانست رشد اقتصادی دو رقمی را برای دو سال متوالی تضمین نماید. سال 2022 و سال جاری 2023 تقریبا در همه جهات اقتصادی احیا و بهبود چشمگیری وجود داشته است. در سال 2022 رکورد صادرات، درآمدهای گردشگری و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ثبت شد. پویایی رشد اقتصادی در سال 2023 ادامه دارد و میانگین رشد اقتصادی در ژانویه تا آگوست 7 درصد است.

سطح فقر و بیکاری در کشور در سال گذشته به حداقل تاریخی خود کاهش یافت و در عین حال روندهای مثبت در بازار کار تقویت شد. لذا در طی شش ماه از سال 2023، نرخ بیکاری 1.4 واحد درصد کاهش یافت و شاخص‌های نیروی کار و اشتغال رشد کرد. می‌توان گفت که فقر در ده سال گذشته عملا به نصف کاهش یافته است. کاهش شاخص بیکاری و فقر یکی از وظایف اصلی دولت بوده است. تقویت رقابت‌پذیری بخش خصوصی، اجرای ساختاری اصلاحات، گسترش پتانسیل صادرات و بهبود کیفیت کسب و کار نیز از جمله اهداف مهم اقتصادی دولت می‌باشند.

https://interpress.ge/read/48899

430 میلیون درآمد حوزه فناوری اطلاعات برای گرجستان

به گزارش سازمان ملی آمار گرجستان، رشد درآمد در زمینه فناوری اطلاعات، ارتباطات و مخابرات در سه ماهه اول سال جاری 44 درصد و در فصل دوم 20 درصد بوده است و به طور کلی انتظار می‌رود در این بخش تا پایان سال 30 درصد رشد مشاهده شود. بر اساس این گزارش، در نیمه اول سال 2023، بخش فناوری اطلاعات 430 میلیون دلار برای گرجستان به ارمغان آورده است که 194 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2022 است.  در سه ماهه اول سال جاری، درآمد ارزی بخش فناوری اطلاعات به 231 میلیون و سپس در سه ماهه دوم سال به 198 میلیون دلار رسید.

افزایش شدید درآمد بخش فناوری اطلاعات در گرجستان ناشی از دو عامل است که اولین آن ورود شرکت‌های بین‌المللی به این کشور طی 3 تا 4 سال گذشته است که در نتیجه حجم برون سپاری خدمات در کشور به شدت افزایش یافته است. عامل دوم مهاجرت است. زیرا رشد گردش مالی این بخش مستقیما با سال 2022 همزمان است، زمانی که هزاران برنامه‌نویس روسی، بلاروسی و اوکراینی وارد گرجستان شدند. به عنوان مثال، در سه ماهه اول سال 2022 درآمد ارزی این بخش بالغ بر 53.5 میلیون دلار، در سه ماهه دوم 93.3 میلیون دلار و در سه ماهه سوم 179 میلیون دلار بوده است.

https://commersant.ge/ru/news/business/it-sektor-prines-gruzii-430-mln-dollarov

تکمیل 83 درصدی طولانی‌ترین تونل گرجستان

طبق گزارش وزارت توسعه مناطق، ساخت طولانی‌ترین تونل گرجستان در جاده منتهی به مرز روسیه 83 درصد تکمیل شده است. تا کنون 7.5 کیلومتر از 9 کیلومتر حفاری شده است و قرار است تا سال 2024 این طرح تکمیل شود. طول جاده صعب العبور در بخش گوداری 34 کیلومتر است که با ساخت این تونل 11 کیلومتر کوتاه می‌شود. همچنین بخشی از مسیر فعلی، در فصل زمستان اغلب به دلیل خطر ریزش بهمن بسته می‌شود. ساخت تونل در جاده منتهی به مرز روسیه به ناوگان حمل و نقل ارمنستان این امکان را می‌دهد که دیگر در مسیر خود به سمت گمرک مرزی لارس علیا متوقف نشوند.

https://t.me/SputnikGeorgia/30447

کابل‌کشی گرجستان از بستر دریای سیاه

مسایل فنی و مالی پروژه کابل برق در بستر دریای سیاه و همچنین بررسی هزینه کل آن ادامه دارد و این کارها باید تا پایان سال جاری به اتمام برسد. لاشا خوتیشویلی وزیر دارایی با بیان این مطلب افزود: در دسامبر 2022 موافقتنامه طرح احداث کابل انتقال برق از آذربایجان و گرجستان به اروپا توسط دولت‌های این دو کشور و همچنین رومانی و مجارستان به امضا رسید. این تحقیقات در حال انجام است. بررسی توجیه فنی و مالی طرح تا پایان سال انجام خواهد شد. یعنی مشخص می‌شود که این پروژه چقدر هزینه خواهد داشت و چقدر سودآور خواهد بود. به گفته وی، نتایج این تحقیق باید تا پایان توسط شرکتی که از سوی بانک جهانی انتخاب شده آماده شود. پس از انتشار نتایج تحقیق یک مدل مالی ایجاد خواهد شد. بسیاری از موسسات مالی بین‌المللی در این پروژه مشارکت خواهند داشت. به این معنا که این پروژه می‌تواند مستقیما توسط نهادهای مالی بین‌المللی تامین مالی شود. وی افزود: هدف از این پروژه تقویت امنیت انرژی در اروپا و منطقه قفقاز جنوبی، توسعه بخش انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش فرصت‌های ترانزیتی است.

قابل ذکر است، اتحادیه اروپا در نظر دارد 2.3 میلیارد یورو برای طرح کابل بستر دریای سیاه اختصاص دهد. بانک جهانی وعده داده است که 75 میلیون دلار اضافی به گرجستان برای مطالعه دقیق بستر دریای سیاه اختصاص می‌دهد. در صورت تحقق این پروژه، کابل با ظرفیت هزار مگاوات و طول 1195 کیلومتر (1.1 هزار کیلومتر کابل زیر آب و 95 کیلومتر کابل در خشکی) گرجستان را به منطقه بالکان شرقی متصل می‌کند.

https://24news.ge/read/id/87322

گرجستان به دنبال ساخت نیروگاه‌های برق آبی جدید

 نوگزار بریدزه، رئیس مرکز آموزش انرژی گرجستان گفت: گرجستان کشور منابع آبی است و بر این اساس، در فصل بهار و تابستان مازاد تولید انرژی داریم و صادرات نیز رشد قابل توجهی دارد. به گفته وی، اخیرا صادرات برق افزایش چشمگیری داشته است که این امر به دلیل وجود منابع آبی بزرگ کشور است. تا پایان سال، صادرات برق چشم‌انداز خوبی دارد، اما این کار به جای نیروگاه‌های آبی، از برق تولیدی نیروگاه‌های حرارتی صورت می‌گیرد. صادرات انرژی به طور سنتی در دوره اواخر بهار و در تابستان افزایش می‌یابد. علاوه بر این، کریدور ترانزیتی به ویژه از آذربایجان به ترکیه به طور موثر کار می‌کند. نیروگاه‌های حرارتی که با گاز کار می‌کنند نیز به این روند پیوسته‌اند و قابلیت‌های صادراتی سیستم انرژی را افزایش می‌دهند. قیمت برق صادراتی گرجستان عمدتا به قیمت برق در ترکیه بستگی دارد.

وی افزود: در حال حاضر ساخت نیروگاه‌های برق آبی جایگزینی ندارد و این امر ضروری است. زیرا مصرف در کشور به طور متوسط سالانه 20 درصد رشد می‌کند. این بدان معناست که سالانه حداقل 100 مگاوات باید به بهره‌برداری برسد. خود این واقعیت که گرجستان یک کشور ترانزیتی است یک امتیاز مثبت است. زیرا این کشور بخشی از انرژی را به عنوان هزینه خدمات دریافت می‌کند، اما بهتر است در عین حال این کشور یک تولید کننده و صادرکننده بزرگ انرژی نیز باشد. در مورد تعرفه‌های برق، انتظار نمی‌رود در آینده نزدیک افزایش یابد. نوگزار بریدزه گفت: قیمت تمام شده انرژی هر 5 سال یک بار تعیین می‌شود. اگرچه امکان تعدیل تعرفه وجود دارد، اما به گونه‌ای اعمال می‌شود که بر مصرف کننده تأثیری نداشته باشد.

https://commersant.ge/ru/news/economics/gruziia-nuzdaetsia-v-novyx-ges

امضای موافقتنامه تجارت آزاد میان گرجستان و امارات

وزیر اقتصاد گرجستان بیان داشت: گرجستان و امارات در 10 اکتبر قرارداد تجارت آزاد امضا خواهند کرد. لوان داویتاشویلی گفت: مذاکرات بر سر متن توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع که پس از فعال‌سازی آن گرجستان می‌تواند آزادانه وارد بازار مصرف 9 میلیونی با قدرت خرید بالا شود، به پایان رسیده است. تجارت بین گرجستان و امارات متحده عربی در 8 ماه سال 2023 بالغ بر 276.8 میلیون دلار بوده که از این میزان 32.4 میلیون دلار صادرات گرجستان بوده است. گرجستان با 45 کشور و یک منطقه مستقل گمرکی موافقتنامه تجارت آزاد دارد.

https://t.me/SputnikGeorgia/30463

*: نرخ برابری هر دلار آمریکا در زمان تنظیم گزارش، 2.6778 لاری بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما