معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۵- ۱۰:۵۹

درخواست کمک مالی یونان از اتحادیه اروپا

آقای میچوتاکیس نخست وزیر یونان درخواست کمک از اتحادیه اروپا برای مقابله با عواقب سیل مخرب اخیر در این کشور را به استرازبورگ ارایه داده است. به گفته سخنگوی کمیسیون اروپا، نخست وزیر یونان طی نامه ای به خانم فون در لاین خواستار کمک مالی و هرگونه کمک گردید.

 رئیس پارلمان اروپا و معاون یونانی کمیسیون اروپا اعلام کردند که اتحادیه اروپا همبستگی خود را نشان داده و به یونان کمک خواهد کرد. ابزار اصلی کمیسیون اروپا برای حمایت مالی از یونان، صندوق همبستگی اروپا است اما به گفته آقای جنتیلیونی کمیسر اقتصادی اروپا اکثر منابع مالی از این ابزار در سال 2024 در دسترس خواهد بود. وی افزود کشورهای عضو که از بلاهای طبیعی آسیب می‌بینند باید در عرض سه ماه گزارشی در خصوص خسارات مالی وارده به کمیسیون اروپا ارائه کنند. به نقل از منابع یونانی آقای میچوتاکیس خواستار دریافت کمک مالی از سه منبع خواهد شد: صندوق همبستگی اروپا، بانک سرمایه گذاری اروپا و صندوق بازیابی.             

در همین رابطه آقای میچوتاکیس روز سه شنبه 12 سپتامبر با خانم متسولا رئیس پارلمان اروپا و خانم فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا دیدار کرد. در دیدار با رئیس کمیسیون اروپا وزرای دارایی، زیر ساخت و حمل و نقل، کشاورزی، قائم مقام وزارت دارایی و معاون وزارت دارایی یونان نیز حضور داشتند. نخست وزیر یونان موضوع دریافت کمک مالی از اتحادیه اروپا جهت مقابله با پیامدهای سیل مخرب اخیر در مرکز این کشور را مطرح کرد. خانم فون در لاین طی سخنانی اظهار داشت یونان می‌تواند از صندوق های مختلف اتحادیه اروپا منابع مالی تا سقف 2.25 میلیارد یورو جذب نماید. رئیس کمیسیون اروپا منابع اروپایی که یونان می‌تواند از آنها استفاده نماید را به شرح زیر معرفی کرد:

  • استفاده از منابع استفاده نشده از صندوق های ساختاری و سرمایه گذاری اروپا از دوره 2020-2014. این بودجه 250 میلیون یورو است که باید تا 31 دسامبر 2023 استفاده شود. استفاده از صندوق های ساختاری و سرمایه گذاری دوره 2027-2021 که باید از بخش های دیگر کسر شده و برای مقابله با پیامدهای سیل استفاده شود.
  • صندوق بازیابی اروپا برای بازسازی زیرساخت ها. این بودجه به 500 میلیون یورو می رسد که باید از بخش های دیگر کسر شده و جهت مقابله با پیامدهای مخرب سیل استفاده شود.
  • استفاده از صندوق اجتماعی اروپا.
  • ابزارهای سیاست مشترک کشاورزی اروپا و استفاده از منابع مالی استفاده نشده از توسعه کشاورزی جهت ترمیم زیرساخت های کشاورزی.  
  • صندوق همبستگی. بودجه آن حداکثر به 400 میلیون یورو می رسد.

در این دیدار توافق شد گروه کاری مشترکی به ریاست معاون وزارت دارایی یونان و دبیر کل کمیسیون اروپا هر چه سریعتر تشکیل شده تا چگونگی استفاده از ابزارهای فوق را مورد بررسی قرار دهد.

خانم متسولا نیز نیز طی دیدار با نخست وزیر یونان همبستگی اروپا را ابراز نمود. وی تاکید کرد یونان نباید در مدیریت این وضعیت تنها مانده و اروپا نیز باید در این کار مشارکت داشته باشد.

به نقل از تحلیل گران اقتصادی اگر چه میزان خسارات وارده هنوز محاسبه نشده است اما ارزیابی می‌شود که حداکثر بودجه ای که یونان می‌تواند از اروپا جذب کند، احتمالا به نیمی از هزینه وارده نخواهد رسید و باید از منابع ملی نیز برای مدیریت بحران استفاده شود. اما احیای پیمان ثبات و توسعه و برقراری مجدد سیاست های سختگیرانه جهت تحقق مازاد اولیه بودجه، تلاش دولت را با چالش مواجه می‌کند اگر چه درآمدهای مالیاتی اضافی سال جاری می‌تواند برای تامین برخی از خسارات وارده مورد استفاده قرار گیرد. 

 

https://www.naftemporiki.gr/politics/1512834/k-mitsotakis-to-programma-synantiseon-toy-prothypoyrgoy-sto-strasvoyrgo/

 https://www.naftemporiki.gr/politics/1512834/k-mitsotakis-to-programma-synantiseon-toy-prothypoyrgoy-sto-strasvoyrgo/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما