معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۹

تلاش یونان برای جذب 62 میلیارد یورو از صندوق های اروپایی تا 2030

دولت یونان با چالش جذب 62 میلیارد یورو از صندوق بازیابی اروپا و صندوق های ساختاری وسرمایه گذاری اروپا (ESIFs) تا سال 2030 مواجه است.

کشور یونان می‌تواند از صندوق بازیابی مبلغ 36 میلیارد یورو تا اوت 2026 و از صندوق های ساختاری وسرمایه گذاری اروپا  مبلغ 26 میلیارد یورو تا سال 2030 جذب نماید. این کشور تاکنون 11.08 میلیارد یورو از صندوق بازیابی جذب کرده است.

آقای پاپاثاناسیس قائم مقام وزارت دارایی طی سخنانی تاکید کرد طی 6-4 سال آینده بیش از 55 میلیارد یورو به اقتصاد کشور واریز خواهد شد. با این حال جذب این مبلغ کار آسانی نیست و دریافت هر قسط، به ویژه از صندوق بازیابی، آزمونی برای دولت خواهد بود، چرا که دریافت هر قسط به اجرای پیش شرط ها و معیارهای لازم برای پروژه‌های خاص مرتبط است. به عنوان مثال یونان از مه گذشته درخواست خود برای دریافت قسط 1.72 میلیارد یورویی از صندوق بازیابی را ارئه نموده که هنوز تایید نشده است. به گفته قائم مقام وزارت دارایی درخواست بعدی یونان قرار است در ماه دسامبر تسلیم مراجع اروپایی شود. این درخواست مربوط به دریافت وام 1.8 میلیارد یورویی از صندوق بازیابی است.            

در قالب اجرای طرح بازیابی، یونان باید تمامی‌پروژه‌های شاخص مرتبط با حوزه‌های صرفه جویی انرژی، راه آهن، دیجیتالی‌سازی بخش مختلف و مدرن‌سازی دستگاه قضایی که برای سالهای 2023 و 2024 طراحی شده اند را نهایی کند. به نقل از گزارش کمیسیون اروپا، اجرای این طرح به مرحله ای مبتنی بر ادارات محلی رسیده که ظرفیت اجرایی و مدیریتی آنها ضعیف است. اقداماتی که باید در چارچوب طرح بازیابی یونان در سالهای 2024-2023 تکمیل شوند به شرح زیر می‌باشند:

  • تکمیل نوسازی دست کم 8 هزار ساختمان و مسکن در راستای بهبود بهره وری انرژی و تایید حداقل 9700 مجوز دیگر برای بهبود بهره وری انرژی
  • آغاز پروژه‌های ارتقای تاب آوری و حفاظت زیست محیطی شبکه برق، شبکه‌های هوایی در مناطق جنگلی و افزایش ظرفیت ایستگاه‌های فشار بالا و متوسط
  • اجرای اصلاحات سازمانی در بخش راه آهن و بهره برداری کامل از سازمان جدید راه آهن یونان (OSE)، اپراتور ساخت آن (ERGOSE) و همچنین توسعه کامل سیستم مدیریت ترافیک ریلی اروپا (ERTMS) در شبکه اصلی ریلی کشور
  • تکمیل دیجیتال سازی حداقل 30 درصد کل پرونده‌ها در هر 9 پروژه فرعی مدیریت دولتی
  • تصویب قانون برای استقرار سیستم پاداش در مدیریت دولتی
  • ساده سازی قوانین مالیاتی و راه اندازی بستر الکترونیکی برای اتوماسیون کامل بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده
  • مدرنیزه سازی دستگاه قضایی از طریق ارتقای مهارت های قضات. ارتقای سیستم های ثبت اسناد و رایانه ای دادگاه‌های کشور. نوسازی ساختمان‌های دادگاه‌های کشور. تصویب قانون برای نظارت و بهبود عملکرد کارکنان دستگاه قضایی. اصلاح ساختار قضایی کشور.
  • نوسازی و دیجیتال سازی نظام بهداشت و درمان.
  • تکمیل برنامه ارتقای مهارت های دیجیتال و سبز برای نزدیک به 150 هزار نفر.

 

https://www.kathimerini.gr/economy/562638484/agonas-dromoy-gia-aporrofisi-62-dis-eyro-eos-to-2030/

 https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1476460/schedio-anakampsis-ta-erga-orosima-eos-kai-to-2024/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما