معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۳۱- ۱۶:۱۸ - مشاهده: ۷۰

اخـبار اقتصادی سوئد

بخش دوم از گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته چهارم شهریور 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نظرسنجی جدید در خصوص کنار گذاشتن کرون و پذیرش یورو در سوئد

طبق نظرسنجی اخیر دموسکوپ، شکاف بین طرفداران حفظ کرون و طرفداران پذیرش یورو از 19 درصد به 8 درصد کاهش یافته است. رابرت برگکویست، اقتصاددان ارشد در SEB، معتقد است که وضعیت مالی سوئد در خارج از منطقه یورو خوب بوده است و به این واقعیت اشاره می‌نماید که سوئد از زمان همه‌پرسی سال 2003 (برای پذیرش یورو) رشد تولید ناخالص داخلی بهتری نسبت به کل منطقه یورو داشته است. با این حال، او همچنین اذعان کرد که کرون از آن زمان تا کنون 25 درصد از ارزش خود را از دست داده است و افکار عمومی سوئد در مورد یورو در سال‌های اخیر تغییر کرده است، به طوری که اکنون افراد بیشتری به فکر پیوستن به منطقه یورو هستند. با این حال، وی همچنان معتقد است که پیوستن به منطقه یورو راه‌حل مشکلات اقتصادی سوئد نمی‌باشد، زیرا کرون تنها معیار سنجش وضعیت اقتصاد سوئد نیست .

افزایش تولید بخش خصوصی در جولای 2023

به گزارش مرکز آمار سوئد، تولید بخش خصوصی در جولای 2023 در مقایسه با ژوئن 2023 در ارقام تعدیل شده فصلی، 0.3 درصد افزایش یافت، اما در مقایسه با جولای 2022 و با ارقام تعدیل شده تقویمی‌به میزان 2.0 درصد کاهش یافت. همچنین میزان تولید در بخش صنعت در ژوئیه 2023 در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، در ارقام تعدیل شده تقویم، 4.0 درصد کاهش یافته است. بیشترین سهم نزولی در کل توسعه بخش خصوصی مربوط به صنایع شیمیایی و دارویی است که با کاهش 7.4 درصدی در قیمت‌های ثابت و سهم 0.2- واحد درصدی همراه بوده است. بیشترین سهم افزایشی در کل توسعه بخش خصوصی نیز مربوط به صنعت سایر تجهیزات حمل‌و‌نقل است که 26.1 درصد در قیمت‌های ثابت افزایش یافته و 0.2 واحد درصد سهم داشته است. طبق این گزارش، تولید در بخش خدمات در ژوئیه 2023 در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته در ارقام تعدیل شده تقویمی، 0.1 درصد افزایش یافت. بیشترین سهم افزایشی در کل توسعه بخش خصوصی مربوط به خدمات اطلاعات و ارتباطات است که 8.6 درصد در قیمت‌های ثابت افزایش یافته و 1.0 واحد درصد نیز سهم داشته است. بیشترین سهم کاهشی در کل توسعه بخش خصوصی مربوط به تجارت عمده و خرده‌فروشی است که با کاهش 6.4 درصدی در قیمت‌های ثابت و سهم 0.9- درصدی همراه بود. تولید در بخش ساخت و ساز در ژوئیه 2023 در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، بر اساس ارقام تعدیل شده تقویم، 4.7 درصد کاهش یافته است. در این بخش تولید در قیمت‌های ثابت و بدون تقویم 4.7 درصد کاهش داشته است. بخش ساخت و ساز که 8.5 درصد از کل ارزش افزوده بخش خصوصی را به خود اختصاص می‌دهد، 0.4- واحد درصد در توسعه کل تولید بخش خصوصی مشارکت داشته است.

رکورد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سوئد

گزارشی از Business Sweden نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) در سوئد در سال گذشته به رکورد بی‌سابقه‌ای رسیده است. کرون ضعیف تنها یک عامل پشت این روند است و تقاضا اساسی‌ترین عامل افزایش سرمایه‌گذاری در زمان رکود جهانی سرمایه‌گذاری محسوب می‌‍شود. فناوری، انرژی سبز و دیجیتالی شدن از جمله بخش‌هایی هستند که بیشترین علاقه را از سوی سرمایه‌گذاران خارجی دریافت می‌کنند. ارقام بیزینس سوئدن نشان می‌دهد که ارزش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سوئد در سال گذشته به 512 میلیارد کرون افزایش یافته که تقریبا سه برابر میزان سال 2021 است که به 178 میلیارد کرون رسید. این رقم مطمئنا تاریخی است زیرا رقم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی سالانه برای سوئد در دو دهه گذشته به طور میانگین حدود 126 میلیارد کرون بوده است.

تامین مالی دولت برای ایجاد شغل

دولت اعلام کرده است که در طی سه سال آینده 2.4 میلیارد کرون برای تأمین مالی ایجاد مشاغل ارائه خواهد کرد، اقدامی‌که هدف آن کمک به افراد تازه وارد و بیکارهای طولانی مدت در بازار کار است. به مشاغل ایجاد شده، یارانه‌ای توسط دولت پرداخت خواهد شد و کارفرمایان حداکثر 8400 کرون در ماه پرداخت می‌کنند و دولت بقیه را تا سقف حداقل دستمزد در قراردادهای جمعی برای هر صنعت پوشش می‌دهد. هدف ایجاد حدود 1500 شغل در سال اول است که دو سال بعد به 7 هزار شغل افزایش خواهد یافت. این کار به مدت شش سال در حال انجام بود، اما به دلیل عوامل متعددی از جمله توافق ژانویه، همه‌گیری و تغییر دولت به تعویق افتاده است.

صف طولانی برای اجاره مسکن در استکهلم

صف برای اجاره املاک از طریق آژانس مسکن استکهلم در حال حاضر طولانی‌ترین صف از سال 1947 بوده است. در حال حاضر، 810 هزار نفر در صف هستند و هر ماه 4 هزار نفر دیگر به این صف می‌پیوندند. ماریکا نوردستورم، رئیس بازاریابی و ارتباطات در آژانس مسکن استکهلم، خاطرنشان کرده است که بسیاری از افراد به دلیل محدودیت‌های اقتصادی به دنبال گزینه‌های مسکن مقرون به صرفه تر هستند. طبق این گزارش، میانگین زمان انتظار اکنون 9.1 سال است.

افزایش قیمت گرمایش شهری

به گزارش رادیو سوئد، به دنبال شوک اخیر قیمت برق، انتظار می‌رود که هزینه گرمایش منطقه‌ای به میزان قابل توجهی افزایش یابد و شرکت‌های متعددی قصد دارند قیمت‌ها را در سال جاری بین 25 تا 30 درصد افزایش دهند. شرکت‌ها این افزایش را به هزینه‌های سرسام‌آور سوخت‌های زیستی نسبت می‌دهند که در چندین مورد بیش از 70 درصد افزایش یافته است. سازمان رقابت سوئد در حال حاضر چندین افزایش قیمت را به دلیل دریافت اطلاعیه‌های متعدد بررسی می‌کند.

تولید کامیون‌های برقی در بلژیک توسط ولوو

تولید کننده کامیون AB Volvo اعلام کرده است که حجم کامیون‌های الکتریکی را افزایش می‌دهد و تولید کامیون‌های الکتریکی سنگین را در کارخانه خود در خنت بلژیک آغاز خواهد کرد. DI گزارش می‌دهد که این اقدام به این معنی است که AB Volvo در چهار کارخانه در سراسر جهان، سه کارخانه در اروپا و یک کارخانه در ایالات متحده، کامیون‌های الکتریکی تولید می‌کند. کارخانه واقع شده در خنت، بزرگترین سایت تولید این کامیون‌ساز با ظرفیت سالانه تقریبا 45 هزار کامیون می‌باشد.

مزرعه بادی فراساحلی جدید در گاولبورگ

دادگاه زمین و محیط‌زیست، مجوز ساخت 51 توربین بادی دریایی با ظرفیت 1 گیگاوات را به شرکت Skyborn Renewables اعطا کرده است که 70 درصد نیازهای انرژی در شهرستان گاولبورگ را پوشش می‌دهد. این شرکت به مجوزهای اضافی از جمله مجوز برای ایجاد اتصال به شبکه نیز نیاز دارد. ساخت و ساز اولیه برای سال 2027 با زمان ساخت پیش‌بینی شده 1 تا 2 سال طراحی شده است. دفتر مرکزی این شرکت در آلمان قرار دارد و متعلق به یک صندوق سرمایه‌گذاری در امارات متحده عربی و یک شرکت سرمایه‌گذاری در ایالات متحده است.

لغو کامل مالیات بر کیسه‌های پلاستیکی

به گزارش اخبار سوئد، رومینا پورمختاری وزیر محیط زیست از لغو کامل مالیات بر کیسه‌های پلاستیکی از ماه نوامبر پیش‌رو خبر داد. اوایل امسال، دولت پیشنهاد کاهش این مالیات را داده بود، اما وزیر محیط‌زیست لغو کامل آن را اعلام کرد. وی به تلویزیون سوئد گفت: ما از هدف اتحادیه اروپا برای کاهش مصرف پلاستیک حتی فراتر رفته‌ایم. قیمت کیسه‌‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها پس از وضع مالیات دو برابر شد، بنابراین پیش‌بینی می‌شود پس از اجرای قانون لغو مالیات، قیمت آن‌ها به سابق بازگردد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما