معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۰۷- ۱۰:۴۶ - مشاهده: ۱۷۹

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته اول مهرماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تحلیل کارشناس سیاسی تاجیک از برگزاری نشست تجار و فعالان اقتصادی ایران در تاجیکستان

آقای سیف اله صفراف کارشناس سیاسی تاجیک با اشاره به برگزاری نشست بازرگانان و فعالان اقتصادی ایرانی مقیم تاجیکستان با"علیرضا حقیقیان" سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان گفت نشست مذکور با هدف کمک به رفع موانع موجود و فراهم کردن زمینه گسترش مناسبات بازرگانی و اقتصادی دو کشور همسایه برگزار شده است. علیرضا حقیقیان سفیر ایران در تاجیکستان با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی و ظرفیت های موجود در دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و تجاری، صدور خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه‌های زیربنایی؛ بر لزوم همفکری و هم افزایی به منظور توسعه همکاری‌ها بین ایران و تاجیکستان تاکید کرد.

علیرضا حقیقیان  خاطر نشان کرد: "شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی تهران و دوشنبه و برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های آینده در تاجیکستان برگزار خواهد شد". مروری بر تایخچه روابط تهران و دوشنبه در سال های پس از استقلال تاجیکستان در سال 1991 میلادی، حاکی از آن است که روابط دوکشور فارسی زبان همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. این اهمیت از دو واقعیت پایدار ناشی شده است: نخستین واقعیت این است که میان فارس زبان‌های ایران و تاجیکستان همواره پیوندهای دیرینه تاریخی، فرهنگی، دینی و زبانی وجود داشته و این پیوندها در فراز و فرود تغییرات ژئوپلیتیک در سطح منطقه ، هیچگاه از میان نرفته است.

واقعیت دوم نیز در عرصه سیاسی نمود بیشتری داشته است. ایران یکی از نخستین کشورهایی است که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخته و پس از آن نیز در جریان جنگ داخلی تاجیکستان در فاصله سال‌های 1992 تا 1997میلادی، تلاش‌های فراوانی را برای میانجیگری و پایان دادن به درگیری‌ها داخلی تاجیکستان انجام داده که به برگزاری مذاکرات صلح دولت تاجیکستان و مخالفان منجر شده است. تاثیر این واقعیت ها را نمی‌توان از روابط سیاسی و تاریخی دوکشور فارس زبان مجزا کرد. به هر حال، جدا از ریشه‌های فرهنگی، تاریخی، دینی و زبانی مشترک ملت های ایران و تاجیکستان، تلاش مقام های تهران و دوشنبه به منظور تقویت هر چه بیشتر روابط دو کشور در دو سال گذشته را نباید از نظر دور داشت. برگزاری نمایشگاه‌های مشترک تولیدات غذایی و کشاورزی در دو کشور از جمله تلاش های ایران و تاجیکستان برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور قلمداد می‌شود. به دلیل همین تلاش ها ، حجم مبادلات تجاری دو کشور از 250 میلیون دلار فراتر رفته است و مقام های دو کشور قصد دارند ارزش مبادلات تجاری ایران و تاجیکستان را به بیش از سه میلیارددلار ارتقا دهند.

افزایش 30 درصدی صادرات  تراکتور ایرانی در تاجیکستان

گزارش آسیا پلوس: آقای صمد تقی پور مدیرعامل شرکت تاجیران گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: در نیمه نخست امسال نزدیک به ۳۰۰ دستگاه شامل 50 دستگاه انواع تراکتور و 270 دستگاه ادوات کشاورزی ن به ارزش ۲ میلیون دلار در بازار تاجیکستان عرضه شده است که بیانگر رشد 30درصدی نسبت به سال گذشته است.

صمد تقی پور با اشاره به اینکه تراکتورهای تولیدی کارخانه تاجیران (تراکتورسازی ایران) در نمایشگاه تولیدکنندگان کشورهای آسیای مرکزی که به میزبانی تاجیکستان برگزارشد در میان انواع تراکتورهای کلاس آلمانی، کره جنوبی، دانگ فنگ چین و حتی جان دیر آمریکا و بسیاری تولید کنندگان دیگر نظر روسای جمهور کشورها این منطقه و بازدیدکنندگان را جلب کرد، افزود: تاجیران به عنوان مجموعه ای از شرکتهای اقماری گروه صنعتی تراکتورسازی ایران انواع تراکتور، بکه و لودر و ادوات کشاورزی تولیدی این گروه را در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشت.

وی اظهار کرد: این نمایشگاه با عنوان نمایشگاه تولیدکنندگان کشورهای آسیای میانه برگزار شد و کشورهای تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و آذربایجان به صورت مهمان ویژه در آن حضور داشتند که تاجیران به عنوان یک تولید کننده ایرانی در تاجیکستان از طرف این کشور در نمایشگاه تولیدکنندگان کشورهای آسیای میانه شرکت کرد.

تقی پور با اشاره به جایگاه تراکتورهای تولیدی ایران در کشور تاجیکستان اظهار داشت: مسئولان دولت تاجیکستان به ویژه رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور از تاجیران و تراکتورسازی ایران بخاطر نمایش توانمندی‌های مشترک کشور تاجیکستان و ایران در این نمایشگاه خرسند بودند و آن را مایه مباهات عنوان و از فعالیتهای تراکتورسازی در تاجیکستان قدردانی کردند.

مدیر عامل شرکت تاجیران از درخواست وزرای صنایع و کشاورزی تاجیکستان برای تامین ماشین آلات بخش کشاورزی، صنایع و سایر حوزه‌ها خبر داد و اعلام کرد: مشتری ۹۸ درصد تولیدات تاجیران بخش خصوصی است که مشتری پایدارتری نسبت به سایر بازارها در تاجیکستان محسوب می‌شوند.

انتشار مقاله ای در باره کنفرانس آب سازمان ملل متحد-2023 با مشارکت تاجیکستان در مجله “Trends”

خبرگزاری خاور: مقاله ای با عنوان "بررسی کنفرانس آب سازمان ملل متحد-2023 با مشارکت تاجیکستان" در شماره پاییز مجله معروف انگلیسی زبان جمهوری اسلامی ایران موسوم به “Trends” منتشر شد. این مقاله به فعالیت های کنفرانس آب سازمان ملل متحد – 2023 اختصاص دارد که از 22 الی 24 ماه مارس سال 2023 در شهر نیویورک، ایالات متحده آمریکا برگزار شد. در این مقاله به ابتکارات جهانی امامعلی رحمان، رئیس جمهور جمهوری تاجیکستان در زمینه آب، سخنرانی ایشان در چارچوب این رویداد و برنامه‌های جانبی اشاره شده است.

نویسنده این مقاله اعلام نموده امامعلی رحمان، رئیس جمهور جمهوری تاجیکستان در مورد وضعیت پیچیده دنیای امروز، مشکلات مربوط به آب، تغییرات اقلیم، تاثیر بلایای طبیعی بر اقتصاد و امنیت کشورها، اقدامات تاجیکستان در راستای توسعه اقتصاد “سبز” و تولید انرژی “سبز” صحبت و تاکید کرده است که “امروز منابع آب تحت تاثیر تهدیدها و خطرات مختلف قرار دارد که به همه عرصه‌های زندگی مردم، به ویژه امنیت غذایی، تولید انرژی “سبز” و پایداری طبیعت بی تاثیر نخواهد بود.

 

استثنای تاجیکستان از محدودیت صادرات فراورده‌های نفتی روسیه

گزارش آسیا پلوس: دولت روسیه در تاریخ 21 سپتامبر سال جاری طی مصوبه ای محدودیت هایی در خصوص صادرات بنزین وگازوئیل را به تصویب رساند. در اطلاعیه منتشره در سایت دولت فدراسیون روسیه دلیل  محدودیت های مذکور تامین سوخت و کاهش نرخ آن برای مصرف کنندگان اعلام شده است.

براساس اطلاعیه وزارت انرژی فدراسیون روسیه، محدودیت مذکور شامل توقف صادرات توسط شرکتهایی که فرآورده‌های نفتی را از بازار داخلی به قیمت داخلی روسیه خریداری و به خارج از کشور به قیمت بیشتر می‌فروشند، می‌باشد

تاجیکستان بخش عمده فراورده‌های نفتی مورد نیاز خود را از کشور روسیه، از پالایشگاههای اومسک و اورسک وارد می‌کند. بنا به اطلاع خدمات ضد انحصاری جمهوری تاجیکستان، در نیمه اول سال جاری تاجیکستان حدود 452 هزار تن انواع فراورده‌های نفتی  وارد کرده که 85.4 درصد آن از کشور روسیه وارد شده است.

از مجموع فرآورده‌های وارد شده،  175 هزار تن بنزین از روسیه وارد تاجیکستان شده که 60 درصد آن توسط شرکت «گاز پروم نفت-تاجیکستان»،7.0 درصد توسط آژانس دولتی ذخایر مادی وابسته به دولت جمهوری تاجیکستان، 4.0 درصد توسط شرکت دارای مسئولیت خاص «سه گنج» و قسمت باقی مانده توسط 27 وارد کننده دیگر صورت گرفته است.

تاجیکستان از سال 2013 سالانه بر اساس امتیاز (بدون پرداخت عوارض صادراتی گمرکی)  فرآورده‌های نفتی را از روسیه را وارد می‌کند. وزارتخانه‌های انرژی دو کشور در تاریخ 1 دسامبر هر سال میزان مورد نیاز فرآورده‌های تاجیکستان برای سال آینده را تعیین و توافقنامه مربوط به انتقال آن از روسیه را امضاء می‌کنند.

طرف ها طی سال های اخیر بدون تغییر در خصوص انتقال 830 هزار تن فراورده‌های نفتی موافقت کرده اند  و برای سال 2023 به توافق رسیدند که میزان مذکور را تا یک میلیون تن افزایش دهند.

در اطلاعیه وزارت انرژی تاجیکستان پس از امضای موافقتانه اعلام شد، بر اساس سند مذکور میزان کل  انتقال بنزین و گازوئیل به بازار تاجیکستان افزایش خواهد یافت. طرف ها متعهد شدند تمامی‌بندهای سند منعقده را اجرا کنند. بنابراین محدودیت های جاری مربوط به صادرات بنزین و گازوئیل مربوط به تاجیکستان نمی‌شود.

بنا بر اعلام وزارت انرژی جمهوری تاجیکستان، این کشور در8 ماهه اول سال جاری حدود 853 هزار تن فراورده‌های شامل  387 هزار تن گازوئیل، 320 هزار تن بنزین، 60 هزار تن سوخت جت، 40.6 هزار تن کک نفتی و  1.2 هزار تن سایر فراورده‌های نفتی وارد کرده است.

خبرگزاری آسیا پلوس، مورخ 31شهریور

https://old.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20230922/pochemu-ogranicheniya-na-eksport-rossiiskih-nefteproduktov-ne-mogut-kosnutsya-tadzhikistana

 

دعوت رئیس جمهور تاجیکستان از مسئولان شهر  و نواحی کشور

اسپوتنیک: رئیس جمهور تاجیکستان با تعدادی از روسای شهر و نواحی ولایت‌‌های سغد، ختلان  و دیگر شهر  و نواحی این کشور گفتگوی تلفنی داشت و با وضعیت کاری این مناطق آشنا شد. برداشت محصول و آمادگی برای فصل سرما از جمله محورهای گفتگوی تلفنی امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان با اعضای دولت و روسای شهر و نواحی این کشور بوده است.

امامعلی رحمان به معاون نخست وزیر در امور کشاورزی، وزیر کشاورزی و روسای ولایت‌‌های ختلان و سغد و نواحی تابع  این کشور گفتگوی تلفنی انجام داده است. رئیس جمهور همزمان از فرماندران و روسای شهرستان‌های مستچاه، دواشتیچ، لخش، تاجیک ابد، رشت، پنج، جیحون، شهرتوس و قبادیان آخرین وضعیت برداشت پنبه در این مناطق را سوال نمود. رئیس جمهور از مسئولان شهر و نواحی کشور خواست تا آمادگی‌های لازم را برای زمستان پیش رو جدی بگیرند و همچنین بر موضوع نگهداری مواد غذایی و بذر مرغوب محصولات کشاورزی برای سال آینده در هر خانواده تاکید کرد.

شایان ذکر است که در حال حاضر برداشت پنبه و دیگر محصول کشاورزی در شهر و نواحی تاجیکستان جریان دارد و گاهی سران مناطق برای کمک به کشاورزان شخصاً به مزرعه پنبه می روند.

https://sputnik.tj/20230926/rahmon-raison-oila-ghizo-zakhira-1059613843.html

 

بررسی همکاری‌های اقتصادی کشورهای آسیای میانه و آلمان در برلین

اسپوتنیک:  همکاری‌های اقتصادی کشورهای آسیای میانه و المان در برلین مورد بررسی قرار می‌گیرد. رئیس جمهور تاجیکستان برای انجام سفر سه روزه و جهت شرکت در نشست روسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی و آلمان به برلین سفر نمود.

دفتر مطبوعاتی امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان اعلام کرد پیش بینی می‌شود سفر امامعلی رحمان به آلمان از 28 تا 30 سپتامبر ادامه یابد. همچنین پیش بینی می‌شود در این روزها سران سایر کشورهای آسیای مرکزی از جمله قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان، سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان، شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان، صدیر چاپاراف رئیس جمهور قرقیزستان در برلین حضور داشته باشند.

پیش بینی می‌شود رئیس جمهور تاجیکستان به همراه همتایان ازبکستانی- قرقیزستانی، ترکمنستانی- قزاقستانی خود با فرانک والتر اشتاین مایر رئیس جمهور آلمان دیدار کند. نشست سران کشورهای آسیای مرکزی با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز برنامه ریزی شده است.

پیش از این  سایت رئیس جمهور آلمان از سفر سران کشورهای آسیای میانه خبر داده بود. از جمله محورهای این سفر، توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری، امنیتی و سایر موضوعات منطقه ای و بین المللی مورد ارزیابی قرار گرفت.

https://sputnik.tj/20230927/prezident-tojikiston-olmon-1059637265.html

 

برگزاری همایش بین المللی سرمایه گذاری Dushanbe-invest 2023  در شهر دوشنبه

خبرگزاری خاور: همایش بین المللی سرمایه گذاری Dushanbe-invest 2023  در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان طی روزهای 29  و 30 سپتامبر برگزار می‌شود. در این همایش نمایندگان کشورهای خارجی، سازمان‌های بین المللی، وزارتخانه‌ها، کمیته‌ها و سایر ساختارهای مرتبط کشور شرکت می‌کنند. مراسم افتتاحیه همایش بین المللی سرمایه گذاریDushanbe-invest 2023  در کاخ استقلال برگزار و نشستهای کمیته‌های ذیربط آن در کتابخانه ملی تاجیکستان ادامه می یابد. در روز دوم این همایش، شرکت کنندگان به سه گروه تقسیم شده، به شرکت های صنعتی شهرهای دوشنبه، نارک و تورسون زاده می روند تا با فعالیت های آنها آشنا شوند.

هدف از برگزاری این همایش ارائه شرایط و امکانات فضای سرمایه گذاری مطلوب در تاجیکستان، جذب سرمایه، ایجاد و توسعه همکاری بین شرکت های داخلی و سرمایه گذاران خارجی و همچنین ایجاد فرصت برای توسعه تجارت دیجیتال در کشور است.

https://khovar.tj/2023/09/pago-dar-pojtaht-forumi-bajnalmilalii-sarmoyaguzorii-dushanbe-invest-2023-barguzor-meshavad

 

شرکت وزیر بهداشت جمهوری تاجیکستان در چند نشست سازمان ملل متحد در نیویورک

خبرگزاری خاور: جمال الدین عبدالله زاده، وزیر تندرستی و حفظ اجتماعی اهالی جمهوری تاجیکستان در نشست های سازمان ملل متحد در مورد مسائل بهداشتی در نیویورک، آمریکا طی روزهای 24- 18 سپتامبرسال جاری  شرکت و سخنرانی کرد. وزیر بهداشت تاجیکستان ضمن سخنرانی اظهار داشت که موضوعات دسترسی عمومی‌ به خدمات پزشکی در تاجیکستان در استراتژی توسعه ملی جمهوری تاجیکستان برای دوره تا سال 2030 و استراتژی حفظ سلامت اهالی جمهوری تاجیکستان گنجانده شده است.

همزمان جمال الدین عبدالله زاده در نشست سازمان ملل متحد در مورد مبارزه با سل شرکت و سخنرانی کرده و اظهار داشت : طی سال های گذشته در تاجیکستان میزان بروز و مرگ و میر شهروندان بر اثر سل کاهش چشمگیری داشته و در عین حال اقدامات جهت جلوگیری و درمان این بیماری در کشور تقویت شده است.

وزیر بهداشت جمهوری تاجیکستان در شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا در نشست سازمان ملل در زمینه پیشگیری، آمادگی و واکنش به بیماری همه گیر نیز شرکت و تجربیات جمهوری تاجیکستان در مبارزه با بیماری عفونی ویروس کرونا را مورد بحث و بررسی قرار داد.

https://khovar.tj/2023/09/amoliddin-abdullozoda-dar-yakchand-alasai-sat-i-balandi-smm-oid-ba-masala-oi-tandurust-ishtirok-namud

 

شرکت هیئت تاجیکستان در نشست سالانه گروه کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی

خبرگزاری خاور: سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه جمهوری تاجیکستان در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهر نیویورک در نشست سالانه گروه کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی شرکت کرد. وزیر امور خارجه تاجیکستان در نشست مذکور بر اهمیت اجرای ظرفیت ترانزیتی کشورهای محصور در خشکی از جمله اجرای کریدورهای حمل و نقل و ترانزیتی منطقه‌ای به منظور تسریع در روند دستیابی به اهداف توسعه پایدار تاکید کرد.

سراج الدین مهرالدین همچنین به موضوعات انرژی، منابع آب و اقلیم پرداخت و آنها را به عنوان حوزه‌های اولویت دار کشور نام برد و از کشورهای گروه در حال توسعه محصور در خشکی درخواست کرد تا از فرصت 10 ساله، اقدام بین المللی «آب برای توسعه پایدار 2018-2028» استفاده کنند و در سومین کنفرانس دوشنبه در مورد10 ساله آب (ژوئن 2024) مشارکت فعال داشته باشند..

https://khovar.tj/2023/09/ajati-to-ikiston-dar-nishasti-solonai-gur-i-mamlakat-oi-tara-ikunandai-ma-sur-dar-hushk-ishtirok-namud/

 

برنامه ریزی جهت تولید سالانه یک میلیون تن «هیدروژن سبز در تاجیکستان

خبرگزاری خاور: تاجیکستان در نظر دارد  تا سال 2040 برای نیازهای داخلی و عرضه به کشورهای آسیای مرکزی، سالانه یک میلیون تن هیدروژن سبز تولید کند.  دلیر جمعه» وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان از صادرات هیدوروژن سبز به آسیای مرکزی خبر داد. به گفته وزیر انرژی تاجیکستان، این کشور  قصد دارد تا سال 2030 میلادی 10 گیگاوات ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر ایجاد نماید. وی با بیان این که تاجیکستان کاملاً به محصولات نفتی وارداتی وابسته است، گفت: در حال توسعه نقشه راهی برای تولید هیدروژن سبز هستیم.

بنابر آمار آژانس بین‌المللی انرژی،  پتانسیل موجود آبی تاجیکستان تقریباً 4 درصد مورد بهره برداری قرار گرفته است. وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان در ادامه از قصد کشورش برای تولید 500 هزار تن هیدروژن سبز تا سال 2030 و دو برابر شدن این رقم تا سال 2040 خبر داد و افزود: 75 درصد از این حجم به صورت بالقوه به کشورهای آسیای مرکزی صادر می‌شود. در این نشست در مورد انتقال به انرژی سبز، از سوخت‌های فسیلی به انرژی پاک، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و توسعه اقتصاد سبز صحبت شد.

 

افزایش 5 برابری تولید برق در سالهای آینده در تاجیکستان

اسپوتنیک: قاهر رسول زاده نخست وزیر تاجیکستان ب ااشاره به اینکه این کشور ظرفیت تولید برق زیادی دارد و سال گذشته بیش از 21 میلیارد کیلووات ساعت برق در این کشور تولید شده، اعلام کرد این کشوردر حال برنامه ریزی برای افزایش میزان تولید برق از طریق ساخت نیروگاه‌های برق آبی جدید است.

قاهر ر رسول زاده، نخست وزیر تاجیکستان در نشست شورای مشترک اوراسیا در هیئت گسترده ای که در سوچی برگزار شد، این موضوع را بیان کرد.

رسول زاده گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های میان مدت، در نظر داریم در سال های آینده به دلیل احداث نیروگاه‌های جدید، حجم تولید برق را 5 برابر کنیم. توسعه مشترک منابع انرژی آبی کشور توسط کشورهای عضو اتحادیه به توسعه اقتصادی کل منطقه آسیای مرکزی کمک خواهد کرد. نخست وزیر افزود: تاجیکستان 98 درصد برق خود را از نیروگاه‌های برق آبی تامین می‌کند.

بر اساس گزارش وزارت انرژی تاجیکستان، تولید برق در این کشور در سال 2022 به بالاترین حد خود رسید و به 21.4 میلیارد کیلووات ساعت رسید. منابع برق آبی کشور 527 میلیارد کیلووات ساعت در سال برآورد شده است.

اخیراً نخست وزیر تاجیکستان بهنگام بازدید از آخرین وضعیت ساخت نیروگاه برق آبی سبزار ولسوالی در ولایت بدخشان بر لزوم راه اندازی به موقع واحد اول نیروگاه برق آبی مذکور تاکید کرد.

  

بررسی وضعیت کیفیت تجهیزات پزشکی در تاجیکستان

آسیا پلوس: با حضور 27 کارشناس بین المللی از کشورهای اروپایی و آسیایی، جلسه مجازی در مورد تجربه تاجیکستان در بخش های تجهیزات پزشکی و بهداشتی کمک های اولیه و چشم انداز توسعه آن در کشور برگزار شد.

الهام باندی  اف، رئیس اداره  کمک های اولیه پزشکی و بهداشتی و روابط بین الملل وزارت بهداشت و حمایت اجتماعی از جمعیت تاجیکستان در این نشست صحبت کرد. تاکید شد که کمک‌های اولیه پزشکی و بهداشتی یکی از بخش‌های مهم حوزه سلامت است و سهم آن در تامین سلامت مردم مهم و چشمگیر است.

او افزود: یکی از زمینه‌های اولیه فعالیت وزارت بهداشت و حمایت اجتماعی جمعیت تاجیکستان بهبود و توسعه  کمک های پزشکی و بهداشتی مبتنی بر طب خانواده است.

 

افزایش میزان حمل کالا در تاجیکستان

براساس گزارش آژانس آمار وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان،  میزان حمل کالا در کشور طی هشت ماه سال به میزان 13.8 درصد افزایش یافته 75305.8 هزار تن کالا و ازراههای مختلف انواع حمل و نقل حمل شده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 13.8 درصد افزایش یافته است.

در این دوره زمانی توسط ناوگان حمل و نقل جاده ای توسط وزارتخانه‌ها، ادارات، کارخانه و سازمان‌های حمل و نقل جاده ای و افراد حقیقی به میزان 71110.3 هزار تن کالا حمل شده است که 94.4 درصد میزان کل حمل بار توسط انواع وسائل نقلیه انجام شده است. میزان حمل کالا از طریق حمل و نقل جاده ای نسبت به مدت مشابه سال سال 2022 به اندازه 14.0 درصد افزایش یافته است.

آمار مربوط به حمل کالا در مناطق کشور حاکی از آن است که در سال جاری در ولایت ختلان 24910.7 هزار تن کالا حمل شده که 35.0 درصد میزان کل حمل کالا را تشکیل می دهد.  در ولایت سغد 22077.3 هزار تن، (31.0 درصد)، بدخشان 613.2 هزار تن (0.9 درصد)، شهر دوشنبه 11483.5 هزار تن (16.2 درصد) و نواحی تابع 12025.6 هزار تن (16.9 درصد) کالا حمل شده است.

در دوره مذکور از طریق راه آهن با توجه به بارگیری، تخلیه بار و انتقال بارهای ترانزیتی 4191.8 هزار تن کالا حمل شده است که نسبت به ماه‌های ژانویه الی اوت سال 2022 به اندازه 11.5 درصد افزایش یافته است. میزان حمل کالا در مناطق کشور، از جمله در ولایت سغد 2138.2 هزار تن (51.0 درصد)، ختلان 368 هزار تن (8.8 درصد)، دوشنبه و نواحی تابع کشور 1688.6 هزار تن (40.2 درصد) را تشکیل می دهد.

گردش کالا توسط انواع وسائل نقلیه طی هشت ماه سال 2023 در حجم 7403.5 میلیون تن ثبت شده است.

خبرگزاری خاور، مورخ 5 مهر

          https://khovar.tj/2023/09/agentii-omor-dar-to-ikiston-a-mi-borkashon-3-8-foiz-afzudaast/

 

افزایش تعداد گردشگران تاجیکستان و کاهش درآمد این کشور از محل گردشگری

براساس آمار منتشر شده، علیرغم حمایت و ارائه‌های تسهیلات تجاری، درآمد حاصل از  ورود گردشگران در تاجیکستان به میزان ده سال قبل رسید. براساس گزارش آژانس آمار تاجیکستان، تعداد گردشگران در تاجیکستان در سال 2019 به بلاترین میزان رسید ولی درآمد حاصل کمتر از سال 2012 بوده است.  

کمال الدین مومن زاد رئیس کمیته گردشگری تاجیکستان به خبرگزاری آسیا پلوس گفت تلاش می‌شود که میزان درآمد از گردشگری به سال 2012 برسد. در سال 2012 بالاترین رقم درآمد گردشگری طی دهه اخیر در کشور ثبت شده که در آن سال 286 میلیون دلار بوده است. در حالی که در سال 2012 تنها 244 هزار گردشگر از کشور دیدن نموده بودند. در سال 2022 کشور 250 میلیون دلار سود به دست آورده است که تعداد گردشگران در این سال 1 میلیون نفر بوده است.

رئیس کمیته توسعه گردشگری تاجیکستان گفت، هزینه گردشگران از کشورهای مجاور خیلی کم است، ولی گردشگران اروپا و آمریکا مبلغ زیاد هزینه می‌کنند. در حال حاضر ما تلاش داریم درآمد خود را از طریق آنان افزایش دهیم.

براساس گزارش کمیته رشد گردشگری، هر گردشگر در تاجیکستان بطور متوسط 200 تا 250 دلار هزینه می‌کند. این ارقام تخمینی و نامشخص است. همچنین هیج کدام از نهادهای دولتی در خصوص درآمد تاجیکستان از هر محل گردشگری طی سال های اخیر اطلاعی نداده اند.

بانک جهانی از سال 1996 تعداد گردشگران به تاجیکستان و از 2002 درآمد آن‌ها را سالانه محاسبه نموده است و آمار مربوطه بر مبنای پیشنهادات محاسبه گردشگری بین المللی تهیه می‌شود. بر اساس این روش، هزینه گردشگران شامل مبالغ هزینه شده برای خرید کالاهای مورد نیاز و خدمات، همچنین سایر اقلام با ارزش برای استفاده شخصی می‌باشد.

طبق آمار بانگ جهانی، 15 سال قبل تاجیکستان از یک گردشگر بطور متوسط 73 دلار سود کسب می‌کرد. این ارقام در سال های 2009-2010 به 800 دلار افزایش یافت.  در سال 2010 از حساب 160 هزار گردشگر، تاجیکستان 141.5 میلیون دلار درآمد کسب کرد. علت افزایش درآمد از گردشگران، تغییر اصول و یا روش شناسی محاسبه درآمدها از سوی سازمان ملل متحد ارزیابی می‌شد.

در سال 2011 درآمد متوسط از هر گردشگر در تاجیکستان بیش از 1000 دلار ارزیابی شد. یعنی از محل سفر 183 هزار گردشگر، تاجیکستان 184.1 میلیون دلار سود به دست آورده است.

در سال 2012 از 244 هزار گردشگر تاجیکستان 286.6 میلیون دلار درآمد کسب کرد. این میزان بطور متوسط از هر گردشگر 1174 دلار برآورد می‌شود و این رقم درآمد رکورد درآمد گردشگری تاجیکستان طی 15 سال اخیر بوده است. در سالهای بعد از 2012 درآمد متوسط از هر گردشگر کاهش یافت و در سال 2019، این رقم بر اساس آمار منتشره 149 میلیون دلار می‌باشد که پایین ترین میزان طی دهه اخیر می‌باشد.

در حالی که سایر کشورها درآمد حاصل از گردشگری را بر اساس پیشنهادات روش شناسی سازمان ملل متحد محاسبه می‌کند، کمیته توسعه گردشگری تاجیکستان هیج کدام از روش های بین المللی را مورد استفاده قرار نداده است. بطور مثال، در ازبکستان هزینه یک گردشگر از کشورهای دور را 710 دلار و از کشورهای مجاور را از 60 تا 160 دلار ارزیابی کرده اند. در تاجیکستان این مبلغ 200 تا 250 دلار ارزیابی می‌شود. 

خبرگزاری آسیا پلوس، مورخ 5 مهر

          https://old.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/society/20230927/chislo-turistov-v-tadzhikistane-uvelichivaetsya-a-dohodi-ot-nih-net

فعال شدن «وب سایت دولتی کمیته توسعه گردشگری» تاجیکستان

خبرگزاری خاور: وب سایت کمیته توسعه گردشگری تاجیکستان www.ctd.tj با فرم و طراحی جدید و بهبود پنجره‌های اطلاعاتی و تبلیغاتی مهم در ویرایش جدید فعال شده است. این سایت بر اساس همکاری متخصصان مجرب در زمینه برنامه نویسی LLC "Somontechnology"  توسعه یافته است.

دنبال کنندگان می‌توانند از طریق وب سایت از تمامی زمینه‌های فعالیت گردشگری در تاجیکستان آگاه شوند.

همچنین در این سایت پنجره‌های تغییر وضعیت آب و هوا، نرخ ارز به صورت آنلاین اعلام می‌شودو در  پنجره جداگانه «آخرین اخبار»، لینک مفید»، آمار گردشگری و شاخص های زیرساخت صنعت گردشگری معرفی شده است، که برای کاربران به ویژه گردشگران خارجی مفید ارزیابی می‌شود.

در عین حال، سایت با قوانین نظارتی صنعت گردشگری، ثبت دولتی نهادهای خدمات گردشگری در تاجیکستان و استراتژی توسعه گردشگری در جمهوری تاجیکستان برای حداکثر تا دوره 2030 به روز شده است.

تمام اطلاعات موجود در سایت به 3 زبان فارسی تاجیکی، روسی و انگلیسی در دسترس است.

 

تاسیس 705 کارخانه و کارگاه در ولایت سغد

خبرگزاری خاور: در ولایت سغد به مناسبت 35 مین سالروز استقلال کشور 705 مرکز صنعتی و کارگاه جدید  جهت ایجاد اشتغال  14100 نفر  طی سه سال آینده ایجاد خواهد شد. در حال حاضر 130 کارخانه و بنگاه صنعتی در ولایت سغد فعالیت می‌کنند که 2685 نفر در آنها کار می‌کنند.

در سال 2022 در راستای اجرای  اهداف چهارم کشور در ولایت سغد تعدادی کارخانه وکارگاه جدید، از جمله کارخانه تمیزسازی معدن «تالکو گولد» (ناحیه عینی)، کارخانه «ارگانیک-یان 2» (ناحیه جبار رسول اف)، کارگاه تولید مصالح ساختمانی «خیشت با کیفیت طیور و تولید تخم مرغ «امینه-ک»، کارخانه تبدیل سنگ خارا و مَرَمر «خارای سغد»، کارگاه تولید خوراک طیور و دام «امینه-ک»، کارخانه تولید کیسه‌های پلی پروپیلن و پلی اتیلن «آریان پَک» (ناحیه باباجان غفور اف) و کارگاه تولیدی «خجند ماگیلیوف لیفت مَش»، کارگاه تولید کفش «به زیب»، کارگاه تولید شیرینی «برکت-اسفره»، کارخانه تولید کاغذ رنگی «درخشان-بوستان»، کارگاه خیاطی و قالی بافی «فلوزات نادر تاجیکستان» (بوستان)، کارخانه چند حوزه ای صنعتی «شرف روز»، کارخانه نساجی و خیاطی «نور استروشن»، کارگاه تبدیل خشکبار «کانیبادام»، کارخانه پرورش طیور «کانیبادام پرنده» مورد استفاده قرار گرفتند.

همچنین طی نیمه اول سال جاری میزان تولید محصولات صنعتی در ولایت سغد بالغ بر مبلغ 12 میلیارد و 106.2 میلیون سامانی شد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. در این مدت بیش از 2 میلیارد سامانی محصول دربنگاه‌ها و کارگاه‌های جدید تولید شده که سهم آنها از حجم کل محصولات صنعتی کشور5 درصد است. وزارت صنعت و فناوریهای نوین تاجیکستان افزود: از 505 بنگاه و کارگاه تازه تاسیس، 160 بنگاه صنایع غذایی، 121 بنگاه صنایع سبک، 116 بنگاه مربوط به صنعت ساختمان، 99 بنگاه مربوط به صنعت خودرو و 9 بنگاه مربوط به سایر صنایع است.

خبرگزاری خاور، مورخ 6 مهر

https://khovar.tj/2023/09/dar-su-d-705-korgo-u-korhona-oi-nav-bo-14-1-azor-oji-navi-kor-bunyod-ho-ad-shud/

همکاری  امانت بانک تاجیکستان با بانک توسعه اوراسیا

بانک  توسعه اوراسیا و بانک دولتی امانت جمهوری تاجیکستان «امانت بانک» موافقت کردند که با ارائه  تسهیلات بانکی به توسعه بخش های مختلف اقتصادی کشور با پول ملی حمایت کنند.

این یادداشت تفاهم توسط  سراج الدین اکرامی، رئیس «امانت بانک» تاجیکستان و فرانسیس مالیژ، مدیر اجرایی بانک توسعه اوراسیا در امور موسسات مالی به امضاء رساندند. یادداشت تفاهم مذکور بمنظور آغاز همکاری‌های مشترک در زمینه ساز و کارهای جدید حمایت از شرکت های تاجیکی بزرگ، کوچک و متوسط و کارفرمایان خصوصی را تهیه نمایند.

امانت بانک در سال 1885 تاسیس شد و قدیمی ترین بانک وام دهنده در تاجیکستان می‌باشد. در حال حاضر دارای حدود 2.5 میلیون مشتری، از جمله 2.3 میلیون سپرده گذار در 4 نمایندگی منطقه ای و 71 شعب شهری و حدود 550 مرکز ارائه خدمات بانکی در تاجیکستان، از جمله در ولایت خودمختار بدخشان که در آنجا  تعداد مؤسسات مالی محدود است، می‌باشد. بانک توسعه اوراسیا در سال 2023 سی امین سالگرد تاسیس خود در تاجیکستان را جشن خواهد گرفت. بانک مذکور تاکنون  بیش از 900 میلیون یورو برای  160 طرح در کشور سرمایه‌گذاری کرده است.  

خبرگزاری آسیا پلوس، مورخ 6 مهر

           https://old.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/20230928/amonatbonk-i-ebrr-dogovorilis-o-sotrudnichestve

 

برگزاری شانزدهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی تاجیکستان و بلاروس

برگزاری شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری  جمهوری تاجیکستان و جمهوری بلاروس در تاریخ 6 مهر در شهر دوشنبه آغاز شد. در این نشست قربان حکیم زاده، وزیر کشاورزی جمهوری تاجیکستان و هیئت جمهوری بلاروس به ریاست سِرگِی بارتوش، رئیس طرف بلاروسی کمیسیون مذکور حضور داشتند.

مناسبات تاجیکستان و بلاروس در مرحله مدرن جهت توسعه همکاری‌ها در سطح دو جانبه و چند جانبه توسعه قرار دارد و گفتگوهای فعال سیاسی در سطح عالی روابط تاثیر مثبت خواهد داشت. طرف ها وضعیت فعلی همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری، همکاری در حوزه کشاورزی، صنایع، مواد غذایی، آموزش و پرورش، داروسازی، ایجاد مجتمع کشاورزی و صنعتی و سایر مسائل مورد توجه طرفین را بررسی نمودند.

در این نشست ابراز شد به منظور پیشبرد مناسبات دو جانبه و تعیین چشم انداز و توسعه آینده آن، کمیسیون همکاری‌های اقتصادی و تجاری تاجیکستان و بلاروس فعال خواهد شد.

قربان حکیم زاده اظهار داشت که یکی از شاخص های اصلی توسعه همکاری‌های اقتصادی، تبادل کالا محسوب شده که در سال های اخیر مناسبات تجاری بین دو کشور و عناوین کالای صادراتی افزایش یافته است.

در سال 2022 میزان مبادلات کالا با جمهوری بلاورس دو برابر افزایش یافته و به 89.4 میلیون دلار رسید. در سال گذشته میزان صادرات تاجیکستان به بلاروس به 7.2 میلیون دلار و واردات از بلاروس به تاجیکستان بالغ بر 82.2 میلیون دلار شد. تاجیکستان به بلاروس پنبه، الیاف، میوه تازه و خشکبار صادر می‌کند. تبادل کالا بین دو کشور طی شش ماه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته 62.4 درصد افزایش یافته است.

شایان ذکر است که در تاریخ 12-11 اکتبر سال 2022 در جریان سفر رسمی رئیس جمهوری تاجیکستان به جمهوری بلاروس به منظور گسترش مناسبات فیمابین در آینده، بین وزارتخانه‌های کشاورزی دو کشور برنامه «نقشه راه همکاری‌های دو جانبه جمهوری تاجیکستان و جمهوری بلاروس برای سال های 2026-2022» به امضاء رسید.

کمیسیون مشترک جمهوری تاجیکستان و جمهوری بلاروس، ساختار هماهنگ ساز وکار مشورتی بوده، هدف آن ارتقاء اثربخشی مناسبات تجاری بین سازمان و اتحادیه‌های تاجیکستان و بلاروس، همچنین تعیین و رفع موانع در جاده توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو جانبه محسوب می‌شود.

خبرگزاری خاور، مورخ 6 مهر

https://khovar.tj/2023/09/dar-dushanbe-alasai-16-umi-komissiyai-bajni-ukumatii-to-ikiston-va-belarus-ba-kor-o-oz-namud/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما