معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۳۱- ۱۶:۵۹

اخبار اقتصادی پرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری پرو در هفته چهارم شهریورماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 پیش بینی وزارت اقتصاد از رشد پرو در سال جاری ۱.۱ درصد است

وزارت اقتصاد پرو چشم انداز رشد اقتصادی این کشور تا پایان سال ۲۰۲۳ را از ۲.۵ درصد به ۱.۱ درصد کاهش داده است. سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز در یک سال گذشته روندی نزولی داشته و تا ۴.۵ درصد (۱۱۱ میلیون سٌل) کاهش را تجربه کرده است. آلکس کونتره راس،‌ وزیر اقتصاد در معرفی چارچوب برنامه اقتصاد کلان چندساله دولت (۲۰۲۷-۲۰۲۴) عنوان کرد که با وجود انتظار پیشرفت ۳ درصدی اقتصادی در ماه آگوست که به سبب افزایش تولید در بخش معادن بوده است، اقتصاد کشور عمدتا تحت تاثیر تورم ۵.۶ درصدی قرار گرفته است.

سرمایه گذاری ۲ میلیارد دلاری شرکت مینسور در پروژه‌های معدنی پرو

نمایندگان شرکت پرویی معدنی مینسور با اُسکار وِرا گارگورِویچ، وزیر انرژی و معادن در روز ۳۱ آگوست ۲۰۲۳ دیدار کرده و برنامه فعالیت معدنی خود را برای وی تشریح کردند. طبق این برنامه کاری شرکت مینسور در فاصله ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ مبلغ ۲ میلیارد دلار را در واحد معدنی رائورا واقع در استان اُیون سرمایه گذاری خواهد کرد. هزینه بخش عمرانی این معدن در حدود ۴۵۰ میلیون برآورد شده است.

این بزرگترین سرمایه گذاری معدنی در بخش مرکزی مناطق کوهستانی پرو به شمار می رود که برای توسعه یک معدن جدید با ذخایر بالای معدنی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تاکنون ۱۵۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری شده و در اکتبر آینده نیز ۶۰ میلیون دلار دیگر صرف بخش عمرانی خواهد شد. در این پروژه ۲۵۰۰ نفر مشغول بکار خواهند شد و ۷۰ درصد از این تعداد از میان ساکنان مناطق مجاور این منطقه معدنی استخدام خواهند شد. وزیر انرژی و معادن از توسعه سرمایه گذاری در بخش معادن توسط این شرکت اظهار خشنودی کرد و یادآور شد که موضع دولت پرو حمایت از فعالیت های معدنی در تمامی مراحل آن است. اسکار ورا فعالیت های معدنی را عامل مهمی در توسعه اقتصادی کشور قلمداد کرد و در این راه از جذب سرمایه گذاری و حضور شرکای جدید تجاری در این بخش استقبال کرد.

کنگره پرو مدیران شرکت ملی نفت و وزیر انرژی و معادن را برای توضیحاتی فراخوانده است

تعجیل خارج از قاعده اداری وزارت انرژی و معادن برای واگذاری امتیاز استخراج ۳ حوزه در میدان نفتی تالارا کمیسیون اقتصاد،‌ دارایی و امور بانکی کنگره پرو را بر آن داشته است تا گاسپار دیاز، رئیس شرکت نفت و اسکار ورا، وزیر انرژی و معادن را برای توضیح در مورد روند قانونی و اداری واگذاری حوزه‌های نفتی ۱، ۶ و Z-9 تالارا به شرکت ملی نفت فراخواند. به گفته خورخه مورانته فیگاری از حزب نیروی مردمی (حزب فوجی موری) مخالفت با حضور شرکت های خصوصی که از برنامه‌های مدون تر و وضعیت مطلوب تر سرمایه گذاری برای اجرای این پروژه‌های نفتی برخوردارند سوالات زیادی را برای نمایندگان کنگره پیش آورده است.

با پایان یافتن قرارداد استخراجی شرکت های فعال در حوزه‌های نفتی مختلف دولت پرو مزایده‌هایی را برای انتخاب شرکت های جدید علاقمند برای سرمایه گذاری در این حوزه‌ها برگزار کرد که فرآیند اداری واگذاری این پروژه‌ها به ۱۰ شرکت واجد شرایط در دست بررسی قرار دارد اما طبق تصمیم دولت واگذاری ۳ حوزه نفتی مورد اشاره بدون انجام مناقصه به شرکت ملی نفت و شرکت های تابعه آن واگذار شده است.

بیش از ۴۷هزار صیاد سنتی از کمک هزینه‌های وزارت تولید بهره مند می‌شوند

به گفته آنا ماریا چوکه اوئانکا، وزیر تولید پرو ۴۷ هزار و ۵۶۳ صیاد سنتی از کمک هزینه ۷۰۰ سلی (۱۹۰ دلاری) در سطح ملی برخوردار خواهند شد. این دومین کمک هزینه صیادی است به ماهیگیران سنتی تخصیص می یابد. کمک هزینه نخست ۵۰۰ سٌل بود و به ۳۰ هزار نفر تعلق گرفته بود. خانم چوکه اوئانکا نزد کمیسیون تولید کنگره اعلام کرد که این اقدام در هماهنگی با وزارت اقتصاد و دارایی و در راستای کاستن از آسیب های اقتصادی ناشی از پدیده جوی ال نینیو و موج های عظیم و غیر عادی در مناطق ساحلی بر معیشت خانواده‌های کم درآمد صورت می‌گیرد. 

وزیر تجارت و گردشگری: توافقات تجاری آزاد با کشورهای آسیایی به توسعه صادرات کمک می‌کند

خوان کارلوس ماتیوس،‌ وزیر تجارت خارجی و گردشگری پرو روز ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که این کشور یکی از اقتصادهای باز امریکای لاتین است که از توافقات تجاری آزاد با ۲۲ کشور جهان بهره می‌برد. به گفته وی بیش از ۹۰ درصد صادرات و واردات پرو با کشورهایی صورت می‌گیرد که از توافق تجاری آزاد با آن‌ها برخوردار است. آقای ماتیوس با اشاره به پیشرفت سریع روند مذاکرات تجاری با هنگ کنگ و هندوستان تصریح کرد که توافقات تجاری آزاد با کشورهای آسیایی به توسعه صادرات پرو کمک شایانی کرده است. اخیرا معاون وزیر تجارت خارجی و گردشگری، خانم ترسا مِرا برای از سرگیری مذاکرات تجاری دوجانبه با هند که به سبب شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده بود از سوی مقامات هندی به این کشور دعوت شده است. 

مشارکت پرو در نمایشگاه تجاری بین المللی کره جنوبی

سفارت پرو در کره جنوبی در نمایشگاه بین المللی تجاری سئول (Import Good Fair) که با پشتیبانی انجمن صادرکنندگان کره جنوبی (KOIMA) در هفته نخست ماه ژوئیه برگزار شد شرکت کرد. در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه ۶۰ تن از رؤسای نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورهای مختلف جهان حضور داشتند. غرفه پرو عمدتا به ترویج محصولات صادراتی پرو به ویژه منسوجات بافته شده از پشم آلپاکا و فرهنگ غذایی این کشور امریکای جنوبی پرداخت. همچنین شرکت پرویی مانواتا به عرضه نوع خاصی از شاه بلوط منطقه آمازون پرداخت. برگزاری این نمایشگاه با شصتمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان پرو و کره جنوبی مقارن شده است. 

افزایش 5.6 درصدی صادرات غیر سنتی پرو در نیمه نخست سال ۲۰۲۳

طبق آمارهای بانک مرکزی پرو صادرات محصولات غیر سنتی در دوره ژانویه تا ۲۰۲۳ افزایشی 5.6 درصدی داشته است که دلیل عمده آن رشد 4.2 درصدی تولید آبزیان و شیلات، افزایش 1.3 درصدی میانگین بهای محصولات نساجی و تولیدات معدنی غیر فلزی بوده است. در این مدت فروش انگور و آووکادوی پرو نیز در مقایسه با سال ۲۰۲۲ به ترتیب 25.2 درصد و 37.9 درصد افزایش داشته است. رشد میانگین صادرات محصولات غیر سنتی پرو در پنج سال اخیر 8.8 درصد بوده که دلیل عمده آن توسعه صادرات به بازارهای آسیا و اروپا بوده است.

 وزیر اقتصاد: امکان اعطای بسته‌های حمایتی به شرکت ملی نفت پرو وجود ندارد

به گفته وزیر اقتصاد پرو بودجه کافی برای حمایت مالی از شرکت ملی نفت پرو (پتروپرو) وجود ندارد. آلکس کونتره راس افزود که پتروپرو طی شش سال گذشته ۲ میلیارد و ۵۶۵ میلیون دلار بودجه در قالب حمایت مالی برای توسعه فعالیت های استخراجی و اکتشافی دریافت کرده است و آخرین بسته حمایتی ۱ میلیارد دلار بوده که در سال ۲۰۲۲ به این شرکت اختصاص یافته است. وی با اشاره به صحبت های آلبرتو اوتارولا، رئیس شورای وزیران اولویت دولت را تخصیص بودجه برای کاستن از اثرات منفی پدیده ال نینیو بر بخش های مختلف اقتصادی کشور برشمرد.

اعطای وام ۳۰۰ میلیون دلاری بانک توسعه قاره امریکا به دولت پرو

بانک توسعه قاره امریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که در قالب برنامه ترویج رقابت پذیری و تولید در جوامع امریکای لاتین و کارائیب وامی ۳۰۰ میلیون دلاری را به دولت پرو برای تقویت توسعه و رشد اقتصادی این کشور اعطا کرده است. بانک توسعه امریکا همچنین بر توسعه سرمایه گذاری بخش های دولتی و خصوصی برای تقویت زیرساخت های اساسی و نوآوری‌ها در زمینه تولید به ویژه در توسعه اقتصاد پایدار، سیاست های مدون اجتماعی و زیست محیطی پرو تاکید کرده است.

بانک توسعه قاره امریکا با اشاره به تاثیرات منفی همه گیری کرونا بر اقتصاد پرو یادآور شد که همه گیری کرونا به دهه درخشان و پایدار رشد تولید ناخالص پرو خاتمه داد و موجب افت ۱۱ درصدی آن شد. و پس از رشد ۱۳.۶ درصدی در سال ۲۰۲۱ که نتیجه جبران کاستی‌های دوران همه گیری بود رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۲ به ۲.۹ درصد تقلیل پیدا کرد. از این رو این بانک منطقه ای بر تعهد خود بر حمایت از پرو در بازسازی اقتصاد خود در مسیر تقویت سرمایه گذاری و نوآوری‌های اقتصادی پایدار تاکید کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما