معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۰۱- ۱۵:۰۳

ارائه طرح بازیابی اقتصادی یونان به اتحادیه اروپا

طرح پیشنهادی بازنگری شده برنامه ملی بازیابی و تاب آوری یونان موسوم به  "یونان 2.0" روز پنجشنبه 31 اوت تسلیم کمیسیون اروپا شد. بسته جدید سرمایه گذاری‌ها و اصلاحات در چارچوب REPowerEU (به ارزش 795 میلیون یورو) با هدف استقلال انرژی اروپا و درخواست اخذ وام های اضافی به ارزش 5 میلیارد یورو در طرح ملی بازیابی و تاب آوری یونان قرار گرفته است. چنانچه طرح بازنگری شده به تصویب کمیسیون اروپا برسد، سهم یونان از صندوق بازیابی اروپا به 36 میلیارد یورو افزایش خواهد یافت.

طرح اصلاح شده ""یونان2.0"  از طریق REPowerEU از اقدامات بهره وری انرژی برای خانوارها، شرکت ها و بخش دولتی و همچنین سیستم های ذخیره سازی انرژی تولید شده از منابع انرژی تجدید پذیر حمایت می‌کند.

در طرح ملی یونان زمینه برای تولید بیومتان و هیدروژن سبز و فناوری ذخیره سازی دی اکسید کربن از طریق پروژه‌های پایلوتی و انجام اصلاحات لازم هموار می‌شود. اصلاحات REPowerEU همچنین بهینه سازی کاربری برای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر، افزایش ظرفیت شبکه و ذخیره سازی انرژی بمنظور پیشبرد سرمایه گذاری‌های مرتبط را شامل می‌شود.

درخواست برای اخذ وام اضافی 5 میلیارد یورویی پاسخگوی تقاضای بالایی که برای برنامه وامی صندوق بازیابی موجود است می‌باشد چرا که در حال حاضر 500 پروژه سرمایه گذاری به ارزش 18.1 میلیارد یورو پیشنهاد شده که 60 درصد آن از سوی شرکت های کوچک و متوسط است. در طرح ملی "یونان 2.0" بر پیشگیری از بلایای طبیعی تاکید شده است.

برنامه پاکسازی جنگل ها و افتتاح جاده‌های جنگلی و مناطق  Anti-neroبه میزان قابل توجهی گسترش یافته است. برنامه کنترل پیشگیرانه ساختمان‌های دولتی در مقابل خطر زلزله نیز در برنامه اضافه شده است. علاوه بر این، یک مکانیزم مهم برای توسعه سیاست مسکن با برنامه تامین مالی مسکن برای جوانان و زوج های 18 تا 39 ساله ایجاد خواهد شد. همچنین  اجرای اصلاحات مهم در سیاست مالیاتی در طرح ملی گنجانده شده است. پروژه‌های دیگری نیز که در چارچوب صندوق های ساختاری وسرمایه گذاری اروپا (ESIFs) قرار گرفته اند، پیشنهاد می‌شود که در صندوق بازیابی قرار گیرند.  

در همین ارتباط به نقل از گزارش کمیسیون رقابت یونان این کشور در رتبه اول 27 کشور عضو اتحادیه اروپا از نظر گرانی گروه اقلام خوراکی شیر، لبنیات و تخم مرغ قرار دارد. بر اساس این گزارش قیمت ارزانترین مارک شیر در یونان لیتری 1.12 یورو است که در بعد از استونی و سوئد در رتبه سوم اتحادیه قرار دارد. قیمت گرانترین مارک شیر در یونان لیتری 2.22 یورو می‌باشد که در رتبه دوم بعد از استونی قرار دارد. یونان دارای بالاترین نرخ تورم قیمت شیر در اتحادیه اروپا بعد از استونی و سوئد است.

 

 

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1509851/panakriva-plironoyn-oi-ellines-gala-tyri-kai-ayga/

 

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1508835/ethniko-schedio-anakampsis-kai-anthektikotitas-ellada-2-0-katatethike-stin-eyropaiki-epitropi-i-anatheorisi/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما