معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۶

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته سوم شهریور ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

درآمد HUBCO در سال مالی 23 ، 110 درصد افزایش یافت

شرکت هاب پاور لیمیتد (HUBCO)، بزرگترین تولیدکننده برق مستقل پاکستان (IPP)، در سال مالی 2023 که به 30 ژوئن ختم شد، نزدیک به 110 درصد افزایش سود داشت و به 62.01 میلیارد روپیه رسید. بر اساس اطلاعیه ای که به بورس اوراق بهادار پاکستان (PSX) ارسال شد، این شرکت در مدت مشابه سال گذشته  29.58 میلیارد روپیه سود کسب  کرده است. سود هر سهم (EPS) در دوره مورد بررسی به 44.37 روپیه در مقایسه با 21.95 روپیه در سال گذشته  افزایش یافت.

https://www.brecorder.com/news/40262748/hubcos-earnings-up-110-in-fy23

قبوض برق در آگوست

مصرف کنندگان خانگی و تجاری از  افزایش تعرفه به ازای هر واحد در صورتحساب آگوست 2023  از   7.64 روپیه تا 15.0 روپیه آسیب دیده اند.  اخیراً هیئت دولت توجه جدی به افزایش قبوض برق و اعتراضات مردمی در سراسر کشور داشته است. نخست وزیر گفت که هدف اصلی دولت محافظت از مردم عادی است. وی از اداره برق خواست تا دلایل افزایش قیمت قبوض برق را توضیح دهد و اقدامات لازم را برای رفع گلایه عموم مردم از این موضوع ارائه دهد.

https://www.brecorder.com/news/40262706/aug-electricity-bills-consumers-hit-by-rs764-to-rs15-per-unit-hike-pd

عوارض جدید برای واردات کالاهای غیر ضروری و لوکس

با هدف مهار کاهش سریع ذخایر ارز کشور با فاصله کمتر از شش ماه، دولت موقت در حال کار بر روی اعمال عوارض نظارتی بازدارنده بر لیست بیشتری  از اقلام وارداتی لوکس و غیرضروری است.

به طور همزمان، دولت برای احیای نرخ های رقابتی گاز و برق منطقه ای برای پنج بخش صادرات محور، با تغییرات احتمالی مورد قبول صندوق بین المللی پول (IMF) همراه با تسهیلات دیگر برای حمایت از جریان‌های ارزی ورودی از طریق صادرات، کار می‌کند.

https://www.dawn.com/news/1775249/fresh-duties-on-the-cards-to-curb-luxury-imports

مشکلات نقدینگی خط هوایی بین المللی پاکستان

خطوط هوایی بین‌المللی پاکستان (PIA) برای حفظ فعالیت‌های خود برای تأمین بودجه برای چند ماه آینده، چندین هواپیما را زمین‌گیر کرده است و انتظار می‌رود در این مدت، وظایف اصلی و دارایی‌های غیر اصلی آن برای فروش گذاشته شود.

وزارت هوانوردی هفته گذشته هشدار جدی صادر کرد و به دولت فدرال گفت که PIA در حال حاضر با یک بحران شدید جریان نقدی دست و پنجه نرم می‌کند که منجر به بدهی‌های معوقه با طلبکاران، اجاره دهندگان هواپیما، تامین کنندگان سوخت، بیمه گران، اپراتورهای فرودگاه‌های بین المللی و داخلی و حتی انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA)شده است.

این وزارتخانه گفت که در نتیجه، این هواپیمایی مجبور شده است 5 فروند از 13 هواپیمای اجاره ای خود را زمین گیر کند و احتمال دارد چهار فروند دیگر نیز به سرنوشت مشابهی دچار شوند.

https://www.dawn.com/news/1775259/cash-strapped-pia-likely-to-ground-more-aircraft

امید اقتصادی با افزایش تولید پنبه

تولید پنبه در بخش صحیوال نسبت به سال قبل 23 درصد افزایش داشته است. سال گذشته 137000 عدل تولید شد، اما برداشت امسال به 179000 عدل افزایش یافته است و از این تعداد 116734 عدل به کارخانه‌های پاکسازی پنبه  رسیده است. وزارت کشاورزی می‌گوید که پنبه در 106000 هکتار کشت شده است. کشاورزان پنبه نرخ قابل توجهی را ( با قیمت های بازار از 8500 تا 9000 روپیه در هر ماند) (ماند: واحد وزن به ویژه در هندوستان برابر با 37/35 کیلوگرم) برای محصول خود دریافت کردند.

این دپارتمان بهبود عملکرد را به چندین عامل کلیدی نسبت داد، مانند مدیریت موثر محصول، شرایط محیطی مطلوب، راهنمایی به موقع از بخش کشاورزی، واکنش فعالانه از سوی تولیدکنندگان و تعداد پایین حوادث آفات حشرات در مراحل اولیه رشد محصول، همگی در برداشت موفق تاثیر گذار بودند.

با این حال، سیل اخیر در رودخانه ساتلوج، که 1000 هکتار در ولسوالی پاکستان را تحت تاثیر قرار داد، مانع از افزایش تولید کل شد.

https://www.dawn.com/news/1775137/record-cotton-yields-signal-hope-for-economy

شوک بزرگ دیگری در قیمت سوخت در راه است

قیمت بنزین و گازوئیل در پاکستان به دلیل کاهش ارزش ارز و افزایش قیمت جهانی نفت حدود 10 تا 16 روپیه در هر لیتر افزایش می یابد. این بر هزینه‌های حمل و نقل و هزینه‌های زندگی تأثیر می‌گذارد. قیمت نفت سفید حدود 10 روپیه در هر لیتر افزایش می یابد. در حال حاضر، GST وجود ندارد، اما دولت مالیات توسعه نفت (PDL) و عوارض گمرکی را برای این محصولات دریافت می‌کند، که به میزان قابل توجهی به درآمد دولت کمک می‌کند.

https://www.dawn.com/news/1775724/another-big-fuel-price-shock-in-the-offing

صادرات به 9 کشور منطقه بیش از 14 درصد کاهش یافته است

در ماه اول سال مالی جاری، صادرات پاکستان به 9 کشور منطقه 14.55 درصد کاهش یافت که عمدتاً به دلیل کاهش محموله‌ها به چین بود. این صادرات 260 میلیون و 983 هزار دلار بوده که 12.62 درصد از کل صادرات ماه جولایی را به خود اختصاص داده است. این کاهش بر واردات از چین نیز تأثیر گذاشت. صادرات به چین در ماه جولای 15.32 درصد کاهش یافت و در سال مالی23، 27.3 درصد کاهش یافت. افغانستان رشد مثبتی را در صادرات نشان داد، در حالی که صادرات به هند، بنگلادش، سریلانکا و نپال کاهش یافت. هیچ صادرات رسمی‌به ایران ثبت نشد و هیچ صادراتی به بوتان در ماه جولای صورت نگرفت.

https://www.dawn.com/news/1775793/exports-to-nine-regional-states-dip-over-14pc

سهام با نتایج قوی شرکت افزایش می یابد

قیمت سهام در کراچی به دلیل نتایج مالی قوی و افزایش قیمت جهانی نفت خام افزایش یافت. بهبود روپیه در برابر دلار، همراه با 49 درصد افزایش ماهانه در فروش خودرو در ماه اوت، به روند صعودی کمک کرد. گمانه زنی‌ها قبل از تصمیم کمیته سیاست پولی بانک دولتی پاکستان نیز نقش داشت. شاخص KSE-100 در 45590.93 واحد بسته شد که 0.18 درصد نسبت به جلسه قبل افزایش داشت. حجم و ارزش معاملات کاهش یافت و سرمایه‌گذاران خارجی به عنوان فروشندگان خالص، سهام به ارزش 0.53 میلیون دلار را تسویه کردند. سودهای قابل توجه برای شرکتهای Bata Pakistan Ltd و Lucky Cement Ltd بود، در حالی که Pakistan Services Ltd و Murree Brewery Company Ltd شاهد کاهش قیمت سهام بودند.

https://www.dawn.com/news/1775798/stocks-rise-on-strong-corporate-results

کمیته هماهنگی اقتصادی از فروش محاصره PIA حمایت می‌کند

کمیته هماهنگی اقتصادی (ECC) کابینه پاکستان به جای تغییر ساختار به دلیل مشکلات مالی، بر خصوصی سازی خطوط هوایی بین المللی پاکستان (PIA) تمرکز کرده است. PIA بدهی‌های قابل توجهی را انباشته کرده است که بدهی‌های آن بیش از دارایی‌های آن است. ECC بر نیاز به یک برنامه قابل اجرا برای پرداختن به این بدهی‌ها، از طریق ارزیابی ارزش دارایی PIA و هماهنگی با بانک ها برای اطمینان از راه حل قابل اجرا تأکید کرد. ECC همچنین خواستار یک برنامه مشخص و جدول زمانی برای تسریع در خصوصی سازی PIA با مشورت کمیسیون خصوصی سازی و سایر ذینفعان شد. یک کمیته فنی برای پیشنهاد اقدامات مربوط به بدهی‌های معوق PIA تشکیل خواهد شد.

https://www.brecorder.com/news/40263143/ecc-advocates-beleaguered-pias-sell-off

ارزش واردات زغال سنگ با منشاء افغانستان به 95 دلار در هر تن کاهش یافته است

اداره ارزش گذاری گمرک در پیشاور، پاکستان، ارزش واردات زغال سنگ با منشاء افغانستان را از 140 دلار در هر تن متریک (PMT) به 95 دلار PMT برای زغال سنگ وارداتی از طریق ایستگاه‌های گمرکی مرز زمینی در خیبر پختونخوا کاهش داده است. این تغییر در پاسخ به درخواست واردکنندگان زغال سنگ پاکستانی صورت می‌گیرد که به کاهش قابل توجه ارزش زغال‌سنگ منشا افغانی اشاره کردند. ارزش گذاری جدید فوراً لازم الاجرا است و تا بازنگری بیشتر ادامه خواهد داشت. اظهارنامه‌های وارداتی با ارزش بالاتر از نرخ تعیین شده همچنان پذیرفته می‌شود.

https://www.brecorder.com/news/40263130/import-value-of-afghan-origin-coal-declines-to-95-pmt

رشد صادرات: انجمن تولید کنندگان حوله پاکستان پیشنهاداتی را ارائه می دهد

سید عثمان علی، معاون ارشد انجمن تولیدکنندگان حوله پاکستان (TMA)، پیشنهادهایی را برای تقویت صادرات پارچه به وزارت بازرگانی (بال نساجی) ارائه کرده است. وی بر لزوم ارائه قیمت رقابتی توسط پاکستان و رعایت استانداردهای بین المللی برای جذب خریداران بین المللی تاکید کرد. چالش‌های صنعت نساجی از جمله هزینه‌های بالای گاز، برق و آب و اعمال مالیات بر فروش 18 درصدی بر بخش‌های صادرات محور را برجسته کرد است.

https://www.brecorder.com/news/40263126/export-growth-towel-makers-come-up-with-proposals

بانک ها و مؤسسات مالی: وزارت دارایی خطوط اعتباری مستقیم را حذف می‌کند

وزارت دارایی تصمیم گرفته است خطوط اعتباری مستقیم بانک‌ها و مؤسسات مالی را که قبلاً برای تأمین نیازهای مالی کشور تأیید شده بودند، متوقف کند. این تصمیم در راستای تعهدات به صندوق بین المللی پول اتخاذ شد. کابینه این تصمیم را در جولای 2023 تصویب کرد که باعث شد بخش مالی از سازمان تنظیم مقررات تدارکات عمومی (PPRA) درخواست کند تا تصمیم قبلی خود را از فوریه 2023 لغو کند. هیئت PPRA این معافیت را برای یک سال اعطا کرده بود اما اکنون در حال بررسی لغو آن است.

https://www.brecorder.com/news/40263138/banks-and-fis-mof-to-do-away-with-direct-credit-lines

صندوق بین المللی پول شرایطی را برای کاهش قبض برق تعیین می‌کند

صندوق بین المللی پول (IMF) از دولت موقت پاکستان خواسته است تا سیستم تولید برق خود را بهبود بخشد و یارانه‌های گاز عرضه شده به نیروگاه‌های تحت کنترل (CPP) را لغو کند. صندوق بین‌المللی پول این خواسته‌ها را در جریان گفتگو با وزارت دارایی و وزارت نیرو پاکستان برای ارائه کمک به مصرف‌کنندگانی که از افزایش قبوض برق در ماه جولای رنج می‌برند، مطرح کرد. صندوق بین‌المللی پول پنج شرط را برای اعطای مجوز برای کمک به مصرف‌کنندگان مشخص کرده و از دولت درخواست طرحی در رابطه با قطع یارانه و افزایش قیمت گاز برای CPP کرده است.

https://tribune.com.pk/story/2435778/imf-sets-conditions-for-power-bill-relief

https://jang.com.pk/news/1268161

پاکستان و چین به دنبال پیوند در زمینه داروهای گیاهی است

معظم گورکی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی و صنعت پاکستان و چین (PCJCCI)، فرصتی را برای پاکستان برای سرمایه گذاری از بازار جهانی رو به رشد داروهای گیاهی که انتظار می رود تا سال 2024 به 107 میلیارد دلار و تا سال 2026 به 178.4 میلیارد دلار برسد، برجسته کرده است. گورکی بر نیاز پاکستان به ایجاد یک موسسه تحقیقاتی تخصصی گیاهی برای توسعه صنعت و آموزش تنظیم کنندگان بهداشت تاکید کرد. وی خاطرنشان کرد که منابع طبیعی غنی گیاهی پاکستان در رشته کوه هیمالیا می‌تواند کمک قابل توجهی به صنعت داروسازی کند.

https://tribune.com.pk/story/2435726/pakistan-china-tie-up-in-herbal-medicines-sought

دولت قیمت RLNG را برای شرکت های Sui افزایش می دهد

دولت روز سه‌شنبه افزایش قیمت گاز طبیعی مایع (RLNG) را برای هر دو شرکت Sui Northern Gas Pipelines Limited (SNGPL) و Sui Southern Gas Company (SSGC) برای ماه سپتامبر اعلام کرد. سازمان تنظیم مقررات نفت و گاز (OGRA) اطلاعیه ای صادر کرد مبنی بر اینکه قیمت RLNG برای مصرف کنندگان 0.3481 دلار به ازای هر mmbtu) 2.79٪( افزایش یافته است، در حالی که برای مصرف کنندگان SSGC، قیمت ها 0.3987 دلار در هر mmbtu) 3.08٪( نسبت به آگوست افزایش یافته است.

https://tribune.com.pk/story/2435516/govt-increases-rlng-prices-for-sui-companies

آذربایجان مشتاق کشف فرصت های بیشتر در پاکستان است

پاکستان و آذربایجان متعهد به تقویت همکاری در تجارت، انرژی و گردشگری هستند. سفیر خزر فرهادوف بر تاثیر مثبت پروازهای مستقیم بین دو کشور و سیستم کارآمد ویزای آنلاین آذربایجان برای گردشگران پاکستانی تاکید کرد.

https://tribune.com.pk/story/2435509/azerbaijan-eager-to-explore-more-opportunities

مطالعات نشان می‌دهد که قطب‌های پوشاک آسیا از جمله پاکستان با آسیب صادرات ۶۵ میلیارد دلاری ناشی از آب و هوای شدید مواجه هستند

گرمای شدید و جاری شدن سیل در کشورهای تولیدکننده پوشاک آسیایی (بنگلادش، کامبوج، پاکستان، ویتنام) می‌تواند منجر به از دست دادن 65 میلیارد دلار درآمد صادراتی تا سال 2030 شود که بر شش برند جهانی پوشاک تأثیر می‌گذارد و تا 5 درصد از سود سالانه را در معرض خطر قرار می‌دهد.این امر نیاز صنعت پوشاک را برای رسیدگی به خطرات مرتبط با آب و هوا نشان می دهد، زیرا تمرکز فعلی در درجه اول بر انتشار و بازیافت است، نه گرما و سیل. شرکت‌ها باید اطلاعات بیشتری در مورد زنجیره‌های تامین خود افشا کنند و روی استراتژی‌های سازگاری که تأثیر کارگران را در نظر می‌گیرد، کار کنند. این مطالعه کاهش 22 درصدی درآمد و 950000 شغل کمتر را تا سال 2030 به دلیل کاهش بهره وری پیش بینی می‌کند.

https://www.brecorder.com/news/40262954/asia-apparel-hubs-including-pakistan-face-65bn-export-hit-from-extreme-weather-study-shows

IFC بانک جهانی تعهدات سرمایه گذاری در پاکستان را دو برابر کرده و در سال مالی 23 به 1.5 میلیارد دلار رساند

شرکت مالی بین‌المللی (IFC) در نظر دارد در سال مالی 2023 تقریباً 1.5 میلیارد دلار در پاکستان سرمایه‌گذاری کند که میزان سرمایه‌گذاری خود را نسبت به سال قبل دوبرابر می‌کند. هدف این سرمایه‌گذاری‌ها ایجاد شغل، افزایش بهر‌وری، و پرداختن به اثرات تغییرات آب و هوایی است. حوزه‌های کلیدی مشارکت عبارتند از کشاورزی، مراقبت های بهداشتی، حمایت از بخش بانکی، اقدام آب و هوا، پایداری است. شرکت مالی بین المللی همچنین در یک طرح PPP برای ارتقاء فرودگاه‌های اسلام آباد، لاهور و کراچی با هدف تغییر این بخش و ارائه خدمات بهبودیافته مشارکت دارد. این سازمان به ارزیابی فرصت ها در زمینه‌هایی مانند آب، مدیریت پسماند، زیرساخت های دیجیتال و صنایع صادرات محور ادامه خواهد داد.

https://www.brecorder.com/news/40262974/world-banks-ifc-doubles-investment-commitments-in-pakistan-to-15bn-in-fy23

طرح سرمایه گذاری شرکت آسیاپاک

شرکت خصوصی آسیا-پاک برنامه ای برای سرمایه گذاری 545 میلیون دلاری در نیروگاه زغال سنگ جمشورو طراحی کرده است که این نیروگاه را به زغال سنگ ثار منتقل می‌کند. نیروگاه زغال سنگ 650 مگاواتی به دلیل در دسترس نبودن زغال سنگ وارداتی هنوز تکمیل نشده است، 96 درصد نیروگاه تکمیل شده است، تنها 4 درصد نیروگاه بازسازی نشده است.

https://www.express.pk/story/2536714/6/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما