اخبار اقتصادی ایتالیا
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفته سوم شهریور 1402 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
تلاش دولت ایتالیا برای تأمین مالی برنامههای حمایتی در سال 2023
دولت ایتالیا برای تأمین مالی برنامههای حمایت از حقوق کارگران و مقابله با افزایش تورم به دنبال تأمین مالی مجدد در سال 2023 است. هزینه برنامههای تدابیر حمایتی، 10.4 میلیارد یورو برآورد شده است و از جمله این برنامهها میتوان به کاهش مالیات برای کارگران با درآمد ناخالص تا 35 هزار یورو اشاره کرد که هزینه آن در مجموع 9.8 میلیارد یورو میباشد. تمدید این برنامهها در سال 2024 به موجود بودن منابع مورد نیاز در قانون بودجه آتی وابسته خواهد بود. همچنین دولت به دنبال تمدید مزایای جانبی (با ارزش 332 میلیون یورو در سال 2023) و مالیات سبک بر بخشهای تولیدی با نرخ 5 درصد (با هزینه 222 میلیون یورو در سال 2023) نیز میباشد. این تدابیر به منظور حفظ قدرت خرید کارگران و اجرای برنامههای حمایتی انجام میشوند.
https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20230828&edition=LUNEDI&startpage=1&displaypages=2
انتظار تامین مالی 1100 میلیارد یورویی برای بدهیها و مالیاتهای پرداخت نشده
دولت ایتالیا با چالش تأمین مالی و دریافت مالیات در سال 2023 روبهرو شده است. بهبود عملکرد سیستمهای مالیاتی ملی و محلی ممکن است با سادهتر کردن فرآیندها و تصمیمگیریهای کارآمد تسهیل شود، اما حجم عظیمی از بدهیها و اقساط مالیاتی هنوز باقی میماند. آمارهای بهروزرسانیشده تا انتهای سال 2022، به بیش از 1.1 تریلیون یورو منابع معوق اشاره دارند که تاکنون تأمین نشده و از سال 2000 انباشت شدهاند.
تقریبا 23 میلیون شهروند ایتالیایی دارای بدهیهای مالیاتی معوق به ارزش 290 میلیارد یورو هستند که برای جمعآوری آنها 172 میلیون فاکتور صادر شده است. حدود نیمی از این بدهکاران، بدهیهایی در حدود یک هزار یورو دارند. گزارش دیوان محاسبات ایتالیا نشان میدهد که از سال 2000 تا سال 2022، در حدود 1.26 تریلیون یورو برای تأمین مالی ارسال شده است، اما مقدار واقعی تأمین مالی تنها 170 میلیارد یورو بوده که نرخ تأمین مالی 13.5 درصدی داشته است. به عبارت دیگر، از هر 100 یوروی معوق، دولت تنها 13.5 یورو را وصول میکند. این درصدها بسته به منشأ و ویژگیهای مالی بدهیها و وضعیت مالی بدهکاران متغیر است. بخش عمدهای از این بدهیها به مالیاتهای دولتی مرتبط است. برای تسریع در فرآیند تأمین مالی، باید ابتدا بدهیهایی که دیگر قابل تأمین نمیباشند را حذف و از تجمیع بر اساس ارزش بدهیها استفاده شود. در نهایت، برای افزایش سرعت تأمین مالی، فرآیند اعلام فاکتور باید به موقع انجام شده و مهلت ارائه شده نباید بیش از نه ماه از شروع بدهی باشد.
https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20230828&edition=LUNEDI&startpage=1&displaypages=2
پیشرفت شرکتهای کوچک و متوسط ایتالیایی در صادرات
شرکتهای کوچک و متوسط (SMEs) ایتالیایی نقش مهمی در اقتصاد این کشور ایفا میکنند. این شرکتها با درآمدی در حدود یک هزار میلیارد یورو و اشتغالزایی برای حدود یک سوم نیروی کار فعال ایتالیا، اساس اقتصاد این کشور را تشکیل داده و نقش کلیدی در صادرات ایفا میکنند، به طوری که حدود 46 درصد از کل صادرات ایتالیا را به خود اختصاص میدهند.
تحلیل دفتر مطالعاتی SACE نشان میدهد که شرکتهای کوچک و متوسط ایتالیایی در دوره 2017 تا 2021 با نرخ متوسط سالانه 2.7 درصد رشد داشتهاند که این رشد پس از پایان دوره پاندمی نیز ادامه یافته است. از نظر ساختار مالی، شرکتهای کوچک و متوسط ایتالیایی در سالهای اخیر ساختار مالی تقویتشدهای داشته و سطوح بدهی نسبتا مناسبی دارند که به آنها امکان میدهد که حداقل تا حدی با تأثیرات منفی مرتبط با بدتر شدن شرایط اعتباری مقابله کنند. شرکتهای کوچک و متوسط ایتالیایی نقش بسزایی در تجارت بینالمللی این کشور داشته و تمایل زیادی به صادرات دارند. همچنین، سرمایهگذاری در فناوریهای نوین باعث افزایش احتمال صادرات سه برابری آنها نسبت به شرکتهایی میشود که این تدابیر را انجام نمیدهند.
https://www.ilsole24ore.com/art/pmi-spinta-219-miliardi-46percento-esportazioni-italiane-AFQ68de
کمک 600 میلیون یورویی به استارتآپها در ایتالیا
در پی نگرانی از تأخیر ورود کشور ایتالیا در حوزۀ سرمایهگذاری در هوش مصنوعی نسبت به سایر کشورهای اروپایی، دولت ایتالیا تصمیم به ایجاد یک صندوق سرمایهگذاری با نام Cdp Venture Capital Sgr گرفته است که قرار است 600 میلیون یورو در استارتآپها و شرکتهای کوچک و نوآور در حوزه هوش مصنوعی سرمایهگذاری کند. این اقدام همچنین به ترویج استفاده از هوش مصنوعی در بخش عمومیکمک خواهد کرد. صندوق مذکور با تشکیل یک کمیته سرمایهگذاری و یک هیئت مشاوره به اجرای پروژهها میپردازد. انتظار میرود دولت ایتالیا 45 میلیون یورو، آژانس امنیت سایبری ملی 40 میلیون یورو و شرکتهای صنعتی و موسساتی مانند Cdp در حدود 115 میلیون یورو را تامین کنند تا مبلغ اولیه 200 میلیون یورو فراهم شده و با استفاده از سرمایهگذاریهای خصوصی سه برابر شود و به مبلغ هدف 600 میلیون یورو برسد.
https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&edition=SOLE&issue=20230830&startpage=1&displaypages=2&sharedId=5.0.480952870
بازیابی صنعت داروسازیِ ایتالیا
صنعت داروسازی جایگاه ویژهای در میان صنایع کشور ایتالیا داشته و نقش مهمی در اقتصاد این کشور ایفا میکند. با این حال، این صنعت با چالشهای متعددی از جمله وابستگی فزاینده به واردات مواد اولیه روبهرو است. بر اساس گزارشهای منتشر شده توسط انجمن داروسازی ایتالیا، 75 درصد مواد فعال (موثره) مورد نیاز در تولید داروها و محصولات نهایی این کشور، از خارج وارد میشود. این وابستگی به واردات باعث افزایش ریسکهای بسیاری در صنعت داروسازی ایتالیا میشود، زیرا در صورت قطع تامین مواد اولیه، تولید داروهای ضروری برای بیماران با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.
دولت ایتالیا در برنامههای خود برای بازسازی پس از بحران کووید-19، به صنعت داروسازی توجه ویژهای داشته است. در این برنامه، دولت ایتالیا تعهد کرده است که از طریق افزایش حمایتهای مالی، تولید داخلی داروها را تشویق نماید. رفع موانع صنعت داروسازی در ایتالیا یک فرآیند زمانبر است، اما خودکفایی در تولید مواد اولیه داروها میتواند به کشور ایتالیا کمک کند تا ریسکهای مرتبط با وابستگی به واردات را کاهش داده و امنیت دارویی کشور را بهبود بخشد. بازیابی صنعت دارو، نه تنها به اقتصاد این کشور کمک خواهد کرد، بلکه در بهبود وضعیت سلامت مردم نیز نقش بسیار مهمی ایفا میکند.
https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20230829&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2
مناقصات حملونقل عمومی محلی در سیسیل
منطقه سیسیل به تازگی گامی مهم در راستای اختصاص مجوزهای حملونقل عمومی محلی برداشته است. در اوایل ژوئیه امسال، اعلام شد که مذاکراتی با اپراتورهای حملونقل عمومی آغاز شده است. در جلسه فنی که در دپارتمان حملونقل برگزار شد یک ارزیابی اولیه از سند برنامهریزی (که توسط دپارتمان حملونقل منتشر شده است و در ژوئن 2024 موضوع یک مناقصه خواهد شد) انجام شد. پیشبینی میشود جزیره به چهار حوضه تقسیم شده و در نهایت در قالب چندین مناقصه در مجموع به ارزش بیش از 500 میلیون یورو به شرکتهای متقاضی واگذار گردد. این موضوع، حدود 80 شرکت در جزیره سیسیل به خصوص Ast (یک شرکت بزرگ حملونقل عمومی حومهای که تماما تحت کنترل منطقه سیسیل است) را تحت تأثیر قرار میدهد. در حال حاضر، منطقه سیسیل سالانه مبلغی به ارزش 72 میلیون یورو به شرکتهای حملونقل برای ارائه خدمات پرداخت میکند.
https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&edition=SOLE&issue=20230830&startpage=1&displaypages=2&sharedId=5.0.480952870