معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۹

اخبار اقتصادی استونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفته سوم شهریور 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش واردات LNG از روسیه توسط اروپای غربی

در حالی که اتحادیه اروپا از زمان آغاز جنگ اوکراین، وابستگی خود به گاز طبیعی روسیه را به شدت کاهش داده است، واردات گاز طبیعی مایع (LNG) از این کشور، در این مدت افزایش یافته است. کادری سیمسون، کمیسر اروپایی استونی، که سبد انرژی را در اختیار دارد، در این خصوص گفت: این یک واقعیت است که روسیه با توجه به قطع نزدیک به 90 تا 100 میلیارد مترمکعب گاز خط لوله، بخشی از آن را با ظرفیت بیشتری جایگزین کرده است. روسیه گاز طبیعی مایع تولید می‌کند و آن را نه به بازارهای تاریخی خود در اروپای مرکزی و شرقی، بلکه به پایانه‌های سواحل غربی اروپا صادر می‌کند. در سال 2021، قبل از شروع جنگ اوکراین، کشورهای عضو اتحادیه اروپا 13.5 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی مایع از روسیه وارد کرده بودند، در حالی که تنها در نیمه اول امسال، این رقم 10.8 میلیارد مترمکعب بوده است.

https://news.err.ee/1609090226/western-european-russian-lng-imports-have-risen-drastically-since-war-began

احتمال افزایش قیمت کالاهای انرژی در زمستان

در حالی که تأسیسات ذخیره‌سازی گاز طبیعی در کشورهای بالتیک، به ویژه در لتونی، برای پوشش نیازهای زمستانی استونی، لتونی و لیتوانی کافی است، این مورد در بسیاری از کشورهای دیگر اروپا صدق نمی‌کند که به نوبه خود فشار رو به رشدی بر روی آنها وارد می‌کند. مارکو آلیکسون، عضو هیئت مدیره شرکای انرژی بالتیک می‌گوید که این وضعیت می‌تواند با تغییر تقاضا به‌ویژه در آسیا، تشدید شود، اگرچه وضعیتی به سختی زمستان گذشته پیش‌بینی نمی‌شود. آلیکسون گفت که اگرچه در حال حاضر ظرفیت ذخیره‌سازی گاز طبیعی در اروپا وجود دارد و ظاهرا برای زمستان بسیار آماده است، اما اگر زمستان سرد شود، ترس از کمبود، باعث افزایش قیمت گاز در سراسر اروپا خواهد شد. وی افزود که در این وضعیت، رقابت با آسیا و خصوصا خریداران چینی و ژاپنی، قیمت‌ها را افزایش خواهد داد. آلیکسون معتقد است نسبت ذخیره‌سازی به مصرف آنقدر کم است که همیشه لازم است گاز بیشتری از جاهای دیگر تهیه شود.

https://news.err.ee/1609088528/european-natural-gas-demand-could-lead-to-higher-prices-this-winter

کاهش تولید صنعتی در اکثر بخش‌های تولیدی در ماه جولای

طبق گزارش آژانس دولتی آمار استونی، کل تولید شرکت‌های صنعتی به قیمت‌های ثابت در سال منتهی به جولای 2023، به میزان 9.5 درصد کاهش یافته است. هلی بوندر، تحلیلگر ارشد در اداره آمار استونی می‌گوید: در میان فعالیت‌هایی که سهم بیشتری در تولید دارند، تنها تولید نفت شیل (با 21.2 درصد) و تعمیر و نصب ماشین‌آلات و تجهیزات (با 48.5 درصد) رشد تولید داشته است. در میان صنایع بزرگتر، تولید در ساخت اقلام چوبی (به میزان 12.5 درصد)، محصولات فلزی ساخته شده (به میزان 3.9 درصد)، محصولات الکترونیکی (به میزان 7 درصد) و محصولات غذایی (به میزان 8.4 درصد) کاهش یافته است.

https://news.err.ee/1609088237/industrial-production-fell-across-most-manufacturing-sectors-in-july

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما