معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۷

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفته اول شهریور 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

حرکت اروپا به سوی یک بحران تورمی جدید

طبق گزارش روزنامه ایل سوله، پس از کاهش سرعت رشد اقتصادی آلمان، مشکلات اقتصادی به هلند، مجارستان و سایر کشورهای شرق اروپا هم فشار آورده است. جنگ در اوکراین همچنان شرایط نامساعد اقتصادی، عدم اطمینان و ریسک‌ها را تشدید می‌کند. افزایش قیمت‌های نفت و گاز که به تازگی مجددا شروع شده، باعث گردیده است روند کاهش تورم به تاخیر بیفتد. البته تورم همچنان روند کاهشی دارد، اما سرعت این کاهش بسیار آهسته شده است. اقدامات سختگیرانه بانک مرکزی اروپا (۹ بار افزایش نرخ بهره در یک سال) نشان‌گر آمادگی برای انجام اقدامات بیشتر است و نشان می‌دهد که این نرخ‌ها به مدت طولانی‌تری بالا خواهند ماند. تثبیت این اقدامات باعث تعدیل تقاضا و مصرف شده و سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد. همچنین باعث افزایش نوسانات در دارایی‌های مالی و املاک شده و به پایداری مالی فشار می‌آورد. مشکلات اقتصادی آلمان، که بیشتر به جوانب ساختاری و کمتر به عوامل چرخه‌ای مربوط هستند، بدون شک رشد منطقه یورو را تهدید می‌کند. همچنین، هزینه‌های تأمین منابع مالی برای بدهی‌های عمومی افزایش می‌یابد و این باعث می‌شود سیاست‌های مالی به مرور زمان دچار محدودیت‌های بیشتری شود و خروج از رکود را سخت‌تر نماید.

در نیمه دوم سال، اقتصاد منطقه یورو به تخمین برخی اقتصاددانان، ممکن است کوچک‌تر شود و بنابراین احتمال دارد که در سال 2023 رشد آن زیر 1 درصد باشد (0.9 درصد طبق پیش‌بینی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و رشد 0.8 درصد طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول). طبق برآوردها، در مقایسه با ایالات متحده و ژاپن و میانگین گروه بیست، منطقه یورو کمی عقب‌تر خواهد ماند. همچنین طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی اتحادیه اروپا، برابر با 0.7 درصد خواهدبود. در این زمینه، دفتر آمار اروپا (Eurostat) نیز در سه‌ماهه دوم امسال، رکورد بیش‌ترین تعداد ورشکستگی شرکت‌ها را ثبت کرده است که افزایش 8.4 درصدی نسبت به قبل را نشان می‌دهد.

https://24plus.ilsole24ore.com/art/guerra-e-inflazione-cosi-l-europa-e-sull-orlo-crisi-AFUCN4a

ایتالیا؛ پیشرو در رشد صادرات به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا

ایتالیا در بین کشورهای بزرگ اروپایی، تنها کشوری است که در پنج ماه اول امسال (ژانویه تا می)، بیشترین رشد صادرات به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا به مبلغ 124.5 میلیارد یورو را ثبت کرده است که 31.6 درصد بیشتر از همین دوره در سال 2019 و قبل از همه‌گیری کرونا می‌باشد. براساس گزارش دفتر آمار اروپا (Eurostat)، تغییرات ثبت شده در مدت زمان مشابه توسط کشور آلمان، فرانسه و اسپانیا بسیار کمتر از کشور ایتالیا و به ترتیب 15، 12، 5.2 و 20.9 درصد بوده است. بر اساس گزارش مرکز ملی آمار ایتالیا (Istat)، در شش ماه اول سال جاری، مازاد محصولات تولیدی ساخت ایتالیا به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا به رکورد تاریخی 61.1 میلیارد یورو رسید که 20 میلیارد یورو بیشتر از مدت مشابه در سال 2022 بوده است و بیانگر افزایش تراز تجاری این کشور می‌باشد.

همه بخش‌های تولیدی در این موفقیت سهم دارند؛ به عنوان مثال، مازاد تجاری در بخش ماشین‌آلات و لوازم مکانیکی ساخت ایتالیا به 19.5 میلیارد یورو، دارو به 9.1 میلیارد یورو، صنعت مد به 8.5 میلیارد یورو و غذا و نوشیدنی به 7.3 میلیارد یورو رسیده است. در مقایسه بین‌المللی، سهم کشور ایتالیا از صادرات مواد غذایی و نوشیدنی در ده سال اخیر از 9.5 درصد به 11.3 درصد افزایش یافته است، در حالی که سهم بزرگترین رقیب ایتالیا یعنی کشور فرانسه در مدت مشابه از 19.2 درصد به 17.2 درصد کاهش یافته است. در بخش مکانیک و حمل‌و‌نقل نیز سهم صادرات ایتالیا در 10 سال گذشته، 0.5 درصد افزایش داشته است، در حالی که سهم صادرات آلمان در این بخش 2.2 درصد کاهش داشته است. بنابراین در وضعیت کنونی رکود اقتصادی، تورم و نرخ بهره بالا در اروپا، ایتالیا همچنان توانسته است موقعیت خود را در بخش تولید، رقابت و نوآوری، نسبت به دیگر کشورهای اروپایی تثبیت کند.

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20230822&edition=SOLE&startpage

افزایش میزان ذخایر گاز طبیعی ایتالیا به 90 درصد

بنا به گزارش پلتفرم Gas Infrastructure Europe در آگوست 2023، ظرفیت ذخیره‌سازی گاز طبیعی در ایتالیا از 90 درصد فراتر رفته است. طبق این گزارش، ذخایر گاز در ایتالیا به 176.12 تراوات ساعت برابر با 90.22 درصد کل ظرفیت ذخیره‌سازی در ایتالیا رسیده است که فراتر از میانگین اروپا (89.75 درصد از 1017.98 تراوات ساعت) است. در بقیه قاره اروپا وضعیت ذخیره‌سازی گاز طبیعی به ترتیب زیر می‌باشد:

  • آلمان 230.29 تراوات ساعت معادل 91.92 درصد
  • هلند 131.83 تراوات ساعت معادل 92.57 درصد
  • اسپانیا 33.96 تراوات ساعت معادل 99.62 درصد
  • فرانسه 112.98 تراوات ساعت معادل 82.87 درصد

https://finanza.lastampa.it/News/2023/08/16/gas-stoccaggi-in-italia-oltre-il-90percento-prima-di-ferragosto/MTA5XzIwMjMtMDgtMTZfVExC

بیست میلیون ایتالیایی در تعطیلات

علی‌رغم هزینه بالای مسافرت نسبت به سال گذشته، 20 میلیون ایتالیایی در این ماه در تعطیلات به سر می‌برند که نسبت به سال گذشته، 10 درصد کاهش نشان می‌دهد. برای بسیاری از ایتالیایی‌ها، هفته آخر ماه آگوست پایان تعطیلات می‌باشد، اما افرادی هستند که حتی آخرین روزهای ماه آگوست نیز به مسافرت می‌روند. امسال به دلیل تاثیر تورم و افزایش قیمت‌ها، بیش از نیمی از مردم، کمتر از یک هفته در تعطیلات بودند، این در حالی‌است که از هر سه نفر، یک نفر دوره تعطیلات بین یک یا دو هفته داشته است. تنها 4 درصد از مردم هستند که می‌توانند بیش از یک ماه از تعطیلات خود لذت ببرند. مقاصد داخلی کشور به دلیل نزدیکی به مکان‌های اقامتی و زیبایی‌های منحصر به فرد خود، محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای اکثر ایتالیایی‌ها محسوب می‌شود. 28 درصد دیگر مردم نیز که از شرایط اقتصادی مناسب‌تری برخوردارند، تعطیلات خود را در خارج از ایتالیا سپری می‌کنند.

https://www.ilsole24ore.com/art/ferie-d-agosto-le-ultime-partenze-salgono-20-milioni-italiani-vacanza-AFMy5fb

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما