معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۷

رقابت یونان برای کسب رتبه اول جهان در بخش کشتی‌رانی

کشتیرانی یونان و چین در رقابت تنگاتنگ جهت کسب رتبه اول جهان می‌باشند. بر اساس یکی از چندین روشی که جهت اندازه گیری ناوگان بین المللی استفاده می‌شود، چین برای اولین بار در رتبه اول قرار گرفته است. بر اساس داده‌های موسسه پژوهشی کلارکسون بریتانیا ناوگان کشتی‌داران چین اخیرا بر اساس روش محاسبه تناژ ناخالص (Gross Tonnage) با 249.2 تناژ در برابر 249 ناوگان کشتی داران یونانی در رتبه اول جهان قرار گرفته است.

یونان از نظر تناژ وزن مرده (Dead Weight - DWT)  همچنان در رتبه اول قرار دارد. روش اول، حجم تمام فضاهای بسته کشتی و روش دوم وزنی که کشتی می‌تواند حمل کند را تعریف می‌کند.

با توجه به اینکه کشور پهناور چین کارخانه کالاهای تمامی‌کشورهای جهان به شمار می رود که پس از تولید باید به نقاط مختلف منتقل شوند، تقویت ناوگان کشتیرانی چین غیر منتظره نبوده است. با توجه به سطح بی نظیر باربری دریایی چین و اینکه این کشور بزرگترین واردکننده نفت در جهان و شرکت دولتی UNIPEC بزرگترین متقاضی کشتی‌های VLCC می‌باشد، این کشور پیشرفت قابل توجهی در کشتی‌رانی در سالهای گذشته داشته است. اضافه می‌شود که چین بزرگترین واردکننده سنگ آهن در جهان است و در سال گذشته بیش از 70 درصد از تجارت دریایی این کالا در جهان را به خود اختصاص داده است. بنابراین هیچ جای تعجب نیست که این کشور ناوگان بزرگی از کشتی‌های فله ‌بر خشک و کشتی‌های کانتینری برای انتقال کالاهای تولیدی به بازارهای ایالات متحده و اروپا داشته باشد.

به نقل از Tradewinds پکن برنامه راهبردی دنبال می‌کند و ایجاد یک ناوگان تجاری بزرگ را تشویق می‌کند. ابتکار "کمربند و جاده" که بخشی از راهبرد ملی پکن برای تامین منافع خود است نیز تاثیر مثبتی داشته است. شایان ذکر است که در چین بخش عمده شرکت های بزرگ کشتیرانی دولتی هستند و از مزیت های پشتیبانی و تامین مالی برخوردارند. به نقل از Tradewinds کشتی‌رانی یونان نیز از حمایت دولت یونان برخوردار است اما به طور کامل توسط بخش خصوصی ایجاد شده است.

صاحبان کشتی یونانی عمدتا در بخش bulk/tramp فعال هستند، بخشی که در حمل و نقل کالاهایی مانند غلات و سایر محصولات کشاورزی، نفت و گاز طبیعی، سنگ آهن، مواد شیمیایی، زغال سنگ، کود تخصص دارد.

در هر صورت امروزه یونان دارای بزرگترین کشتیرانی جهان از نظر dwt است و کشتی داران یونانی 21 درصد از ناوگان تجاری جهان را بر اساس این روش اندازه گیری در اخیار دارند.

طی ده سال گذشته مجموع ظرفیت ناوگان تجاری یونان (متشکل از 5520 کشتی) به میزان 50 درصد افزایش یافته است. سهم ناوگان کشتی داران یونان در بازار جهانی بر اساس روش اندازه گیری dtw (تناژ وزن مرده) به شرح زیر است:

31.27 درصد ناوگان نفتکش ها

25.32 درصد از ناوگان کشتی‌های فله خشک

22.65 درصد ناوگان کشتی‌های حمل گاز طبیعی مایع (LNG)

15.79 درصد ناوگان کشتی‌های حمل مواد شیمیایی و فرآورده‌های نفتی

11.46 درصد ناوگان کشتی‌های گاز LPG

8.92 درصد ناوگان کشتی‌های کانتینری     

 

https://www.in.gr/2023/08/21/economy/oikonomikes-eidiseis/naytilia-maxi-gia-tin-proti-thesi-stis-thalasses/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما