معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

رقابت یونان برای کسب رتبه اول جهان در بخش کشتی‌رانی

کشتیرانی یونان و چین در رقابت تنگاتنگ جهت کسب رتبه اول جهان می‌باشند. بر اساس یکی از چندین روشی که جهت اندازه گیری ناوگان بین المللی استفاده می‌شود، چین برای اولین بار در رتبه اول قرار گرفته است. بر اساس داده‌های موسسه پژوهشی کلارکسون بریتانیا ناوگان کشتی‌داران چین اخیرا بر اساس روش محاسبه تناژ ناخالص (Gross Tonnage) با 249.2 تناژ در برابر 249 ناوگان کشتی داران یونانی در رتبه اول جهان قرار گرفته است.

قزاقستان در جستجوی جایگاه خود در اقتصاد جهانی

امروز اقتصاد جهانی در بوته آزمایش است. فهرست چالش‌ها شامل جنگ روسیه و اوکراین، تحریم‌های گسترده ضد روسیه، تشدید بحران غذایی، اختلال در زنجیره تأمین جهانی و افزایش تورم در سطح جهانی است. تغییرات به قزاقستان هم رسیده است، کشوری که مجبور است در میان شرایط جدید و دائماً در حال تغییر اقتصاد جهانی، جایگاه خود را جستجو کند.

برگزاری بیست و پنجمین اجلاس اقتصادی اوراسیا در استانبول

بیست و پنجمین اجلاس اقتصادی اوراسیا توسط بنیاد گروه مرمره در استانبول 18 خرداد 1401،در هتل« WOW » این شهر با موضوع «دوباره بهتر انجام دهیم» آغاز به کار کرد. در این اجلاس که به روند تغییر و تحول در تجارت جهانی طی سال‌های اخیر توجه شد، مشکلاتی مانند تحریم‌ها و گسترش حمایت‌گرایی، افزایش قیمت مواد اولیه و کالاها و وخامت سیستم لجستیک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته سوم خردادماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پنج سناریوی احتمالی تاثیر حمله نظامی روسیه به اوکراین بر تجارت جهانی

به گزارش پرتال مالی Investing.com، مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی به اثرات تشدید تنش های ژئوپلیتیکی بر سیستم تجارت جهانی پرداخته و 5 سناریوی احتمالی زیر را برای تاثیرات حمله نظامی روسیه به اوکراین بر تجارت جهانی تشریح کرده است:

تاثیر بحران اوکراین بر چشم انداز اقتصاد جهانی 2022

سازمان‌های بین‌المللی در پی پیش‌بینی‌ های خود پیرامون کاهش رشد و تجارت، مشکلات ناشی از بحران اوکراین در تامین انرژی، مواد غذایی، کالاهای جهانی و همچنین قرنطینه‌ گسترده چین برای مهار شیوع مجدد ویروس کرونا را مورد ارزیابی قرار دادند. به نظر می رسد رشد اقتصادی بسیاری از کشورها به بحران اوکراین و تحریم های روسیه وابسته است و استمرار این بحران، تحقق چشم اندازهای اقتصادی سیاستگذاران را با چالش مواجه کرده است. از سوی دیگر، تسری این بحرانها به کشورهای ایالات متحده، چین و اروپا هر گونه مساعدت آنها به کشورهای ضعیف را تحت الشعاع قرار داده است. بعبارتی اینک تمامی‌کشورها نسبت به کاهش رشد اقتصادی و ظهور رکود در اقتصادهایشان نگران هستند.

بررسی میزان موفقیت اروگوئه برای ادغام در بازارهای جهانی تجارت

مرکز مطالعات توسعه اروگوئه در گزارشی به ارزیابی ادغام اروگوئه در بازارهای جهانی و میزان موفقیت دولت اروگوئه در نیل به هدف یاد شده نموده است. مطابق با گزارش یاد شده، علیرغم حرکت رو به جلوی اروگوئه، هنوز موفقیت ملموسی در این حوزه نصیب دولت اروگوئه نگردیده است. با این حال، مونته ویدئو در تلاش برای حضور گسترده تر در بازارهای جهانی است. موضوعی که در صورت تحقق، میزان آسیب پذیری تجاری این کشور را کاهش خواهد داد.

ایجاد سازمان مناطق یکپارچه اقتصادی در دبی

دبی قانون جدیدی برای ایجاد "سازمان مناطق یکپارچه اقتصادی" صادر کرد که شامل مناطق سیلیکون دبی، منطقه آزاد فرودگاه دبی و شهر تجاری دبی می‌شود.

اخبار و تحولات اقتصادی حوزه جنوبی کشور عراق( هفته اول آذر ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی عراق در هفته اول آذر ماه 1399 که در رسانه‌های حوزه جنوبی این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اخبار اقتصادی دانمارک( هفته چهارم مرداد ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور دانمارک در هفته چهارم مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است، به شرح ذیل می‌باشد: