معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۲۳- ۰۸:۰۰

اروپا بدنبال یافتن جایگزین برای واردات گالیم و آلومینا از چین

اخیرا کمیسیون اروپا در راستای کاهش برخی اقلام مهم از چین از شرکت یونانی Mytilineos Energy & Metals خواسته است تا تولید گالیم، به عنوان یک محصول جانبی که بوکسیت را به آلومینا (ماده اولیه آلومینیوم) تبدیل می‌کند را بررسی نماید.

این اقدام کمیسیون اروپا در پی بیانیه اخیر چین مبنی بر کاهش صادرات گالیم و آلومینا انجام می‌گیرد. اتحادیه اروپا 70 درصد گالیم و 45 درصد آلومینا مورد نیاز خود را از چین وارد می‌کند. این دو ماده برای تولید فلزات با خلوص بالا برای ساخت نیمه‌هادی‌ها، پنل های فتوولتائیک و فیبر نوری استفاده می‌شوند.

 آقای میتیلینئوس اظهار داشت "چند ماه پیش کمیسیون اروپا پیشنهاد خود در مورد دستورالعمل مواد اولیه حساس مورد نیاز اروپا را ارائه کرد تا به صنایع معادن و فرآوری فلزات اروپا کمک کند. این صنایع در حال حاضر کاملا به واردات، عمدتا از چین و روسیه، وابسته است. در پی مداخله شورای وزیران، روی، آلومینیوم و آلومینا در فهرست نهایی مواد اولیه مورد نیاز حیاتی اروپا موسوم به CRM قرار گرفتند. با گذشت فقط 10 روز چین اعلام کرد صادرات گالیم و ژرمانیوم، مواد لازم برای ساخت نیمه‌هادی‌ها، را محدود می‌کند".

به گفته وی در پی این تحول کمیسیون اروپا به تولید کنندگان آلومینا اروپایی مراجعه نمود تا احتمال تولید گالیم را بررسی نمایند. آقای میتیلینئوس تصریح کرد "از آنجا که ما با انجام سرمایه گذاری‌های لازم دارای امکانات کامل برای تولید گالیم هستیم و مطالعاتی نیز در این زمینه انجام دادیم، در حال گفتگو با کمیسیون اروپا برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن قرار داریم".

آقای اسکیلاکاکیس وزیر محیط زیست و انرژی یونان نیز در اجلاس اخیر وزرای انرژی اتحادیه اروپا اظهار داشت "یونان از ابتکار اتحادیه اروپا برای دستیابی به استقلال راهبردی حمایت می‌کند. یونان می‌تواند با استخراج مواد اولیه حیاتی که در قلمرو این کشور وجود دارد به این تلاش کمک کند". به گفته نامبرده "یونان یکی از بزرگترین تولید کنندگان بوکسیت در اروپا است. کشورمان دارای ظرفیت هایی در زمینه آنتیموان و همچنین مواد مورد استفاده برای تولید باتری چون نیکل، کبالت و منگنز است". 

https://www.kathimerini.gr/economy/562521916/i-e-e-psachnei-stin-ellada-krisimes-protes-yles/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما