معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۲

اخبار اقتصادی قزاقستان-آستانه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته دوم مرداد ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تجارت خارجی قزاقستان

بر اساس داده‌های تجارت خارجی قزاقستان در بازه زمانی ژانویه تا می 2023، گردش مالی تجارت خارجی این جمهوری بالغ بر 55784 میلیون دلار آمریکا بوده و نسبت به ژانویه تا مه سال گذشته 8 درصد به صورت اسمی افزایش یافته است. با احتساب صادرات - 31580.6 میلیون دلار آمریکا (به صورت اسمی 7.7 درصد کمتر)، واردات - 24203.4 میلیون دلار آمریکا (به صورت اسمی 38.8 درصد بیشتر.

کشورهای شریک اصلی صادرات  جمهوری قزاقستان  عبارتند از: ایتالیا (19.8%)، چین (15.4%)، روسیه (12.8%)، جمهوری کره (6.5%)، هلند (6.3%)، ترکیه (5.2%). ).

کشورهای اصلی شرکای جمهوری قزاقستان در  واردات  عبارتند از: روسیه (26.7%)، چین (24.2%)، آلمان (5.1%)، ایالات متحده آمریکا (4.7%)، جمهوری کره (3.9%)، ترکیه (3.7%). .

 

تولید مشترک ماشین‌آلات قزاقستان با روسیه، چین و ازبکستان

به گفته مارات قارابایف، وزیر صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان این کشور قصد دارد پروژه‌های مشترک با سه کشور فوق را توسعه دهد. قزاقستان و ازبکستان به صورت مشترک پروژه‌های خودروسازی "شورلت اونیکس" را به همراه کارخانجات تولید لوازم برقی منزل و آسانسور در دست اجرا دارند. تا سال 2028 نیز 151 پروژه به ارزش 1 تریلیون و 700 میلیارد تنگه (3 میلیارد و 483 میلیون تنگه)اجرا خواهد شد. در سال جاری نیز 29 پروژه به ارزش 217 میلیارد تنگه (445 میلیون یورو) در دست اجرا می‌باشد. صنایع تولید انواع ماشین در قزاقستان ظرف 5 سال گذشته رشدی معادل 17.6% را تجربه نموده است.

 

سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع ماشین‌سازی قزاقستان

حدود 800 شرکت تولید ماشین‌آلات در کشور مشغول به کار هستند که 118 هزار فرصت شغلی ایجاد نموده‌اند. موتور محرک صنایع ماشین‌سازی قزاقستان، خودروسازی است. صنایع تولید خودرو قزاقستان در سال گذشته میلادی 500 میلیون دلار آمریکا جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشته‌اند. در نیمه نخست سال جاری نیز 208 میلیون دلار سرمایه خارجی مستقیم در این حوزه بکار گرفته شده است.

 

آمار تجارت خارجی چین با آسیای مرکزی در نیمه نخست سال جاری میلادی

بنابر آمار منتشره از سوی اداره کل گمرکات چین در نیمه نخست سال جاری میلادی این کشور 26.4 میلیارد دلار کالا به 5 کشور آسیای مرکزی صادر کرده و در مقابل 13.5 میلیارد دلار کالا عمدتاً شامل نفت و گاز از این کشورها وارد نموده است.

در این میان گردش مالی تجارت چینی‌ها با قزاقستانی‌ها 26.8% رشد داشته و به 18.25 میلیارد دلار رسیده است. صادرات چین به قزاقستان برابر 10.63 میلیارد دلار بوده و در مقابل 7.62 میلیارد دلار کالا از قزاقستان وارد نموده است.

ترکمنستان تنها کشوری است که تراز تجاری مثبت با چین دارد.

 

میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی در منطقه آبای قزاقستان

تولید انواع سنگ معدنی در استان آبای قزاقستان رشد ثابتی داشته است. این استان در تولید محصولات غذایی، مواد معدنی غیرفلزی، محصولات متالورژی و شیمیایی نیز رشد پایدار داشته است. این استان تا جولای 2023 مبلغ 327 میلیارد تنگه (670 میلیون یورو) جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشته که انتظار می‌رود این میزان تا پایان سال جاری  به 351 میلیارد تنگه (718 میلیون یورو) برسد. 36% این سرمایه‌گذاری جذب شهر سِمِی شده است.

این منطقه هم‌اکنون 15 پروژه سرمایه‌گذاری به ارزش 85.5 میلیارد تنگه (175 میلیون یورو) را در دست انجام دارد که 981 فرصت شغلی ایجاد کرده است. در صنایع تولیدی 4 پروژه وجود دارد که 3 پروژه در شهر سِمِی واقع شده است.

در این استان 48300 کسب و کار کوچک و متوسط به ثبت رسیده که بیش از نیمی از آنها در شهر مذکور قرار دارد.

 

قزاقستان در پی صادرات 500 میلیون دلاری خدمات فناوری اطلاعات

در قزاقستان اکنون 95% خدمات عمومی قابلیت ارائه به صورت برخط را دارند. توسعه فناوری اطلاعات به ویژه از سال 2016 بدین سو در قزاقستان شتاب گرفته که تاسیس پارک فناوری "آستانه‌هاب" به عنوان بزرگ‌ترین پارک فناوری آسیای مرکزی بر این روند تاثیری چشم‌گیری داشته است. آستانه‌هاب اکنون پذیرای بسیاری از شرکت‌های روسی و بلاروسی است که با آغاز جنگ روسیه و اوکراین از این دو کشور خارج شده‌اند. قزاقستان قصد دارد تا پایان 2025 درآمد خود از صادرات محصولات IT را به 500 میلیون دلار برساند.

 

هفت پروژه کشاورزی به ارزش 1.9 میلیارد تنگه (4.2 میلیون دلار) در سال جاری در منطقه مانگیستاو افتتاح خواهد شد.

به گزارش سرویس ارتباطات مرکزی در 29 ژوئیه، معاون وزیر کشاورزی قزاقستان، یربول تاسژورکوف، معاون وزیر کشاورزی قزاقستان هفت پروژه کشاورزی به ارزش 1.9 میلیارد تنگه (4.2 میلیون دلار) در سال جاری در منطقه مانگیستاو افتتاح می‌شود.  سه پروژه سرمایه گذاری به ارزش 2.2 میلیارد تنگه (4.9 میلیون دلار) در مجتمع کشت و صنعت در منطقه در سال 2022 معرفی شد.

 تاسژورکوف از شرکت‌های کشاورزی منطقه بازدید کرد، زیرا قزاقستان به دنبال ساخت و نوسازی تأسیسات ذخیره‌سازی سبزیجات برای 528800 تن محصول تا سال 2025 است.

 تاسژورکوف از مرکز توزیع عمده فروشی در حال ساخت در آکتائو بازدید کرد که قرار است سال آینده افتتاح شود.  این پروژه که 3.5 میلیارد تنگه (7.8 میلیون دلار) هزینه دارد، می‌تواند تا 29000 تن سبزیجات و میوه را ذخیره کند.

 یک انبار مواد غذایی دیگر واقع در بندر آکتائو هفت سال است که فعالیت می‌کند.  این پروژه که با مشارکت سرمایه گذاران آذربایجان افتتاح شد، مجهز به سیستم تبرید مدرن است.

 یک مزرعه شتر شیری در منطقه توپکاراگان قصد دارد سال آینده تولید خود را آغاز کند و سالانه 2800 تن شیر شتر تخمیر شده شوبات را به بازار داخلی عرضه کند.

 تاسژورکوف در نشستی با تولیدکنندگان کشاورزی در مورد کار برای بازگرداندن زمین‌های کشاورزی بلااستفاده صحبت کرد.  از سال 2022، نزدیک به 7.4 میلیون هکتار از جمله 491600 هکتار در منطقه Mangystau به ایالت بازگردانده شده است.  این مناطق توسط اکیمات (اداره محلی) برای رفع نیازهای چرای دام در مناطق روستایی مجدداً توزیع خواهد شد

 

ایر آستانه با شرکت هواپیمایی AZAL آذربایجان قرارداد امضا کرد

سرویس مطبوعاتی ایر آستانه در 31 ژوئیه گزارش داد که شرکت هواپیمایی پرچمدار قزاقستان ایر آستانه با شرکت هواپیمایی AZAL آذربایجان قراردادی امضا کرد که بر اساس آن این دو شرکت هواپیمایی پنج بار در هفته پروازهای مشترکی را در مسیر باکو-آلماتی-باکو انجام خواهند داد.  مسافران می‌توانند به مقاصد سفر، انعطاف پذیری، راحتی، و خدمات با کیفیت بالا.  با ترکیب پروازها در یک بلیط، به شبکه جامع تری از مسیرها و خدمات خطوط هوایی شریک ایر آستانه دسترسی داشته باشند.

 در بیانیه مطبوعاتی آمده است: «اگر پرواز یکی از شرکت‌های هواپیمایی با تأخیر یا لغو شود، یک شرکت هواپیمایی شریک می‌تواند مسافران پرواز خود را دوباره رزرو کند».

 از زمان اولین قرارداد بین خطوط هوایی، که توسط ایر آستانه در سال 2005 امضا شد، این شرکت به طور مداوم روابط خود را با سایر شرکت های بین المللی تقویت کرده است.

 علاوه بر AZAL، ایر آستانه در حال حاضر با خطوط هوایی آسیانا کره جنوبی، بانکوک ایرویز تایلند، کاتای پاسیفیک هنگ کنگ، خطوط هوایی رویال داچ هلند KLM، لوفت هانزا آلمان و ترکیش ایرلاینز قراردادهای اشتراک کد دارد.

 

بندر آکتائو توسعه می یابد

بیبوت آتامکولوف وزیر صنعت و توسعه زیرساخت جمهوری قزاقستان روز سه شنبه گفت که منطقه ویژه اقتصادی «بندر دریایی آکتائو» توسعه می یابد.

وزیر آتامکولوف در سخنرانی خود در جلسه دولت گفت که قرار است دو زیرمنطقه SEZ" " در بندر آکتائو ( 2 و 4 ) ساخته شود .در حال حاضر، بندر  آکتائو از نه زیر منطقه مجزا تشکیل شده است که پنج منطقه آن با زیرساخت های 1، 3، 7، 8 و 9 ارائه شده است.

وی گفت: برای این منظور 9.6 میلیارد تنگه برای عملیات عمرانی این پروژه از سال 2023 تا 2025 در راستای برنامه توسعه جامع منطقه مانگیستاو در نظر گرفته شده است  و پیش بینی میگردد؛ با اجرای این پروژه‌ها، 1200 محل کار در این بندر ایجاد می‌شود.

همچنین ایشان معتقدند  که اجرای این پروژه‌ها به تنوع اقتصادی منطقه، ایجاد مشاغل جدید و افزایش درآمد بودجه کمک خواهد کرد.

 

قزاقستان واردات ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل از اتحادیه اروپا را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

دفتر آمار اتحادیه اروپا، قزاقستان در سال 2022 ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل به ارزش 5.2 میلیون یورو از اتحادیه اروپا وارد کرده است، در حالی که این رقم در سال 2021 به 2.4 میلیون یورو رسیده است .

طی 10 سال گذشته، کمترین ارزش واردات ماشین آلات و کالاهای حمل و نقل توسط قزاقستان در سال 2017 ثبت شده است، زمانی که واردات قزاقستان از اتحادیه اروپا تنها 2.1 میلیارد یورو بوده است.

در همین حال، اتحادیه اروپا همچنین واردات ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل خود را از قزاقستان در سال گذشته افزایش داد. به این ترتیب، قزاقستان در سال 2022 به ارزش 73.7 میلیون یورو کالا به اتحادیه اروپا صادر کرد که 21.2 درصد بیشتر از 60.6 میلیون یورو در سال 2021 است.

به طور کلی، اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری قزاقستان است. در سال 2022، گردش تجاری بین اتحادیه اروپا و قزاقستان به 40.2 میلیارد یورو رسید که 74 درصد افزایش نسبت به سال 2021 نشان می دهد. اتحادیه اروپا همچنین یکی از بزرگترین سرمایه گذاران خارجی در قزاقستان است که ارزش سرمایه گذاری آن در سال 2022 به 12.5 میلیارد دلار رسید (23 درصد).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما