معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۴

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفته اول مرداد 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بدهی عمومی‌کرواسی، پایین‌تر از میانگین اتحادیه اروپا

داده‌های اداره آمار اروپا نشان می‌دهد که نسبت بدهی عمومی‌کرواسی به تولید ناخالص داخلی در پایان ماه مارس به طور قابل توجهی کمتر از میانگین منطقه یورو و اتحادیه اروپا بوده است. در سطح منطقه یورو، میانگین نسبت بدهی عمومی‌به تولید ناخالص داخلی در پایان ماه مارس به 91.4 درصد رسید و نسبت به پایان سال گذشته تقریبا بدون تغییر بود. در سطح اتحادیه اروپا، این نسبت برابر با 83.7 درصد بود و در سطح پایان سال 2022 باقی ماند. محاسبات یورواستات نشان می‌دهد که این شاخص‌ها در مقایسه با پایان مارس سال گذشته، در هر دو حوزه (اتحادیه اروپا و منطقۀ یورو) تقریبا چهار درصد کاهش یافته است. داده‌ها نشان می‌دهد که در پایان سال گذشته، نسبت بدهی عمومی‌به تولید ناخالص داخلی، تقریبا در نیمی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، از سقف تعیین شده 60 درصدی عبور کرده است. بالاترین میزان نیز در پایان ماه مارس در یونان بود که حدود 70 واحد درصد بالاتر از سقف تعیین شده بود. پس از آن ایتالیا، با تجاوز حدود 44 واحد درصدی قرار داشت و در پرتغال، اسپانیا و فرانسه نیز این شاخص حدود 10 واحد درصد از سقف تعیین شدۀ 60 درصدی فراتر رفته است. در کرواسی نیز، بدهی عمومی دولت در پایان ماه مارس به 48.1 میلیارد یورو رسید که معادل 69.5 درصد تولید ناخالص داخلی است. این رقم در پایان دسامبر، 46.1 میلیارد یورو بود که معادل 68.8 درصد تولید ناخالص داخلی بود. در پایان مارس سال گذشته، بدهی عمومی‌کرواسی برابر با 45.5 میلیارد یورو بود که معادل 75.9 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور بود. کمترین میزان این شاخص در استونی بود که به 17.2 درصد از تولید ناخالص داخلی رسید و بسیار پایین‌تر از سقف 60 درصدی تعیین‌شده بود.

درخواست پرداخت قسط سوم 700 میلیون یورویی طرح ملی بهبود و تاب‌آوری

دولت کرواسی درخواستی را برای دریافت قسط سوم در چارچوب طرح ملی بهبود و تاب‌آوری به ارزش 700 میلیون یورو به کمیسیون اروپا ارسال کرد که البته وصول آن، نیازمند تحقق 45 پیش‌شرط و اصلاح در نظام مالی و سرمایه‌گذاری در این کشور می‌باشد. تاکنون از طریق مکانیزم بهبود و تاب‌آوری اتحادیه اروپا، بیش از 2.2 میلیارد یورو از طریق پیش فاینانس (818 میلیون یورو) و دو قسط اول (هر کدام 700 میلیون یورو) به کرواسی پرداخت شده است، یعنی بیش از 40 درصد از کل 5.5 میلیارد یورو کمک بلاعوض در دسترس است. از آغاز اجرای طرح ملی بهبود و تاب آوری، دولت تمامی ۱۰۴ اصلاحات و سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی شده تا کنون را انجام داده است. پس از پرداخت قسط سوم به مبلغ 700 میلیون یورو تا پایان سال جاری، کرواسی اولین کشور در اتحادیه اروپا خواهد بود که بیش از 50 درصد از وجوه موجود تحت مکانیسم بهبود و تاب‌آوری اتحادیه اروپا را جذب کرده است.

از طریق این طرح، سرمایه‌گذاری در ساخت مهد‌کودک‌ها، مدارس ابتدایی و سالن‌های ورزشی، زیرساخت‌های بهداشتی و حمل و نقل و همچنین پروژه‌هایی در زمینه‌های انرژی، تامین آب، گردشگری، فعالیت‌های علمی و بازسازی زلزله آغاز شده است که به طور مستقیم کیفیت زندگی شهروندان کرواسی را افزایش می‌دهد.

اشتغال 60 هزار خارجی دربخش گردشگری کرواسی

ویلکو اوستویچ، رئیس انجمن گردشگری کرواسی اطمینان داد که تمام مخازن نیروی کار کرواسی تمام نشده است و برای جذب نیروی کار جدید، بازار کار فقط باید انعطاف‌پذیرتر شود. در حال حاضر حدود یک میلیون گردشگر در کرواسی وجود دارد و برخی از میزبانان آدریاتیک هنوز نیازهای خود را برای نیروی کار فصلی برآورده نکرده‌اند. شرکت‌های بزرگ‌تر گردشگری که سال‌‌ها به طور مستمر منابع قابل توجهی را برای جذب و حفظ کارگران در تمام طول سال و فصل اوج گردشگری سرمایه‌گذاری می‌کنند، موقعیت‌های لازم را با موفقیت پر کرده‌اند، اما کارآفرینان کوچک و متوسط در حوزه گردشگری چنین فرصت‌هایی ندارند، به طوری که این روزها نیز با مشکل پر کردن مشاغل مواجه هستند. برای کارگران خارجی تاکنون بیش از 32 هزار مجوز کار در بخش گردشگری صادر شده است و طبق برآورد انجمن گردشگری کرواسی تا پایان امسال بین 35 تا 40 هزار جواز جدید نیز صادر خواهد شد که حدود 15 درصد بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

سهم قابل توجه بخش مواد غذایی در فروش محصولات صنعتی کرواسی

داده‌های یورواستات نشان می‌‎دهد که کرواسی در سال 2022 در بین کشورهای اتحادیه اروپا، بیشترین سهم بخش مواد غذایی از فروش محصولات صنعتی را داراست. تولید صنعتی در اتحادیه اروپا در سال 2021 پس از بحران پاندمی‌بهبود یافت و پس از کاهش 7 درصدی در سال 2020، به میزان 8 درصد افزایش یافت. از سوی دیگر، ارزش محصولات صنعتی فروخته شده در سال گذشته به صورت اسمی 19 درصد افزایش یافت و به 6.2 میلیارد یورو رسید. رشد تقریبا در تمام فعالیت‌های صنعتی ثبت شد و در بخش محصولات فلزی به بالاترین سطح از زمان انتشار داده‌های یورواستات رسید.

آلمان یک چهارم از ارزش فروش محصولات صنعتی را در اتحادیه اروپا به خود اختصاص داده و همراه با ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، لهستان و هلند، سهمی 75 درصدی داشته‌اند. در آلمان، بخش مواد غذایی، متالورژی و خودرو سهم تقریبا مساوی در فروش محصولات صنعتی داشتند، در حالی که در ایتالیا بخش تولید فلزات اساسی و محصولات فلزی با یک سوم ارزش فروش غالب بود. بخش فلزی نیز در بلغارستان، یونان و اسلوونی با سهم 22 درصدی در فروش غالب بود. یونان با بیشترین سهم بخش مواد غذایی در فروش (حدود 33 درصد) برجسته بود. کرواسی نیز با سهم 28 درصدی مواد غذایی از فروش و اسپانیا و هلند با 27 درصد و دانمارک با 24 درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. بخش خودرو با 40 درصد بیشترین سهم را در فروش محصولات صنعتی در اسلواکی داشت و جمهوری چک با 27 درصد و مجارستان و رومانی نیز با 26 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بخشودگی بدهکاران به سازمان برق کرواسی در مناطق طوفان زده

با توجه به پیامدهای طوفانی که در 19 و 21 ژوئیه کرواسی را درنوردید و خسارات زیادی را به خصوص در منطقه اسلاونیا (شرق کرواسی) وارد کرد، اپراتور سیستم توزیع برق، قطع ارتباط کاربرانی را که بدهی دارند انجام نمی‌دهد. سازمان برق اعلام داشته مشترکان تا اطلاع ثانوی هزینه انرژی در مناطق آسیب دیده از طوفان را پرداخت نکنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما