معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۷/۰۶- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ اول مهر ماه 1404 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 اختصاص ۱۱۱ میلیون یورو بودجه از منطقه اقتصادی اروپا و نروژ برای تقویت عدالت، گذار سبز و توسعه محلی کرواسی

کرواسی از طریق توافق‌نامه‌های جدید تحت منطقه اقتصادی اروپا (EEA) و سازوکارهای مالی نروژ برای سال‌های 2021-2028 که در زاگرب توسط وزیر ناتاشا میکوش امضا شد، 111 میلیون یورو تأمین شده است. این بودجه از گذار سبز کرواسی، بهبود قضایی، نوآوری و توسعه محلی حمایت خواهد کرد. به طور خاص، 30.3 میلیون یورو به پیشبرد پایداری، 22 میلیون یورو به نوآوری در کسب و کار سبز و آبی، 21.55 میلیون یورو به کارآمدتر کردن سیستم قضایی و حدود 33 میلیون یورو به تقویت جوامع منطقه‌ای و آموزش STEM، به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته اختصاص داده شده است.

این بودجه بر اساس چرخه قبلی که در سال ۲۰۲۱ به پایان رسید، بنا شده است که در آن بیش از ۱۰۳ میلیون یورو با موفقیت در کرواسی سرمایه‌گذاری شده بود. پروژه‌های گذشته شامل ساخت چهار مرکز علمی منطقه‌ای، حفر یک چاه زمین‌گرمایی در شهر  بیلووار ، تأسیس یک دادگاه جدید در شهر اسپلیت، حمایت از دانشجویان STEM و استفاده از انرژی دریا برای گرمایش در شهر های دوبروونیک و رووینج بود.

https://www.poslovni.hr/hrvatska/hrvatskoj-ce-biti-stavljeno-na-raspolaganje-novih-111-milijuna-eura-4502914

https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/hrvatskoj-za-pravosude-lokalni-razvoj-zelenu-tranziciju-i-inovacije-na-raspolaganju-111-milijuna-eura/

انجمن کارفرمایان کرواسی خواستار اعمال محدودیت بر شرکت‌های کشورهای ثالث در مناقصات عمومی‌شد

انجمن کارفرمایان کرواسی (HUP) هشدار شدیدی در مورد مشارکت روزافزون شرکت‌های کشورهای ثالث، به ویژه چین و ترکیه، در مناقصات عمومی‌کرواسی، از جمله پروژه‌هایی که توسط اتحادیه اروپا تأمین مالی می‌شوند، صادر کرده است. آنها استدلال می‌کنند که این کشورها، که امضاکننده توافقنامه تدارکات دولتی (GPA) سازمان تجارت جهانی نیستند، دسترسی متقابل به بازارهای خود را برای شرکت‌های اتحادیه اروپا فراهم نمی‌کنند و بنابراین نباید دسترسی نامحدودی به سیستم تدارکات عمومی‌کرواسی یا بطور کلی اتحادیه اروپا داشته باشند. به گفته HUP، این وضعیت، شرکت‌های داخلی را که به استانداردهای سختگیرانه‌تر کار، اجتماعی و زیست‌محیطی و قوانین رقابت اتحادیه اروپا پایبند هستند، تضعیف می‌کند، در حالی که شرکت‌های خارجی اغلب از کمک‌های دولتی، هزینه‌های پایین‌تر و مقررات سهل‌گیرانه‌تر بهره‌مند می‌شوند.

کرواسی سالانه حدود ۱۲.۷ میلیارد یورو قرارداد کار از طریق تدارکات عمومی منعقد می‌کند که قراردادهای کاری حدود ۵۴ درصد از کل ارزش را تشکیل می‌دهند. تنها در هشت ماه اول امسال، بیشتر پیشنهاد دهندگان بالای مناقصات به ارزش ۱.۸ میلیارد یورو، شرکت‌هایی از کشورهای غیر عضو پیمان پولی مشترک (GPA) بودند که پروژه‌های زیرساختی انفرادی شان اغلب از ۱۰۰ میلیون یورو فراتر می‌رفت. این انجمن هشدار می‌دهد که چنین مبالغ هنگفتی که از کرواسی و اتحادیه اروپا خارج می‌شود، سرمایه‌گذاری مجدد در اقتصاد محلی را کاهش داده و رقابت‌پذیری شرکت‌های ساختمانی داخلی و اروپایی را از بین می‌برد. آنها در طول پنج سال آینده، خطر واقعی از دست دادن اکثر مشاغل و منابع در بخش ساخت و ساز داخلی را پیش‌بینی می‌کنند که به شدت توانایی شرکت‌های کروات برای رقابت در پروژه‌های زیرساختی بزرگ آینده را تضعیف می‌کند.

برای جلوگیری از فروپاشی بیشتر بازار و تضمین رقابت عادلانه، HUP خواستار اقداماتی چون اعمال ممنوعیت شرکت در مناقصات عمومی‌توسط شرکت‌های کشورهایی است که GPA را امضا نکرده‌اند، معرفی اصول عمل متقابل و مکانیسم‌هایی برای خنثی‌سازی دامپینگ و یارانه‌ها است. آنها همچنین از پیوند دادن استفاده از بودجه اتحادیه اروپا به پیمانکاران اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند و گزارش شفاف در مورد سهم پیمانکاران داخلی در پروژه‌های استراتژیک را برای ردیابی تأثیر این سیاست‌ها الزامی می‌دانند. این انجمن تأکید می‌کند که چندین کشور عضو اتحادیه اروپا در حال حاضر از شرکت‌های داخلی و اتحادیه اروپا در تدارکات عمومی حمایت می‌کنند و احکام الزام‌آور دیوان دادگستری اروپا، حق و وظیفه اعضای اتحادیه اروپا را برای محافظت از تعادل بازار، امنیت زنجیره تأمین و منافع عمومی تأیید می نماید.

طبق گفته HUP، اجرای مداوم این اقدامات، سرمایه‌گذاری‌های عمومی را قادر می‌سازد تا با افزایش رشد تولید ناخالص داخلی، ایجاد شغل، تقویت صنعت و تثبیت بخش ساخت و ساز در درازمدت، تأثیر کامل خود را اعمال کنند و از این طریق آینده اقتصادی کرواسی و رقابت‌پذیری شرکت‌های داخلی آن را حفظ  نمایند.

https://www.poslovni.hr/hrvatska/iz-hup-a-upozorili-kompanije-iz-trecih-zemalja-ruse-konkurentnost-domacih-gradevinara-cupaju-novac-iz-hrvatske-ekonomije-4503138

https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/hup-protiv-angaziranja-kineskih-i-turskih-tvrtki-na-natjecajima/

کرواسی و عراق برای تقویت همکاری در حوزه انرژی و انتقال نفت عراق از طریق JANAF همکاری می‌کنند.

وزیر خارجه کرواسی در روزهای ۲۵ و ۲۶ ام اکتبر برای گفتگو در خصوص تعمیق روابط دوجانبه، با تمرکز اصلی بر انتقال بالقوه نفت عراق از طریق سیستم خط لوله آدریاتیک که توسط  شرکت JANAF اداره می‌شود، به عراق سفر خواهد کرد. این دیدار بخشی از رویکرد خاورمیانه ای کرواسی است که گرلیچ رادمن بر آن تأکید دارد. در کنار بحث در مورد همکاری اقتصادی تمرکز اصلی این مذاکرات، استفاده از علاقه شدید عراق بر استفاده از ظرفیت بنادر کرواسی و شرکت JANAF در انتقال نفت عراق به اروپا است.

کرواسی از طریق JANAF مقادیر کافی نفت را به مجارستان و اسلواکی عرضه کرده و موقعیت خود را به عنوان یک قطب انرژی منطقه‌ای تقویت نموده است. توافق احتمالی با عراق با اهداف و برنامه‌های سرمایه‌گذاری عمده شرکت JANAF، از جمله ساخت چهار مخزن جدید ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی در ترمینال Omišalj ، همسو است . این پروژه 30 میلیون یورویی، ظرفیت ذخیره‌سازی ترمینال را به 160،000 متر مکعب میرساند و ظرفیت کلی ذخیره‌سازی JANAF را یک سوم افزایش می‌دهد. پیش بینی می‌شود این پروژه در سال 2027 راه‌اندازی شود.

https://www.energetika-net.com/energetsko-gospodarstvo/hoce-li-iracka-nafta-poteci-janafovim-cjevovodima

https://www.poslovni.hr/hrvatska/iracka-nafta-mogla-bi-uskoro-poteci-janafovim-cjevovodom-4503182

همکاری کرواسی و اسلوونی برای جذب بیشتر گردشگران ژاپنی

کرواسی و اسلوونی با هدف تقویت حضور و رقابت‌پذیری خود در بازار ژاپن  به طور مشترک پیشنهادات گردشگری شان را در توکیو با شعار «کرواسی را تجربه کنید، اسلوونی را حس کنید» ارائه دادند. این رویداد که توسط دفتر ملی گردشگری کرواسی (CNTB) و سازمان گردشگری اسلوونی و با حمایت خطوط هواپیمایی ترکیه برگزار شد، در سطح بالایی برکزار شد و شامل یک کارگاه آموزشی توریستی تجاری با حضور ۶۵ آژانس مسافرتی ژاپنی و سایر ذینفعان گردشگری بین‌المللی بود. نمایندگان 9 شرکت و انجمن گردشگری کرواسی، از جمله هیئت‌های گردشگری زاگرب و شیبنیک ، پارک ملی کرکا و چندین آژانس مسافرتی، مقاصد گردشگری کرواسی را به نمایش گذاشتند، در حالی که ده سازمان اسلوونیایی مانند گردشگری لیوبلیانا، گردشگری بلد و هتل‌ها و استراحتگاه‌های ساوا، جاذبه‌های اسلوونی را تبلیغ نمودند. سفیر کرواسی در ژاپن، دراژن هراستیچ نیز در این رویداد حضور داشت و بر اهمیت روابط نزدیک‌تر با ژاپن تأکید کرد.

استانیچیچ، مدیر CNTB، تأکید کرد که کرواسی و اسلوونی اغلب در بازارهای دوردست با هم همکاری می‌کنند، زیرا مسافران ژاپنی، چینی و کره جنوبی معمولاً در یک سفر از چندین کشور اروپایی بازدید می‌کنند. او تأکید کرد که گردشگران ژاپنی بیشتر جذب تجربیات اصیل، زیبایی‌های طبیعی، غنای فرهنگی و تاریخی و غذاهای کرواسی می‌شوند که به افزایش پنج درصدی ورود ژاپنی‌ها و افزایش چهار درصدی اقامت شبانه در هشت ماه اول امسال در مقایسه با سال گذشته کمک کرده است. به طور مشابه، اسلوونی تا ماه ژوئیه، 19 درصد افزایش ورود ژاپنی‌ها و تقریباً 10 درصد افزایش اقامت شبانه را ثبت کرده است که بیشتر این سفرها از ماه می تا اکتبر بوده است.

آنا ساوشک از هیئت گردشگری اسلوونی نیز خاطرنشان کرد که گردشگران ژاپنی برای تجربیات واقعی و ناب ، تماس با طبیعت بکر، خدمات باکیفیت و حس امنیت که اسلوونی به آنها می دهد، ارزش قائل هستند. استانیچیچ و ساوشک هر دو بر اهمیت همکاری بلندمدت بین هیئت‌های گردشگری کشورهایشان و حضور مشترک در بازارهای دوردست تأکید کرده و معتقد بودند چنین مشارکت‌هایی می‌تواند به طور مؤثرتری مهمانان آسیایی را جذب و سفر در خارج از فصل اصلی را تشویق نماید. استانیچیچ به عنوان بخشی از سفر خود به توکیو، همچنین با نمایندگان سازمان ملی گردشگری ژاپن دیدار کرد تا در مورد فعالیت‌های آینده و همکاری‌های عمیق‌تر گفتگو نماید و این نشان‌دهنده تلاش استراتژیک برای گسترش حضور گردشگری کرواسی و اسلوونی در کشور ژاپن است.

https://www.poslovni.hr/hrvatska/hrvatska-i-slovenija-zajedno-u-promociji-turizma-u-srcu-japana-4503180

https://www.nacional.hr/experience-and-feel-hrvatska-i-slovenija-zajedno-predstavile-japancima-svoju-turisticku-ponudu/

همایش «روز طرح‌های بزرگ»

هفدهمین دوره کنفرانس «روز طرح‌های بزرگ» لیدر در زاگرب، حدود ۴۰۰ نفر از رهبران تجاری، سیاست‌گذاران و کارشناسان را گرد هم آورد تا در مورد چالش‌ها و فرصت‌های اصلی پیش روی اقتصاد کرواسی بحث کنند. این رویداد با سخنان سردبیر، میودراگ شاجاتوویچ، آغاز شد که محیط غیرقابل پیش‌بینی امروز را با «حل معادلات با مجهولات بسیار» مقایسه کرد و تعرفه‌های ایالات متحده و تنش‌های ژئوپلیتیکی را به عنوان عدم قطعیت‌های کلیدی جهانی ذکر کرد. سخنرانان تأکید کردند که اگرچه بیماری‌های همه‌گیر، جنگ‌ها یا تورم تا حد زیادی خارج از کنترل آنها هستند، کرواسی می‌تواند بر بهره‌وری، در دسترس بودن نیروی کار و کارایی اداری تأثیر بگذارد - مسائلی که به طور فزاینده‌ای به عنوان تهدیدهای بزرگتری نسبت به مسایل ژئوپلیتیک دیده می‌شوند.

ایرنا وبر، مدیرکل انجمن کارفرمایان کرواسی ، هشدار داد که افزایش سریع حداقل دستمزد و افزایش هزینه‌های نیروی کار، امر رقابت‌پذیری را کاهش می‌دهد و خواستار فرمول روشنی برای تعیین دستمزد و تخفیف مالیاتی برای حقوق‌های متوسط و بالا شد تا از خروج کارگران جلوگیری شود. در مقابل، مارین پیلتیچ، وزیر کار، اعلام کرد که حداقل دستمزد ناخالص تا سال ۲۰۲۸ به رقم ۱۲۵۰ یورو افزایش خواهد یافت و بر بیکاری بی‌سابقه، افزایش میانگین دستمزد و پوشش قوی‌تر چانه‌زنی جمعی تأکید نمود. مشاور رئیس جمهور ماچکیچ ولیبور خواستار چشم‌انداز اقتصادی بلندمدت، نهادهای بهتر و جذب دانشجویان خارجی برای پر کردن شکاف‌های مهارتی شد، در حالی که ماتج بوله، مشاور وزارت دارایی، بر رشد پایدار، جذب بودجه اتحادیه اروپا و اصلاحات دیجیتال مانند ثبت مرکزی جمعیت و « مالی‌سازی ۲.۰» تأکید کرد.

سوزانا، مدیرعامل INA اورتوتای به نوسازی پالایشگاه ریه کا که به تعویق افتاده اما تقریباً تکمیل شده و جاه‌طلبی‌های این شرکت در گذار به محیط زیست، از جمله پروژه‌های خورشیدی و هیدروژنی که به دلیل موانع نظارتی متوقف شده‌اند، اشاره کرد. میشال سنچوک، رئیس استودناک ، فشارهای تورمی‌بر خرده‌فروشی و برنامه‌هایی برای خرید حدود ۲۰۰۰ فروشگاه را شرح داد. ایوان چولو، رئیس پست کرواسی، نشان داد که چگونه سرمایه‌گذاری‌های لجستیکی و افزایش بهره‌وری، عملیات های پستی را متحول کرده است، در حالی که آدریان جژینا ، از شرکت مخابراتی  تله ماخ ، استدلال کرد که هوش مصنوعی می‌تواند خروجی کارکنان را افزایش دهد، اما وی در عین حال در مورد مقررات بیش از حد اروپا هشدار داد.

کارآفرینان حوزه‌های تولید، ساخت و ساز، گردشگری و فناوری نگرانی‌های خود را در مورد کمبود نیروی کار و بوروکراسی موجود در کرواسی ابراز کردند. کاتیا کلپو از AD Plastik بر ضرورت امر تنوع‌بخشی به مشتریان و تحول دیجیتال تأکید کرد، اما گفت که خلاقیت را نمی‌توان خودکار نمود. میرکو هابیجانک ، رئیس هیئت مدیره شرکت ساختمانی رادنیک ، از کمبود سرپناه، کارخانه‌های تقویت داخلی و رقابت ناعادلانه از سوی شرکت‌های خارجی یارانه‌ای گفت. نماینده شرکت Orbic خواستار صدور سریع‌تر مجوزها و مرتبط کردن آموزش رایگان با تعهدات کار خانگی شد، در حالی که بوریس ژگومبا از شرکت یونی‌لاین هشدار داد که صلح و کارکنان ماهر پیش‌نیازهای گردشگری هستند.

با این حال، این کنفرانس به فرصت‌ها نیز اشاره کرد: ایوان بشلیچ از Sofascore رشد را به جام جهانی فیفا ۲۰۲۶ وابسته می‌داند، Orqa سردان کوواچویچ توضیح داد که چگونه تقاضای ناشی از جنگ برای سیستم‌های بدون سرنشین، موفقیت صادرات را افزایش داده اما موانع نظارتی را نیز به وجود آورده است، و ایوا روگوویچ از GreCo لکیچ بر اهمیت روزافزون مدیریت ریسک و تاب‌آوری سایبری تأکید کردند. سخنرانان در کنار هم، تصویری از اقتصاد کرواسی را در یک دوراهی ترسیم کردند - که با افزایش هزینه‌ها و کمبود نیروی کار مواجه است، اما در صورت تطبیق به موقع سیاست‌ها و کسب‌وکارها، چشم‌اندازهای جدید سرمایه‌گذاری، فناوری و صادرات نیز در انتظار است.

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/bez-pozicioniranja-rada-kao-kljuca-gospodarstva-nema-rasta/

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/piletic-minimalac-ce-do-2028-rasti-na-1250-eura-bruto/

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/senczuk-u-hrvatskoj-je-oko-2000-trgovina-spremno-za-akvizicije/

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/manjak-radnika-i-birokracija-opasniji-su-od-geopolitickih-rizika/

جریان سرمایه کرواسی به خارج از کشور، بازتابی از روابط منطقه‌ای، پناهگاه‌های مالیاتی و چالش‌های فزاینده بدهی است

داده‌های جدید بانک ملی کرواسی نشان می‌دهد که ساکنان کرواسی بیشترین سهم سرمایه‌گذاری مستقیم خود را به هلند، بوسنی و هرزگوین و اسلوونی و همچنین به پناهگاه‌های مالیاتی مانند جزایر کیمن هدایت می‌کنند. هلند با ۲.۰۷ میلیارد یورو سرمایه کرواسی، با جهش‌های عمده در سال‌های ۲۰۱۴ (۱.۴۶ میلیارد یورو)، ۲۰۰۸ (۱.۰۲ میلیارد یورو) و ۲۰۰۹ (۶۱۵ میلیون یورو) پیشتاز در این حوزه است. بوسنی و هرزگوین با ۱.۶۵ میلیارد یورو در رتبه بعدی قرار دارد که اهمیت مداوم بازار همسایه را برجسته می‌کند، در حالی که اسلوونی با ۱.۶۰ میلیارد یورو و اوج‌های قابل توجه در سال‌های ۲۰۲۱ (۵۹۷ میلیون یورو) و ۲۰۱۴ (۳۵۵ میلیون یورو) در رتبه سوم قرار دارد. صربستان و سوئیس نیز مبالغ هنگفتی - به ترتیب ۱.۱۹ میلیارد یورو و ۱.۱۱ میلیارد یورو – از سرمایه کرواسی را جذب می‌کنند، در حالی که جزایر کیمن با ۹۷۵ میلیون یورو، که تقریباً همه آنها در سال ۲۰۲۱ ثبت شده است، در صدر قرار دارند. سایر مقاصد مهم شامل لهستان، ایتالیا، مونته‌نگرو، اتریش و مالت هستند. بیش از نیمی از کل سرمایه‌گذاری‌های کرواسی در خارج از کشور در این کشورها متمرکز شده است که نشان دهنده نزدیکی جغرافیایی و انگیزه‌های مالی آنان است.

https://lidermedia.hr/financije/hrvatska-izravna-ulaganja-u-inozemstvo-top-zemlje-u-koje-ulazu-hrvati/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما