اخبار اقتصادی کرواسی
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ سوم مهر ماه 1404 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
تقویت همکاری یاناف و MOL
مذاکرات بین شرکت JANAF کرواسی و گروه MOL مجارستان در زاگرب از سر گرفته شده است و گامی مهم در جهت تقویت همکاریهای انرژی منطقهای محسوب میشود. این مذاکرات بر قرارداد بلندمدت عرضه نفت خام از طریق خط لوله JANAF به پالایشگاههای MOL در مجارستان و اسلواکی متمرکز است.
آدانیچ و ولادیسلاو وسلیکا ، عضو هیئت مدیره JANAF، تأکید کردند که مذاکرات در فضایی سازنده و مشارکتمحور برگزار شده است و هر دو طرف بر لزوم انجام گفتگوهای منطقی وبر پایه منافع اقتصادی متقابل تأکید داشته اند. JANAF دادههایی را ارائه کرده که ظرفیت آن را برای تأمین نیازهای MOL - که سالانه تا 14.78 میلیون تن تخمین زده میشود - تأیید میکند. این شرکت مجدداً تأکید کرد که کاملاً قادر به تأمین نیازهای هر دو پالایشگاه MOL است و نه تنها با شرکای مجارستانی، بلکه با صنعت نفت صربستان (NIS) نیز آماده گفتگو میباشد.
در طول مذاکرات، MOL پیشنهاد داد که JANAF آزمایشهای مربوط به ظرفیت را انجام دهد تا توانایی اش را برای انتقال حجم کافی نفت خام در طول سال تأیید نماید. در این رابطه پیشنهاد شده است تا نمونههای بینالمللی از شرکتهای حمل و نقل را که کاربران نفت در آنها سهام مالکیت اقلیت دارند، بررسی شوند. MOL استدلال کرد که چنین مدلی، که آن در اروپای غربی رایج است، قیمتگذاری منصفانه و دسترسی مداوم به خدمات را تضمین مینماید.
https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/odrzani-pregovori-predstavnika-janafa-i-mol-a-nastavak-krajem-listopada/
https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/hrvatska-i-madarska-smiruju-tenzije-novi-krug-suradnje-janafa-i-mol-a/
https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/mol-predlaze-ulazak-u-vlasnicku-strukturu-janafa/
https://www.energetika-net.com/energetsko-gospodarstvo/adanic-i-veselica-nakon-pregovora-s-mol-om-spustene-su-tenzije
گردشگری در کرواسی در سال ۲۰۲۵ به طور متوسط رشد میکند، که ناشی از نتایج قوی ماه سپتامبر است.
طبق دادههای جدید هیئت ملی گردشگری کرواسی (CNTB)، کرواسی در نه ماه اول سال ۲۰۲۵ رشد مداومی را در گردشگری ثبت کرده است. از ژانویه تا سپتامبر، این کشور از ۱۹.۷ میلیون گردشگر - ۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته - استقبال کرده است که نزدیک به ۱۰۴ میلیون اقامت شبانه را رقم زده اند که افزایشی ۱ درصدی را نشان میدهد. بازدیدکنندگان خارجی با مجموع ۱۷.۱ میلیون و ۹۱.۳ میلیون اقامت شبانه، بیشترین تعداد ورود گردشگران را به خود اختصاص دادند که هر دو ۱ درصد افزایش داشتهاند، در حالی که گردشگری داخلی شاهد افزایش قویتر ۸ درصدی در ورود گردشگران و ۳ درصدی در اقامت شبانه بوده اند.
سپتامبر با ۲.۵ میلیون گردشگر و ۱۳.۸ میلیون اقامت شبانه، ماه بسیار خوبی بود - که هر دو نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشت. بازدیدکنندگان خارجی ۹۲ درصد از کل ورودیها و ۹۱ درصد از اقامتهای شبانه را تشکیل میدادند که نشان دهنده جذابیت مداوم کرواسی برای بازارهای بینالمللی است. آلمان با نزدیک به ۴۸۸۰۰۰ ورود و ۳.۹ میلیون اقامت شبانه، بزرگترین جمعیت توریستی برای کرواسی بود که به ترتیب ۸.۴ و ۱۳.۱ درصد افزایش داشته است. توریست های اتریشی، اسلوونیایی، لهستانی، بریتانیایی، چکی، مجارستانی، آمریکایی و بوسنیایی، در زمره برترینها برای بازار کرواسی بوده اند.
بیشترین اقامتهای شبانه در اقامتگاههای تجاری، به پیش قراولی اقامتگاههای خانوادگی (۳۷ درصد از کل)، و پس از آن هتلها (۲۹ درصد) و کمپ ها (۲۵ درصد) ثبت شده است که همگی رشد سالانه را نشان میدهند. ساحل دریای آدریاتیک ۹۶ درصد از کل اقامتهای شبانه را به خود اختصاص داده است، و منطقه ایستریا با ۲۸.۵ درصد و ثبت بالاترین رشد ۸.۲ درصد، در صدر بوده است. استان اسپلیت-دالماتیا با ۲۰.۲ درصد و افزایش ۳.۲ درصدی در رتبه بعدی قرار دارد، در حالی که منطقه کوارنر با ۱۶.۳ درصد و رشد ۷ درصدی، رتبه بعدی را به خود اختصاص داده است. مقاصد غیر ساحلی نیز عملکرد خوبی داشتهاند، به ویژه زاگرب که افزایش ۶.۲ درصدی در اقامتهای شبانه را ثبت کرده است.
https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/objavljene-turisticke-brojke-za-prvih-devet-mjeseci/
https://www.poslovni.hr/hrvatska/gotovo-pola-milijuna-nijemaca-posjetilo-hrvatsku-u-rujnu-potvrdene-naznake-o-vrlo-dobroj-turistickoj-posezoni-4505560
تقویت گردشگری شهر دوبروونیک کرواسی
دوبروونیک همچنان تنها شهر کرواسی با ارتباط هوایی مستقیم با ایالات متحده خواهد بود، زیرا یونایتد ایرلاینز تأیید کرد که پرواز فصلی خود بین دوبروونیک و فرودگاه بینالمللی نیوآرک نیویورک را تا فصل تابستان ۲۰۲۶ تمدید خواهد کرد. این مسیر که اولین بار در سال ۲۰۲۱ راهاندازی شد، برای بخش گردشگری کرواسی محبوب و از نظر استراتژیک مهم بوده است.
ادامهی این ارتباط مستقیم در بحبوحهی افزایش بازدیدکنندگان آمریکایی رخ میدهد - افزایشی بیش از 30 درصدی در نیمهی اول سال 2025 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته. وزارت گردشگری تأکید کرد که مسافران آمریکایی از نظر هزینه کردن جزو ارزشمندترین مسافران هستند و این مسیر را از نظر اقتصادی برای این صنعت مهم میکند.
گوردان گرلیچ وزیر امور خارجه رادمن همچنین اعلام کرد که کرواسی در حال مذاکره با چندین شریک آمریکایی در مورد گسترش ارتباطات هوایی مستقیم است و احتمالاً در سالهای آینده مسیرهای جدیدی بین دو کشور اضافه خواهد شد.
https://www.poslovni.hr/hrvatska/dobra-vijest-za-hrvatski-turizam-dubrovnik-ce-i-2026-sa-sad-om-biti-povezan-direktnom-zracnom-linijom-4505574
افزایش 4.6 درصدی صادرات کرواسی در هشت ماه اول سال 2025
بر اساس دادههای اولیه دفتر آمار کرواسی (CBS)، صادرات کرواسی در هشت ماه اول سال 2025 با 4.6 درصد افزایش به 16.2 میلیارد یورو رسید، در حالی که واردات اش با 2.9 درصد افزایش به 29.3 میلیارد یورو رسیده است.
صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اروپا با ۴.۹ درصد افزایش به ۱۰.۷ میلیارد یورو و صادرات به کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا با ۴.۱ درصد افزایش به ۵.۵ میلیارد یورو رسید . واردات از کشورهای عضو اتحادیه اروپا تقریباً بدون تغییر (۰.۱ درصد) و در مجموع به ۲۲.۶ میلیارد یورو رسید، در حالی که واردات از کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا با ۱۳.۷ درصد افزایش به ۶.۸ میلیارد یورو رسید .
دادههای CBS نشان میدهد که در هفت ماه اول سال ۲۰۲۵، صادرات ۱۴.۵ میلیارد یورو (+۴.۲٪) و واردات ۲۶.۳ میلیارد یورو (+۳.۶٪) بوده است که منجر به کسری تجاری ۱۱.۸ میلیارد یورویی شده است .
در میان شرکای تجاری اصلی، صادرات به آلمان با ۱۱.۳ درصد افزایش به ۱.۹ میلیارد یورو رسید ، در حالی که واردات از آلمان با ۴.۶ درصد افزایش به ۳.۸ میلیارد یورو رسید . صادرات به ایتالیا با ۶ درصد افزایش به ۱.۷۱ میلیارد یورو رسید ، در حالی که واردات از ایتالیا با ۱۲ درصد کاهش به ۳.۲ میلیارد یورو رسید . تجارت با اسلوونی نیز گسترش یافت و صادرات با ۱۳.۳ درصد افزایش به ۱.۷۳ میلیارد یورو و واردات با ۴.۶ درصد افزایش به ۳.۱ میلیارد یورو رسید .
https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/u-osam-mjeseci-rh-povecala-izvoz-za-46-posto-a-uvoz-za-29-posto/
https://www.poslovni.hr/europska-unija/hrvatska-povecala-uvoz-ali-izvoz-evo-kako-smo-trgovali-s-glavnim-partnerima-4505595