اخبار اقتصادی کرواسی
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ چهارم شهریور ماه 1404 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
تصویب نهمین بسته کمکی به ارزش ۱۷۵ میلیون یورو
دولت کرواسی نهمین بسته اقدامات خود برای حمایت از شهروندان، مشاغل و مؤسسات به ارزش ۱۷۵.۴ میلیون یورو، با هدف حفظ استانداردهای زندگی و رقابتپذیری همزمان با تثبیت قیمت انرژی را تصویب کرد. این بسته شامل ۱۱۵ میلیون یورو برای برق، گاز و گرمایش منطقهای مقرونبهصرفه، ۵۰.۹ میلیون یورو برای جبران هزینههای انرژی برای ۱۱۷۰۰۰ مشتری آسیبپذیر از طریق کوپنهای ماهانه ۷۰ یورویی از اکتبر ۲۰۲۵ تا مارس ۲۰۲۶، ۸ میلیون یورو برای حفظ هزینه غذای دانشجویی برای ۱۰۲ هزار دانشجو به میزان هر غذا ۰.۸۶ یورو (به جای افزایش ۴۰ درصدی) و ۱.۵ میلیون یورو تخصیص برای پرداخت یکباره ۱۰۰ یورویی به حدود ۱۵۰۰۰ جانباز بیکار جنگ داخلی است. همچنین حمایت اضافی ۱.۹ میلیون یورویی به 520 موسسه ارائهدهنده خدمات اجتماعی که ۲۳۳۰ خانواده را پوشش میدهند، اختصاص داده شده است.
بر اساس این بسته اگرچه یارانهها به تدریج حذف میشوند، اما خانوارها همچنان کمتر از قیمتهای بازار پرداخت خواهند کرد بطوریکه میانگین قبوض ماهانه برق که از ۵۰ یورو به ۴۰.۶۵ یورو کاهش یافته بود (سالانه ۱۱۲ یورو صرفهجویی میشود) از نوامبر ۲۰۲۵ به ۴۳.۶۵ یورو و از ژانویه ۲۰۲۶ به ۴۵.۶۱ یورو افزایش مییابد، اما همچنان ۴.۴ یورو کمتر از نرخ بازار است. قبوض گاز که از ۵۰ یورو به ۴۲ یورو کاهش یافته بود (سالانه ۹۶ یورو صرفهجویی میشود) در اکتبر ۲۰۲۵ به ۴۶ یورو افزایش مییابد، اما ۴ یورو ارزانتر باقی میماند، در حالی که قبوض گرمایش منطقهای از ۳۷.۷۵ یورو به ۴۱.۵۳ یورو افزایش مییابد، اما همچنان حدود ۵۷ یورو صرفهجویی سالانه را به همراه دارد.
https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/plenkovic-najavio-deveti-paket-pomoci-vrijedan-175-milijuna-eura/
https://www.poslovni.hr/hrvatska/vlada-usvojila-deveti-paket-mjera-pomoci-vrijedan-175-milijuna-eura-evo-sto-ukljucuje-4501937
پیوستن اتاق اقتصاد کرواسی به اعلامیه هوش مصنوعی و فناوری اروپا
اتاق اقتصاد کرواسی، بیانیه هوش مصنوعی و فناوری اروپا را که توسط DIGITALEUROPE آغاز شده بود، امضا کرد و خود را با ذینفعان اصلی دیجیتال و صنعتی اروپا همسو کرد. این بیانیه، سرمایهگذاری در هوش مصنوعی و فناوریهای کلیدی دیجیتال، سادهسازی نظارتی، امنیت سایبری و مشارکتهای قویتر دولتی-خصوصی را برای تقویت رقابتپذیری و حاکمیت فناوری اروپا در اولویت قرار میدهد. حدود ۴۰ رهبر اروپایی تاکنون آن را تأیید کردهاند، از جمله رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، که از آن حمایت میکند. نسخهای گستردهتر از آن قرار است در رویداد استادان دیجیتال در فوریه ۲۰۲۶ ارائه شود. این گام، کرواسی را در یک اکوسیستم وسیعتر اروپایی قرار میدهد که سیاستهای فناوری آینده را شکل میدهد، در حالی که ابتکارات اتاق - مانند آکادمیهای هوش مصنوعی و امنیت سایبری آن - با هدف کمک به شرکتهای کروات برای سازگاری، نوآوری و سرمایهگذاری در دانش برای پیشبرد تحول دیجیتال است.
https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/hgk-potpisala-ai-tech-deklaraciju-jacanje-konkurentnosti-i-sigurnosti-eu-u-fokusu/
تقویت نقش شرکتهای چینی در زیرساختها و لجستیک کرواسی
شرکتهای چینی همچنان در زیرساختهای کرواسی مشارکت دارند، از پروژههای برجستهای مانند پل ۵۲۶ میلیون یورویی پلژشاک گرفته تا پروژههای جدید از جمله پل رانجیرنی کولودور به ارزش ۶۷.۳ میلیون یورو در بزرگراه A11 زاگرب که به شرکت جاده و پل چین (CRBC) واگذار شده است. شرکت CRBC همچنین در حال ساخت بزرگراه ۱۶۰ میلیون یورویی در برستوواک پوژشکی-گودینیاک است که قرار است در سال ۲۰۲۹ پایان یابد.
سایر پروژههای تحت رهبری چین شامل یک تصفیهخانه فاضلاب ۸۶.۶ میلیون یورویی در بندر ریه کا و پارک خورشیدی ۶۲ میلیون یورویی کورلات در نزدیکی بنکوواک است که سالانه ۱۶۵ میلیون کیلووات ساعت برای ۵۰ هزار خانوار را تولید میکند و انتشار CO₂ را ۱۵۰ هزار تن کاهش میدهد و با وامهای EBRD و EIB با ۸۰٪ ضمانت دولتی پشتیبانی میشود. شرکت چینی نورینکو، سازنده مزرعه بادی ۲۳۰ میلیون یورویی سنج، همچنین در توسعه کورلات مشارکت دارد. در حوزه لجستیک نیز سرمایهگذاران چینی سهام اکثریت بندر زادار را در اختیار دارند و به دنبال ایجاد یک مرکز لجستیک در شهر ووکوار هستند که به طور بالقوه ذخیرهسازی کانتینر، حمل و نقل چندوجهی و یک انبار در فرودگاه شهر اوسی یک را برای مسیرهای تجاری چین و اروپا ادغام میکند.
https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/kineske-tvrtke-stalni-akteri-u-hrvatskim-infrastrukturnim-projektima/
انجمن تجاری دوبروونیک، گردشگری، همافزایی ورزشی و خطرات اقتصادی را بررسی کرد
مجمع تجاری ۲۰۲۵ دوبروونیک، متخصصان برجسته کروات و بینالمللی، رهبران تجاری و مقامات را گرد هم آورد تا در مورد تمدید فصل گردشگری، جذب سرمایهگذاری خارجی و بهبود ارتباط جزایر با سرزمین اصلی بحث کنند. در نسخه امسال، بر تلاقی اقتصاد، گردشگری و ورزش به عنوان کلید رشد کرواسی تأکید شد. پنل افتتاحیه با عنوان «ورزش به عنوان قدرت برند»، مدیران برجسته ورزشی و ورزشکاران المپیکی را به نمایش گذاشت، در حالی که پنل مرکزی با عنوان «گردشگری و ورزش»، رهبران کمیته المپیک کرواسی، اتاق بازرگانی کرواسی و وزارت گردشگری و ورزش را گرد هم آورد. سخنرانان تأکید کردند که زیرساختهای مدرن میتوانند اقتصادهای محلی را هدایت ، تیمهای بینالمللی را جذب و کرواسی را به یک مقصد ورزشی و گردشگری در تمام طول سال تبدیل کنند. ورزش نیز به عنوان یک بخش اقتصادی مستقل در نظر گرفته شد که بیش از ۱.۶٪ از تولید ناخالص داخلی کرواسی و بیش از ۲٪ در اتحادیه اروپا را تشکیل میدهد.
این مجمع همچنین شامل میزگردهایی در مورد زنان در تجارت و مقاصد پریمیوم بود. در روز دوم، ساندرا شوالجک، معاون رئیس بانک ملی کرواسی، پیشبینیهای اقتصادی برای سالهای 2025-2026 را ارائه و رشد تولید ناخالص داخلی حدود 3 درصدی را پیشبینی کرد، اما نسبت به فشارهای تورمی ناشی از افزایش هزینههای غذا و اقامت هشدار داد که میتواند رقابتپذیری کرواسی را در بازار مدیترانه کاهش دهد. او خاطرنشان نمود که خطرات ژئوپلیتیکی، تنشهای تجاری، تغییرات جمعیتی و فشارهای اقلیمی، عدم قطعیت را برای کرواسی و اروپا تشدید میکند. رهبران بخش مالی، از جمله دینکو لوسیچ، رئیس Privredna banka Zagreb، در مورد معرفی یوروی دیجیتال به عنوان یک گزینه پرداخت اضافی بحث و تأکید کردند که این ارز دیجیتال به جای جایگزینی با پول نقد، مکمل آن خواهد بود و میتواند به صورت آفلاین نیز کار کند.
پنلهای دیگر، برتری دوبروونیک در حمل و نقل، فرهنگ و ورزش را از طریق مشارکت فرودگاه دوبروونیک، بندر دوبروونیک، جشنواره تابستانی دوبروونیک و ورزشکاران برتر به نمایش گذاشتند و شهرت جهانی این شهر را تقویت کردند. پنل دیگری نیز به چالشهای آینده کرواسی پرداخت که در آن نوآوران و مؤسسات پروژههای خود را ارائه داده و بر اهمیت سرمایهگذاری در علم، مراقبتهای بهداشتی، فناوری و صنایع خلاق به عنوان ارکان توسعه پایدار تأکید کردند. بحث پایانی نیزبر ضرورت حفظ میراث فرهنگی، بهبود توسعه شهری و تقویت همکاریهای بین منطقهای برای تضمین رونق بلندمدت منطقه متمرکز بود.
https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/business-forum-dubrovnik-geopoliticki-rizici-i-trgovinske-napetosti-pojacavaju-neizvjesnost-gospodarstva/
هیئت تجاری کرواسی به دنبال گسترش روابط با ژاپن در نمایشگاه اکسپو 2025 است
نزدیک به ۶۰ شرکت کروات، به رهبری اتاق اقتصاد کرواسی همراه با نخست وزیر آندری پلنکوویچ، در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵ در اوساکا به ژاپن شرکت میکنند. انتظار میرود بیش از ۱۰۰ کارآفرین ژاپنی در مجمع اقتصادی کرواسی-ژاپن که با همکاری اتاق بازرگانی و صنایع اوساکا و جترو برگزار میشود، حضور یابند و جلسات B2B و اولین مواجهه با بازار ژاپن را برای بسیاری از شرکتها فراهم کنند. اکثر شرکتکنندگان کروات از بخش مواد غذایی و آشامیدنی، از جمله ماهی تن و شراب و همچنین از بخش های معماری، داروسازی، لوازم آرایشی، فناوری پیشرفته و انرژی میباشند. کرواسی قصد دارد همکاری خود با ژاپن را فراتر از صادرات ماهی تن، با تمرکز بر لجستیک، فناوری و انرژی، متنوع کند. تجارت همچنان در سطح متوسطی قرار دارد، به طوری که کرواسی سال گذشته کمیبیش از ۳۶ میلیون دلار به ژاپن صادر کرد - عمدتاً ماهی، چوب، غذای دام و ابزارهای تحلیلی - در حالی که گردشگری ژاپن به کرواسی در سال ۲۰۲۴ با ۴۷ درصد افزایش به ۵۳۰۰۰ بازدیدکننده رسید، اما هنوز بسیار کمتر از اوج پیش از همهگیری یعنی بیش از ۱۵۰۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۹ است.
https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/hgk-vodi-gotovo-60-hrvatskih-tvrtki-u-gospodarsko-izaslanstvo-u-japan/
کونچار به دنبال گسترش جهانی حود و کسب درآمد دیجیتال ۲۰۰ میلیون یورویی است
شرکت کونچار قصد دارد حضور خود در ایالات متحده و خاورمیانه را از طریق تأسیسات جدید، مشارکتها و خریدهای بالقوه گسترش دهد. هدف این شرکت جذب بازارهای با رشد بالا است. گوردان کولاک، مدیرعامل این شرکت با این اظهارت تأکید کرد که صادرات شرکت کونچار به ایالات متحده در سهماهه اول 2025 از سطح سال گذشته فراتر رفته است و در واقع تعرفهها مانع رشد آن نشدهاند. در داخل کشور، کارخانه جدید دیگ بخار ترانسفورماتور در شهر سسوتسکی کرالیواتس، که با شرکت زیمنس انرژی توسعه یافته است، سالانه حدود 160 دیگ بخار تولید خواهد کرد و برنامههایی برای گسترش بیشتر ظرفیت و در نهایت ساخت یک نیروگاه ولتاژ متوسط را دارد. کونچار همچنین به دنبال تبدیل شدن به بزرگترین شرکت فناوری اطلاعات کرواسی است و 70 میلیون یورو درآمد دیجیتال در سال آینده و 200 میلیون یورو در عرض پنج سال از طریق رشد ارگانیک و خریدها، به طور بالقوه فراتر از کرواسی، را هدف قرار داده است. این شرکت تأسیسات موجود در تفرجگاه فالر را برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد در بحبوحه گذار به انرژی سبز حفظ میکند و بهرهوری آن به شرکتهایی 20 برابر اندازه خود نزدیک میشود. همچنین کونچار با تحویل ترامواهای جدید به زاگرب و تغییرات در طرح عمومیشهری شهر سس وته سودهای کلانی را کسب خواهد نمود.
https://lidermedia.hr/tvrtke-i-trzista/kolak-u-planu-novi-koncarevi-pogoni-u-sad-ui-na-bliskom-istoku/
افزایش اقامت در هتل ها و کاهش آن در اقامتگاههای خصوصی و کمپ ها در تابستان 2025
در ژوئیه ۲۰۲۵، کرواسی ۴۲۱ هزار اقامتگاه توریستی تجاری شامل اتاق، آپارتمان و کمپ داشت که سه هزار واحد کمتر از ژوئیه ۲۰۲۴ بود، در حالی که تعداد تختها همچنان ۱.۱ میلیون واحد باقی ماند. اتاقها و آپارتمانها در مراکز اقامتی کوتاهمدت و اقامتگاههای مشابه، ۲۵۳۰۰۰ واحد اقامتی و ۶۷۶۰۰۰ تخت بودند که ۶۰.۲٪ از واحدهای اقامتی کرواسی و ۶۱.۲٪ تخت را شامل میشدند. در مقایسه با ژوئیه ۲۰۲۴، این رقم کاهش ۴۰۰۰ واحدی و ۱۰۰۰۰ تختی را نشان می دهد. در همین ماه هتلها و محل های اقامتی مشابه، ۸۲۰۰۰ اتاق (۱۹.۵٪ از کل ظرفیت) و ۱۷۳۰۰۰ تخت (۱۵.۶٪) را ارائه دادند که در مقایسه با سال ۲۰۲۴، ۱۰۰۰ اتاق و ۳۰۰۰ تخت افزایش داشته است. میزان اشغال هتل ثابت ماند و ۷۸.۴٪ از اتاقها و ۹۲.۶٪ از تختها اشغال شد که مشابه ۷۸.۶٪ و ۹۱.۸٪ در ژوئیه ۲۰۲۴ است.
کل ورود گردشگران در ژوئیه ۲۰۲۵ با ۱.۳ درصد کاهش به ۴.۴ میلیون نفر رسید که ۲۵ میلیون اقامت شبانه را شامل میشد و نسبت به ژوئیه ۲۰۲۴، ۰.۸ درصد کاهش داشت. گردشگران خارجی که اکثریت را تشکیل میدادند، ۴ میلیون نفر بودند که ۲۳.۲ میلیون اقامت شبانه ایجاد کردند که نشان از کاهش ۱.۶ درصدی در ورود و کاهش ۱ درصدی در اقامت شبانه بود. در مقابل گردشگران داخلی با ۱.۶ درصد افزایش به ۳۸۲۰۰۰ نفر رسیدند که اقامت شبانه زا ۰.۴ درصد افزایش دادند و رقم آن را به ۱.۸ میلیون نفر رساندند. اقامت شبانه در مراکز اقامت کوتاه مدت ۱.۸ درصد کاهش یافت و به ۱۴.۱ میلیون نفر رسید، در حالی که کمپ ها ۵.۹ میلیون اقامت شبانه را ثبت کردند که ۱.۲ درصد کاهش داشت. در مقابل، هتلها شاهد افزایش ۲.۵ درصدی اقامت شبانه بودند که در مجموع به ۴.۹ میلیون نفر اقامت رسید. در مجموع مسافران داخلی به کاهش کاهش اندک گردشگری خارجی کمک کردند و در زمینه اقامت هم اقامت ها در هتلها از سایر انواع اقامتگاهها بهتر عمل نمودند.
https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/hoteli-u-hrvatskoj-rastu-kampovi-i-privatni-smjestaj-biljeze-pad/
https://www.poslovni.hr/hrvatska/hoteli-rastu-privatni-smjestaj-i-kampovi-biljeze-lagani-pad-4501713