معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۷/۱۴- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ دوم مهر ماه 1404 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

دریافت ششمین کمک مالی NextGenerationEU توسط کرواسی

کمیسیون اروپا ۸۳۵.۶ میلیون یورو به کرواسی پرداخت کرده است که ششمین پرداختی به این کشور تحت برنامه «تسهیلات بازیابی و تاب‌آوری» است. این آخرین قسط، که ۲۶ نقطه عطف و هدف را پوشش می‌دهد، از اصلاحات و سرمایه‌گذاری‌ها با هدف تقویت مراقبت‌های بهداشتی، مبارزه با فساد، پیشبرد تحقیقات زمین‌گرمایی و هیدروژن، بهبود مدیریت آب، افزایش تاب‌آوری در برابر بلایا، ارتقای شبکه‌های برق جزیره‌ای و افزایش کلی امنیت انرژی است.

با این پرداخت، کل بودجه‌ای که از محل تسهیلات بازیابی و تاب‌آوری به کرواسی پرداخت شده است به ۵.۳ میلیارد یورو افزایش می‌یابد که معادل حدود ۵۳٪ از تخصیص ۱۰ میلیارد یورویی این کشور است که شامل کمک‌های بلاعوض و یا بصورت وام می‌ باشد. انتظار می‌رود این وجوه، تحول کرواسی را در بخش‌های حیاتی تسریع کند و به نفع شهروندان، مشاغل و تاب‌آوری اقتصادی بلندمدت باشد.

https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/hrvatskoj-isplaceno-8356-milijuna-eura-iz-instrumenta-nextgenerationeu/

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/stigla-sesta-transa-hrvatska-dobila-835-6-milijuna-eura-iz-npoo-a/

https://www.poslovni.hr/hrvatska/hrvatskoj-isplaceno-8356-mil-eura-za-oporavak-i-otpornost-4504032

 شاخص تمایلات اقتصادی در کرواسی در ماه سپتامبر به شدت کاهش یافت

بر اساس نظرسنجی کمیسیون اروپا، چشم‌انداز اقتصادی کرواسی در ماه سپتامبر تضعیف شد که عمدتاً ناشی از وجود رکود قابل توجه در بخش خدمات در ماه‌های تابستان بود. شاخص تمایلات اقتصادی این کشور (ESI) در مقایسه با ماه اوت با 0.5 واحد کاهش به 104.6 واحد رسید. این کاهش در بخش خدمات بیشترین نمود را داشت، جایی که مدیران شرایط کسب‌وکار در آن را بسیار بدتر از آنچه انتظار داشتند، گزارش کردند.

سایر بخش‌ها نیز نشانه‌هایی از فشار را نشان دادند. شاخص ساخت و ساز با گزارش مدیران مبنی بر کاهش سفارشات، ۱.۴ واحد کاهش یافت. اعتماد مصرف‌کننده هم یک واحد کاهش یافت که نشان‌دهنده بدبینی فزاینده نسبت به اقتصاد در سال آینده و تمایل به کاهش خریدهای عمده است. با این حال، احساسات خرده‌فروشی تا حد زیادی بدون تغییر باقی ماند. همچنین انتظارات اشتغال در سراسر اقتصاد کشور با کاهش ۰.۹ درصدی هم کاهش نشان داد.

https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/ocekivanja-u-hrvatskom-gospodarstvu-pogorsana-u-rujnu/

https://www.poslovni.hr/europska-unija/ocekivanja-u-hrvatskom-gospodarstvu-pogorsana-u-rujnu-poslovanje-u-ljetnim-mjesecima-bilo-znatno-losije-4503983

کرواسی علیرغم رشد کندتر در قیمت مواد غذایی و خدمات، با تورم بالا روبروست

تورم در کرواسی در سپتامبر 2025 در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، 4.2 درصد افزایش داشت و این کشور را در میان کشورهایی با بالاترین نرخ تورم در منطقه یورو، پس از استونی و هم‌تراز با اسلواکی قرار داد. طبق گزارش یوروستات، شاخص هماهنگ قیمت مصرف‌کننده کرواسی (HICP) به 4.6 درصد رسید که بسیار بالاتر از میانگین 2.2 درصدی منطقه یورو است. عوامل اصلی افزایش قیمت‌ها همچنان مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، دخانیات و خدمات هستند، اگرچه داده‌های سپتامبر یک تغییر مهم را نشان داد: در حالی که رشد سالانه قیمت مواد غذایی 5.6 درصد و خدمات شش درصد کاهش یافت، قیمت انرژی به طور قابل توجهی افزایش یافت و 4.5 درصد نسبت به سال گذشته و اندکی نسبت به ماه قبل افزایش داشت. سهم مواد غذایی و خدمات همچنان غالب هستند و در مجموع 3.4 واحد درصد از تورم کلی 4.2 درصدی را تشکیل می‌دهند. در سطح ماهیانه، محصولات صنعتی غیرغذایی به استثنای انرژی تقریباً سه درصد افزایش یافت که بیشتر از فشارهای قیمتی حمایت می‌کند.

با وجود این، کارشناسان انتظار دارند که تورم به تدریج تا پایان سال کاهش یابد، که بخشی از آن به دلیل تأثیر پایه افزایش شدید قیمت‌ها در سال گذشته است. با این حال، میانگین سالیانه احتمالاً حدود ۳.۸ درصد باقی خواهد ماند، بالاتر از سه درصد سال گذشته، و این امر کاهش بار تورم بر دوش مصرف‌کنندگان را دشوار می‌کند. مارکو پریموراک، وزیر دارایی ، تأکید کرد اگرچه تورم به شدت بر دوش گروه‌های آسیب‌پذیر سنگینی می‌کند، اما این امر تا حدودی متاثر از رشد اقتصادی قوی‌تر کرواسی در مقایسه با میانگین کشورها در منطقه یورو است. با پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی کمی‌کمتر از سه درصد برای سال ۲۰۲۵، که بسیار بالاتر از ۰.۸ درصد منطقه یورو است، تقاضای داخلی بالاتر، همچنان به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند.

دولت ادعا دارد که مصرف خانوارها، با پشتیبانی افزایش دستمزدها و مزایا که از تورم پیشی گرفته‌اند، محرک اصلی رشد بوده است. گردش مالی خرده‌فروشی در هشت ماه اول سال 2025 به صورت واقعی 3.6 درصد رشد داشته است. درآمدهای مالیاتی نشان‌دهنده فعالیت قوی مصرف‌کننده است، به طوری که در ماه سپتامبر 4.44 میلیارد یورو تراکنش ثبت شده است که 10 درصد بیشتر از سال گذشته بوده است. اضافه می نماید که از ابتدای سال، گردش مالی مالیاتی به 36.7 میلیارد یورو رسیده است که نسبت به سال گذشته 8.2 درصد افزایش داشته است.

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/eurostat-inflacija-u-hrvatskoj-medu-najvisima-u-eurozoni/

https://www.poslovni.hr/hrvatska/posustale-cijene-hrane-i-usluga-ali-inflacija-ubrzala-4504448

 کرواسی حمایت مالی از مهاجران خود به سایر کشورها را افزایش می‌دهد

دفتر مرکزی دولتی کروات‌های خارج از کشور، حمایت مالی از سازمان‌های دیاسپورای کرواسی را به طور قابل توجهی گسترش داده و بودجه موجود را در سال ۲۰۲۵ به ۱.۸ میلیون یورو افزایش داده است، در حالی که این رقم در سال گذشته ۱.۲ میلیون یورو و در سال ۲۰۲۲ تنها ۷۵۰ هزار یورو بود. این برنامه که از سال ۲۰۱۲ فعال است، از انجمن‌ها، بنیادها، مؤسسات، جوامع مذهبی و سایر سازمان‌ها در ۲۹ کشور حمایت می‌کند. متقاضیان می‌توانند تا دو پروژه ارائه دهند و کمک‌های مالی از حداقل ۱۰۰۰ تا حداکثر ۵۰ هزار یورو دریافت کنند.

این دفتر تأکید می‌کند که هدف از این بودجه‌ها حفظ و تقویت هویت کرواتها در خارج از کشور و توسعه و رشد همکاری‌های فرهنگی، آموزشی، علمی، بهداشتی، اقتصادی و ورزشی است. این برنامه‌ها که متناسب با نیازهای خاص جوامع کروات در سراسر جهان تنظیم شده و از طریق مناقصه‌ها و فراخوان‌های عمومی اجرا می‌شوند، شامل ابتکارات اختصاصی برای کروات‌ها در بوسنی و هرزگوین، اقلیت‌های ملی در ۱۲ کشور اروپایی، جوامع مهاجر به خارج از کشور، بورسیه‌ها و پروژه‌های ویژه است.

افزایش مداوم بودجه، منعکس کننده استراتژی گسترده تر دولت برای حفظ روابط نزدیک با کروات های ساکن خارج از کشور، ترویج حفظ زبان و فرهنگ و تشویق به ارتباط بیشتر بین کروات های خارج از کشور و با سرزمین مادری خودشان است. تخصیص بودجه سالانه برای این برنامه‌ها در ابتدای هر سال تعیین می‌شود و حمایت پایدار از تقویت جامعه جهانی کرواسی را تضمین می‌کند.

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/za-hrvate-izvan-hrvatske-nikad-veca-financijska-sredstva/

رونق گردشگری کرواسی پس از پایان فصل در ماه سپتامبر

بخش گردشگری کرواسی در ماه سپتامبر عملکرد قوی پس از فصل را ثبت کرد، به طوری که فاکتورهای مالی بیش از 20 درصد افزایش ارزش و تعداد آنها در مقایسه با سال گذشته را نشان می دهد. این افزایش شدید در تضاد با رشد تک رقمی ثبت شده در ماه‌های ژوئیه و اوت بود، زمانی که اقامت شبانه گردشگران در سطوح اوج فصل راکد بود. شرایط آب و هوایی مطلوب، تقاضا را بیشتر تقویت کرد، در حالی که هتلداران از رزروهای قوی تا اوایل اکتبر خبر دادند، که نشان می‌دهد پس از فصل امسال حتی می‌تواند از سال گذشته پیشی بگیرد.

اگرچه تعداد کل گردشگران ورودی در ماه اوت نسبت به سال گذشته اندکی افزایش یافت و به ۴.۹۶ میلیون نفر رسید، اما اقامت شبانه آن ۱.۵ درصد با کاهش روبرو بود که نشان‌دهنده اهمیت گسترش فصل گردشگری پس از اوج تابستان است. دفتر گردشگری تأکید می‌کند که یکی از اهداف این دفتر تقسیم گردشگری در همه فصول است و در این رابطه،  تلاش‌هایی متمرکز بر ترویج گردشگری در پاییزی آرام‌تر، مقرون‌به‌صرفه‌تر و سازگارتر با آب و هوا در کرواسی دارد. چندین کمپین بین‌المللی، از جمله طرح «با من آشنا شوید» و طرح رزرو زودهنگام «فقط با یک رزرو» همراه با همکاری‌های هدفمند با پلتفرم هایی چون  Booking.com و Expedia و نیز پلتفرم‌های گردشگری دریایی در حال اجرا است.

اتصال هوایی نیز از این تلاشها پشتیبانی می‌کند، به طوری که برخی از خطوط هوایی پروازها را تا پاییز تمدید کرده‌اند. به طور قابل توجه، یونایتد ایرلاینز اتصال دوبروونیک-نیویورک خود را تا ماه اکتبر ادامه داده و تا چهار چرخش هفتگی اش را حفظ کرده است. این ابتکارات در کنار هم، جاه‌طلبی کرواسی برای قرار دادن قبل و بعد از فصل به عنوان دوره‌های جذاب برای مسافران، کاهش وابستگی به اوج تابستان و ایجاد رشد متعادل‌تر در طول سال را برجسته می‌کند.

https://www.poslovni.hr/hrvatska/posezona-dobra-u-rujnu-snazan-rast-broja-i-iznosa-fiskaliziranih-racuna-4504022

کنفرانس گردشگری ۳۶۵، تغییر رویکرد کرواسی به سمت گردشگری در تمام طول سال

در نهمین کنفرانس بین‌المللی گردشگری ۳۶۵ در شهر اوپاتیای کرواسی ، وزیر گردشگری و ورزش کرواسی ، تونچی گلاوینا تأکید کرد که بخش گردشگری این کشور در حال گذار از یک تحول بزرگ است و تلاش دارد از وابستگی به ماه‌های جولای و آگوست به سمت فعالیت‌های متعادل‌تر و در تمام طول سال حرکت نماید. او به نتایج قوی ماه سپتامبر اشاره کرد که در آن شش درصد افزایش در ورودی گردشگران و اقامت شبانه در مقایسه با سال گذشته مشاهده شد، در حالی که داده‌های کلی سال به دو درصد افزایش ورود گردشگران و یک درصد افزایش در اقامت شبانه اشاره دارد. برای اولین بار، رشد در اوج تابستان متمرکز نبود و عملکرد قوی‌تری را در قبل و بعد از فصل نشان داد و تغییر استراتژیک کرواسی به سمت گردشگری پایدار و متنوع را تأیید کرد.

با این حال، گلاوینا هشدار داد که قیمت‌گذاری‌ها از عوامل تعیین‌کننده موفقیت در سال آینده خواهند بود. وی تأکید کرد که در سراسر اروپا، گردشگران هنگام انتخاب مقصد، به طور فزاینده‌ای تعادل قیمت و کیفیت را در نظر می‌گیرند. در حالی که کرواسی می‌تواند از نتایج سال ۲۰۲۵ خود راضی باشد، گلاوینا اذعان کرد که اگر این بخش از نظر قیمت رقابتی‌تر بود، می‌توانست قوی‌تر هم باشد و از ذینفعان خواست که قیمت‌ها را در سال ۲۰۲۶ «بسیار عاقلانه» تر تعیین کنند. او همچنین به سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه حدود ۳۵۰ میلیون یورویی در گردشگری قاره‌ای، به ویژه در زیرساخت‌های سلامت و ورزش، به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای جذب بازدیدکنندگان در خارج از فصل اوج گردشگری ساحلی اشاره کرد.

این کنفرانس همچنین بر اولویت‌های سراسر اروپا تأکید کرد، و نیکولینا، عضو پارلمان اروپا،... برنیاچ و ماجا بکران نماینده کمیسیون اروپا مارچیچ اعلام کردند که از اولین استراتژی اروپایی برای گردشگری پایدار تا بهار ۲۰۲۶ رونمایی خواهد شد. این استراتژی به چالش‌های اقلیمی، اجاره‌های کوتاه‌مدت، رفاه جامعه، مقرون‌به‌صرفه بودن مسکن و نقش فناوری‌های دیجیتال، از جمله هوش مصنوعی، که در حال حاضر بر نحوه برنامه‌ریزی سفرهای تقریباً یک سوم گردشگران تأثیر می‌گذارد، خواهد پرداخت. همچنین آنها از قانون گردشگری کرواسی به عنوان الگویی برای ایجاد تعادل در مدیریت ظرفیت ها با نیازهای ساکنان محلی ستایش کردند و خاطرنشان ساختند که اجاره‌های کوتاه‌مدت در اروپا بین سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، ۱۸ درصد افزایش یافته است و این امر به مقررات سختگیرانه‌تری نیاز خواهد داشت.

ایوانا کولار نیز که از برگزارکنندگان این نشست بود خاطرنشان کرد که گردشگری قرار است سهم جهانی خود را در اقتصاد طی دهه آینده دو برابر کند و از هر هشت شغل، یک شغل به این بخش مرتبط خواهد بود. موضوعات مورد بحث‌ در این گردهمایی بر رشد پایدار، استفاده از فناوری‌های جدید، اهمیت مشارکت جوانان و افزایش کیفیت زندگی در مقاصد گردشگری متمرکز بودند. در مجموع، این رویداد موفقیت کرواسی در کاهش فصلی بودن گردشگری و تلاش گسترده‌تر اروپا برای همسو کردن رشد گردشگری با اموری چون پایداری، رقابت‌پذیری و رفاه جامعه را به نمایش گذاشت.

https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/glavina-pozvao-na-mudro-formiranje-cijena-u-sljedecoj-turistickoj-godini/

https://www.poslovni.hr/hrvatska/dogodine-moramo-biti-posebno-oprezni-pri-formiranju-cijena-4504186

https://www.poslovni.hr/hrvatska/ministar-pozvao-na-mudro-formiranje-cijena-u-sljedecoj-turistickoj-godini-4504141

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/prihodi-od-stranih-turista-u-prvoj-polovici-godine-4-37-milijardi-eura/

درآمد و سود قابل توجه گردشگری کرواسی در سال ۲۰۲۴

گردشگری کرواسی در سال ۲۰۲۴ نتایج مالی بی‌سابقه‌ای داشت و کارآفرینان بخش خدمات اقامتی و غذایی در این صنعت ۷.۱ میلیارد یورو درآمد کسب کردند که طبق داده‌های آژانس مالی (FINA) نسبت به سال قبل از آن ۱۳.۴ درصد افزایش داشته است. بنا بر تحقیقات بعمل آمده در سال 2024 ، سود خالص حتی به طرز چشمگیری افزایش یافت و با ۵۸.۵ درصد افزایش به ۵۱۷ میلیون یورو رسید، در حالی که ضررهای این صنعت بیش از یک سوم کاهش یافت. این بخش همچنین از نظر اندازه گسترش یافته و حدود ۵۰۰ کارآفرین بیشتر از سال ۲۰۲۳ در آن مشغول به کار شده و نزدیک به ۹۱۰۰۰ نفر - افزایشی ۸.۶ درصدی- استخدام شده اند. میانگین دستمزد خالص ماهیانه در این بخش نیز ۱۲.۸ درصد افزایش یافت و به ۱۰۴۶ یورو رسید، اگرچه هنوز از میانگین ملی ۱۱۷۱ یورو عقب مانده است.

شرکت‌های پیشرو در هتل داری و صنعت توریسم از نظر درآمد شامل شرکت های والامار ریویرا (۳۳۱ میلیون یورو)، مایسترا (۲۴۴.۶ میلیون یورو) و گلوبال فود (۲۳۲.۸ میلیون یورو) بودند، در حالی که شرکت پلاوا لاگونا با ۵۷.۲ میلیون یورو بالاترین سود خالص را ثبت کرد، شرکت های مایسترا و والامار به ترتیب با سود ۳۲.۷ میلیون یورو و ۲۵.۹ میلیون یورو در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. با وجود این نتایج قوی، سرمایه‌گذاری ناخالص در دارایی‌های ثابت جدید اندکی راکد ماند و با ۴.۲ درصد کاهش به ۳۹۵.۷ میلیون یورو رسید.

از نظر جغرافیایی، بیشترین تمرکز کارآفرینان در حوزه گردشگری استان  زاگرب (بیش از ۳۲۰۰ نفر) بود و پس از آن استان اسپلیت-دالماتیا (بیش از ۲۳۰۰ نفر) و سپس مناطق ایستریا و پریمورجه -گورسکی کوتار (هر کدام  حدود ۱۴۰۰ نفر) بودند.

این نتایج، نشان‌دهنده‌ی انعطاف‌پذیری و رشد گردشگری در کرواسی است که همچنان نقش محوری در اقتصاد ملی این کشور ایفا می‌کند. در حالی که شرایط بازار جهانی همچنان چالش‌برانگیز است، اصلاحات دولتی و حمایت مالی برای حفظ شتاب و تضمین توسعه پایدار در سال‌های آینده بسیار مهم تلقی می‌شوند.

https://www.poslovni.hr/hrvatska/rekordna-2024-prihodi-vise-od-7-mlrd-eura-dobit-u-uzletu-4504003

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما