معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۷

اخبار اقتصادی پرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری پرو در هفته سوم تیرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نرخ تورم در پرو

آلکس کونتره راس، وزیر اقتصاد پرو با اشاره به معکوس شدن 0.15 درصدی تورم در ماه ژوئن اظهار امیدواری کرد که این روند در ماه ژوئیه نیز ادامه یابد. وی عنوان کرد که پیش بینی وی در ماه مه در مورد معکوس شدن روند تورم و کاهش 2.1 درصدی قیمت اقلام خوراکی از جمله گوشت مرغ به واقعیت پیوسته است. بهبود وضعیت تورم به شکل انباشته در سال جاری  2.52 درصد بوده است. پیش از این معکوس شدن روند تورمی 0.56 درصد و 0.32 درصد در ماه‌های آوریل و مه بوده است که در مجموع به 2.5 درصد در سه ماهه دوم سال رسیده است.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا،

تولید انباشته نفتی پرو در ماه مه کاهش یافت

طبق داده‌های مندرج در خبرنامه انجمن ملی معدن،‌ نفت و انرژی (SNMPE) تولید انباشته حامل های انرژی پرو در مجموع 5.7 درصد کاهش داشته است. ولی نفت 3.5 درصد،‌ گاز مایع طبیعی و سوخت های مایع 4.9 درصد کاهش داشته است اما در عین حال تولید گاز طبیعی 5.9 درصد به نسبت مشابه سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است. در ماه مه گذشته میزان تولید حامل های انرژی مایع (نفت و گاز طبیعی) تا ۱۲۱ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز کاهش پیدا کرد که افتی 5.4 درصدی را به نسبت مدت مشابه سال گذشته شامل می‌شود.

در خصوص نفت تولید این محصول در این ماه ۴۱۶۰۰ بشکه در روز یعنی ‌8.3 درصد به نسبت ماه مه سال ۲۰۲۲ کاهش داشته است. این افت تولید به کاهش استخراج نفت از حوزه ۶۷ شرکت پرنکو،‌ حوزه ۱۰ شرکت چینی CNPC  و حوزه ۱۳ شرکت المپیک مربوط می‌شود.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا،

توافق دولت پرو برای افزایش حقوق کارمندان بخش دولتی

دولت پرو و ۵ کنفدراسیون کارگران دولتی این کشور توافقی جمعی را برای دوره ۲۰۲۳ – ۲۰۲۴ به امضا رساندند که مزایای آن بیش از ۵۸۲ هزار نفر از کارگران بخش دولتی را در برمی‌گیرد. طبق این توافق افزایش حقوق کارمندان و ارائه کمک هزینه‌های معیشتی ویژه به آنانا در سال آینده اعمال خواهد شد. نهادهای کارگری بخش دولتی که توافق جدید را با دولت به امضا رسانده اند شامل کنفدراسیون جامع کارگران دولتی پرو (CITE)،‌ کنفدراسیون کارگران دولتی پرو (CTE Perú)، اتحادیه ملی سندیکاهای بخش دولتی (Unasse)،‌ کنفدراسیون ملی کارگران دولتی پرو (Confetep) و کنفدراسیون ملی خدمات دولتی پرو (Conasep Perú) می‌شوند. در زمان امضای این توافقنامه افزون بر رؤسای تشکلات کارگری یادشده وزرای اقتصاد و کار و رئیس شورای وزیران پرو نیز حضور داشتند.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا، ۱۱ جولای۲۰۲۳.

وزارت خارجه پرو برای ترویج کاکائو و شکلات تولید این کشور تلاش میکند

سیزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی کاکائوی پرو موسوم به سالن بین المللی کاکائو و شکلات ۲۰۲۳ روز ۱۳ ژوئیه در مرکز همایش های لیما برگزار شد. در این مراسم مقامات عالی رتبه وزارت خارجه پرو شرکت داشتند و در جریان سخنرانی‌های خود به ترویج فرهنگ و تاریخچه کاکائو و تولید شکلات در این کشور امریکای جنوبی پرداختند. نخستین دوره این نمایشگاه بین المللی در سال ۲۰۱۰ پرو با دریافت نشان بین المللی شکلات پاریس (Salon Du Chocolat de Paris) به نخستین کشور امریکای لاتین برخوردار از این استاندارد بین المللی تبدیل شد. همچنین پرو نخستین تولیدکننده کاکائوی اورگانیک به شیوه تجارت عادلانه است و ۱۰۰ هزار خانوار (حدود ۴۵۰ هزار نفر) در زنجیره تولید و تجارت این محصول در پرو نقش دارند.

منبع: سایت وزارت خارجه پرو،‌

پرو نیازمند قوانین جدید برای بهینه سازی تولید چوب و صادرات این محصول است

پرو نهمین کشور از نظر وسعت زمین‌های جنگلی در جهان و دومین کشور از این منظر در امریکای جنوبی است. با این وجود هنوز نتوانسته است در بخش صادرات این محصول با کشورهای دیگر منطقه همچون شیلی و اروگوئه رقابت کند. در پرو بیش از ۷۳ میلیون هکتار جنگل وجود دارد که عمدتا در آمازون،‌ آند و منطقه ساحلی این کشور واقع شده اند. افزون بر این ۱۰ میلیون هکتار از اراضی جنگلی نیز در سطح ملی مورد بهره برداری قرار گرفته اند. اما کارشناسان معتقدند که با وجود ظرفیت های بالقوه در صنعت چوب کشور هنوز از این توانمندی‌ها استفاده بهینه صورت نگرفته است. دو سال پیش وزیر وقت اقتصاد طرحی را برای دریافت مالیات برآمد مشابه مالیات اعمال شده بر بخش کشاورزی مطرح کرد و این تمهید تا سال ۲۰۳۱ اعتبار دارد.

منبع: روزنامه لاخستیون، ۸ ژوئیه ۲۰۲۳.

پایتخت پرو در طبقه بندی جدید شهرهای گران دنیا ۵ پله صعود کرد

در طبقه بندی جدید مؤسسه رتبه بندی مرسر از شهرهای گران دنیا لیما از بین ۲۲۵ شهر در جایگاه ۱۶۷ قرار گرفته است که نسبت به سال گذشته ۵ پله صعود کرده است. پایتخت پرو در رتبه ۱۳ گرانترین شهرهای امریکای لاتین و پس از ریودوژانیرو، لاپاز و بوگوتا قرار گرفته است با این وجود به نسبت شهرهای سان خوان (پورتوریکو) که در صدر فهرست شهرهای گران امریکای لاتین قرار دارد و بوئنوس آیرس و مونته ویدئو،‌ مکزیکو سیتی و سانتیاگوی شیلی جایگاه بهتری دارد. از دلایل عمده صعود جایگاه لیما افزایش هزینه‌های زندگی در بخش مواد غذایی و خدمات بوده و این کشور نیازمند سیاست ها و راهبردهای اثربخش تری برای مقابله با تورم است. در رده بندی جهانی هنگ کنگ، سنگاپور،‌ زوریخ، ژنو و بازل در میان پنج شهر گران دنیا قرار دارند.

منبع: روزنامه پرو ۲۱، ۸ ژوئن ۲۰۲۳.

آووکادو و نارنگی پرو به دو بازار جدید آسیا وارد می‌شود

نماینده اداره ملی خدمات بهداشت نباتی پرو (Senasa) اعلام کرد که تا پایان سال جاری میلادی قرار است آووکادو و نارنگی چین به دو بازار جدید آسیایی وارد شود. به گفته ویلما گوتارا برای نخستین بار آووکادوی تولید پرو به مالزی و نارنگی به ویتنام صادر می‌شود. وی خاطر نشان ساخت که در نتیجه تغییرات جوی حاصل از پدیده ال نینیو میزان آفات نباتی افزایش خواهد یافت و این امر می‌تواند بر روند تولید کشاورزی در پرو اثرگذار باشد.

در نشستی که توسط انجمن اصناف تولیدکنندگان زراعی پرو (AGAP) در ۸ ژوئیه برگزار گردید اشاره شد که محصولات کشاورزی همچون انگور و انبه به بازارهای این دو کشور صادر شده و دیگر محصولات پرو نیز راه خود را به بازارهای آسیایی باز خواهند کرد.

در این مراسم همچنین عنوان شد که با تلاش اداره ملی خدمات بهداشت نباتی پرو (سناسا) صادرات بخش کشاورزی به طور چشمگیری رشد داشته است به نحوی که از ۶۴۳ میلیون دلار در سال ۲۰۰۰ به ۹ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. از جمله محصولات صادرات عمده بخش کشاورزی پرو آووکادو، انگور و بلوبری است. در سال ۲۰۲۲ امریکا با اختصاص ۳۹ درصد از واردات محصولات کشاورزی پرو به بزرگترین مقصد صادرات محصولات زراعی پرو تبدیل شد. پس از این کشور هلند،‌ اسپانیا، چین، شیلی و انگلستان در رده‌های بعدی واردکننده عمده محصولات کشاورزی پرو قرار دارند. 

منبع: روزنامه پرو ۲۱، ۸ ژوئن ۲۰۲۳.

صدور تمهیدات از سوی وزارت انرژی پرو در پی شدت یافتن موج دریا

به سبب افزایش ارتفاع و شدت امواج دریا که شرایط توسعه فعالیت های تجاری و بندری را با مشکل مواجه کرده است وزارت انرژی پرو اقدام به تعطیلی موقت طبقه چهارم پایانه‌های شمالی کرده است که این موضوع بر تامین گاز مایع که برای مصرف داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد اثرگذار بوده است. وزارت انرژی با انتشار بیانیه ای عنوان کرده است که به سبب شرایط غیر عادی امواج امکان تخلیه گاز شرکت های سولگاس و زتا گاز آندینو امکان پذیر نبوده و این وزارت خانه تمهیدات لازم برای تامین و توزیع گاز مصرفی را اتخاذ خواهد کرد تا از احتکار و افزایش بهای این حامل انرژی جلوگیری بعمل آورد. از این رو وزارت انرژی جایگاه‌های مشخصی را برای دریافت گاز توسط افراد و یا شرکت هایی که تقاضای خود را ثبت کرده اند معین کرده است.

منبع: روزنامه لاخستیون، ۸ ژوئن ۲۰۲۳.

پتروپرو: شرکت های با پرونده باز حقوقی امکان دریافت پروژه‌های جدید را ندارند

در نخستین دور از مناقصه حوزه‌های ۵ و ۷ میدان نفتی تالارا که در راستای خصوصی سازی این میدان صورت می‌گیرد ۱۰ شرکت شرایط شرکت در این مناقصه را احراز کردند که می‌باید در فاصله روزهای ۱۰ تا ۱۳ ژوئیه پیشنهادهای خود را به صورت رسمی تسلیم شرکت نفت پرو کنند. پتروپرو اعلام کرده است که شرکت هایی که از پرونده‌های باز قضایی و مالی با دولت برخوردارند از امکان دریافت پروژه‌های جدید نفتی محروم خواهند شد. کارشناسان حقوقی چنین وظیفه ای را متوجه دیوان حسابرسی می دانند اما شرکت ملی نفت پرو با استفاده از یک قانون ویژه به انجام چنین نوع بازرسی‌های فنی و قانونی مبادرت می ورزد.

از این میان ۵ شرکت، کاندیداهای اصلی برای احراز قراردادهای کلان در این بخش هستند که هلدینگ ملی نفت چین (CNPC) از جمله گزینه‌های مهم است. این شرکت از سال ۲۰۰۴ در حوزه ۱۰ میدان نفتی تالارا فعالیت دارد. کارشناسان نفتی معتقدند میدان نفتی تالارا بین ۳۰ تا ۴۰ سال از ظرفیت استخراج برخوردار است.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا، ۹ ژوئیه ۲۰۲۳.

حضور پرو در نمایشگاه تجاری تایلند

سفارت پرو در هماهنگی با دفتر تجاری آسه آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) با برخورداری از یک غرفه در نمایشگاه لانا اسکپو ۲۰۲۳ ("Lanna Expo 2023")که در شمال تایلند برگزار شد شرکت کرد. در این نمایشگاه که با هدف تقویت ارتباطات میان تجار و بازرگانان کشورهای مختلف در بخش گردشگری، توسعه صادرات و معرفی فرصت های سرمایه گذاری دایر شده است بغیر از کشور میزبان مقامات و بازرگانان از کشورهای ژاپن، چین، ایتالیا، هند،‌میانمار و پرو شرکت داشتند. این نمایشگاه هر ساله در فاصله روزهای ۳ تا ۹ ژوئن برگزار می‌شود. 

منبع: سایت وزارت خارجه پرو، ۶ ژوئیه ۲۰۲۳.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما