معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۵- ۱۳:۰۲

اخبار اقتصادی اکوادور

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری اکوادور در نیمه اول اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

طرح پیشنهادی فراکسیون انقلاب شهروندی برای بخشش بدهی‌های بانکی کشاورزان

روز سه‌شنبه ۲۳ آوریل، فراکسیون انقلاب شهروندی طرحی را برای بخشش بدهی‌های زیر ۱۰ هزار دلار کشاورزان به سیستم بانکی دولتی به مجلس ارایه نمود. لوئیسا گونزالس، کاندیدای سابق ریاست جمهوری و رئیس جنبش مذکور که در لحظه تحویل طرح مذکور به دبیرخانه مجلس حضور یافت، طی سخنانی به خبرنگاران حاضر تاکید کرد که در مقابل بی‌تفاوتی دولت دانیل نوبوآ به وضعیت کشاورزان، این ابتکار عمل در جهت حمایت از کشاورزان و دامداران اکوادوری که تامین‌کننده غذای شهروندان هستند، از سوی انقلاب شهروندی به مجلس ارایه شده است.

منبع: رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور

اکوادور گونه جدید نهال موز مقاوم در برابر آفت فوزاریم وارد می‌کند

اتحادیه تولید‌کنندگان موز اکوادور از واردات گونه‌های جدید نهال موز مقاوم در برابر آفت فوزاریم ۴ استوایی خبر داد. آفت فوزاریوم استوایی ۴، یک نوع قارچ است که به ریشه و آوندهای موز آسیب زده و کنترل و مقابله با آن بسیار دشوار می‌باشد. در این راستا، اتحادیه تولیدکنندگان موز اکوادور، ابراز امیدواری کرده‌ که با انجام کشت آزمایشی گونه جدید نهال موز در داخل اکوادور، به یک راه حل آلترناتیو برای مقابله با خطر ورود این آفت دست پیدا کنند. گفتنی است که تا کنون حضور این آفت در پرو و کلمبیا کشورهای هم مرز اکوادور گزارش شده او نگرانی بسیاری را برای مقامات و کشاورزان اکوادور،‌به عنوان بزرگترین صادرکننده موز جهان ایجاد کرده است.

منبع: رسانه لاپریمیسیاس اکوادور

بحران کمبود برق در اکوادور مضاف بر زیان ۲۴۰ میلیون دلاری این کشور به دلیل سرقت برق و ناکارآمدی سیستم ثبت و اخذ بهای برق

اکوادور طی هفته‌های گذشته با بحران شدید کمبود برق و ساعات طولانی قطع برق تا ۸ ساعت در روز دست و پنجه نرم می‌کند که بخش عمده آن به دلیل خشکسالی و عدم سرمایه‌گذاری و سرویس و نگهداری دولتهای پیشین اکوادور در زیرساخت‌های تولید برق طی ۷ سال گذشته می‌باشد. اما یکی دیگر از دلایل این بحران مشکلاتی نظیر سرقت انرژی، مشکلات فنی کنتورهای برق و همچنین ثبت اشتباه در محاصبه قبوض می‌باشد که زیانی بالغ بر  ۲۴۰ میلیون در سال در شبکه برق این کشور بجای می‌گذارد.

منبع: رسانه‌لاس پریمیسیاس اکوادور

روند کاهش ریسک کشوری اکوادور از ابتدای سال ۲۰۲۴

شاخص ریسک کشوری اکوادور که در ابتدای سال ۲۰۲۴ بالغ بر ۲۱۰۰ بوده، طی ماه‌های نخست سالجاری میلادی و به دنبال تمهیدات دولت دانیل نوبوآ در افزایش مالیات بر ارزش افزوده روندی نزولی یافته و پس از رای آری مردم به ۹ پرسش از ۱۱ پرسش همه‌پرسی پیشنهادی رئیس جمهور،‌ در تاریخ ۲۲ آوریل این شاخص به ۱۱۳۸ رسیده است که طبق نظر کارشناسان بیانگر افزایش اعتماد بازار بین‌المللی به وضعیت اقتصادی اکوادور و کاهش ریسک عدم پرداخت بدهی خارجی می‌باشد. در ادامه نیز خبر توافق فنی صندوق بین‌المللی پول و دولت اکوادور در تاریخ ۲۵ آوریل برای اعطای خط اعتباری ۴ میلیارد دلاری، شاخص ریسک کشوری اکوادور را به ۱۱۱۹ کاهش داده است. لازم به ذکر است که شاخص ریسک کشوری شاخصی برای اندازه‌گیری میزان ریسک موجود در هر کشور برای عدم پرداخت بدهی خارجی می‌باشد که بر هزینه‌های اخذ اعتبارات خارجی و فروش اوراق قرضه در بازار بین‌المللی تاثیر مستقیم دارد.

منبع: رسانه لا پریمیسیاس اکوادور

سفر وزیر تجارت امارات به اکوادور؛‌ دو کشور گامهای مقدماتی برای امضاء سند شراکت اقتصادی جامع را برداشتند

روز یکشنبه ۲۱ آوریل ثانی الزیودی وزیر تجارت امارات متحده عربی به اکوادور سفر و با وزیر تولید، تجارت خارجی و شیلات اکوادور ملاقات نمود. دو طرف طی این ملاقات ضمن تاکید بر اراده خود در جهت تقویت روابط تجاری و اقتصادی، تفاهمنامه‌ای با هدف آغاز مذاکرات دوجانبه برای امضاء سند شراکت اقتصادی جامع امضاء نمودند. بنا به اعلام وزارت تولید و تجارت خارجی اکوادور، هیات اماراتی طی سفر خود به اکوادور با نمایندگان بخشهای دارای پتانسیل صادراتی این کشور مانند صنایع پرورش گل و میوه بلوبری دیدار نموده است. لازم به ذکر است که طرف اماراتی طی ملاقات قبلی با همتای اکوادوری خود در حاشیه کنفرانس سازمان جهانی تجارت در ابوظبی امارات طی ماه فوریه سالجاری میلادی، برای همکاری با شرکتهای اکوادوری در حوزه کشاورزی صنعتی، توریسم، معدن‌کاری و انرژی‌های تجدید پذیر ابراز علاقمندی کرده بود. وزیر تولید و تجارت خارجی اکوادور، امضاء تفاهمنامه برای آغاز مذاکرات تجاری با امارات را یک نقطه عطف در برنامه تجاری اکوادور توصیف نموده که فرصت بسیار مهمی را برای دسترسی کالاهای اکوادوری به بازارهای خاورمیانه و آفریقا فراهم می‌کند. شایان ذکر است که روابط تجاری اکوادور و امارات طی ۵ سال اخیر روندی صعودی داشته و صادرات اکوادور به این کشور از ۵۸ میلیون در سال ۲۰۱۹ به ۶۰۱ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش داشته است. مهمترین کالاهای صادراتی اکوادور به امارات را طلا، موز، میگو، گل، قهوه، میوه استوایی و فرآورده‌های کاکائو تشکیل می‌دهد. واردات اکوادور از امارات نیز طی سال ۲۰۲۳ به ارزش ۱۸ میلیون دلار بوده است.

منبع: روزنامه لا پریمیسیاس، ۲۴ آوریل ۲۰۲۴

بازرس کل اسبق اکوادور در دادگاه آمریکا به جرم پول‌شویی گناهکار شناخته شد

دادگاه ایالت کالیفرنیای آمریکا، کارلوس پولیت، بازرس کل اسبق اکوادور طی سالهای ۲۰۰۷ الی ۲۰۱۷ (همزمان با دوره ریاست جمهوری رافائل کورئا) را به جرم پولشویی در سیستم مالی آمریکا گناهکار شناخت. طبق اعلام دادستانی آمریکا، کارلوس پولیت به ارتکاب پولشویی در ۴ مورد و دریافت پول ناشی از فعالیتهای غیرقانونی در دو مورد متهم است که مجازات هر یک از اتهامات پولشویی ۲۰ سال زندان و در مورد دو اتهام دیگر نیز ۱۰ سال زندان به ازای هر جرم می‌باشد. کارلوس پولیت در حال حاضر و تا مشخص شدن حکم دقیق دادگاه که ممکن است تا ۴۵ روز به طول بیانجامد، در بازداشت موقت بسر می‌برد. لازم به ذکر است که یکی از ارکان اصلی پرونده اتهامات بازرس کل اسبق اکوادور، موارد متعدد اخذ رشوه از شرکت برزیلی اودبرشت بوده که در مجموع ۱۰ میلیون دلار طی ۲۰۰۷ الی ۲۰۱۶ برآورد شده است. کارلوس پولیت، به رغم امکان ادامه کار در این سمت بازرس کل اکوادور تا سال ۲۰۲۲، در پی طرح اتهامات علیه وی مبنی بر دریافت رشوه از شرکت اودبرشت، در سال ۲۰۱۷ از سمت خود استعفا داده و به میامی آمریکا نقل مکان کرد. محکومیت کارلوس پولیت جنجالهای رسانه‌ای فراوانی را در اکوادور علیه رافائل کورئا و جنبش انقلاب شهروندی به همراه داشته‌است و عکسها و ویدئوهای فراوانی از رافائل کورئا به همراه کارلوس پولیت در فضای مجازی و رسانه‌های اکوادر منتشر شده و بازرس کل اسبق اکوادور را چهره اصلی سرپوش گذاشتن بر فساد دولت کورئا معرفی کرده‌اند. جبهه کورئیسم و شخص رافائل کورئا نیز در دفاع از خود، ‌تصاویر و اخبار متعددی را مبنی بر معرفی کارلوس پولیت از سوی پارلمان راست‌گرای وقت اکوادور در راس فهرست سه نفره پیشنهادی برای سمت بازرس کل در سال ۲۰۰۷ منتشر نموده‌اند. لازم به توضیح است که کارلوس پولیت، سابقه فعالیت به عنوان وزیر رفاه اجتماعی، فرماندار استان گوایاس و معاون ویژه رئیس جمهوری در دولت لوسیو گوتیرز  (۲۰۰۳-۲۰۰۵) را دارد. کارلوس پولیت پیشتر در اکوادور به جرم دریافت رشوه به ۶ سال زندان و پرداخت ۴۰ میلیون دلار غرامت به دولت محکوم شده‌است. طبق گزارش بازرس کل جانشین وی در سال ۲۰۱۷، کارلوس پولیت در ازای دریافت رشوه ۴۱۷۰ مورد تخلف مالی و قراردادی شرکتهای طرف قرارداد دولت اکوادور با ارزش مالی ۸۴۴ میلیون دلار را پاکسازی کرده‌است.

منبع: روزنامه لا اورا اکوادور

سفارت آمریکا در خصوص محکومیت بازرس کل اسبق اکوادور در آمریکا: عدالت واقعی زمان می‌برد

در پی حکم دادگاه میامی آمریکا در گناهکار شناختن کارلوس پولیت، بازرس کل اسبق اکوادور در ارتکاب جرم پول‌شویی، سفارت این کشور در اکوادور بیانیه وزارت دادگستری آمریکا در این خصوص را منتشر نموده که با اشاره به اینکه حکم محکومیت علیه بازرس کل اسبق اکوادور پس از یک روند قضایی چندین ساله صادر شده، تاکید نموده که عدالت واقعی زمان می‌برد اما دیر یا زود فرا می‌رسد. این بیانیه همچنین خاطرنشان کرده که جرم کارلوس پولیت سوءاستفاده از نظام مالی آمریکا برای پولشویی و همچنین ترویج و پنهانسازی یک پلن اخذ رشوه‌‌خواری در اکوادور بوده است. وزارت دادگستری آمریکا همکاری بین‌المللی را کلید مبارزه با فساد و بی‌مجازات ماندن جرایم توصیف و تاکید کرده که ایالات متحده آمریکا در همکاری با اکوادور برای محاکمه جنایت‌کاران و تبهکاران تعهد کامل دارد. همچنین ابراز امیدواری کرده که محکومیت بازرس کل اسبق اکوادور، درس عبرتی شود تا همگان بدانند که هیچ مامور دولتی در «کشورهای ما» بالاتر از قانون نیست و این حکم مراتب اعتماد شهروندان در خصوص روندهای قضایی شفاف را جلب نماید.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور

تجمع اعتراضی تامین‌کنندگان کوچک و متوسط دولت اکوادور در ساختمان وزارت دارایی

روز سه‌شنبه ۲۳ آوریل، گروهی از تامین‌کنندگان و پیمانکاران دولت اکوادور، در اعتراض به عدم پرداخت هزینه خدمات ارایه شده از ماه اکتبر سال ۲۰۲۳، در ساختمان پلاتفرم دولتی امور مالی در کیتو پایتخت این کشور تجمع نمودند. فابیان دورانگو، سخنگوی این گروه، با بیان اینکه مطالبات معوقه آنان مربوط به دولت قبلی اکوادور شده و از ماه اکتبر پرداخت نشده، تصریح کرد که بدهی دولت به گروه شرکتهای کوچک و متوسط تامین‌کننده خدمات بهداشتی، تبلیغاتی و صنعتی حدود ۴ میلیون دلار است و در حالیکه دولت مطالبات شرکتهای بزرگ بالای ۱۰ میلیون دلاری را پرداخت می‌کند، از پرداخت مطالبات شرکتهای کوچک که در وضعیتی بسیار بحرانی قرار دارند، اجتناب می‌کند.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور

اکوادور به دنبال استخدام کشتی‌های نیروگاهی برای تامین کسری برق

به دنبال تشدید بحران کمبود برق در اکوادور به دلیل خشکسالی و عدم سرویس و نگهداری زیرساخت‌های برقی،‌ روبرتو لوکه، سرپرست وزارت انرژی اکوادور روز سه‌شنبه ۲۳ آوریل اعلام کرد که میزان کسری برق مورد نیاز اکوادور از حدود ۵۰۰ مگاوات در اواخر سال گذشته اکنون به حدود ۱۰۰۰ مگاوات رسیده است. وی تصریح کرد که دولت برای جبران کسری برق که اکنون حدود ۴۶۰ مگاوات است،‌ برنامه استخدام کشتی‌های نیروگاهی را در دستور کار دارد. لازم به ذکر است که پیشنهاد استخدام این نوع نیروگاه‌های شناور از سال ۲۰۲۳ در اکوادور مطرح بوده و یکی از پیشنهادات از سوی شرکت ترکیه‌ای کارپاورشیپ (KarpowerShip) با برخورداری از ناوگان کشتیهای ‌نیروگاهی با ظرفیت تولید ۳۰ تا ۴۷۰ مگاوات ارایه شده که هنوز قرارداد احتمالی این شرکت با دولت اکوادور قطعی نشده‌است. همچنین دو شرکت یونایتد گروپ و گاما انرژی نیز پیشنهاداتی برای ارایه این سرویس ارایه نموده‌اند. طبق اعلام وزیر وقت انرژی اکوادور در اواخر سال ۲۰۲۳، دو مانع اصلی برای استخدام کشتی‌های نیروگاهی، مشکل بودجه ای و مجوزهای زیست محیطی بوده است. چراکه شرکتهای پیشنهاددهنده خواستار ایجاد یک حساب بانکی ویژه با تخصیص بودجه برای تضمین پرداخت هزینه برق تولیدی شده‌اند و شرکت ترکیه‌ای نیز خواستار انجام یک پیش پرداخت ۸۰ میلیون دلاری برای پوشش هزینه انتقال کشتی از سواحل کوبا و هزینه سه ماه نخست قرار داد شده است.

منبع: روزنام ال اونیورسو اکوادور

مجلس اکوادور وزیر سابق انرژی را به دلیل بی‌کفایتی استیضاح و تحریم کرد

روز سه‌شنبه ۳۰ آوریل جلسه نهایی استیضاح فرناندو سانتوس آلویته، وزیر انرژی سابق اکوادور در دولت گیرمو لاسو به دلیل بی‌کفایتی در مدیریت زیرساختهای برق برگزار و با ۹۵ رای موافق تصویب شد. فرناندو سانتوس به عنوان عامل اصلی بحران شدید کمبود برق و ساعات طولانی قطعی برق در این کشور به دلیل عدم رسیدگی و سرویس و نگهداری زیرساختهای نیروگاهی اکوادور متهم شده، و با تصویب استیضاح وی تا ۲ سال از هرگونه فعالیت دولتی محروم شده‌است. علاوه بر این پرونده استیضاح برای تحقیقات تکمیلی در خصوص ارتکاب جرایم احتمالی به دادستانی کل ارجاع داده شده است. طبق قوانین اکوادور، وزراء‌ و مقامات دولتی تا یک سال پس از انفصال آنان، مشمول قواعد استیضاح در مجلس می‌باشند.

منبع: رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور

همکاری صنایع سرامیک‌سازی اکوادور برای کاهش بار مصرف برق و گاز طبیعی

به دنبال تشدید بحران کمبود برق در اکوادور که با قطعی برق طی ساعات طولانی همراه بوده،‌ اتحادیه شرکتهای سرامیک‌سازی اکوادور از آمادگی خود برای پذیرش فراخوان دولت برای کاهش بار مصرف برق و گاز طبیعی خبر دادند. شرکتهای سرامیک‌سازی اکوادور اعلام کردند که برای خروج از شبکه ملی برق و تولید برق مصرفی خود آمادگی داشته و از سوی دیگر به دنبال منابع جدید تامین گاز طبیعی مورد نیاز خود می‌باشند تا اندک گاز تولیدی میدان گازی آمیستاد (تنها میدان گازی اکوادور)  برای مصرف نیروگاه حرارتی ترموگاز ماچالا برای تولید دست کم ۲۵ مگاوات برق تخصیص داده شود. طی هفت سال گذشته زیرساخت انرژی برق اکوادور به دلیل عدم رسیدگی و سرویس و نگهداری با مشکلات جدی مواجه شده و خشکسالی نیز بر این بحران بیش از پیش دامن زده است. دولت اکوادور برای حل مشکل کمبود برق به دلیل خشکسالی و کاهش سطح آب نیروگاه‌های خود به دنبال استخدام کشتی‌های نیروگاهی و افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی خود می‌باشد.

منبع: روزنامه لا پریمیسیاس

وام ۸۰۰ میلیون دلاری صندوق توسعه آمریکای لاتین به اکوادور

هیات رئیسه صندوق توسعه آمریکای لاتین از تصویب یک اعتبار ۸۰۰ میلیون دلاری کوتاه مدت برای اکوادور به منظور تامین نقدینگی و بهینه سازی ثبات اقتصادی این کشور خبر داد. طبق اعلام صندوق مذکور، وام اعطایی در ارتباط با خط اعتباری ۴ میلیارد دلاری مورد توافق اکودور و صندوق بین‌المللی پول طی روزهای گذشته می‌باشد. هیات مدیره صندوق توسعه آمریکای لاتین تاکید کرده که وام اعطایی به اکوادور در همکاری نزدیک با صندوق بین‌المللی پول تصویب شده است.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور

توافق تجاری اکوادور و چین رسماً وارد اعتبار شد

روز چهارشنبه ۱ می ۲۰۲۴، توافق تجارت آزاد میان اکوادور و چین رسماً وارد اعتبار و اجرایی شد. مقامات اکوادوری از جمله وزرای امور خارجه و تولید و تجارت خارجه اکوادور طی مراسمی‌با حضور سفیر چین، اجرایی شدن توافق تجاری میان دو کشور را جشن گرفتند. بدین ترتیب اکوادور به چهارمین کشور حوزه آندی بعد از شیلی، پرو و کاستاریکا با توافق تجارت آزاد با چین تبدیل شد. لازم به ذکر است که در سال ۲۰۲۳ چین بعد از ایالات متحده آمریکا در جایگاه دومین شریک تجاری غیرنفتی اکوادور با ثبت بیش از ۱۲ میلیارد دلار مراودات تجاری قرار گرفت و شرکتهای اکوادوری امیدوارهستند بتوانند بیش از پیش صادرات غیرنفتی خود بویژه میگو، ‌موز، کاکائو، گل و پیتاهایا به غول آسیاسی را افزایش دهد. میزان صادرات اکوادور به چین در سال ۲۰۲۳ رقم ۵ میلیارد و ۶۶۹ میلیون و وارداتش از این کشور ۶ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که چین مقصد اصلی صادرات میگو اکوادور می‌باشد. طی سال ۲۰۲۳ ارزش صادرات میگو اکوادور ۳.۸ میلیارد دلار بوده که معادل بیش از ۴۰٪ کل صادرات این محصول اکوادوری می‌باشد.

منبع: رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور

کلمبیا فروش برق به اکوادور را از سر می‌گیرد

گوستابو پترو، رئیس جمهور کلمبیا روز سه‌شنبه ۳۰ آوریل با انتشار پیامی‌توئیتری اعلام کرد که با توجه به بهبود وضعیت نیروگاه‌های برق کشور، تصمیم گرفته است که صادرات برق به اکوادور را طی روزهای آتی از سر بگیرد. روبرتو لوکه وزیر حمل و نقل و سرپرست موقت وزارت انرژی اکوادور نیز با تایید این خبر اعلام کرد که طبق توافقات صورت گرفته قرار است از کلمبیا ۳ گیگاوات ساعت برق به بهای ۲۵ سنت به ازای هر کیلووات ساعت خریداری کند. وی تصریح کرد که با توجه به این توافق و بهبود نسبی سطح آب نیروگاه‌های برقابی اکوادور، طی روز های آتی میزان ساعات قطعی برق از ۶ ساعت در روز به ۲ تا ۳ ساعت کاهش یافته و ممکن است روزهای تعطیلات و آخر هفته نیازی به قطعی برق نباشد. سرپرست وزارت انرژی اکوادور خاطرنشان کرد که همچنان وضعیت تولید برق کشور بحرانی بوده و امکان تعیین زمان پایان سهمیه‌بندی و قطعی برق وجود ندارد. طبق گزارش رسانه‌های اکوادور، این کشور از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا کنون مبلغ ۲۶۸ میلیون دلار به کلمبیا بابت خرید برق پرداخت کرده‌ که در مقاطعی در ماه فوریه ۲۰۲۴ بهای هر کیلووات ساعت برق خریداری شده از کلمبیا به ۶۸ سنت رسیده است.

منبع: روزنامه ال‌اونیورسو اکوادور

برگزاری دور نخست مذاکرات تجاری اکوادور و کانادا

بنا به اعلام وزارت تولید و تجارت خارجی اکوادور، دور نخست مذاکرات تجاری اکوادور و کانادا به منظور امضاء توافق تجارت آزاد از روز دوشنبه ۲۹ آوریل الی ۸ می ۲۰۲۴ به صورت مجازی برگزار می‌شود. طی این مذاکرات، دو کشور پیشنهادات خود در خصوص توافق تجاری را تبادل خواهند کرد که شامل ۲۸ فصل خواهد شد. مهمترین موضوعات مورد نظر در توافق تجاری شامل تسهیل شرایط دسترسی به بازارهای دو کشور، دفاع تجاری، تجارت الکترونیک، خریدهای دولتی، الزامات بهداشتی و حقوق کارگری، قواعد مربوط به مبدا کالا و تمهیدات بهداشتی نباتی حیوانی می‌گردد. طبق اعلام مقامات اکوادوری قرار است تا دستیابی به توافق فنی نهایی چهار دور مذاکره برگزار شود. بر این اساس دور دوم مذاکرات دو کشور طی ماه ژوئن آتی به صورت مجازی، دور سوم مذاکرات به صورت حضوری در ماه سپتامبر در کانادا و دور چهارم مذاکرات نیز طی ماه اکتبر ۲۰۲۴ در کیتو برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است که کانادا هشتمین مقصد صادرات غیرنفتی اکوادور به شمار رفته و با امضاء احتمالی توافق تجارت آزاد بین دو کشور بیش از ۲ هزار کالای اکوادوری مشمول تعرفه‌های ترجیهی خواهد شد.

منبع:‌رسانه لاپریمیسیاس اکوادور

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما