معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۱۳:۲۳

اخبار اقتصادی اکوادور

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری اکوادور در خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رهبر بومیان اکوادو: دانیل نوبوآ یک بچه دست‌پروده صندوق بین‌المللی پول است

لئونیداس ایسا، رئیس کنفدراسیون ملی اقوام و ملل بومی اکوادور، در واکنش به تصویب توافق دولت دانیل نوبوآ با صندوق بین‌المللی پول مبنی بر اعطای یک خط اعتباری ۴ میلیارد دلاری در ازای اجرای نسخه‌های اقتصادی این صندوق، تاکید کرد که دانیل نوبوآ کودک دست‌پروده صندوق بین‌المللی پول بوده که نقشی در اداره کشور ندارد و فقط از نسخه‌های این صندوق تبعیت می‌کند. لازم به ذکر است که یکی از خواسته‌های اصلی صندوق بین‌المللی پول، حذف سوبسید سوخت در اکوادور است که پرچم اصلی مبارزات بومیان علیه دولتهای اخیر این کشور بوده است. طی دولتهای لنین مورنو و گیرمو لاسو در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲، اعتصاب سراسری بومیان علیه افزایش قیمت سوخت منجر به تعطیلی کامل کشور و در نهایت عقب نشینی روسای جمهور وقت اکوادور از تصمیمات خود شده است. لئونیداس ایسا که در هر دو اعتصاب سراسری بومیان نقش محوری داشته است، در واکنش به برنامه‌های دولت دانیل نوبوآ برای از سرگیری موضوع حذف سوبسید سوخت بدون درنظر گرفتن نقطه‌نظرات تشکل‌های سیاسی و صنفی تاکید کرده‌است که در صورت مبادرت دولت نوبوآ به این اقدام، ‌راهی جز مقاومت و بازگشت به خیابانها باقی نمی‌ماند. وی توصیه نموده که گفتگوهای بومیان و دولت در خصوص هدف‌مندسازی یارانه سوخت از سرگرفته شود. پیشنهاد اصلی لئونیداس ایسا، حذف سوبسید سوخت برای شرکتها و صنایع بزرگ کشور با چشم انداز صرفه‌حجویی ۱.۴ میلیارد دلاری به جای حذف این سوبسید برای عموم مردم است.

منبع:‌رسانه لاپریمیسیاس اکوادور

اکوادور برای جبران کسری انرژی برق خود، کشتی‌های نیروگاهی خریداری و اجاره خواهد کرد

با توجه به بحران کمبود برق در اکوادور به دلیل خشکسالی و عدم تعمیر ‌و نگهداری زیرساختهای تولید انرژی در این کشور که ساعات طولانی قطعی برق و زیانهای چند‌صد میلیون دلاری را به دنبال داشته، دولت اکوادور به دنبال راه‌هایی برای پیشگیری تکرار این وضعیت طی دوره خشکسالی پیش روی در این کشور می‌باشد. بر این اساس روبرتو لوکه، وزیر حمل و نقل و سرپرست وزارت انرژی اکوادور از برنامه دولت برای خرید و اجاره دو کشتی‌نیروگاهی و همچنین خرید ژنراتورهای دیزلی برای جبران کسری برق خبر داده‌است. دولت با این اقدامات پیش‌بینی می‌کند بتواند ۳۰۰ مگاوات از کسری شبکه ملی برق را تامین کند. این در حالی است که پیش از بروز بحران ماه‌های اخیر، کسری برق اکوادور حدود ۵۰۰ مگاوات برآورد شده بود و گفته می‌شود این نیاز اکنون به حدود ۱۰۰۰ مگاوات رسیده است. اکوادور بخشی از نیاز برق خود را از طریق واردات از کلمبیا تامین می‌کند که با توجه به مشکلات مشابه دراین کشور،‌منبعی قابل اعتماد در شرایط بحران خشکسالی نخواهد بود.

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور

افزایش شاخص ریسک کشوری اکوادور

شاخص ریسک کشوری اکوادور با افزایش ۲۱۳ نقطه‌ای نسبت به ۲۹ آوریل ۲۰۲۴ به ۱۳۲۴ رسید. شاخص ریسک کشوری اکوادور طی ماه‌های اخیر به دلیل برخی اصلاحات اقتصادی دولت دانیل نوبوآ از جمله افزایش مالیات بر ارزش افزوده (از ۱۲٪ به ۱۵٪) و امضاء توافق خط اعتباری ۴ میلیارد دلاری با صندوق بین‌المللی پول با الزام اجرای اصلاحات اقتصادی روندی نزولی گرفته بود ولیکن این روند با توجه به کاهش قیمت نفت به زیر ۷۰ دلار و همچنین بی‌ثباتی سیاسی در اکوادور به دلیل اختلافات دانیل نوبوآ با مجلس و معاونش روندی صعودی گرفته‌است. ورونیکا ابد، معاون رئیس جمهور اکوادور، با تاکید بر اینکه زمام دولت را در زمان کارزار انتخاباتی دانیل نوبوا بعهده خواهد گرفت، ابراز داشته که قوانین افزایش مالیات را لغو خواهد کرد. لازم به ذکر است که شاخص ریسک کشوری، بیانگر برداشت بازار بین‌المللی از امکان نکول و عدم پرداخت بدهی خارجی از سوی کشورها بوده و عواملی نظیر بی‌ثباتی سیاسی و وضعیت اقتصادی کشورها برآن تاثیر مستقیم دارند.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور

افزایش فروش خودروهای گازوئیلی و هیبریدی در اکوادور

طبق گزارش اتاق صنایع خودرو اکوادور، از سال ۲۰۱۹ و در دستور کار قرار گرفتن حذف سوبسید بنزین از سوی دولتهای لنین مورنو و گیرمو لاسو و ادامه آن در دولت دانیل نوبوآ، روند گرایش مردمی‌به خرید خودروهای گازوئیلی و هیبریدی به منظور صرفه‌جویی در هزینه سوخت افزایش یافته است. طبق این گزارش شمار فروش خودروهای دیزلی از ۱۵۲۴۸ دستگاه در سال ۲۰۱۹ به ۲۱۲۶۶ دستگاه در سال ۲۰۲۳ معادل ۳۹٪ افزایش رسیده است. همچنین شمار فروش خودروهای هیبریدی از ۱۴۰۰ دستگاه در سال ۲۰۱۹ به ۱۱۵۳۳ دستگاه یعنی حدود ۸ برابر نافزایش یافته است. میزان فروش خودروهای بنزینی نیز از ۱۰۵۱۳۱ دستگاه در سال ۲۰۱۹ به ۸۸۰۷۳ دستگاه در سال ۲۰۲۳ رسیده و به میزان ۱۶٪ کاهش داشته است. این در حالی است که همچنان خودروهای بنزینی ۶۰.۵٪ از کل ناوگان خودرویی اکوادور را تشکیل داده و خودروهای گازوئیلی با ۲۹.۶٪ و خودروهای هیبریدی با ۱۱.۹۳٪ در جایگاه‌های بعدی قرار دارند و خودروهای برقی تنها ۰.۹٪ از این میزان را به خود اختصاص داده‌اند. لازم به توضیح است که در پی اعتصاب سراسری بومیان در ژوئن ۲۰۲۲، بهای بنزین معمولی و گازوئیل در اکوادور روی ۲.۴ و ۱.۷۵ دلار به ازای هر گالون ثابت مانده و اکنون دولت دانیل نوبوآ بار دیگر بر اساس توصیه صندوق بین‌المللی پول بار دیگر حذف سوبسید سوخت به غیز از گازوئیل و گاز خانگی را در دستور کار قرار داده است.  

منبع: روزنامه ال‌اونیورسو اکوادور

مجلس کاستاریکا توافق تجاری با اکوادور را تایید کرد

روز ۳۰ می ۲۰۲۴، مجلس کاستاریکا توافق تجاری این کشور با اکوادور را تایید کرد. بر این اساس توافق تجاری میان دو کشور که پیشتر توسط مجلس و ریاست جمهوری  اکوادور تایید شده، با حکم رئیس جمهوری کاستاریکا وارد اعتبار خواهد شد. سونسولس گارسیا، وزیر تولید و تجارت خارجی اکوادور ضمن اعلام این خبر، ابراز داشت که در حال مذاکره با همتای کاستاریکایی خود برای تعیین تاریخی به منظور اعلام رسمی جاری شدن توافق تجاری طی دیداری میان روسای جمهور دو کشور می‌باشند. 

منبع: رسانه لا پریمیسیاس اکوادور، ۳ ژوئن ۲۰۲۴

نرخ تورم نقطه به نقطه اکوادور در ماه می‌به ۲.۵۳٪ رسید

سازمان ملی آمار و سرشماری اکوادور نرخ تورم نقطه به نقطه این کشور در ماه می ۲۰۲۴ را ۲.۵۳٪ اعلام کرد که به معنی افزایش ۰.۵۶٪ درصدی نسب به ماه می ۲۰۲۳ می‌باشد که البته نسبت به ماه آوریل ۲۰۲۴ که به دلیل افزایش مالیات بر ارزش افزوده از ۱۲٪‌به ۱۵٪‌به ۲.۷۵٪ رسیده بود، اندکی کاهش داشته است. سبد خانوار اکوادور در ماه می ۲۰۲۴ نیز ۷۹۹.۷۳ دلار اعلام شده که معادل ۳۳ دلار افزایش نسبت به ماه می ۲۰۲۳ است. گرانترین شهرهای اکوادور به ترتیب کوئنکا، مانتا و کیتو با سبدهای خانوار ۸۳۲ دلار، ۸۳۱.۸ دلار و ۸۲۶.۸ دلار گزارش شده است.

منبع: روزنامه لا پریمیسیاس، ۶ ژوئن ۲۰۲۴

شرکت استرالیایی بزرگترین معدن مس، طلا و نقره اکوادور را بهره‌برداری می‌کند

 شرکت استرالیایی سولگولد (SOLGOLD) بهره‌برداری از معدن کاسکابل در استان ایبارا اکوادور را بعهده خواهد گرفت که با برخورداری از ذخایر ۳.۲ میلیون تن مس، ۹.۴ میلیون اونس طلا و ۲۸ میلیون اونس نقره بزرگترین معدن مس، طلا و نقره اکوادور خواهد بود. طبق قرارداد شرکت استرالیایی با دولت اکوادور، پروژه ساخت این معدن از سال ۲۰۲۵ آغاز و در سال ۲۰۳۰ به بهره‌برداری خواهد رسید. این پروژه معدنی برای اکوادور به میزان ۶.۷ میلیارد دلار از محل مالیات و ۱.۶ میلیارد دلار از محل امتیاز بهره‌برداری درآمدزایی خواهد داشت. لازم به ذکر است که هم‌اکنون معدن میرادور با ذخایر ۲.۷۵ میلیون تن مس بزرگترین معدن مس و معدن فروتا دل نورته با ذخایر ۵.۵ میلیون اونس طلا بزرگترین معدن طلای اکوادور بشمار می‌روند که توسط شرکتهای کانادایی بهره‌برداری می‌شوند. طی سالهای اخیر بخش معدنی اکوادور با رشد چشمگیری همراه بوده و در سال ۲۰۲۳ میزان صادرات معدنی این کشور با ۱۹٪ افزایش نسبت به سال ۲۰۲۲ به ۳ میلیارد و ۳۲۴ میلیون دلار رسیده است.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور

دور دوم مذاکرات تجاری اکوادور و کانادا

دور دوم مذاکرات تجاری اکوادور و کانادا به منظور برقراری توافق تجارت آزاد میان دو کشور از تاریخ دوشنبه ۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ تا روز سه‌شنبه ۱۸ ژوئن به صورت مجازی در حال برگزاری است. در این مذاکرات موضوعات مربوط به مالکیت معنوی و قواعد رقابت‌پذیری مورد گفتگو قرار خواهد گرفت. قرار است دور سوم و چهارم مذاکرات دو کشور تا پایان سالجاری میلادی صورت گیرد. لازم به ذکر است هم‌اکنون کانادا بین ۱۰ مقصد اصلی صادرات اکوادور با ثبت رقم ۳۴۷ میلیون دلاری طی سال ۲۰۲۳ بشمار می‌رود. مهمترین محصولات صادراتی اکوادور را طلا و کانسنتره‌های آن، روغ‌های خام نفتی، کاکائو، میگو و گل رز تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر واردات اکوادور از کانادا طی سال ۲۰۲۳ به ارزش ۶۲۶ میلیون دلار و مهمترین محصولات وارداتی از این کشور شامل غلات، انواع سوخت دیزل، کود و صیفی‌جات بوده‌است. لازم به ذکر است که مهمترین فعالیت و سرمایه‌گذاری کانادا در اکوادور در بخش معادن است و هم‌اکنون شرکتهای کانادایی چند معدن بزرگ طلا و مس اکوادور را بهره‌برداری می‌کنند. لذا با توجه به مواضع شدید اقوام و ملل بومی اکوادور علیه فعالیت معدن‌کاری شرکتهای کانادایی که تجمعات اعتراضی مقابل سفارت کانادا در کیتو را نیز به دنبال داشته، قرار است در سند تجارتی، یک فصل به تعامل با اقوام و ملل بومی اختصاص یابد.

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور

پیش‌بینی اجرای برنامه دولت اکوادور برای حذف سوبسید بنزین از نیمه دوم ماه جولای ۲۰۲۴

دولت دانیل نوبوآ، در راستای کاهش هزینه‌های کشور مطابق با دستور‌العمل صندوق بین‌المللی پول، قصد دارد برنامه حذف سوبسید بنزین را از نیمه دوم ماه جولای به مرحله اجرا درآورد. این در حالی است که اطلاعات چندانی در خصوص جزئیات اجرایی این برنامه در دست نمی‌باشد و اندک اطلاعات موجود به صورت قطره‌ای از سوی مقامات اکوادوری منتشر شده است. این وضعیت موجبات نگرانی و برخی گروه‌های اجتماعی از جمله کنفدراسیون اقوام و ملل بومی و برپایی تظاهارات از سوی اتحادیه‌ها و تشکل‌های کارگری و صنفی را به دنبال داشته است. طبق اطلاعات موجود، قرار است دولت در مرحله نخست قیمت بنزین معمولی را به میزان ۲۵ سنت به ازای هر گالون افزایش دهد که به موجب آن قیمت هر گالون بنزین از ۲.۴۶ دلار به ۲.۷۲ دلار افزایش خواهد یافت. دولت اکوادور قرار است برای جبران این افزایش قیمت به صاحبات تاکسی، تاکسی‌موتور و خودروهای اجاره‌ای، یارانه نقدی پرداخت نماید. طبق برآورد دولت اکوادور، میزان صرفه‌جویی دولت از حذف سوبسید بنزین حدود ۶۴۰ میلیون دلار و میزان یارانه نقدی به حدود ۸۴ هزار دستگاه تاکسی و تاکسی‌موتور حدود ۱۰۰ میلیون دلار  در سال خواهد بود. دولت دانیل نوبوآ اعلام کرده که بودجه صرفه‌جویی شده به توسعه خدمات اجتماعی و گسترش یارانه‌های پرداختی دولت به اقشار آسیب‌پذیر اختصاص خواهد یافت. لازم به ذکر است که طبق اعلام رسانه‌های اکوادوری، قیمت بدون سوبسید بنزین معمولی ۳ دلار بوده و قرار است در مرحله دوم اقدامات دولت، تغییر قیمت بنزین بر اساس نوسان قیمت‌های بین‌المللی بصورت افزایش و کاهش ۵ تا ۱۰ درصد در ماه اجرا شود.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور

برنامه اکوادور برای خرید باتری‌های عظیم ذخیره برق

شرکت ملی برق اکوادور از برنامه خود برای خرید باتری‌های مقیاس بزرگ ذخیره برق به عنوان یکی از راه‌حلهای مقابله با بحران‌ کمبود برق به دلیل کم‌آبی خبر داد. طبق اعلام فابیان کالِرو، رئیس شرکت ملی برق اکوادور با تامین این نوع باتری‌ها که ظرفیت ذخیره ۵ تا ۱۰ مگاوات برق را دارا هستند، اکوادور می‌تواند میزان خرید برق خود از پرو را ۵۰ مگاوات کنونی به حداکثر ظرفیت انتقال برق میان دو کشور یعنی ۱۱۰ مگاوات افزایش دهد. لازم به ذکر است که اکوادور طی ماه‌های اخیر با بحران شدید کمبود برق به دلیل کم‌آبی و عدم سرویس و نگهداری زیرساخت تولید و انتقال برق خود طی سالهای گذشته مواجه بوده‌است. میزان کسری برق این کشور حدود ۵۰۰ مگاوات برآورد شده که طبق ارزیابی‌های جدید و پیش‌بینی مشکلات کم‌آبی ممکن است تا ۱۰۰۰ مگاوات در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۴ افزایش یابد. دولت دانیل نوبوآ برای مقابله با این بحران، راه‌کارهایی نظیر واردات برق از کلمبیا و پرو، خرید و اجاره‌کشتی‌ نیروگاه، خرید ژنراتورهای صنعتی و عقد قرارداد با شرکتهای خصوصی تولید انرژی را در دستور کار خود قرار داده است.

منبع: رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور

کاهش ۱۷٪ میزان فروش خودرو در اکوادور طی ۵ ماه نخست سال ۲۰۲۴

طبق گزارش اتاق صنایع خودرو اکوادور، میزان فروش خودروهای نو طی ۵ ماه نخست سال ۲۰۲۴ تعداد ۴۸۴۸۹ دستگاه بوده که به میزان ۱۷٪ نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۳ کاهش داشته است. در این مدت مدلهای شورلت دی‌مکس (۳۸۴۲ دستگاه)، ‌ کیا سولوتو(۲۷۲۱ دستگاه)، کیاسونت (۱۴۶۷ دستگاه) و مدل شورلت گروو (۱۴۵۲ دستگاه) در صدر فروش خودرو در اکوادور بوده است.

منبع: رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور، ۱۳ ژوئن ۲۰۲۴

دو گروه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در صدر ۱۰ گروه تجاری با بیشترین میزان درآمد در اکوادور

بنا به گزارش سازمان کنترل شرکتهای تجاری اکوادور، دو گروه فروشگاه‌های زنجیره‌ای سوپرمارکت فاووریتا و روسادو به ترتیب با ثبت میزان فروش ۲ میلیارد و ۴۸۳ میلیون دلار و یک میلیارد و ۵۶۷ میلیون دلار بیشترین درآمد را در طی سال ۲۰۲۳ داشته‌اند. گروه فاووریتا با فعالیت در حوزه بازرگانی،‌ املاک و مستغلات، صنایع و خدمات طی سال ۲۰۲۳ سودخالص ۱۶۵ میلیون دلاری کسب نموده و سود خالص گروه روسادو رقیب اصلی گروه فاووریتا با فعالیتهای مشابه در این مدت ۳۸ میلیون دلار بوده است. لازم به ذکر است که گروه سانتا پریسلا، فعال در حوزه تولید و صادرات میگو و دیگر محصولات دریایی با ثبت درآمد یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلاری در جایگاه سوم قرار گرفته و گروه پریماکس، دارنده شبکه توزیع سوخت نیز درآمد یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلاری و سود خالص ۷.۷ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۳ ثبت کرده‌است. گروه‌ها و شرکتهای تجاری فعال در زمینه معدن‌کاری (اکواکورینته با سرمایه چینی)، ‌تولید و توزیع مواد پروتئینی و مخابراتی در فهرست ۱۰ شرکت پردرآمد اکوادور در سال ۲۰۲۳ قرار دارند.

منبع: رسانه لاس پریمیسیاس ۱۴ ژوئن ۲۰۲۴

شرکت چندملیتی گانوور فعال در زمینه تجارت نفت به اکوادور ۹۳ میلیون دلار غرامت پرداخت

مقامات اکوادور روز ۱۱ ژوئن از وصول ۹۳ میلیون دلار غرامت از شرکت چندملیتی گانوور یکی از بزرگترین معامله‌گران نفت جهان به دلیل پرداخت رشوه در روند معامله نفت خام اکوادور طی سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ خبر دادند.  پرداخت این غرامت در چارچوب پرونده حقوقی علیه شرکت گانوور در نیویورک آمریکا انجام شده که طی آن شرکت گانوور که مقر اصلی آن در سوئیس است، ضمن اعتراف به پرداخت ۹۷ میلیون دلار رشوه به مقامات کشورهای مختلف، پذیرفته‌است مبلغ ۶۶۱.۷ میلیون دلار به آمریکا و سوئیس غرامت بپردازد. مطابق با فرضیه دادستانی نیویورک، ‌این شرکت به شکل غیرقانونی و در ازای پرداخت رشوه، از مقامات اکوادور اطلاعات محرمانه کسب نموده و طی سالهای مذکور منافع مالی به ارزش ۳۸۴ میلیون دلار از محل خرید و فروش نفت اکوادور به دست آورده است.

منبع: روزنامه ال‌اونیورسو اکوادور، ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴

دولت اکوادور از تصمیمش برای حذف سوبسید بنزین معمولی از اواخر ماه ژوئن ۲۰۲۴ خبر داد

روز سه‌شنبه ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴ وزرای حمل و نقل و برخورداری‌های اجتماعی و معاون وزیر اقتصاد و دارایی اکوادور طی یک کنفرانس مطبوعاتی از تصمیم نهایی دولت به حذف سوبسید بنزین معمولی از اواخر ماه ژوئن خبر دادند. طبق برنامه دولت،‌ قرار است در فاز نخست حذف سوبسید، قیمت هر گالون بنزین معمولی با افزایش ۲۶ سنتی از ۲.۴۶ سنت به ۲.۷۲ سنت افزایش یابد و پس از آن قیمت این سوخت بر اساس قیمت‌های بین‌المللی، بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یا کاهش یابد. دولت برای جلوگیری از تاثیر این اقدام بر قیمت حمل و نقل، قرار است به صاحبان تاکسی،‌ تاکسی‌وانت و تاکسی موتور که شمار آنان حدود ۸۴ هزار نفر برآورد می‌شود، مبلغی را به صورت ماهانه به عنوان یارانه نقدی پرداخت نماید. بر این اساس ماهانه به حساب بانکی صاحبان تاکسی مبلغ ۴۰.۵۶ دلار ، صاحبان تاکسی‌وانت ۳۷.۷۰ دلار و صاحبان تاکسی موتور ۲۳.۴۰ دلار واریز خواهد شد. برآورد دولت این است که از محل حذف سوبسید بنزین مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی شود و این بودجه برای افزودن ۴۱ هزار خانواده‌ به فهرست پرداخت یارانه‌های نقدی به خانواده‌های آسیب‌پذیر مورد استفاده قرار بگیرد. لازم به ذکر است تصمیم حذف سوبسید سوخت در چارچوب توافقات دولت اکوادور با صندوق بین‌المللی پول صورت گرفته و ممکن است اعتراضات بومیان و تشکل‌های اجتماعی و صنفی را به دنبال داشته باشد. گفتنی است که تا کنون اتحادیه ملی کارگران، اتحادیه دفاع از منطقه آمازونی از برنامه‌های خود برای آغاز اعتراضات سراسری و گسترده از ابتدای ماه جولای خبر داده‌اند و کنفدراسیون ملی اقوام و ملل بومی اکوادور نیز در حال بررسی اقدامات خود در مقابل این تصمیم‌ می‌باشد.

منبع: روزنامه ال‌کومرسیو اکوادور، ۱۹ ژوئن ۲۰۲۴

افزایش ۴۰۰٪ صادرات غیرسنتی اکوادور طی سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴

طبق اعلام وزارت تولید، تجارت خارجی و شیلات اکوادور، ارزش صادرات غیرسنتی این کشور از جمله پودرماهی، چوب بالس، مصنوعات فلزی، فرآوره‌های موز و روغن ماهی طی سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ به میزان ۴۰۰٪ نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۳ افزایش داشته است. در این میان ارزش صادرات روغن ماهی به مقاصدی نظیر فرانسه، کلمبیا، شیلی، بلژیک و پرو با ثبت رغم ۱۲ میلیون دلاری، افزایشی ۴۲۹ درصدی را تجربه کرده است. صادرات پودر ماهی اکوادور نیز با ثبت رغم ۳۴ میلیون دلاری افزایشی ۱۴۹.۵٪ داشته که مهمترین مقاصد این محصول چین، ژاپن و ویتنام بوده است. صادرات چوب بالس و مصنوعات فلزی به ترتیب با افزایش ۸۳٪ و ۲۱٪ به ۳۲ و ۹۴ میلیون دلار رسیده است. مهمترین مقصد صادرات مصنوعات فلزی اکوادور را آمریکا، کلمبیا و پرو تشکیل داده‌اند. همچنین صادرات فرآورده‌های موز به مقاصدی نظیر آمریکا، هلند و اسپانیا با رشد ۱۵.۷٪ به ۵۶ میلیون دلار افزایش یافته است. وزارت تولید، ‌تجارت خارجی و شیلات اکوادور، افزایش صادرات این نوع محصولات متفاوت از محصولات صادرات سنتی نظیر کاکائو، میگو و قهوه را نتیجه تلاشهای دولت برای متنوع‌سازی سبد صادراتی اکوادور توصیف کرده‌است.

.منبع: رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور 

توافق پرو و اکوادور برای صادرات ۱۰۰ هزار بشکه نفت پرو از طریق خط انتقال اکوادور

شرکتهای نفت اکوادور و پرو از امضاء توافقی برای انتقال نفت سنگین پرو از طریق خط انتقال نفت اکوادور موسوم به OCP‌اکوادور خبر دادند. بنا به اعلام مقامات دو کشور، این قرارداد آزمایشی و به مدت سه ماهه است که به موجب آن به صورت آزمایشی ۱۰۰ هزار بشکه نفت پرو که در منطقه مرز شرقی اکوادور تولید می‌شود، بوسیله کشتی‌های ویژه از طریق سه رودخانه واقع در جنگهای آمازونی اکوادور حمل شده و سپس از طریق خط لوله انتقال نفت اکوادور به بندر دریایی جهت صادرات به بازارهای بین‌المللی منتقل خواهد شد. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این طرح که در سال ۲۰۲۳ به مناسبت ۲۵مین سال صلح پرو و اکوادور امضاء شده، طرفین برای انتقال حجم‌های بالاتر نفت برنامه‌ریزی خواهند کرد.

منبع: رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور

اعلام وضعیت فوق‌العاده در شبکه ملی برق اکوادور

به دنبال تشدید مشکلات قطعی برق و در پیش رو بودن دوره کم‌آبی در اکوادور ، مدیر شرکت ملی برق اکوادور روز ۱۰ ژوئن،  ضمن اعلام وضعیت فوق‌العاده در شبکه برق مجوز عقد قراردادهای فوری تامین برق از بخش خصوصی به میزان ۴۷۵ مگاوات را صادر کرد. مطابق با این دستورالعمل قرار است ۳۲۸ مگاوات از طریق تاسیسات زمینی نظیر ژنراتورهای بزرگ دیزلی و ۱۴۷ مگاوات نیز از طریق کشتی‌های نیروگاهی تامین گردد. محل اجرای قراردادهای تامین برق در استانهای ساحلی گوایاس، سانتا النا و اسمرالداس و استان مرکزی لوس ریسو تعیین شده است. لازم به ذکر است که روز چهارشنبه ۱۹ ژوئن به دلیل مشکل فنی در خط انتقال برق، به صورت ناگهانی برق در سراسر اکوادور قطع شد. همچنین طی روزهای گذشته چند نیروگاه برقابی به دلیل بارندگی شدید و ایجاد گل و لای در مخازن آب، به صورت موقت از خط تولید خارج شدند. اکوادور از اکتبر سال ۲۰۲۳ با بحران شدید برق به دلیل خشکسالی و عدم سرمایه‌گذاری و تعمیر و نگهداری زیرساخت تولید و انتقال برق مواجه است و میزان خسارات ناشی از قطعی برق طی ماههای اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۳ و از ۱۶ آوریل ۲۰۲۴، بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار برآورد شده‌است. پیش‌بینی می‌شود که با توجه به سطح پایین مخازن آب نیروگاه‌های برقابی اکوادور نسبت به سالهای گذشته، با آغاز دوره آتی کم‌آبی از ماه اکتبر ۲۰۲۴ بحران قطعی برق بیش از پیش تشدید گردد.

منبع: حساب کاربری مجلس ملی اکوادور

وضعیت بازار مونتاژ خودرو در اکوادور

بنا به گزارش اتاق صنایع خودرو اکوادور، میزان فروش خودروهای مونتاژ داخل به مانند کل بازار فروش خودرو در اکوادور طی ۵ ماه نخست سال ۲۰۲۴ با کاهش همراه بوده‌است. البته خودرو‌های مونتاژ داخل سهم خود در بازار خودرو در اکوادور یعنی ۱۴.۷٪ را همچنان حفظ کرده‌است. در این مدت در مجموع ۴۸ هزار و ۱۱۹ دستگاه خودرو نو در بازار به فروش رسیده که ۱۶.۸۳٪ کمتر از بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۳ بوده است در این میان میزان فروش خودروهای مونتاژ داخل نیز به میزان ۱۸٪ کاهش داشته است. وضعیت بازار خودرو در اکوادور برای واردکنندگان و تولیدکنندگان داخلی طی سال ۲۰۲۴ نامساعد بوده و بر این اساس ژنرال موتورز آمریکا به عنوان مهمترین بازیگر صنایع مونتاژ خودرو در اکوادور با برخورداری از ۵۱٪ از این بخش، از قصد خود برای خاتمه فعالیتش در کیتو خبر داده است. البته، دیگر شرکتهای مونتاژ خودرو، از جمله شرکت آیمسا (Aymesa) مونتاژکننده خودروهای کره‌ای هیوندای و کیا، از این فرصت استفاده کرده و قصد دارند با تخصیص سرمایه‌گذاری ۶۲ میلیون دلاری تا سال ۲۰۲۶ مدلهای تولیدی خود را توسعه دهند. این شرکت هم‌اکنون چند مدل خودروی سواری کیا از جمله کیاسولوتو، کیا سلتوس و کیا سونت را مونتاژ می‌کند و قصد دارد خط تولید ۵ مدل جدید را تا سال ۲۰۲۶ راه‌اندازی کند. این شرکت چند مدل خودروی سواری،‌کامیون و مینی بوس هیوندای را نیز تولید می‌کند. طبق آخرین گزارش اتاق صنایع خودرو اکوادور، بعد از ژنرال موتورز با سهم ۵۱٪ در بازار مونتاژ خودرو، مارک کیا با ۲۱.۹٪ در جایگاه دوم قرار دارد. شرکت سیائوتو اکوادور با مونتاژ سه مارک چینی گریت‌وال، شینرای و KYC ٪۱۹.۹ از بازار مونتاژ خودرو را به خود اختصاص داده است. خودروهای مدل هیوندای (تولیدی توسط شرکت آیمسا) نیز ۶.۶٪ از این بازار را در اختیار دارد.

منبع: رسانه لاس پریمیسیاس

کاهش موقت تولید انرژی برقابی اکوادور از ۹۰٪‌به ۷۸٪ به دلیل گل و لای ناشی از بارندگی‌های شدید

بنا به اعلام شرکت ملی برق اکوادور، دو نیروگاه بزرگ کوکاکودو سینکلر و آگویان سان‌فرانسیسکو روز ۱۷ ژوئن به دلیل گل و لای ناشی از بارندگی‌های شدید، به صورت موقت، از خط تولید خارج شدند و میزان تولید انرژی برقابی کشور از ۹۰٪‌ معمول به ۷۸٪ نزول یافته است. این اتفاق باعث شد که روبرتو لوکه وزیر انرژی اکوادور از برنامه قطعی برق طی چند روز خبر دهد و این موضوع باعث شد که با توجه به تجربه مشکلات قطعی برق به دلیل ساعات طولانی قطعی برق طی‌ ماه‌های نخست سال ۲۰۲۴، بار دیگر نگرانی‌ها از بازگشت چنین وضعیتی افزایش یافت. در ادامه وزیر انرژی آخر وقت روز دوشنبه ۱۷ ژوئن، اعلام کرد که با اقدامات فوری انجام شده دو توربین نیروگاه کوکاکودو بار دیگر فعال و خطر قطعی برق رفع شده است. وی به دلیل عدم هماهنگی و ارایه اطلاعات نادرست از مردم عذرخواهی کرده‌است.

منبع روزنامه ال اونیورسو اکوادور

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما