معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۱۳:۴۰

اخبار اقتصادی اکوادور

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری اکوادور در نیمه دوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ملاقات رئیس جمهور اکوادور با مانوئل ماکرون

دانیل نوبوآ، رئیس جمهور اکوادور روز پنجشنبه ۱۶ می، در چارچوب سفر خود به اروپا با مانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه دیدار کرد. معاونت اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری اکوادور با انتشار پیامی‌توئیتری اعلام کرد دانیل نوبوآ در این ملاقات از همتای فرانسوی خود به خاطر حمایت و همکاری با اکوادور در حوزه امنیت و مبارزه با جرایم سازماندهی‌شده بین‌المللی تشکر نموده و علاقمندی کشورش را برای پیشبرد همکاری و سرمایه‌گذاری فرانسه در اکوادور بویژه در حوزه انرژی و همچنین همکاری فرهنگی و آموزشی از جمله اعطای بورسیه تحصیلی به جوانان اکوادوری ابراز نموده است.رئیس جمهور اکوادور طی سفر خود به فرانسه، با نمایندگان بخش خصوصی، موسسات مالی و بانکی این کشور به منظور جذب سرمایه‌گذاری و منابع مالی جدید برای کشورش دیدار نموده است. لازم به ذکر است که اکوادور با شرایط اقتصادی بسیار دشوار از جمله کسری بوده ۱۰ میلیارد دلاری در شرایط سررسید قریب‌الوقوع اقساط اعتبارات بین‌المللی دست و پنجه نرم می‌کند.

منبع:‌رسانه لاپریمیسیاس اکوادور

دعوی حقوقی اکوادور و شرکت چینی سینوهیدرو راجع به پروژه ساخت نیروگاه برقابی در اکوادور

شرکت ملی برق اکوادور روز ۱۵ می ۲۰۲۴، شکایتی را علیه شرکت سینوهیدرو چین، سازنده بزرگترین نیروگاه برقابی این کشور به نام کوکاکودو سینکلیر، به دلیل ایرادات فنی به دادگاه داوری بین‌المللی اتاق بازرگانی بین‌المللی (CCI) مستقر در سانتیاگو شیلی ارایه کرد. طبق ادعای اکوادور، نیروگاه برقابی مذکور که در سال ۲۰۱۷ با هزینه ۲ میلیارد و ۷۶۳ میلیون دلاری پایان یافته، به دلیل وجود ایرادات متعدد از جمله بیش از ۷۶۰ ریزترک و مشکل سیستم فیلتر مخزن آب آن، به صورت ۱۰۰٪ کار نمی‌کند. اکوادور زیانهای وارده از محل ریزترکها را حدود ۵۸۰ میلیون دلار برآورد کرده که البته این مبلغ تمام موارد شکایت طرف اکوادوری را شامل نشده و ممکن است مبلغ شکایت بیش از این رقم شود. لازم به ذکر است که گزارش سازمان بازرسی اکوادور در خصوص وجود ۷۶۰۰ مورد ریزترک و دیگر ایرادات فنی مربوط به سال ۲۰۱۸ شده و از آن زمان دو طرف در یک روند مذاکره و حل اختلاف قرار داشته و اکوادور هنوز به صورت رسمی نیروگاه را از چین تحویل نگرفته است. از سوی دیگر، شرکت سینوهیدرو زیر مجموعه هلدینگ Power China نیز در قالب این دعوی، از اکوادور به دلیل اعمال جریمه‌هایی بدون توجیه طی اجرای قرارداد شکایت کرده است. ظرفیت تولید نیروگاه کوکاکودو سینکلیر ۱۵۰۰ مگاوات بوده و به تنهایی ۳۰٪ از نیاز برق اکوادور را تامین می‌کند و لذا مشکلات این نیروگاه با توجه به بحران قطعی برق اکوادور و موارد متعدد تعلیق فعالیت آن طی ماه‌های گذشته، بیش از پیش حساسیت ایجاد کرده است.

منبع: رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور

جنجال در اکوادور به دلیل ساخت پروژه مسکونی توسط شرکت متعلق به همسر رئیس جمهور در منطقه‌ حفاظت شده

به دنبال اعتراض شماری از مدافعین محیط زیست و ساکنین منطقه اولون در استان ساحلی سانتا النا اکوادور علیه اقدام یک شرکت متعلق به همسر دانیل نوبوآ،‌ رئیس جمهور اکوادور، برای ساخت یک پروژه مسکونی در منطقه حفاظت شده حاوی جنگل حرا، توجه تمام فضای سیاسی و رسانه‌ای اکوادور به این موضوع جلب شد. در ادامه اخبار بسیاری مبنی بر نقش‌آفرینی وزیر کنونی حمل و نقل و وزیر کشور در طراحی و امور حقوقی پروژه و شایبه‌های بسیاری در خصوص چگونگی صدور مجوز زیست محیطی بلافاصله پس از روی کار آمدن دولت دانیل نوبوآ و همچنین حضور نیروهای ارتش برای کنترل اعتراضات مردمی در فضای مجازی شدت گرفت. در ادامه نمایندگان مجلس، وزرای محیط زیست، حمل و نقل، کشور، دفاع و توریسم را برای ادای توضیحات به مجلس فراخواند که وزرای نامبرده به فراخوان مجلس عمل نکردند. با تشدید اعتراضات و فشار فضای رسانه‌ای و سیاسی مبنی بر سوء استفاده رئیس جمهور از قدرت برای منافع شخصی، باعث شد که شرکت وینازین متعلق به همسر رئیس جمهور با انتشار اطلاعیه‌ای از تعلیق این پروژه خبر دهد. این شرکت در بیانیه‌ خود تاکید کرده که به رغم برخورداری از مجوزهای لازم و برنامه‌ریزی خود برای اشتغال بیش از ۲۷۰۰ نفر از ادامه اجرای این پروژه صرف‌نظر می‌کند.

منبع: روزنامه ال‌اونیورسو اکوادور

وزارت دارایی اکوادور: مصوبه جدید در خصوص دستورالعمل حفاظت از اسناد و اطلاعات مالی کشور ارتباطی به توافق با صندوق بین‌المللی پول ندارد

وزارت دارایی اکوادور روز ۱۳ می ۲۰۲۴، دستورالعمل جدیدی را در خصوص حفاظت از اسناد و اطلاعات مالی محرمانه صادر کرد که تمامی‌کارکنان را ملزم به رعایت آن نموده است. تصویب این دستورالعمل در شرایطی که به تازگی اکوادور و صندوق بین‌المللی پول توافقی را در خصوص اعطای خط اعتباری ۴ میلیارد دلاری در ازای اجرای برنامه اصلاحات اقتصادی امضاء‌نموده‌اند، شایبه‌هایی را مبنی بر ارتباط این مصوبه با توافق مذکور ایجاد نموده که از سوی وزارت دارایی رد شده است. به موجب این مصوبه، ‌اسناد محرمانه مالی بین ۱۰ تا ۱۵ سال افشاء نخواهد شد.

منبع: رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور

توافق شرکت موتورولا و شرکت اکوادوری لوازم خانگی برای توزیع تولیدات این شرکت در اکوادور

گروه تجاری اکوادوری تولید لوازم خانگی به نام کنسنسو ایندوراما (Consenso-Indurama) برای توزیع محصولات الکترونیک مارک موتورولا شامل تلویزیون، گوشی همراه، ‌لپ‌تاپ و تبلت با این شرکت توافق کرد. بر این اساس دو طرف قرار است طی سال ۲۰۲۴ برای راه‌اندازی مراکز نمایش این محصولات در اکوادور ۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کنند. گروه تجاری کنسنسو-ایندوراما متشکل از ۶۳ شرکت و میزان دارایی ۷۸۲ میلیون دلاری، در سازمان مالیات اکوادور به عنوان ۳۵ مین شرکت از نظر اندازه و گردش تجاری ثبت شده است. محصولات این گروه در ۲۰ کشور آمریکای لاتین توزیع شده و مهمترین شرکت این گروه، شرکت لوازم خانگی ایندوراما در شهر کوئنکا اکوادور است که در سال ۲۰۲۳، فروش ۲۲۹ میلیون دلاری و سود خالص ۳.۶ میلیون دلاری داشته است.

منبع: رسانه لاپریمیسیاس اکوادور

وصول نخستین پرداخت خط اعتباری ۱۲۰ میلیون دلاری کانادا به اکوادور برای تقویت زیرساخت انرژی پاک

سفارت کانادا در اکوادور روز ۱۴ می ۲۰۲۴ از انتقال مبلغ ۸۱ میلیون دلار کانادا (۵۹.۳ میلیون دلار آمریکا) به اکوادور در چارچوب توافق دو طرف در خصوص اعطای یک خط اعتباری ۱۲۰ میلیون دلاری کانادا (۸۸ میلیون دلار آمریکا) با مهلت پرداخت ۱۰ ساله و نرخ سود ترجیحی برای انجام پروژه‌های انرژی پاک خبر داد. طبق اعلام سفارت کانادا، این توافق شامل یک کمک فنی از سوی بانک بین‌آمریکایی توسعه به ارزش ۶.۵ میلیون دلار کانادا برای تسهیل دسترسی به انرژی پاک در مناطق دورافتاده اکوادور نیز می‌گردد.

منبع: رسانه‌لاس پریمیسیاس اکوادور

کاهش ۲۷ درصدی صادرات میگو اکوادور طی سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴

بنا به گزارش اتاق ملی آبزی‌پروری اکوادور، صادرات میگو این کشور به چین طی سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ نسبت به بازه مشابه زمانی در سال ۲۰۲۳ به میزان ۲۷٪ از نظر حجم و ۴۳٪ از نظر ارزش دلاری کاهش داشته است. دلیل این کاهش چشم‌گیر، تعلیق ۹ شرکت صادرکننده اکوادوری از سوی مقامات بهداشتی چین، به دلیل سطح بیش از حد مجاز مواد نگهدارنده در محموله‌های میگو گزارش شده است. لازم به ذکر است که ارزش صادرات میگو اکوادور طی سال ۲۰۲۳ بیش از ۷ میلیارد دلار بوده و نخستین کالای صادراتی غیرنفتی این کشور بشمار می‌رود. چین نیز با سهم حدود ۵۰ درصدی از کل صادرات میگو مقصد اصلی صادراتی این محصول اکوادوری بوده و از اهمیت ویژه ای برای اکوادور برخوردار است. از این روی،‌ خوزه آنتونیو کامپوسانو، رئیس اتاق ملی آبزی‌پروری اکوادور از رفع سریع این مشکل بهداشتی از سوی صنایع اکوادوری خبر داده است. وی خاطرنشان کرده که به رغم این اقدام سریع اکوادور، هنوز تعلیق اعمال شده از سوی مقامات چینی بر ۹ شرکت اکوادوری برداشته نشده است.

منبع: رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور

افزایش ریسک کشوری اکوادور در شرایط کاهش محبوبیت رئیس جمهور اکوادور و کاهش قیمت نفت

شاخص ریسک کشوری اکوادور روز چهارشنیه ۱۵ می، با افزایش ۹۷ نقطه‌ای به ۱۲۱۱ رسید که به معنی توقف روند کاهشی این شاخص طی ماه‌های اخیر و افزایش دوباره نگرانی‌های بازار بین‌المللی از آینده وضعیت اقتصادی و سیاسی این کشور می‌باشد. این شاخص طی ماه‌های اخیر به دلیل برخی اقدامات دانیل نوبوآ از جمله افزایش مالیات ارزش افزوده از ۱۲٪ به ۱۵٪ و امضاء توافق خط اعتباری ۴ میلیارد دلاری با صندوق بین‌المللی پول روندی کاهشی گرفته بود. افزایش شاخص ریسک کشوری اکوادور در شرایطی رخ داده که میزان محبوبیت دانیل نوبوآ به دلیل افزایش مالیات بر ارزش افزوده مضاف بر بحران قطعی برق به شدت کاهش یافته و طبق آخرین نظرسنجی شرکت کمونیکالیسا با ۲۰٪ کاهش از حدود ۸۰٪ به ۵۹٪ سقوط کرده است. دیگر دلایل افزایش شاخص ریسک کشوری از سوی کارشناسان اقتصادی، کاهش قیمت نفت تگزاس (مرجع تعیین قیمت نفت اکوادور) از ۸۶ دلار در ابتدای ماه می‌به ۷۹ دلار به ازای هر بشکه در تاریخ ۱۶ می و همچنین ملاقات دانیل نوبوآ با گروه مشاوره مالی لازارد (LAzard) طی سفرش به فرانسه عنوان شده که نگرانی دارندگان اوراق بهادار اکوادوری را از برنامه احتمالی دولت اکوادور برای بازبینی شرایط و مهلتهای سرسید این اوراق به همراه داشته است.

منبع: رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما