معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰

برنامه اکوادور برای جذب سرمایه‌گذاری ۴۱ میلیارد دلاری در حوزه نفت و گاز

وزارت انرژی و معادن اکوادور از برنامه‌ دولت این کشور برای جذب سرمایه‌گذاری ۴۱.۵ میلیارد دلاری در حوزه نفت و گاز در قالب ۵ مرحله مناقصه خبر داد. جزئیات بیشتر این خبر را در این گزارش می‌توانید مطالعه کنید.

خانم ماریا کریستینا موگویون، معاون نفت وزارت انرژی و معادن اکوادور با اعلام این خبر گفت: این سرمایه گذاریها در قالب مناقصات واگذاری چند میدان نفتی، دو میدان گازی و ساخت خط لوله انتقال نفت خام  جذب می‌گردد. بر اساس مدل قراردادی مشارکتی با پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‌گذاران و تعیین درصد سهم برای طرف قرارداد، به بخش خصوصی داخلی و یا خارجی واگذار خواهد شد. وی خاطرنشان کرد که وزارت انرژی و معادن اکوادور در حال تعریف ساختار قراردادی پروژه‌ها و آماده‌سازی مقدمات،‌ مدارک و پایه‌های مناقصات بوده که تاریخ‌های برگزاری مناقصه و واگذاری پروژه‌ها متعاقباً اعلام خواهد شد. اطلاعات کلی پروژه‌های مورد نظر دولت اکوادور برای واگذاری‌ از طریق مناقصه به شرح ذیل می‌باشد:

بلوک‌های نفتی ۱۶ و ۶۷ واقع در استان فرانسیسکو اوریانا در منطقه آمازونی؛ سرمایه‌گذاری مورد نیاز: ۳۰۰ میلیون دلار:

تولید فعلی ۱۰۴۰۰ بشکه در روز؛ هدف‌گذاری: افزایش تولید به ۲۰ هزار بشکه؛ مدت قرارداد: ۲۴ سال؛ زمان تخمینی برگزاری مناقصه: تا پایان سال ۲۰۲۴؛ بهره‌برداری از این میدانهای نفتی ابتدا در اختیار شرکت اسپانیایی رپسول بوده و سپس به شرکت کانادایی نیو استراتوس انرژی منتقل شده است. ولیکن به دلیل پایان مهلت قرارداد، اکنون در اختیار شرکت پترواکوادور قرار گرفته است.

پروژه‌های بهینه‌سازی تولید و اکتشاف در استانهای آمازونی سوکومبیوس و اوریانا؛ سرمایه‌گذاری مورد نیاز: ۸ میلیارد دلار:  

میزان فعلی تولید میدانهای نفتی این حوزه هم اکنون ۲۰ هزار بشکه بوده و هدف‌ ارتقاء تولید به ۶۲ هزار بشکه در روز از طریق بهینه‌سازی تولید و اکتشاف و حفر چاه‌های جدید می‌باشد؛ زمان تخمینی برگزاری مناقصه تا پایان سال ۲۰۲۴ و یا اوایل سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی‌شده است.

طرح تولید نفت در میدانهای جنوب شرقی اکوادور در استانهای آمازونی پاستاسا و مورونا سانتیاگو؛‌ سرمایه‌گذاری مورد نیاز ۲۰ میلیارد دلار؛

این میدانهای نفتی هم‌اکنون تولید ندارند و هدف دولت به بهره‌برداری رساندن این میدانها با تولید ۳۰۰ هزار بشکه در روز می‌باشد. پیش‌بینی می‌شود جزئیات این طرح تا سال ۲۰۲۶ مشخص و تعریف گردد.

طرح ارتقاء تولید میدان گازی آمیستاد؛ میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز: ۱.۲ میلیارد دلار؛

این میدان گازی هم‌اکنون ۲۰ میلیون فوت مکعب تولید روزانه دارد و هدف دولت ارتقاء تولید آن به ۴۰ میلیون فوت مکعب از طریق بهینه‌سازی تولید (workovers) می‌باشد و علاوه‌ بر این، اپراتوری این میدان گازی در سال ۲۰۲۵ به مناقصه گذاشته خواهد شد.

طرح توسعه میدانهای جدید گازی آفشور؛ سرمایه‌گذاری مورد نیاز: ۱۲ میلیارد دلار؛

برنامه دولت اکتشاف و بهره‌برداری گاز طبیعی از حوزه‌های جدید خلیج گوایاکیل و سواحل شرقی اکوادور در استانهای مانابی و اسمرالداس می‌باشد. برآورد دولت اکوادور از تولید این میدانهای جدید، ۳۳۰ هزار بشکه در روز (۱ میلیارد و ۸۶۱ میلیون فوت مکعب) است؛ ساختار و جزئیات این پروژه در سال ۲۰۲۵ مشخص خواهد شد.

پروژه ساخت خط  جدید لوله انتقال نفت خام  به مسافت ۴۵ کیلومتر به قطر ۳۴ اینچ و ظرفیت انتقال ۴۵۰ هزار بشکه؛ میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز ۱۲۰ میلیون دلار؛ مهلت پروژه ۳ سال؛ به دلیل قرار گیری خط کنونی انتقال نفت در مسیر فرسایش رودخانه، برنامه دولت اکوادور ساخت خط جدید دایمی است که جزئیات پروژه و مدل قرارداد سرمایه‌گذاری هنوز مشخص نشده‌است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما