معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۳:۴۹

اخبار اقتصادی اکوادور

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری اکوادور در تیر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

توافق اکوادور و کانادا برای تجمیع سابقه بیمه تامین اجتماعی برای بازنشستگی

اکوادور و کانادا توافقی را برای تجمیع سوابق بیمه تامین اجتماعی شهروندان خود برای تکمیل حد نصاب سنوات سابقه بیمه برای بازنشستگی امضاء نمودند. این توافق با حضور رئیس‌سازمان تامین اجتماعی اکوادور، توسط خانم گابریلا سامرفلد، وزیر امور خارجه اکوادور و استفان پاتر سفیر کانادا در اکوادور به امضاء رسید. به موجب این توافق شهروندان اکوادوری و کانادایی می‌توانند سوابق بیمه خود در هر یک از دو کشور را برای کامل نمودن حد نصاب سنوات خدمت برای بازنشستگی استفاده نمایند. طبق این توافق هر یک از سازمانهای تامین اجتماعی سهم مربوط به دوره حق بیمه دریافتی از فرد را بعهده خواهد گرفت. هم‌اکنون حدود ۲۵ هزار شهروند اکوادوری مقیم کانادا می‌باشند و این توافق می‌توانند منافع مهمی را برای مهاجرین اکوادوری به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که در حال حاضر اکوادور توافقنامه‌های مشابهی را با ۱۳ کشور دیگر نیز امضاء نموده و به دنبال امضاء این توافق با ایتالیا و سوئیس می‌باشد.

 منبع: روزنامه لا اورا اکوادور

افزایش قیمت جهانی کاکائو و جلب توجه باندهای جرایم سازماندهی شده در اکوادور به این بخش

با افزایش قیمت جهانی کاکائو از سال ۲۰۲۳ که در ماه‌های مارس و آوریل ۲۰۲۴ به مرز ۱۲ هزار دلار به ازای هر تن نیز رسید، کشاورزان و صادرکنندگان اکوادور نیز به عنوان یکی از کشورهای مهم تولید کاکائو در جهان نیز از این وضعیت بهره‌مند شدند و قیمت خریداری هر کیسه ۴۵ کیلوگرمی دانه کاکائو در این کشور از ۵۰ تا ۶۰ دلار به ۴۲۰ دلار رسیده. در چنین وضعیتی، با توجه به بحران شدید ناامنی در اکوادور، توجه باندهای مواد مخدر و جرایم سازماندهی شده به این حوزه جلب شده و بنا به اعلام ایوان اونتاندا رئیس انجمن صادرکنندگان کاکائو اکوادور، طی ماه‌های اخیر آمار سرقت، گروگانگیری و باج‌گیری از کشاورزان و صادرکنندگان کاکائو افزایش دوچندان یافته و آمار قتل در استان لوس ریوس به عنوان یکی از قطبهای تولید کاکائو به ۱۱۱ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده‌است. به گفته وی این وضعیت باعث افزایش هزینه‌های تامین امنیت در این صنعت شده است. به گونه ای که طی سال ۲۰۲۳ صادرکنندگان کاکائو اکوادور بالغ بر ۲۰ میلیون دلار صرف تامین امنیت محموله‌های خود در مسیر انتقال به بندر جهت اجتناب از جاسازی کوکائین شده اند. اکوادور با ۴۲۰ هزار تن تولید، بعد از ساحل عاج و غنا سومین تولیدکننده کاکائو در جهان بشمار می‌رود. میزان صادرات کاکائو اکوادور در سال ۲۰۲۳ رقم ۱.۳ میلیارد دلار بوده و به دلیل افزایش قیمتهای جهانی، میزان صادرات این محصول در چهارماهه نخست سال ۲۰۲۴ به ۷۷۴ میلیون دلار رسیده که بیانگر افزایش ۱۰۰٪ ارزش صادرات می‌باشد.

منبع:‌ رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور

نیاز اکوادور به افزودن ۸ نیروگاه جدید به شبکه ملی برق 

در حالیکه طی ماه‌های اخیر اکوادور به دلیل خشکسالی و عدم انجام سرویس و نگهداری زیرساختهای تولید و انتقال برق خود با ساعات طولانی قطع برق مواجه بوده، مطابق با برنامه جامع ملی این کشور، برای اجتناب از تشدید این وضعیت باید تا سال ۲۰۲۶ هشت نیروگاه جدید برق را به شبکه تولید خود اضافه کند. طبق این پلن، ساخت و راه‌اندازی ۸ نیروگاه با ظرفیت تولید ۱۸۰۰ مگاوات شامل ۹۶۹ مگاوات برق حرارتی با سوخت فسیلی و ۸۳ مگاوات برق از نیروگاه‌های برقابی، بادی، خورشیدی و بادی پیش‌بینی شده است. این در حالی است که برنامه‌های اجرای تمامی این نیروگاه‌ها با تعویق همراه است و تکمیل و راه‌اندازی آن در مهلت پیش‌بینی شده عملی نخواهد بود.

منبع: روزنامه ال‌کومرسیو اکوادور

شرکت کلمبیایی ترپل، ایستگاه‌های سوخت خود در اکوادور و پرو را به شرکت پریمکس واگذار کرد

شرکت کلمبیایی ترپل، از فروش ایستگاه‌های بنزین و گازوئیل خود در اکوادور و پرو به شرکت پریمکس و کوئستی به ارزش ۶۴ میلیون دلار خبر داد. در سال ۲۰۲۳ میزان فروش شرکت ترپل کلمبیا توزیع کننده روغن، بنزین و گازوئیل در اکوادور ۶۷۲ میلیون دلار بوده و شرکت پریمکس نیز در اکوادور یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار فروش داشته‌است. اجرایی شدن این معامله و انتقال نیازمند تایید مقامات نظارت بر بازار اکوادور خواهد بود. شرکت کلمبیایی ترپل، تجارت توزیع روغن مارک موبایل و توزیع گاز در پرو را همچنان حفظ نموده است.

.منبع: رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور  

برنامه ساخت بزرگترین مال استان مانابی

خاویر پینکای، شهردار پورتوبیخو، ‌مرکز استان مانابی اکوادور از برنامه ساخت بزرگترین مرکز خرید استان در این شهر به مساحت ۴ هکتار خبر داد. طبق طراحی پروژه،‌ مرکز خرید ویانوئبا از ۱۸۰ فضای تجاری در زیربنایی ۱۲۰ هزار متر مربعی برخوردار خواهد بود و با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری توسط گروه تجاری فاووریتا (Favorita)، اجرا خواهد شد. لازم به ذکر است که گروه فاووریتا، بزرگترین گروه تجاری اکوادور و متعلق به ایسابل نوبوآ، عمه دانیل نوبوآ رئیس‌جمهور اکوادور می‌باشد. این گروه با برخورداری از فروشگاههای زنجیره‌ای سوپرمارکت، ابزار و مصالح ساختمانی، لوازم خانگی، و همچنین شرکتهای تولیدی و واردات و صادرات و ساخت و مدیریت مراکز خرید، در سال ۲۰۲۳، ۱.۶ میلیارد دلار درآمد داشته است. پدر دانیل نوبوآ نیز یکی از بزرگترین صادرکنندگان موز اکوادور بشمار می‌رود و در حوزه‌های مختلف تجاری این کشور فعالیت گسترده‌ای دارد.

منبع: رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور

برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی پرو در کیتو

یک گروه متشکل از ۲۴ شرکت پرویی طی روزهای ۲۴ و ۲۵ ژوئن، نمایشگاه توانمندی‌های صادرات خدمات پرو را در کیتو پایتخت اکوادور برگزار نمودند. این نمایشگاه به ابتکارعمل سازمان ترویج صادرات و توریسم پرو با هدفگذاری عقد قراردادهای تجاری به ارزش ۹ میلیون دلار برگزار شد. برآوردها حاکی از بازدید ۶۰ شرکت اکوادوری از این نمایشگاه و ملاقات با همتایان اکوادوری خود در حوزه‌های خدمات مالی، صنایع، آموزش، ‌معدن‌کاری و توزیع اقلام پرمصرف می‌باشد. طبق اعلام داوید مونیوز، مدیر صادرات خدمات سازمان ترویج صادرات و توریسم پرو، ارزش صادرات خدمات این کشور سالانه ۱.۳ میلیارد است که از این میزان ۶۰٪ به مقصد کشورهای آمریکای لاتین می‌باشد. به گفته وی هم‌اکنون ۴ شرکت خدماتی پرویی در اکوادور حضور دارند و صادرات سالانه خدمات پرو به اکوادور سالانه ۶۰ میلیون است.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور

افزایش قیمت بنزین در اکوادور از روز جمعه آغاز می‌شود

به دنبال اعلام قبلی دولت اکوادور مبنی بر آغاز اجرای طرح حذف سوبسید بنزین معمولی از اواخر ماه ژوئن ۲۰۲۴،  دانیل نوبوآ با صدور یک حکم اجرایی، اعلام کرد که برنامه حذف سوبسید و افزایش قیمت بنزین معمولی (۸۵ اکتان) از روز جمعه ۲۸ ژوئن ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد. بر این اساس قیمت بنزین با افزایش ۲۶ سنتی از ۲.۴۶۵ دلار به ازای هر گالون به ۲.۷۲۲ دلار افزایش خواهد یافت و در فاز بعدی به صورت ماهانه قیمت آن بر اساس قیمت‌های بین‌المللی محاسبه و اعلام خواهد شد. طبق دستور‌العمل، میزان افزایش ماهانه قیمت بنزین معمولی حداکثر ۵٪ و میزان کاهش احتمالی قیمت آن کمتر از ۱۰٪ خواهد بود. همچنین قرار است به منظور جلوگیری از تاثیر افزایش قیمت بنزین بر هزینه حمل و نقل، به صاحبان تاکسی، تاکسی‌موتور سه چرخ و تاکسی وانت،‌ یارانه نقدی معادل مابه‌التفاوت افزایش قیمت پرداخت خواهد شد. بر این اساس به رانندگان تاکسی مبلغ ۴۰.۵۶ دلار با احتساب میانگین مصرف ماهانه ۱۵۶ گالون ، ‌به رانندگان تاکسی موتور سه چرخ مبلغ ۲۳.۴۰ دلار به ازای میانگین مصرف ماهانه ۹۰ گالون و به رانندگان وانت مبلغ ۳۷.۷۰ دلار به ازای میانگین مصرف ماهانه ۱۴۵ گالون بنزین پرداخت خواهد شد. بنا به اعلام روبرتو لوکه وزیر حمل و نقل اکوادور، از ۸۴ هزار نفر برآورد شده که مشمول این یارانه می‌شوند، ‌تا کنون ۲۷۵۱۱ نفر ثبت نام کرده و ۱۸۹۵۲ نفر حساب بانکی خود را در سایت ثبت نام بارگذاری کرده‌اند و از ابتدای ماه جولای یارانه نقدی مربوطه را دریافت خواهند کرد. گفتنی است که مشمولین یارانه نقدی تا چهار ماه فرصت ثبت نام در سامانه مربوطه را داشته و مبالغ یارانه از ابتدای اجرای طرح محاسبه و به آنان پرداخت خواهد شد.

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور

حزب بومیان، تصمیم دولت در حذف سوبسید بنزین را محکوم کرد

حزب پاچاکوتیک، بازوی سیاسی کنفدراسیون ملی اقوام و ملل بومی اکوادور با صدور بیانیه‌ای حکم اجرایی دانیل نو بوآ، رئیس‌جمهور اکوادور در خصوص حذف سوبسید و افزایش قیمت بنزین معمولی را محکوم کرد. حزب بومیان در بیانیه خود تأکید کرده که همان‌طور که دانیل نو بوآ به وعده‌ها و اقداماتش در افزایش مالیات بر ارزش‌افزوده برای حل بحران ناامنی و قانون کارایی انرژی در حل بحران شبکه برق عمل‌نکرده، حذف سوبسید بنزین و صرفه‌جویی ادعایی ۴۰۰ میلیون‌دلاری نیز برای حل بحران بهداشت و آموزش به کار گرفته نخواهد شد و تنها هدف دولت نئولیبرال نو بوآ آب ریختن به آسیاب واردکنندگان سوخت خواهد بود. درحالی‌که برخی تشکل‌های سندیکایی از جمله اتحادیه ملی کارگران برای اعتراضات سراسری از روز جمعه ۵ جولای خبر داده‌اند، حزب پاچاکوتیک بدون اشاره به حمایت احتمالی از اعتصاب و اعتراضات خیابانی، تأکید کرده که اقداماتش همواره در راستای دفاع از منافع جمعی مردم اکوادور خواهد بود. لازم به توضیح است که اعتصاب‌های سراسری بومیان در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ منجر به عقب‌نشینی دولت‌های وقت اکوادور از برنامه حذف سوبسید سوخت شد. ‌

منبع: رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور

اعتراضات خیابانی در اکوادور به افزایش قیمت بنزین

خیابان‌های کیتو و گوایاکیل، پایتخت‌های سیاسی و تجاری اکوادور به صحنه اعتراضات علیه افزایش قیمت بنزین بدل شد. معترضین با رهبری سندیکای ملی معلمان و دیگر تشکل‌های صنفی با آتش‌زدن لاستیک در برخی خیابان‌های اصلی و دردست‌داشتن پلاکاردهایی با شعاری مبنی بر اینکه افزایش قیمت بنزین مساوی است با افزایش قیمت همه چیز، مخالفت خود با دستور دانیل نو بوآ در خصوص حذف سوبسید و افزایش قیمت بنزین از تاریخ ۲۸ ژوئن ابراز نمودند. شایان‌ذکر است که برنامه‌های سراسری اعتراض به افزایش قیمت بنزین از سوی کنفدراسیون ملی کارگران برای روز پنجشنبه ۴ جولای برنامه‌ریزی شده است. .

منبع رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور

توافق بانک آمریکایی توسعه با اکوادور در خصوص اعطای خط اعتباری ۲۰۰ میلیون‌دلاری

دولت اکوادور و مقامات بانک بین آمریکایی توسعه (BID) روز دوشنبه ۱ جولای توافقی در خصوص تخصیص خط اعتباری ۲۰۰ میلیون‌دلاری از سوی این بانک برای اجرای طرح‌های عمرانی آبرسانی و بهینه‌سازی زیرساخت‌های دسترسی روستایی در اکوادور امضا نمودند. بر اساس این قرارداد، مبلغ ۱۲۰ میلیون دلار برای تأمین مالی طرح آبرسانی و تصفیه فاضلاب و ۸۰ میلیون دلار برای طرح بهینه‌سازی جاده‌های روستایی اختصاص داده خواهد شد.

منبع: رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور

رئیس‌جمهور اکوادور بدهی‌های بانکی زیر ۵ هزار دلار به بانک کشاورزی را بخشید

دانیل نو بوآ رئیس‌جمهور اکوادور با صدور حکمی اجرایی، بدهی‌های بانکی زیر ۵ هزار دلار به بانک کشاورزی (باناکوادور) را که بازپرداخت آن به‌تعویق‌افتاده، بخشید. این حکم شامل آن بخش از بدهی‌هایی می‌گردد که وارد روند قضایی شده و از نظر واقعی قابل‌استرداد نمی‌باشد. نو بوآ در پیام توییتری خود تأکید کرد که مردم به امید راه‌انداختن شغل و رونق کار خود این وام‌ها را از سال ۲۰۱۶ به بعد گرفته‌اند و به دلیل ضعف دولت‌های وقت در فراهم‌آوردن شرایط اقتصادی مناسب، از بازپرداخت بدهی خود بازمانده‌اند و اکنون با این حکم از زیر بار بدهی و رود قضایی رهای خواهند شد. رقم بدهی‌های بخشوده شده و بهره و جرایم تأخیر مربوطه ۱۸ میلیون دلار برآورد شده است. لازم به ذکر است که یکی از وعده‌های انتخاباتی لوئیسا گونزالس، نامزد جنبش انقلاب شهروندی و رقیب دانیل نو بوآ در انتخابات قبلی بخشش بدهی‌های معوقه زیر ۱۰ هزار دلار بوده است. لوئیسا گونزالس در اظهارات خود تأکید کرده بود که این بخش از بدهی‌ها نه‌تنها قابل‌وصول نیست بله روند قضایی آن برای دلت هزینه‌‌های جانبی نیز به همراه خواهد داشت و علاوه بر این در صورت پیروزی در روند قضایی و خلع‌ید اراضی کشاورزی، به تولید کشور نیز صدمه وارد خواهد کرد.

 منبع: روزنامه لا اورا اکوادور

معاون وزیر دولت: اعتراضات به افزایش قیمت بنزین در حد آتش‌زدن چند لاستیک بوده است

استبان تورس، معاون وزیر دولت اکوادور، در واکنش به اعتراضات خیابانی در کیتو پایتخت اکوادور به افزایش قیمت بنزین تأکید کرد که این اقدامات فقط در حد آتش‌زدن چند لاستیک بوده و حمایت مردمی‌پشت آن نبوده است. وی خاطرنشان کرد هدف این اقدامات که توسط اتحادیه ملی آموزگاران و فدراسیون دانشجویان انجام شده، برانگیختن برخورد خشونت‌آمیز از سوی نیروهای پلیس بوده است تا با این کار مردم را به حضور در اعتراضات برنامه‌ریزی شده از سوی جبهه ملی کارگران برای روز پنجشنبه ۴ جولای تحریک کنند. معاون وزیر دولت اطمینان داد که با فعالان حمل‌ونقل توافقات لازم برای پرداخت یارانه نقدی انجام شده و از این بخش در اعتراضات شرکت نخواهند کرد. 

منبع: رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور

وزیر جدید انرژی و معادن اکوادور معرفی شد

پس از گذشت دو ماه و نیم از برکناری آندره‌آ آروبو وزیر سابق انرژی و معادن اکوادور و سرپرستی وزیر حمل‌ونقل بر این وزارتخانه در شرایط بحران کمبود برق، دانیل نو بوآ روز سه‌شنبه ۲ جولای آقای آنتونیو گونژالوِس ساویونوویچ با ملیت اکوادوری - پرتغالی را به‌عنوان جانشین رسمی وی منصوب نمود. آنتونیو گونژالوِس، دارای لیسانس اقتصاد از دانشگاه کاتولیک اکوادور بوده و سابقه فعالیت در بانک بین‌ آمریکایی توسعه و مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری در مؤسسات مالی و شرکت‌های خصوصی را در کارنامه خود دارد. لازم به ذکر است که در پی تشدید ساعات طولانی قطعی برق در ماه آوریل ۲۰۲۴، دانیل نو بوآ با هدف اجتناب از تأثیرگذاری این وضعیت بر نتیجه همه‌پرسی پیشنهادی خود، آندره‌آ آروبو وزیر جوان انرژی خود را برکنار نموده و او را به پنهان‌سازی عامدانه وضعیت بحرانی زیرساخت‌های برق کشور و خیانت به وطن متهم نمود.

منبع: ‌ رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور

رهبر بومیان اکوادور: مانند همیشه حضور ما در خیابان‌ها تا حصول نتیجه خواهد بود 

لئونیداس ایسا، رئیس کنفدراسیون ملی اقوام و ملل بومی اکوادور روز سه‌شنبه ۲ جولای ۲۰۲۴ در رأس جمعیتی برای ارائه یک طرح قانونی در خصوص حقوق بومیان در موضوعات معدنی، در مجلس ملی این کشور حضور یافت و طی سخنانی در خصوص برنامه بومیان برای پیوستن به صف اعتراضات خیابانی به افزایش قیمت بنزین که با فراخوان سندیکاهای کارگری آغاز شده، ابراز داشت که فعلاً برنامه‌ای برای ورود به اعتراضات خیابانی ندارند. وی با بیان اینکه هر شکل از مبارزه به کار می‌آید، تأکید کرد که در صورت تصمیم‌گیری جمعی برای انجام اعتراضات خیابانی، حضور بومیان برای یک یا دو ساعت در روز نخواهد بود، بلکه به‌مانند دفعات قبلی، اعتصاب بومیان تا حصول نتیجه خواهد بود. لازم به ذکر است که در اکتبر سال ۲۰۲۹ و ژوئن ۲۰۲۲، بومیان اکوادور با اعتصاب سراسری و عزیمت گسترده خود به پایتخت برای مدتی بیش از ۱۵ روز تمام کشور را تعطیل کردند و در نتیجه آن دولت‌های وقت این کشور از برنامه‌های خود برای افزایش قیمت بنزین عقب‌نشینی کردند. معمولاً بومیان در برنامه‌های اعتراضی خود بسیار سازماندهی شده عمل کرده و خیل عظیمی از جمعیت خود در شهرها و استان‌های کوهستانی و آمازونی را با پای پیاده و کامیون و وسایل نقلیه مختلف به پایتخت منتقل می‌کنند و با پیش‌بینی مواد غذایی برای طولانی‌مدت در فضاهای سبز و محوطه‌های دانشگاهی و خانه‌های فرهنگ مستقر می‌شوند. .منبع: رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور 

اختلاف شدید دولت مرکزی اکوادور با شهردار گوایاکیل، بزرگترین شهر و مرکز تجاری این کشور

در پی اظهارات آکیلس آلوارز، شهردار بندر گوایاکیل، مبنی بر عدم همراهی دولت دانیل نوبوآ در اعطای ضمانت‌نامه‌های دولتی برای اخذ وام و اعتبارات جهت اجرای پروژه‌های عمرانی به دلیل اختلافات ایدئولوژیک، حملات انتقادی دو طرف به سطح رئیس‌جمهوری کشیده شد و دانیل نوبوآ طی اظهاراتی در مراسم اعطای این نوع ضمانت‌نامه به شهردار مانتا، تاکید کرد که اعطای ضمانت‌نامه بانکی، یک اجبار برای دولت نیست و نیاز به بررسی‌های فنی دارد و شهرداران باید سپاسگزار باشند و نه طلبکار. این در حالی است که آکیلس آلوارز شهردار گوایاکیل، وزیر دارایی دانیل نوبوآ را یک فرد «بی‌شعور» توصیف کرده و یادآوری کرده بود که طی ۱۰ سال حکومت رافائل کورئا با حضور یک شهردار اپوزیسیون در شهر گوایاکیل، رئیس‌جمهوری هیچگاه تفاوت‌های ایدئولوژیک را در تعامل با شهرداری‌ها و دولت‌های غیرمتمرکز مد نظر قرار نداده و همواره برای پروژه‌های استانی و شهرداری‌ها که به صورت مستقل توسط مقامات محلی اجرا می‌شده، همکاری قانونی و اعطای ضمانت‌نامه‌های بانکی را بدون تاخیر انجام داده‌است. لازم به ذکر است که در ادامه اختلافات دانیل نوبوآ با شهردار گوایاکیل که از جنبش کورئیسم از طریق انتخابات مردمی‌به این سمت رسیده، روز جمعه ۱۲ جولای دولت اکوادور از آکیلس آلوارز و دو برادر وی به اتهام قاچاق سوخت شکایت کیفری نمود. رافائل کورئا، رهبر جنبش انقلاب شهروندی این اقدام دولت را انتقام شخصی نوبوآ از آکیلس آلوارز توصیف کرد که قربانی آن، ساکنین شهر گوایاکیل خواهند بود.

.منبع: رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور   

بازنشستگاه اکوادوری خواستار استعفاء رئیس سازمان تامین اجتماعی شدند

روز پنجشنبه ۱۱ جولای گروهی از بازنشستگان اکوادوری با تجمع در میدان نمادین «آربولیتو» کیتو پایتخت این کشور در اعتراض به اظهارات ادواردو پنیا، نماینده رئیس جمهوری و رئیس هیئت مدیریه سازمان تامین اجتماعی این کشور در خصوص تغییر فرمول محاسبه مستمری بازنشستگی، خواستار استعفاء وی شدند. جمعیت معترض بازنشستگان تاکید کرده‌اند که تا زمان کناره‌گیری رئیس این سازمان و یا عقبگرد دولت از این تغییرات، پنجشنبه هر هفته به تجمعات اعتراضی خود ادامه خواهند داد.

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور

رئیس‌جمهور اکوادور مصوبه مجلس در مورد شفافیت سرمایه‌گذاری‌های سازمان تامین اجتماعی را وتو کرد

دانیل نو بوآ رئیس‌جمهور اکوادور روز سه‌شنبه ۹ جولای، طرح قانونی تصویبی مجلس در خصوص شفافیت سرمایه‌گذاری‌های بانک سازمان تامین اجتماعی را وتو کرد. طبق طرح قانونی مجلس، بانک سازمان تامین اجتماعی موظف بود اطلاعات مربوط به سرمایه‌گذاری‌های خود را با انتشار در سایت اینترنتی در دسترس عموم قرار دهد. علاوه بر این به بانک مذکور اجازه می‌داد که برای مدیریت سرمایه‌گذاری‌های خود شرکت داخلی و یا بین‌المللی مشاوره سرمایه‌گذاری استخدام نماید و دارایی‌های مالی خود را بیمه نماید. ریاست جمهوری اکوادور دلیل وتوی کامل این طرح قانونی را عدم لحاظ نمودن قواعد محافظت از اطلاعات بانکی و محدود کردن دامنه فعالیت بانک سازمان تامین اجتماعی در اعطای وام و سرمایه‌گذاری مانند بانک‌های سنتی اعلام کرده‌است. وتوی کامل طرح قانونی مصوب مجلس در شرایط اختلاف شدید قوه مجریه و قوه مقننه اکوادور طی هفته‌های اخیر صورت گرفته است و رئیس‌مجلس این اقدام رئیس‌جمهور را در تناقض با حقوق بیمه‌شوندگان توصیف و تاکید کرد که دولت قصد دارد از منابع نقدینگی سازمان تامین اجتماعی به عنوان «تنخواه» خود استفاده کند. 

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور

اعتصاب تعاونی‌های مسافری بین شهری در اکوادور به دلیل ناامنی

فدراسیون ملی حمل و نقل عمومی از برنامه خود برای اعتصاب ۴۸ ساعته در اعتراض به وضعیت شدید ناامنی در جاده‌های کشور خبر داد. آبل گومز، رئیس فدراسیون ملی حمل و نقل عمومی مسافری اکوادور اعلام کرد که تعاونی‌های مسافری بین‌شهری در اعتراض به وضعیت شدید ناامنی و سرقتهای مکرر از رانندگان و مسافران در جاده‌های کشور، موتورهای خود را طی روزهای ۱۶ و ۱۷ جولای خاموش کرده و اعتصاب خواهند کرد. وی تصریح کرد که اعتراضات فعالان حمل و نقل مسافری شامل بستن جاده‌های کشور نخواهد شد. رئیس‌ فدارسیون حمل و نقل عمومی مسافران اکوادور خاطرنشان کرد که رانندگان اتوبوسهای بین‌شهری علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با سرقت، قربانی باج‌گیری از سوی باندهای سازماندهی‌شده نیز هستند. وی با بیان اینکه تعاونی‌های مسارفی بین شهری اکوادور امیدوارند که با اعتصاب دو روزه خود توجه دولت را به معضل خود جلب نموده و تمهیدات لازم از سوی مقامات اتخاذ گردد، ‌تاکید نمود که این اعتصاب یک هشدار مبنی بر ناکارآمدی سیاستهای دولت نوبوآ در کنترل ناامنی است.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور

تعلیق یک پروژه معدن طلا و مس در اکوادور به دلیل شکایت زیست‌محیطی

شرکت کاریماینینگ با سرمایه کانادایی، دارنده امتیاز بهره‌برداری از معدن طلا و مس کوریپامبا واقع در استان بولیوار اکوادور روز سه شنبه ۹ جولای از تصمیم خود به تعلیق روند ساخت این معدن به دلیل ارایه یک شکایت زیست‌محیطی خبر داد. این شکایت از سوی کمیسیون اقتصادی حقوق بشر به دیوان قانون اساسی اکوادور برای لغو مجوز زیست‌محیطی معدن مذکور ارایه شده است. اتاق معادن اکوادور، این شکایت را بخشی از کارشکنی‌های اپوزیسیون دولت توصیف کرده‌است. بنا به اعلام این اتاق، روند اجرایی این پروژه طبق برنامه قرار است از نیمه دوم سال ۲۰۲۴ آغاز شود و شرکت مجری پروژه بنا دارد ۴۰۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری نماید. 

منبع: رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور

۱۰ مدل خودرو پرفروش در اکوادور در شش ماه نخست سال ۲۰۲۴

طبق گزارش اتاق صنایع خودرو اکوادور طی شش ماه نخست سال ۲۰۲۴ تعداد ۵۶۶۶۴ خودرو در این کشور به فروش رسیده که ۲۳٪ از این میزان را ۱۰ مدل خودرو به خود اختصاص داده‌اند. طبق این گزارش خودرو مدل سدان کیا سولوتو با ثبت فروش ۳۱۶۳ دستگاه پرفروش‌ترین خودرو در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ بوده‌است. خودرو مدل شورولت دی‌مکس 4*2 با فروش ۳۰۰۹ دستگاه در جایگاه دوم،‌ و خودرو مدل شورولت گروو با فروش ۱۴۴۲ دستگاه، خودرو مدل کیا سونت با فروش ۱۱۰۶ دستگاه، سوزوکی سوئیفت با فروش ۹۵۸ دستگاه، خودرو مدل کیا اسپورتیج با فروش ۷۹۱ دستگاه، خودرو مدل تی‌کراس فولکس واگن با فروش ۷۸۱ دستگاه، خودرو مدل رنو داستر اینتنتز با فروش ۶۴۱ دستگاه، ‌خودرو چینی مدل گلوری ۵۶۰ با فروش ۵۸۹ دستگاه و خودرو مدل شورولت جوی بلاک با فروش ۵۸۵ دستگاه در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار دارند. لازم به ذکر است مارکهای شورولت با فروش ۱۰۵۹۵ دستگاه، کیاموتورز با فروش ۸۸۸۷ دستگاه، تویوتا با فروش ۳۴۸۷ دستگاه، هیوندای با فروش ۲۸۷۴ دستگاه، چری با فروش ۲۶۴۲ دستگاه و سوزوکی با فروش ۲۲۳۴ دستگاه، شش مارک پروفروش خودرو در اکوادور طی شش ماه نخست سال ۲۰۲۴ بوده‌اند. .

منبع رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور

پیش‌بینی عدم رشد صادرات معدنی اکوادور در سال ۲۰۲۴

اتاق معادن اکوادور روز سه‌شنبه ۹ جولای پیش بینی رقم صادرات مواد معدنی این کشور در سال ۲۰۲۴ را ۳.۳ میلیارد دلار اعلام کرد که با توجه به صادرات معدنی ۳ میلیارد و ۳۲۴ میلیون دلاری این کشور در سال ۲۰۲۳ به معنی عدم رشد این بخش طی سال جاری میلادی خواهد بود. کارولینا اوروسکو رئیس هیئت مدیره اتاق معادن اکوادور با بیان اینکه صادرات معدنی چهارمین محصول صادراتی اکوادور بعد از نفت، میگو و موز است، ابراز داشت که طی سال ۲۰۲۳ میزان درآمدهای مالیاتی دولت از این محل ۷۶۲ میلیون دلار بوده‌است. طبق گزارش بانک مرکزی اکوادور، در چهارماهه نخست سال ۲۰۲۴ میزان صادرات معدنی اکوادور ۲۴۳ هزار تن به ارزش ۹۶۵.۵ میلیون دلار بوده که به معنی کاهش ۴.۲٪ و کاهش ۸.۳٪ ارزش صادرات این بخش نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۳ است.

منبع: رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور

دولت اکوادور ارسال لایحه اصلاحات مالیاتی به مجلس طبق توافق با صندوق بین‌المللی پول را به سال آینده موکول کرد

رئیس‌ سازمان مالیات اکوادور، روز سه‌شنبه ۹ جولای اعلام کرد که دولت دانیل نوبوآ برنامه ارسال لایحه اصلاحات جدید مالیاتی به مجلس را به سال آینده موکول خواهد کرد. وی تصریح کرد که این لایحه شامل اصلاحات جامع مالیاتها از جمله تعدیل هزینه‌های عمومی و افزایش فهرست مالیت‌دهندگان خواهد شد. لازم به ذکر است که این اصلاحات مالیاتی در توافق خط اعتباری ۴ میلیارد دلاری با صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی شده و به نظر می‌رسد با توجه به اختلاف شدید دولت و مجلس در حال حاضر و عدم برخورداری از آراء لازم برای تصویب آن، دانیل نوبوآ ترجیح داده‌است ارسال این لایحه به مجلس را به سال آینده و پس از انتخابات ریاست جمهوری موکول نماید.

 منبع: روزنامه لا اورا اکوادور

رکورد سود بانک دولتی ال‌پاسیفیکو اکوادور در شش ماه نخست سال ۲۰۲۴

بانک دولتی ال‌پاسیفیکو اکوادور، از ثبت رکورد سود خالص خود طی شش ماه نخست سال ۲۰۲۴ خبر داد. میزان سود خالص بانک مذکور طی نیمه نخست سالجاری میلادی ۱۵ میلیون و ۹۴۰ هزار دلار بوده که یک رکورد تاریخی برای این بانک و بالاترین میزان سود در میان بانکها و موسسات مالی خصوصی و دولتی اکوادور طی سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود. این رکورد در شرایط پیچیده اقتصادی و کمبود نقدینگی در اکوادور ثبت شده‌است.

منبع: رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور

افزایش قیمت بنزین معمولی در اکوادور به رغم حذف سوبسید 

در حالیکه با تصمیم دولت اکوادور، سوبسید بنزین معمولی در روز جمعه ۲۸ ژوئن ۲۰۲۴ حذف و قیمت آن از ۲.۴۶ به ۲.۷۲ به ازای هر گالون افزایش یافته بود، با توجه به سیاست تنظیم قیمت این سوخت بر اساس بازار بین‌المللی، روز پنجشنبه ۱۱جولای ۲۰۲۴ بهای بنزین معمولی با ۳ سنت افزایش به ۲.۷۵ دلار رسید. اتحادیه ایستگاه‌های سوخت اکوادور با اشاره به کاهش همزمان قیمت بنزین سوپر که با سیاست مشابهی مدیریت می‌شود، افزایش قیمت بنزین معمولی را غیرمنطقی توصیف کردند. لازم به ذکر است که طبق حکم ریاست جمهوری در خصوص حذف سوبسید بنزین معمولی و تعیین قیمت آن بر اساس بازار بین‌المللی، افزایش بهای بنزین حداکثر تا ۵٪ و کاهش آن حداکثر تا ۱۰٪ خواهد بود.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما