معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۲۹- ۰۸:۰۱ - مشاهده: ۱۲۶

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون وگابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته چهارم تیر ماه 1402، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ساحل عاج

بهره برداری از شرکت تولید شکلات با محصول کاکائو در ابیجان با سرمایه گذاری بلژیک

آقای سلیمان دیاراسوبو، وزیر صنعت، تجارت و ارتقای بنگاههای کوچک و متوسط  روز 11 جولای 2023  از واحد تولید شکلات کاکائو در منطقه صنعتی یوپوگون ساحل عاج  بهره برداری نمود.  طبق گفته  وزیر صنعت، تجارت و ارتقای بنگاههای کوچک و متوسط سال عاج تاکید رئیس جمهور بر صنعتی شدن بیشتر ابیجان در حوزه‌های مواد اولیه و تولید ارزش افزوده می‌باشد. به ویژه فرآوری 50 درصد از تولید مواد اولیه ( کاکائو، بادام هندی، لاستیک و پنیه) به محصول جدید غذایی از طریق فرآوری آن، ما باید به یک تحول ساختاری در اقتصاد ساحل عاج حرکت کنیم.

با توجه به کاکائو منحصر به فرد ساحل عاج، دولت هدف خود را فرآوری حداقل 50 درصد معادل 1.1 میلیون تن دانه کاکائو در میان مدت می‌باشد.  راه اندازی شرکت  فرآوری کاکائو و شکلات سازی  پوراتوس حاصل همکاری مشترک ساحل عاج ئو بلژیک می‌باشد.  با این پروژه بیش از 100 شغل مستقیم و غیر مسقیم ایجاد خواهد شد.  با سرمایه گذاری 1.7 میلیارد فرانک سیفا  بلژیک، این شرکت ظرفیت تولید 600 تن شکلات در سال را دارد و افزایش آن تا 2400 تن در سال  قابل پیش بینی است. این شرکت همچنین ظرفیت تولید 750 تن پودر کاکائو را نیز دارد. پس از شرکت های CEMOI  و TAFI  شرکت PURATOS   سومین شرکت سازنده شکلات در ساحل عاج می‌باشد این امرنشان دهنده راهبرد صنعتی سازی ساحل عاج برای انتقال تدریجی از سرزمین کاکائو به سرزمین شکلات می‌باشد.

برگزاری نخستین دوره "نمایشگاه عمومی اکسپرتایز"  نمایشگاه ارتقای تخصص های محلی

نمایشگاه ارتقای تخصص های محلی در روزهای 6 و 7  جولای 2023 در خانه فرهنگ ترشویل ابیجان برگزار شد. چندین شخصیت دولتی و بخش خصوصی در مراسم افتتاحیه حضور داشتند.

به گفته مسئولان این نمایشگاه، رویداد مزبور با هدف تبادل تجربیات میان جوانان  در عرصع فناوری و سرمایه گذاری می‌باشد.

رئیس روز ملی کسب و کار در این نمایشگاه ابراز امیداوری نمود در آینده نزدیک شاهد انتشار کتاب توسط کارشناسان در دانشگاه‌های ساحل عاج در حوزه معرفی فرصت ها و تجربیات حوزه فناوری  باشیم. نمایشگاه مزبور با بازدید از غرفه‌ها  و برگزاری همایش اختتامیه پایان خواهد یافت.

حضور هیئت بلند پایه بانک جهانی در ابیجان

هیئت بلند پایه بانک جهانی به ریاست خانم آنا بجرد با هدف تقویت مشارکت میان ساحل عاج و بانک جهانی  تبادل نظر در خصوص فرصت های توسعه روابط سفر سه روزه ای را از 9 الی 12 جولای 2023 به ابیجان را آغاز کرد. در این سفر مقامات بانک جهانی با مسئولان بانک توسعه آفریقا  نیز در خصوص همکاری‌های منطقه ای گفتگو خواهند نمود.

بررسی دستاوردهای ملموس ناشی تامین مالی بانک جهانی در ساحل عاج و همچنین بازدید از نیروگاه برق  ابیجان که یک زیرساخت راهبردی برای تامین انرژی مورد نیاز این کشور می‌باشد یکی از دستور کارهای سفر می‌باشد.

بانک جهانی با سهم 031.6  میلیارد دلار  چندین حوزه  موضوعی مانند توسعه محلی، کشاورزی، حفاظت اقلیمی و بخش خصوصی را در ساحل عاج تحت پوشش تامین مالی خود قرار داده است.

حضور هیئت کنفدراسیون کارفرمایان شرکت های کوچک و بزرگ ساحل عاج در  ترکیه

روز 10 جولای 2023 هیئت کنفدراسیون کارفرمایان شرکت های کوچک و  متوسط ساحل عاج به ترکیه سفر نمودند. در روز نخست هیئت ساحل عاجی از منطقه صنعتی  صنایع کوچک و متوسط "یونوتم مرکزی استانبول" به ریاست آقای آکتاش دیدار نمودند.

این منطقه صنعتی استانبول قدیمی ترین مرکز اقتصادی ترکیه است که دارای 846 شرکت کوچک و متوسط می‌باشد. هیئت ساحل عاجی از چندین شرکت فعال در بخش های مواد غذایی، بسته بندی، تصفیه آب و تولید تردمیل بازدید نمودند.

تبادل نظر با روسای هیئت کنفدراسیون کارفرمایان شرکت های کوچک و بزرگ ساحل عاج از طریق ویدئو کنفرانس میان ابیجان و استانبول  از نکات برجسته کاری با آقای آکتاش بود. هیئت همچنین با مدیر عامل  کوزگیپ استانبول آقای ستینکایا دیدار نمودند. کوزگیپ یک ساختار دولتی است که به حمایت از کارفرمایان شرکت های کوچک و بزرگ ترکیه اختصاص یافته است.

در جلسه ای دیگر هیئت کنفدراسیون کارفرمایان شرکت های کوچک و بزرگ ساحل عاج با هیئت موسیاد[1] و دیک[2]  شورای روابط اقتصاد خارجی که نمایندگی بخش های خصوصی این کشور را برعهده دارد ملاقات نمودند. این گفتگوها بر گفتگوها با هدف تقویت روابط یان بخش های خصوصی ساحل عاج و ترکیه متمرکز بود. طبق گفته‌های آقای موسی الیاس فرقان دیامونده پتانسیل های واقعی میان دو طرف باید کشف گردد.  دو طرف بر اجرای تعهدات خود بر حسب همکاری و هم افزایی بر پایه منافع مشترک تاکید دارند.  کما اینکه  این نشست با همتایان ترک در راستای چشم نداز روسای جمهور  ترکیه و ساحل عاج  آقای اردوغان و واتارا می‌باشد.

دستور کار هیئت ساحل عاجی در روزهای آتی، بازدید از شرکت های کوچک و متوسط ترکیه در بخش های شیلات- تجارت دریایی  و حمل و نقل دریایی و برگزاری نشست هایی با گروهی از سرمایه گذاران ترکیه ای پیش بینی شده است.  هیئت ساحل عاجی در حال کار بر روی ایجاد چارچوب همکاری مشترک با چندین سازمان کارفرمایی و بانگاههای کوچک و متوسط ترکیه ای است.

به گفته موسی دیامونده، هیئت کنفداراسیون صنایع کوچک و متوسط  ساحل عاج در این ماموریت حمایت نهادی وزارت امور خارجه و دیاسپورای این کشور، وزارت تجارت ، صنعت و ارتقای بنگاههای  کوچک و متوسط  ساحل عاج و همچنین نظر مساعدت مقامات ترکیه ای را  جلب نموده است.

ساخت جاده مواصلاتی جدید در سه سال آینده در ابیجان

در چارچوب اجرای بخشی از برنامه‌های دولت Compact program در قالب برنامه چالش هزاره ساحل عاج از سال 2017،  میزد گردی میان بازیگران اصلی پروژه، بازیگران جامعه مدنی و همه ذینفعان ساحل عاجی رو 11 جولای 2023 در ابیجان برگزار شد.

برنامه Compact  یک دوره سه ساله 2026-2023  در حوزه زیرساخت تدوین شده است. این برنامه دو پروژه بزرگ به نام های پروژه حمل و  نقل ابیجان  و پروژه مهارت های اشتغال و بهره وری را شامل می‌شود.

در چارچوب برنامه فوق بیش از سی و دو کیلومتر از جاده‌ها و زیرساخت های اصلی در ابیجان (منطقه یوپوگون، کومای،  بازسازی منطقه بندری ابیجان بازسازی خواهند شد. این پروژه می‌تواند به بهبود تحرک، ایمنی عابران پیاده ووسایل نقلیه و رفع تراکم  ترافیک شهری کمک نماید.

کامرون

خروج کامل شرکت بین المللی یارا نروژی از کامرون

شرکت بین المللی یارا  نروژی یک نهاد بین المللی در زمینه تولید مواد غذایی از محصولات گیاهی است که مقر آن در نروژ می‌باشد با عقد قراردادی  و فروش اکثر سهام خود   به شرکت کامرونی  (یک سهامدار کوچک  و  قدیمی) خروج کامل خود از کامرون را اعلام نمود. با این اقدام گروه کامرونی کنترل کامل بر شرکت مزبور را برعهده می‌گیرد. شرکت نروژی در تولید کودهای کشاورزی نیز فعالیت چشمگیری در کامرون داشته است.

گابن

شرکت فرانسوی کولاس بازسازی جاده مواصلاتی را در گابن بر عهده گرفت.

شرکت فرانسوی کولاس بازسازی جاده مواصلاتی در گابن به طول 40 کیلومتری را بر عهده گرفت. گفتنی است  بازسازی بخشی ازجاده کوگولئو- مدونئو در 8   جولای از سوی وزرات منافع عامه گابن به شرکت فرانسوی واگذار شده است. این پروژه یکی از بخش های مهم جاده کوگولئو- مدونئو به طور 163 کیلومتر است که کارهای بازسازی آن به چهار قطعه تقسیم شده است.

پروژه فرانسه شامل پاکسازی زمین‌ها، روکش سازی جاده، تغییر شکل جاده، تامین و نصب پل چک های فلزی می‌باشد. بازسازی این جاده به عنوان بخشی از برنامه تعمیر و نگهداری جاده‌های گابن در حال اجرا می‌باشد . برنامه ای که به گفته مقامات گابنی باید به ارتقای حدود 1452  کیلومتر از جاده‌های خاکی در سراسر کشور  بینجامد.  در همین چارچوب چند پروژه بازسازی جاده‌های کشور در حال اجرا است که عبارتنداز: محور  سام – بیباسه (به طول 84 کیلومتر) ،  سام – میدونا (به طول 70 کیلومتر)،  سام –متزیک (به طول 54 کیلومتر)  که فعالیت خود را از سال 2022  آغاز نموده اند.

کاهش 4.13 درصد میزان صادرات گابن در سه ماهه نخست 2022

طق گزارش  نهادهای اقتصادی گابن  میزان صادرات  گابن در سه ماهه نخست 2022  به ده کشور شریک اول خود کاهش 4.13 درصدی داشته است.

طبق گزارش ها کاهش مزبور ناشی از  کم شدن میزان سفارشات چهار کشور چین بزرگترین شرکی تجاری، ایتالیا، اندونزی و رژیم صهیونیستی است.  صادرات گاین به چین بین سه ماهه اول سال جاری تا سه ماهه چهارم 2022 کاهش 9.27 درصدی داشته است و دلیل آن نیز  کاهش  68.4 درصدی فروش منگنز  است.

مشتریان اصلی گابن نیز کاهش محسوسی داشته است. ایتالیا و اندنزی نیز میزان واردات چوب  و روغن را از گابن کاهش داده اند.  با این حال، چین همچنان پیشروترین  مشتری گابن می‌باشد و بالاتر از ایتالیا ، هلند، مالزی، هند، اندونزی، آلمان، کره جنوبی، رژیم صهیونیستی و سوئیس  قرار دارد.

امضای قرارداد واردات برق از گینه استوایی به گابن

گابن در آستانه واردات انرژی برق از گینه استوایی برای تامین انرژی مورد نیاز شمال این کشور می‌باشد.  در همین راستا، شرکت سوسیته گابن[3]  و شرکت سوسیه داد گینه استوایی[4]  پس از چندین سال مذاکره روز 7 جولای 2023 قرارداد همکاری در رازاویل کنگو امضاء نمودند.

هدف  اعلام شده از این توافق، بهبود عرضه برق در شبکه داخلی شمال گابن می‌باشد.  گابن به منظور تامین تقاضای انرژی داخلی با مشکل مواجه می‌باشد.  بر اساس گزارش سال 2023 انجمن بین المللی برق آبی، از نظر ظرفیت برق گابن  2.7  برابر گینه استوایی امکانات برق رسانی و تولید برق دارد.  اما با گذشت زمان  تقاضا برای برق در گابن افزایش یافته است.  در حال حاضر تولید برق در گینه استوایی از تقاضای موثر فراتر رفته  و امکان جاه طلبی‌های صادراتی برق از سوی گینه استوایی فراهم می‌باشد.

گینه استوایی قصد دارد ظرفیت نیروگاه آبی خود را با بهره برداری از "سد سنجه" با ظرفیت 200 مکاوات افزایش دهد. طبق گرازش ها اوکراین قرارداد پروژه ساخت سدی را در سال 2021 با گینه استوایی منعقد نموده بود که تا به امروز اطلاعاتی از جزئیات پروژه در دست نیست.

گزارش نماینده  صندوق بین المللی پول در گابن

گومز آگو، نماینده مقیم صندوق بین‌المللی پول در گابن، گزارش آوریل 2023 این موسسه را در مورد چشم‌انداز اقتصادی منطقه‌ای برای جنوب صحرای آفریقا با موضوع «کمبود بزرگ تأمین مالی» ارائه نمود.

طبق نظرات نماینده صندوق بین اللمللی پول، وضعیت گابن با اکثر کشورهای آفریقایی تفاوت چندانی ندارد. گابن، مانند بسیاری از کشورها، باید با این بحران مالی جهانی مقابله کند. کشور باید بتواند ظرفیت خود را برای افزایش مالیات در داخل، هزینه برای نیازهای ضروری و سرمایه گذاری بیشتر روی مردم و سرمایه گذاری تقویت کند.

 

 

[1] MUSIAD

[2] DEIK

[3] the Société d'énergie et d'eau du Gabon (SEEG)

[4] the Sociedad de Electricidad de Guinea Ecuatorial (Segesa)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما