معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۳

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفته دوم تیر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش‌بینی صادرات ایتالیا در سال 2023

ساچه (شرکت ارائه دهنده خدمات تضمینی و مالی برای شرکت‌ها) در گزاشی به روندهای صادراتی ایتالیا در سال 2023 پرداخته است. بر اساس این گزارش، صادرات ایتالیا در سال جاری با 6.8 درصد افزایش روبه‌رو خواهد بود و فرصت‌های قابل توجهی برای شرکت‌ها از سال 2023 در منطقه خلیج فارس ایجاد شده است.

این روند با افزایش 4.6 درصدی در 2024 ادامه خواهد یافت و سپس در دو سال بعد، نرخ رشد میانگین سالانه، 3.8 درصد خواهد بود. بر اساس این گزارش، شرکت‌هایی که در زمینه‌های پایداری و دیجیتالی‌شدن سرمایه‌گذاری کنند، شرکت‌هایی خواهند بود که صادرات بیشتری خواهند داشت. در میان بازارهای اصلی مقصد کالاهای ایتالیایی، رشد اصلی و مهم مربوط به چین (با 17 درصد افزایش) خواهد بود.

کاهش کمک‌های حمایتی به خانواده‌های آسیب‌پذیر

اصلاحات مربوط به حقوق شهروندی که توسط دولت صورت گرفته، حذف حمایت از هزاران خانواده دارای مشکلات اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. این قانون اصلاحی که عنوان آن «کمک هزینه اجتماعی» است، جایگزین حقوق پایه شهروندی خواهد شد. این امر می‌تواند منجر به 2.5 میلیارد یورو کاهش کمک‌های حمایتی به خانواده‌های آسیب‌پذیر شود. از هر 10 خانوار دریافت کننده ردیف حقوق پایه شهروندی، تقریباً 6 خانوار بهره‌‌مند از کمک هزینه اجتماعی خواهند بود که معادل حدود 690 هزار خانوار از کل 1.2 میلیون خانواری خواهند بود که در پایان سال 2022 یارانه دریافت می‌کردند. بقیه این خانوارها، تحت معیارهای سنجش دولت در برنامه جدید دولتی قرار نخواهند گرفت و از حمایت‌های مبارزه با فقر محروم می‌شوند.

ایتالیا؛ آسیب‌پذیرترین کشور در میان بزرگترین اقتصادهای اروپا در زمینۀ تغییرات اقلیمی

 بر اساس گزارش آژانس Scope Ratings، ایتالیا به عنوان آسیب‌پذیرترین کشور در اروپا در مقابل خطرات مرتبط با تغییرات اقلیمی‌شناخته می‌شود و در بدترین سناریو، این امر می‌تواند به ایتالیا در طول سی سال آینده حدود 17.5 تریلیون یورو (معادل 14.5 درصد از تولید ناخالص داخلی انباشته بین سال‌های 2020 و 2050) هزینه وارد سازد. این نتیجه از بررسی تغییرات اقلیمی‌بر روی بزرگترین اقتصادهای اروپا توسط آژانس Scope Ratings به دست آمده است. این بررسی، با استفاده از روش تنش اقتصادی-اقلیمی ماکرواکونومیک تأثیر خطرات این حوزه را در دهه‌های آینده ارزیابی می‌کند. این شاخص همچنین به خطرات فیزیکی مرتبط با دما (خطر مزمن)، سیلاب‌های رودخانه‌ای و خشکسالی (خطر حاد)، و همچنین خطرات تغییرات در طول زنجیره ارزش اقتصادی که به کاهش گازهای گلخانه‌ای مربوط می‌شوند، می‌پردازد.

از سوی دیگر، آلمان به عنوان کشوری در نظر گرفته می‌شود که کمترین آسیب را از خطرات اقلیمی خواهد دید. در چنین سناریویی، آلمان با هزینه تخمینی 7.1 تریلیون یورو (معادل 3.2 درصد از تولید ناخالص داخلی انباشته بین سال‌های 2020 و 2050) مواجه خواهد شد. برای پنج اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا، هزینه‌ها به طور کلی حدود 41 تریلیون یورو است (معادل 6.3 درصد از تولید ناخالص داخلی انباشه)، اما خسارت‌ها به طور یکنواخت در طول سه دهه توزیع نشده‌اند و در برخی سال‌ها نسبت به سایر سال‌ها بالاتر خواهند بود.

شرایط ناپایدار در شبکه اتوبان‌های ایتالیا در مرکز و شمال این کشور

شرکت سهامی اتوبان‌های ایتالیا در گزارش آماری از ترافیک در 5 ماه نخست سال 2023 گفته است که در حال حاضر حداقل سه نقطه اصلی از شبکه بزرگراهی تحت مدیریت شرکت سهامی اتوبان‌های ایتالیا (ASPI)، در شهرهای جنوا، بولونیا و فلورانس، در طول روز به طور مکرر با شرایط خطرناکی روبرو هستند. این خطر عمدتاً به علت شدت ترافیک در ساعات پیک است و در صورت وجود ساخت و ساز یا حادثه، بزرگراه‌ها به سرعت از سرویس دهی خارج می‌شوند. اسپی تقریبا 50 درصد (حدود 3 هزار کیلومتر) از شبکه بزرگراه ملی ایتالیا را مدیریت می‌کند.

زیرساخت‌های بزرگراهی ایتالیا، پنجاه سال پیش طراحی و اجرا شده‌اند و پیش‌بینی‌های صورت گرفته در آن زمان با ترافیک امروز همخوانی ندارد. حجم ترافیک در شبکه Aspi، در پنج ماه اول سال 2023، از سطح حجم ترافیک قبل از شیوع بیماری کووید-۱۹ عبور کرده است و به طور کلی، یک افزایش تقریبی حدود 1 درصد نسبت به سال 2019 ثبت شده است و در برخی هفته‌ها این افزایش به بیش از 7 درصد می‌رسد. در مورد خودروهای سبک، حجم ترافیک در سطحی مشابه دوران قبل از شیوع کووید-۱۹ ثبت شده، اما درباره خودروهای سنگین، در کل حجم ترافیک از ابتدای سال بیشتر از 2 درصد افزایش یافته است (با افزایش‌های هفتگی که در برخی مواقع به بیش از 5 درصد می‌رسد).

با توجه به ضرورت‌هایی که وجود دارد، اسپی از یک طرح گسترده تقویت شبکه با 21.5 میلیارد یورو هزینه که شامل 7 میلیارد یورو برای تعمیر و نگهداری و 14.5 میلیارد یورو برای سرمایه‌گذاری است، سخن گفته است. طرح‌هایی که برخی از آنها باعث نگرانی رانندگان بزرگراهی شده، چرا که ساخت کارگاه‌های جدید در مسیر بزرگراه‌ها ممکن است برای مدتی گره‌های ترافیکی را بیشتر کند، امری که اسپی با ارائه گزارش‌هایی سعی دارد تا از نگرانی‌های موجود بکاهد.

افزایش قیمت خانه‌های نو

براساس آمارهای اولیه، در سه ماهه نخست سال جاری، شاخص قیمت مسکن خریداری شده توسط خانواده‌ها برای سرمایه‌گذاری و یا سکونت، 0.1 درصد نسبت به سه ماهه قبل و 1.1 درصد نسبت به سه ماهه اول سال گذشته رشد داشته است و افزایش سالانه در قیمت خانه‌های نو نیز به 5.4 درصد رسیده است.

خرید شرکت نپتون نروژ توسط شرکت انی ایتالیا

شرکت انی اعلام کرد کل سبد شرکت نپتون را به استثنای فعالیت‌های این شرکت در بخش آلمان و نروژ خریداری خواهد کرد. شرکت نپتون یک شرکت مستقل در حوزه اکتشاف و استخراخ در اروپاست و فعالیت‌های عمدتا گازی در غرب اروپا و نیز اندونزی و استرالیا دارد. کلودیو دسکالتزی، مدیرعامل شرکت انی اعلام کرد: «4 میلیارد مترمکعب گاز برای اروپا توسط نپتون عرضه می‌شود و انی با این معامله یک سبد باکیفیت بالا و با مکمل استراتژیک و عملیاتی استثنایی به دست می‌آورد. ما معتقدیم که گاز یک منبع انرژی حیاتی برای انتقال انرژی جهانی است و قصد داریم تا سال 2030، سهم خود را در تولید گاز به 60 درصد افزایش دهیم. با خرید نپتون، سبد تامین منابع گازی ما افزایش خواهد یافت و این خرید حدود 4 میلیارد متر‌مکعب گاز به این سبد اضافه می‌کند که به مصرف کنندگان اروپایی عرضه خواهد شد».

پیش بینی شده است تکمیل فرآیند این خرید، در سال 2024 انجام شود. زمان دقیق این موضوع به اقدامات لازم جهت بستن قرارداد و به دست آوردن موافقت‌های دولتی بستگی دارد. ارزش نپتون، 4.9 میلیارد دلار برآورد شده است.

هزینه بیش از پانزده میلیارد یورویی خرید غذا برای گردشگران ایتالیایی

بیش از یک سوم هزینه‌های گردشگران ورودی ایتالیا در تابستان 2023، به ارزش 15 میلیارد یورو، صرف خرید وعده‌های غذایی در پیتزافروشی‌ها، رستوران‌های محلی، غذاهای خیابانی، گردشگری کشاورزی و خرید سوغات در بازارها و نمایشگاه‌ها می‌شود. برای بسیاری از گردشگران که در زمان اوج گردشگری به ایتالیا سفر می‌کنند، دلیل اصلی سفر به این کشور، استفاده از کیفیت و تنوع غذای ایتالیاست و غذا مهم‌ترین بخش هزینه تعطیلات تابستانی توریست‌ها در ایتالیا را شامل می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما