معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۰

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بنگلادش در هفته اول تیر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ذخایر ارزی بار دیگر ظرف مدت یک ماه از 30 میلیارد دلار فراتر رفت (بیزنس استاندارد)

ذخایر ارزی بنگلادش بار دیگر از 30 میلیارد دلار گذشت. روز چهارشنبه (21 ژوئن، 31 خرداد 1402) میزان ذخایر ارزی این کشور به 30.02 میلیارد رسید. در تاریخ 25 مه (4 خرداد 1402)، این میزان تا 29.96 میلیارد دلار کاهش یافته بود. بنگلادش در 6 ماه گذشته دچار بحران ارزی بوده و ذخایر ارزی این کشور همچنان رو به کاهش و نگرانی‌ها رو به افزایش است.

حدود 1.1 میلیون کارگر بنگلادشی در سال جاری به خارج از کشور رفتند (بنگلادش پروتی دن)

عمران احمد، وزیر رفاه مهاجران و اشتغال‌ خارجی بنگلادش، به پارلمان ملی این کشور گزارش داد که 1 میلیون و 74 هزار و 552 کارگر بنگلادشی با هدف اشتغال، داکا را به مقصد کشورهای مختلف جهان ترک کرده‌اند. وی همچنین گفت: برنامه‌هایی برای امضای قرارداد صادرات نیروی انسانی به کشورهای مقصد جدید وجود دارد. در حال حاضر مذاکرات برای امضای توافق‌نامه‌هایی با لیبی، مالتا، آلبانی، رومانی و صربستان در دست انجام است.

 قاچاقچیان ارز در بنگلادش به دنبال مقاصد امن هستند (بانیک بارتا)

بر اساس محاسبات بانک مرکزی سوئیس، میزان پول سپرده‌گذاری شده توسط بنگلادشی‌ها در بانک‌های مختلف این کشور در یک سال گذشته حدود 94 درصد کاهش یافته است. علی‌رغم پایبندی دقیق به سیاست‌های حفظ حریم خصوصی مشتریان، قاچاقچیان ارز در بنگلادش دیگر سوئیس را برای سپرده خود امن نمی‌دانند. بسیاری از کارشناسان می‌گویند سیاست روادید و سایر اقدامات اخیر آمریکا و متحدانش در مورد بنگلادش باعث شده است که کلاهبرداران مالی و قاچاقچیان ارزی بنگلادشی سپرده‌های خود را از بانک‌های سوئیس خارج کنند. گمان می‌رود که مبالغ کلانی که تا کنون از بنگلادش به کشورهای غربی قاچاق می‌شده است اکنون به برخی از کشورهای اروپای شرقی مانند لهستان، مجارستان، رومانی، اسلوونی و ترکیه منتقل شود. بسیاری از مفسدین بخش‌های مختلف از جمله مقامات دولتی و نیروهای امنیتی بنگلادش، بازرگانان و مدیران بانک‌ها احتمالاً در این امر دخیل باشند.

 درخواست ادامه همکاری برای رشد پایدار (بانیک بارتا)

فاروق حسن، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک بنگلادش، از اتحادیه اروپا درخواست کرد تا برای تداوم رشد اقتصادی بنگلادش به همکاری با این کشور ادامه دهد. وی این درخواست را روز دوشنبه (5 تیر 1402) در دیدار با چارلز وایتلی، سفیر اتحادیه اروپا در بنگلادش، مطرح کرد. فاروق حسن در این نشست گفت که بنگلادش در چند دهه اخیر پیشرفت چشمگیری در زمینه اقتصادی-اجتماعی داشته است و اکنون در تلاش است تا این رشد را حفظ کند. بنابراین، به عنوان بزرگترین شریک تجاری و توسعه این کشور، همکاری اتحادیه اروپا برای توسعه پایدار بنگلادش بسیار مهم است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما