معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۳:۳۸

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته چهارم مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

15 هزار کانتینر کالا در انتظار صادرات هستند

به دلیل جنبش دانشجویی ضد تبعیض و متعاقب آن سقوط دولت حسینه، واردات و صادرات کشور تا حدودی راکد است. در 19 انبار بزرگ کانتینری خصوصی کشور انبوهی از کانتینرهای پر از کالای صادراتی انباشته شده است. طی روزهای اخیر میزان صادرات به دلیل عدم خروج کانتینرها از بنادر  با روال معمول دچار رکود شده است. آقای روح المین شیکدر، دبیر کل انجمن ترخیص کانتینرهای داخلی بنگلادش (BICDA) گفت: در حال حاضر 15 هزار و 151 کانتینر بارگیری شده با کالاهای صادراتی در 19 انبار انباشته شده اند.

خبرگزاری جاگو نیوز

مسئول وزارت اقتصاد و دارایی: از این پس داده‌های واقعی تورم و تولید ناخالص داخلی منتشر خواهد شد

صلاح الدین احمد، مسئول وزارت خانه‌های دارایی و برنامه ریزی دولت موقت وعده داده است که از این پس نه با کاهش نه با افزایش بلکه آمار واقعی تورم و تولید ناخالص داخلی (GDP) منتشر خواهد شد. وی با مراجعه به وزارت برنامه ریزی این وعده را داد و گفت از این پس هیچ خطای داده‌ها درباره شاخص های مختلف اقتصادی وجود نخواهد داشت. به عملکرد اداره آمار توجه خواهد شد.

خبرگزاری بیجنس استاندارد

 اخذ وام های کلان از بانک های بنگلادش، سه ماه قبل از سقوط دولت

در چند سال گذشته، تجار و بازرگانان تحت حمایت دولت سابق از جمله سیف العالم معروف به اس عالم و سلمان اف رحمان، میلیاردها تاکا به نام وام از بخش بانکی بنگلادش برداشت کرده اند و عین حال، دولت شیخ حسینه نیز به طور منظم از بانک ها وام گرفته است. در سه ماه گذشته، دولت نه تنها از بانک های مختلف بلکه از بانک مرکزی کشور نیز وام های گزافی گرفته است. بر اساس سیستم بانک مرکزی، دولت در صورت نیاز فوری می‌تواند در یک روز حداکثر 80 میلیارد تاکا به صورت وام دریافت کند، اما برخی مواقع دولت حتی تا 710 میلیارد تاکا وام دریافت کرده است. به این ترتیب، در چند ماه اخیر به دلیل اعطای وام های دولتی توسط بانک مرکزی بنگلادش با چاپ بیش از حد اسکناس، جریان پول افزایش یافته است. در نتیجه تورم به طور غیرعادی افزایش یافت. به گفته منابع مرتبط بانک مرکزی بنگلادش، دولت برای تامین هزینه‌های مازاد بر درآمد خود وام می‌گیرد. اعتبارات داخلی از بخش های بانکی و غیربانکی به ویژه از طریق اوراق پس انداز قابل دریافت است. کارشناسان بخش مالی می‌گویند که گروه‌های تجاری تحت حمایت دولت میلیاردها تاکا از بخش بانکی کشور وام گرفته است و آن را دیگر پس نمی دهد. به همین دلیل، بحران پولی در بخش بانکی کشور حادتر شده است.

خبرگزاری نیادیگانتا

هشدار رئیس جدید بانک مرکزی بنگلادش به قاچاقچیان ارز به خارج از کشور

دکتر احسن اچ منصور، رئیس جدید بانک مرکزی بنگلادش امروز به خبرنگاران گفت که تمام پول هایی که به صورت قاچاق از کشور خارج شده است، با روند بین المللی  بازگردانده می‌شود. ترتیبی خواهم داد که پولشویان نتوانند راحت باشند و روی بالش پول بخوابند. دکتر منصور همچنین گفت که بانک مرکزی بنگلادش نیز مانند سایر نهادهای دولتی از بین رفته است. وقتی فساد ملتی را فرا می‌گیرد، همه جا می‌پوسد. بنابراین اصلاحات در همه جا لازم است.

خبرگزاری کالرکانتا

مجتمع رسانه ای شرق - غرب متعلق به گروه تجاری باشوندارا مورد حمله و تخریب قرار گرفت

ساختمان گروه رسانه ای شرق و غرب واقع در منطقه مسکونی باشوندهارا داکا مورد حمله و تخریب قرار گرفت. اشرار به دفتر روزنامه کالرکانتا و رادیو کاپیتال متعلق به این گروه حمله کردند و آنها را تخریب کردند. به غیر از دفاتر روزنامه کالرکانتا و رادیو کاپیتال، دفاتر روزنامه بنگلادش پروتی دن، وب سایت خبری Banglanews24.com، News24 در این مجموعه وجود دارد. صاحب تمامی این رسانه‌ها آقای احمد اکبر سبحان، رئیس گروه تجاری باشوندهارا می‌باشد. وی به عنوان فردی بسیار نزدیک به شیخ حسینه، نخست وزیر فراری بنگلادش شناخته می‌شود.

خبرگزاری کالرکانتا

جهش حواله‌ها: 1.20 میلیارد  دلار طی 17 روز وارد کشور شد

بنگلادشی‌های مقیم خارج از کشور با ابراز بی اعتماد دولت شیخ حسینه و همبستگی با جنبش دانشجویی از ارسال حواله از طریق کانال های غیر رسمی خبر داده بودند. این امر به طور ناگهانی جریان حواله‌ها را کاهش داده بود. در نتیجه حواله‌ها در ماه ژوئیه ناگهان به زیر دو میلیارد دلار رسیده بود. با این حال، با سقوط دولت شیخ حسینه، میزان حواله‌های ارسالی از طریق بانک ها به طور چشمگیری افزایش یافت و در 17 روز گذشته 1.20 میلیارد دلار به عنوان حواله وارد این کشور شده است.

خبرگزاری جاگو نیوز

ژاپن به تامین مالی پروژه‌ها ادامه می دهد

ایواما کیمینوری، سفیر ژاپن در داکا، با دکتر صلاح الدین، مسئول وزارت دارایی و بازرگانی دولت موقت بنگلادش دیدار و گفتگو کرد. پس از این نشست، دکتر صلاح الدین به خبرنگاران گفت که ژاپن به تامین مالی پروژه‌های در حال انجام در بنگلادش ادامه خواهد داد. آقای صلاح الدین همچنین گفت، سفیر ژاپن ابراز کرده است که آنها از ما راضی هستند و دید مثبتی نسبت به ادامه همکاری با بنگلادش دارند.

خبرگزاری بنگلادش پروتی دن

اختلاس 920 میلیارد تاکا در بانک ها طی 15 سال گذشته

بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی «مرکز گفتگوی سیاست» (CPD)، از سال 2008 تا 2023 بیش از 920 میلیارد تاکا در بخش بانکی بنگلادش اختلاس شده است. این سازمان غیر دولتی می‌گوید که این پول از طریق 24 رسوایی بزرگ در بخش بانکی در 15 سال گذشته به غارت رفته است. مبلغ اختلاس شده معادل 12 درصد بودجه کل کشور برای سال مالی 25-2024 و دو درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور است. «مرکز گفتگوی سیاست» (CPD)، یک مقاله تحقیقاتی در مورد بی نظمی‌ها و سوء مدیریت های بخش مالی کشور در 16 سال گذشته دولت شیخ حسینه منتشر کرده است. در این مقاله تصویری دقیق از فساد دولت شیخ حسینه در بخش بانکی نمایان شده است.

خبرگزاری نیایگانتا

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما