معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۰۸:۱۷

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته دوم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

موافقت صندوق بین المللی پول با اعطای وام 3 میلیارد دلاری به بنگلادش

دکتر صالح الدین احمد، مسئول وزارت دارایی و اقتصاد دولت موقت، گفت که صندوق بین المللی پول (IMF) نگرش بسیار مثبتی را نسبت به تصویب وام سه میلیارد دلاری دیگر به بنگلادش ابراز کرده است. وی گفت: به صندوق بین المللی پول اطمینان داده ام که اقساط وام 4.7 میلیارد دلاری دولت قبل به موقع پرداخت می‌شود.

( خبرگزاری بیجنس استاندارد)

اداره بندر چیتاگونگ تراکنش با 9 بانک را به حالت تعلیق درآورد

اداره بندر چیتاگونگ تصمیم گرفته است که تمامی اسناد و مجوزهای پرداخت اعم از چک و ضمانت بانکی  و ... را از 9 بانک خصوصی قبول نکند. این بانک ها عبارتند از: گلوبال اسلامی‌بانک، یونیون بانک، کامارس بانک بنگلادش، بانک اسلامی‌بنگلادش، فارست سیکیوریتی اسلامی‌بانک،  سوسیال اسلامی‌بانک ، بانک پادما، ناسیونال بانک و  بانک اسلامی آی سی بی. این بانک ها متعلق به گروه اس عالم نزدیک به دولت سابق هستند. این بانک‌ها در حال حاضر به دلیل بی‌نظمی‌های گسترده و تقلب در وام‌ها با بحران نقدینگی گسترده مواجه هستند.

( خبرگزاری بیجنس استاندارد)

 

 پس از سقوط دولت خانم شیخ حسینه، سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه رو به افزایش است

پس از چندین سال رکود مستمر، تغییر مشهودی در مشارکت سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه به وجود آمده است. بر اساس داده‌های بورس داکا، معاملات سهام سرمایه گذاران خارجی در نیمه اول اوت 501 درصد افزایش یافته و به 4.5 میلیارد تاکا رسیده است. در حالی که در یکسال گذشته، از 1 تا 15 اوت، معاملات خارجی در بازار اصلی سهام بنگلادش تنها 673.1 میلیون تاکا بود. پس از سقوط دولت شیخ حسینه در 5 اوت، هم گردش مالی و هم شاخص در بازار سرمایه داکا افزایش قابل توجهی داشت و تا 11 اوت شاخص بنچمارک در 4 نوبت معاملاتی به 786 واحد افزایش یافت. به گفته کارشناسان بازار سرمایه، روی کار آمدن دولت موقت به رهبری پروفسور دکتر محمد یونس، برنده جایزه نوبل، اعتماد سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

( خبرگزاری بیجنس استاندارد)

 دولت قصد دارد طی چهار ماه 20 محموله ال ان جی وارد کند

شرکت نفت، گاز و منابع معدنی بنگلادش (پترو بنگلا) قصد دارد 20 محموله گاز طبیعی مایع (ال ان جی) را در چهار ماه آخر سال جاری وارد کند. این محموله‌های ال ان جی توسط 23 شرکتی که قرارداد فروش و خرید اصلی (MSPA) را با پتروبنگلا منعقد کرده اند، از بازار نقدی وارد می‌شود. به گفته منابع مربوطه، در حال حاضر بنگلادش 2.5 MTPA ال ان جی از شرکت گاز طبیعی مایع راس لافان قطر (قطر گاز) برای مدت 15 سال و 1.0 MTPA  ال ان جی از شرکت عمان تریدینگ اینترناسیونال برای یک دوره 10 ساله وارد می‌کند. البته بر اساس تقاضای گاز، از بازار نقدی هم ال ان جی  وارد می‌شود.

( خبرگزاری جاگو نیوز)

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما