معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۱:۳۵

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته سوم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

رئیس بانک مرکزی: پول های قاچاق شده به کشور بازگردانده خواهد شد

دکتر احسن اچ منصور، رئیس بانک مرکزی بنگلادش، در نشست تبادلی با مدیران عامل بانک‌های مختلف گفت: دولت اقداماتی را برای بازگرداندن پول هایی که از طریق بانک های مختلف به خارج از کشور قاچاق شده است، انجام داده است. وی خاطرنشان کرد: مقاصد اصلی قاچاق این پول ها انگلستان، دبی، سنگاپور و آمریکا است. برای این منظور، دولت مذاکراتی را با کشورهای مرتبط از جمله بانک جهانی آغاز کرده است. وی گفت: مقدار زیادی پول از حوزه بانکی از طرق مختلف به خارج از کشور قاچاق شده است. اساسا این پول از هفت هشت بانک برداشت شده است. این بانک ها اکنون در تنگنای نقدینگی قرار دارند. ما مثل دولت قبل اسکناس چاپ کرده در اختیار این بانک ها قرار نخواهیم داد. چون این امر مستلزم چاپ 2000 میلیارد تاکا است که همه چیز از جمله تورم و ارزش دلار را افزایش می دهد. دکتر احسن همچنین گفت که پول به خارج از کشور قاچاق شده و اموال غیرمنقول در کشورهای مختلف خریداری شده است. اطلاعاتی به دست ما رسیده مبنی بر اینکه فقط یک نفر حداقل 600 خانه در بریتانیا خریداری کرده است.

خبرگزاری پروتوم آلا

 سالانه 7.54 میلیارد دلار به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود

براساس گزارش موسسه تحقیقاتی "Global Financial Integrity "مستقر در واشنگتن، به طور متوسط سالانه 7.54 میلیارد دلار از بنگلادش به خارج قاچاق می‌شود. این سازمان می‌ گوید مدت‌هاست که سالانه بخش زیادی از این پول هنگفت تحت پوشش تجارت واردات و صادرات از این کشور کوچک جهان سوم به خارج از کشور قاچاق شده است. اقتصاددانان می‌گویند چالش اصلی اکنون بازیابی پولی است که به هر حال به خارج قاچاق شده است. آنها همچنین گفتند: اقتصاد کشور در چند سال گذشته با بحران‌های مختلفی از جمله کمبود دلار، اقتصاد شکننده، افزایش تورم مواجه بوده که یکی از دلایل آن انتقال غیرقانونی پول های کلان به خارج از کشور است. موسسه تحقیقاتی غیردولتی بنگلادش «مرکز گفتگوی سیاست» (CPD) می‌گوید که در 15 سال گذشته، فسادهای مختلف در 19 بانک بنگلادش و تنها 24 کلاهبرداری وام منجر به قاچاق بیش از 1000 میلیارد تاکا به کشورهای مختلف شده است.

خبرگزاری کالبلا

گروه آدانی هند از بنگلادش درخواست پرداخت 800 میلیون دلار بدهی معوقه کرده است

گروه آدانی هند از بنگلادش خواسته است تا 800 میلیون دلار بدهی معوقه دولت شیخ حسینه را در اسرع وقت بپردازد. بنگلادش باید براساس قرارداد، ماهانه بین 90 تا 100 میلیون دلار برای تامین برق به گروه آدانی پرداخت کند. گفتنی است که دولت شیخ حسینه در نوامبر سال 2017 قرارداد خرید برق به مدت 25 سال را با آدانی پاور امضا کرده بود. از ابتدا شکایت هایی مبنی بر عدم حفظ منافع بنگلادش در این توافق با گروه آدانی مطرح بوده است. دولت موقت فعلی نیز گفته است که می خواهد درباره بندهای مختلف توافق با گروه آدانی دوباره مذاکره کند. در چنین شرایطی، گروه آدانی فشارهایی را برای پرداخت سریع حقوق 800 میلیون دلاری دوره شیخ حسینه ایجاد کرده است.

خبرگزاری بیجنس استاندارد

هوندا صادرات موتورسیکلت از بنگلادش را آغاز کرده است

برند محبوب هوندا صادرات موتور سیکلت به خارج از کشور را از کارخانه غازاریا واقع در مونشی گنج بنگلادش آغاز کرده است. صادرات موتورسیکلت هوندا در این دوره از بحران اقتصادی، موهبتی برای این کشور محسوب می‌شود. بنگلادش هوندا پرایوت لیمیتد، سرمایه گذاری مشترک بین شرکت هوندا موتور ژاپن و شرکت فولاد و مهندسی بنگلادش، 14 موتورسیکلت هوندا را از طریق دریا به گواتمالا، یک بازار رو به رشد در آمریکای مرکزی، صادر کرد. شرکت موتورسیکلت سازی بنگلادش «رانر» برای مدت زیادی است که محصولات خود را به خارج از کشور صادر می‌کند. حالا هوندا به آن ملحق شده است.

خبرگزاری بیجنس استاندارد

 هدف صادرات 57.5 میلیارد دلار است

در سال مالی جاری 2024-25، صادرات کالا و خدمات بنگلادش با افزایش سالانه 12.74 درصدی به 57.5 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. بر اساس داده‌های وزارت بازرگانی، هدف گذاری برای کالاها با 12.35 درصد افزایش به 50 میلیارد دلار و برای خدمات با 15.38 درصد افزایش به هفت و نیم میلیارد دلار تعیین شده است. بر اساس محاسبات دفتر توسعه صادرات، کل صادرات در سال مالی گذشته 51.07 میلیارد دلار بوده است. از این میزان صادرات کالا 44.48 میلیارد دلار و صادرات خدمات به 6.6 میلیارد دلار بوده است.

خبرگزاری دیلی استار

تورم در ماه اوت اندکی کاهش یافت

نرخ تورم در بنگلادش در ماه اوت اندکی کاهش یافت و به 10.49 درصد تنزل کرده است. در حالی که در ماه ژوئیه نرخ کلی تورم  11.66 درصد بوده است. دلیل کاهش جزئی نرخ تورم کل کاهش 11.36 درصدی تورم مواد غذایی در ماه اوت است. در حالی که در ماه ژوئیه تورم مواد غذایی 14.10 درصد بود.

خبرگزاری بنگلادش پروتی دن

اداره مالیات دارایی‌های عظیم گروه اس عالم را ردیابی کرده است

اداره مالیات و درآمد بنگلادش پس از هفته‌ها تحقیق وجوه نقدی هنگفتی را که به نام آقای سیف العالم، رئیس گروه تجاری بحث‌برانگیز «اس عالم گروپ»، اعضای خانواده‌اش و شرکت‌های متعلق به آنها در شش بانک کشور سپرده گزاری شده بود، کشف کرده است. مبلغ این وجه نقد 26 میلیارد تاکا است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد گروه اس عالم در 5 سال گذشته از بانک‌های مختلف وام‌هایی بالغ بر 1000 میلیارد تاکا دریافت کرده است که بیشتر آن به صورت قاچاق به خارج از کشور منتقل کرده است. به گفته کارشناسان اقتصادی، این تاجر طراز اول که بسیار نزدیک به شیخ حسینه، نخست وزیر سابق بنگلادش است، در 10 سال گذشته با کمک دولت مالکیت 6 بانک را در این کشور به دست گرفت و سوء استفاده از موقعیت خود مبالغ هنگفتی را به خارج از کشور قاچاق کردند. به دلیل دستکاری این تاجر، بخش بانکی بنگلادش در یک سال گذشته در یک فاجعه بزرگ قرار گرفته است.

خبرگزاری پروتوم آلا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما