معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۱- ۰۹:۲۲

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته سوم مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

دولت جدید به دنبال تثبیت وضعیت و راه اندازی مجدد اقتصاد کشور

دکتر یونس به عنوان رئیس دولت موقت سوگند یاد کرد و کابینه 17 نفره  دولت جدید مسئولیت کشور را بر عهده گرفت، این دولت وظیفه سخت بازگرداندن اقتصاد به حالت عادی از طریق برقراری  نظم عمومی و به کار انداختن کامل ارگان‌های مرتبط را بر عهده دارد.

صالح الدین احمد، مشاور مالی و برنامه ریزی دولت موقت گفت: ما نمی خواهیم اجازه دهیم اقتصاد کشور  متوقف شود. ما باید هرچه سریعتر چرخه اقتصاد کشور را پس از همه بحران‌هایی که پشت سر گذاشته است راه اندازی کنیم.

خبرگزاری بیجینس استاندارد

صندوق بین المللی پول : کاملاً به بنگلادش و مردم آن متعهد هستیم

  این وعده بعد از استعفای شیخ حسینه از نخست وزیری و ترک بنگلادش توسط صندوق بین المللی پول داده شد. سخنگوی این سازمان گفت : ما تحولات بنگلادش را به دقت رصد می‌کنیم و از تلفات جانی و صدمات انسانی در این کشور عمیقا متاسفیم.

همچنین در این بیانیه آمده است: «ما کاملاً به بنگلادش و مردم این کشور متعهد هستیم. ما از تلاش های بنگلادش برای ثبات اقتصادی و رشد فراگیر حمایت می‌کنیم.

صندوق بین المللی پول در ژانویه سال گذشته اعطای وام 4.7 میلیارد دلاری به بنگلادش را تصویب کرد. وام های بلندمدت از نهادهایی مانند صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی تقریباً معادل یک چهارم تولید ناخالص داخلی بنگلادش است. بنابراین حمایت آنها برای اقتصاد کشور مهم است.

خبرگزاری پروتوم آلا

بنادر کشور درگیر ترافیک کانتینری هستند

بندر چیتاگونگ، دروازه تجارت خارجی بنگلادش، هنوز نتوانسته بود ازدحام کانتینرهای تحویل نشده را که در اثر قطعی اینترنت و شرایط منع رفت و آمد در اعتراضات قبل از سقوط دولت به وجود آمده بود را مدیریت کند که سقوط دولت به وقوع پیوست و مشکلات چندین برابر شد. در حال حاضر مدیران بنادر سعی دارند با بارگیری کشتی‌ها بیش از ظرفیت تعیین شده به تخلیه بنادر سرعت ببخشند. با این حال ازدحام کانتینری در اکثر بنادر کشور وجود دارد و به تدریج در حال کاهش است و ممکن است طی 7 تا 10 روز آینده بهبود یابد.

خبرگزاری بانیک بارتا

عرضه به بازار بهبود می یابد

قیمت‌های خرده فروشی که به دلیل اعتراضات و اختلال در سیستم عرضه افزایش یافته بود، شروع به کاهش کرده است. عرضه کالاهای وارداتی از بنادر دریایی و زمینی در حال بازگشت به شرایط عادی است، اگرچه فروش در بازارهای عمده فروشی به دلیل افت تقاضا به علت احساس ناامنی کاهش یافته است ولی شرایط به سمت بهبودی پیش می روند.

رضاول کریم، مدیر گمرک بناپول مهترین مرز زمینی با هند گفت:  فعالیت های صادرات و واردات در گمرک زمینی بناپول، پس از روزها توقف دوباره از سر گرفته شده است.

خبرگزاری بیجینس استاندارد

بازگشایی تدریجی کارخانه‌های کشور

بزرگ‌ترین بخش صادرات کشور، پوشاک آماده، کارخانه‌های خود را به تدریج از تعطیلی خارج می‌کند.  پس تعطیلی سراسری و آسیب دیدن بسیاری از کارخانه‌های تولید لباس طی اعتراضات اخیر، جهت خروج از رکود و بازگشت به چرخه تولید بسیاری از کارخانه‌ها مجددا بازگشایی شده اند.

خبرگزاری بیجینس استاندارد

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما