معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۶

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بنگلادش در هفته چهارم اردیبهشت 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بودجه سال مالی ۲۰24 بنگلادش با هدف تورم 6.5 درصد و رشد تولید ناخالص داخلی 7.5 درصد تدوین شده است

بودجه ملی بنگلادش برای سال مالی آتی 24-2023تورم 6.5 درصد و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را 7.5 درصد تعیین کرده است که با هدف تعیین شده برای سال مالی جاری مطابقت دارد. نرخ تورم اولیه برای سال مالی 23-2022جاری 5.6 درصد پیشنهاد شده بود اما بعداً به 6.5 درصد اصلاح شد. نرخ تورم کل کشور تا آوریل سال جاری 9.24 درصد گزارش شده است که نسبت به 9.33 درصد در مارس کاهش اندکی داشته است. مجموع بودجه 761,991 کرور تاکا تعیین شده است که درآمد کل آن 500,000 کرور تاکا و کسری 261,991 کرور تاکا تعیین شده است. برنامه توسعه سالانه ۲۶۳,۰۰۰ کرور تاکا خواهد بود. پیش نویس بودجه از سوی نخست وزیر شیخ حسینه در نشستی در گنابابان چهارشنبه شب گذشته به تصویب رسید. با این حال، ارقام درآمد، هزینه و کسری ممکن است قبل از اعلام رسمی‌بودجه، تغییراتی داشته باشند. انتظار می رود مصطفی کمال، وزیر دارایی، بودجه جدید را در اول ژوئن در پارلمان ملی ارائه کند. (داکا تریبون )

 حمایت اتحادیه اروپا در زمینه انرژی پاک، ظرفیت سازی است

نصرالحمید وزیر برق، انرژی و منابع معدنی گفت بنگلادش در 10 سال گذشته به موفقیت های زیادی در بخش انرژی دست یافته است اما در 10 سال آینده برخی چالش ها مانند نوسازی سیستم انتقال و توزیع، ادغام انرژی پاک و فناوری پیشرفته در پیش است. اتحادیه اروپا می‌تواند با بنگلادش در این زمینه‌ها همکاری کند. وزیر برق، انرژی و منابع معدنی این سخنان را در میزگردی با عنوان «بعد اقتصادی ردپای جهانی اتحادیه اروپا» که توسط اتحادیه اروپا در یک هتل برگزار شد ایراد کرد. وی خواستار مشارکت اتحادیه اروپا در بخش انرژی پاک بنگلادش برای افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در شبکه ملی شد. وزیر همچنین از اتحادیه اروپا خواست در بخش هایی مانند حکمرانی الکترونیک، اینترنت پرسرعت، ظرفیت سازی فناوری اطلاعات و برون سپاری مزارع، بخش های پیشرفته مانند نیمه‌هادی‌ها، زیرساخت های خودروهای الکتریکی و آموزش فناوری‌های هوشمند به بنگلادش کمک کند. (پروتوم الو)

امسال هدف صادرات انبه 4 هزار تن است (بیجنس استاندارد)

صادرکنندگان بنگلادش اعلام کردند: با توجه به افزایش کشت انبه، مدیریت مدرن باغ و ایجاد بازارهای جدید، صادرات انبه به کشورهای مختلف جهان از جمله خاورمیانه و اروپا افزایش یافته است. در فصل جاری هدف تولید انبه در مناطق مختلف بنگلادش 2.4 میلیون تن است. با این حال، اداره توسعه کشاورزی انتظار دارد امسال حدود 20 درصد بیشتر از هدف انبه تولید شود. بر این اساس در این فصل 2.8 تن انبه تولید خواهد شد. به گفته اداره توسعه کشاورزی، در فصل جاری برای صادرات حدود چهار هزار تن انبه به کشورهای مختلف اقدام شده است.

 بنگلادش و ویتنام با توافق تجارت آزاد موافقت کردند ( شاماکال)

بنگلادش و ویتنام بر سر توافقنامه تجارت آزاد (FTA) به توافق رسیدند. این تصمیم در نشست مشورتی وزارت خارجه دو کشور در داکا اتخاذ شد. داکا پیشنهاد کرده است که این رابطه به یک مشارکت پایدار مبدل گردد. دومین نشست مشورتی وزارت خارجه (FOC) بین داکا و هانوی پس از وقفه ای حدوداً شش ساله  برگزار شد. آقای مسعود بن مومن، قائم مقام وزیر امور خارجه بنگلادش به نمایندگی از داکا ریاست این نشست بر عهده داشت. از سوی دیگر، دو هانگ ویت، معاون وزیر امور خارجه ویتنام، در رأس هیئتی از 9 عضو هانوی در این نشست شرکت کرد. هر دو کشور توافق کردند تا امکان توافق تجارت آزاد را بررسی کنند. دو کشور توافق کردند که در سال جاری یک نشست کمیسیون مشترک تجاری در داکا برگزار کنند و امکان افزایش حجم تجارت و سرمایه گذاری، گردشگری و ارتباطات مردمی را مورد بررسی قرار دهند. در حال حاضر داکا پیشنهاد داده است کمیسیون مشترک در سطح وزرای خارجه به منظور افزایش همکاری‌ها تشکیل گردد. علاوه بر این، دو کشور در مورد تجارت، سرمایه گذاری، انرژی، گردشگری و فرهنگ، آموزش، بهداشت، دفاع و امنیت، کشاورزی، شیلات و دام، همکاری‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و مخابرات، مسائل منطقه ای و بین المللی مورد علاقه دوجانبه تبادل نظر کردند. هر دو کشور از وضعیت فعلی همکاری‌های دوجانبه ابراز خرسندی کردند.

 تجارت بین بنگلادش و هند با ارز ملی به زودی آغاز خواهد شد (پروتوم آلا)

رسانه‌ها با استناد به منابع بانک مرکزی بنگلادش گزارش دادند که روند آغاز  تجارت دوجانبه به واسطه تاکای بنگلادش و روپیه هند در کنار دلار، به سرعت در حال پیشرفت است. مقامات داکا و دهلی نو اکنون مشغول کار با هدف آغاز معاملات تجاری با واحد پولی خود تا ماه سپتامبر آینده هستند. اعلام رسمی این موضوع حتی ممکن است پیش از موعد نیز منتشر شود. هند در نشست وزیران تجارت دو کشور که در دسامبر سال گذشته در دهلی نو برگزار شد، پیشنهاد شفاهی برای استفاده از تاکا و روپیه در معاملات تجاری دوجانبه ارائه کرد. چند روز بعد، بنگلادش هند را از علاقه خود به این موضوع مطلع کرد. هند در حال حاضر تجارت خود را با موریس، ایران و سریلانکا با «روپیه» آغاز کرده است. در واقع دهلی نو می خواهند ارزش روپیه خود را در بازار بین المللی افزایش دهد. برای این منظور، این کشور نه تنها با بنگلادش، بلکه با بسیاری از کشورهای دیگر از جمله روسیه گفتگوهایی را آغاز کرده است. به گفته تحلیلگران، روپیه هند به عنوان ارز جهانی شناخته نمی‌شود. با این حال، در صورت اجرای این تصمیم، خطر ایجاد ساختار مبادلاتی یک طرفه مبتنی بر روپیه وجود دارد. از طرف دیگر، بنگلادش کسری تراز تجاری زیادی با هند دارد. بنابراین، بنگلادش ممکن است در معامله با روپیه در معرض خطر قرار گیرد.

تصمیم برای واردات 40 هزار تن کود از مراکش ( نیادیگانتا)

دولت 40 هزار تن کود دی آمونیوم فسفات (DAP) از مراکش وارد خواهد کرد. این کود بر اساس توافقنامه ای در سطح دولتی وارد خواهد شد. قیمت FOB این کود در هر تن 541.50 دلار در نظر گرفته شده است. به گفته منابع، وزارت کشاورزی بنگلادش کود DAP را از شرکت دولتی مراکش OCP SA از سال مالی 11-2010 وارد می‌کند.

 امارات متحده عربی به همکاری در توسعه زیرساخت‌ها و بنادر در بنگلادش ادامه خواهد داد ( بنگلا تریبیون)

عبدالله علی الحمودی، سفیر جدید امارات متحده عربی در داکا،  با خانم شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش، دیدار و گفتگو کرد. وی گفت که کشورش به همکاری در زمینه توسعه زیرساخت ها و بنادر دریایی بنگلادش ادامه خواهد داد. وی همچنین علاقه کشورش را برای ارتقای دوستی و همکاری با بنگلادش ابراز نمود. نخست وزیر بنگلادش از روابط خوب و دوستانه بین بنگلادش و امارات متحده عربی ابراز رضایت کرد.

بریتانیا کارگران کشاورزی را از بنگلادش جذب می‌کند (بیزنس استاندارد)

پس از ایتالیا و کره جنوبی، انگلستان فرآیند به کارگیری موقت کارگران کشاورز بنگلادشی را آغاز کرده است. برای این منظور، مقامات بریتانیا مسئولیت جذب نیروی کار را به کنسرسیوم انگلیسی متشکل از شرکت های Regency Recruit Limited، Ethero Limited و سه سازمان دیگر واگذار کرده اند. این کنسرسیوم وظیفه دارد سالانه 3750 کارگر از بنگلادش، هند، پاکستان و سریلانکا جذب کند. این آژانس استخدام اعلام کرد که قصد دارد در سال جاری حدود 1000 کارگر 18 ساله و بالاتر را از بنگلادش جذب کند.

 تجارت بنگلادش و هند 31 درصد کاهش یافت ( بانیک بارتا)

تجارت دوجانبه بنگلادش با هند کاهش یافته است. بر اساس گزارش وزارت بازرگانی هند، حجم تجارت بین دو کشور در سال مالی 23-2022 هند، (فروردین 1401 تا اردیبهشت 1402 /آوریل 2022 تا مارس 2023) نسبت به سال مالی قبل 31 درصد کاهش یافته است. هند دومین شریک بزرگ تجاری بنگلادش است. به گفته کارشناسان تجاری، تجارت بین دو کشور به دلیل اختلال در سیستم عرضه جهانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و همچنین بحران دلار کاهش یافته است. بر اساس داده‌های وزارت بازرگانی و صنعت هند، تجارت کالا بین دو کشور در سال مالی 2022-2021 کمی‌بیش از 18 میلیارد دلار بوده است. اما در سال مالی 2023-2022 هند، ارزش تجارت دوجانبه به 12 میلیارد و 510 میلیون دلار کاهش یافته است.

 اعتبار اسنادی یا ال‌سی در ماه آوریل کمترین میزان در 32 ماه گذشته بود (بیزنس استاندارد)

به دلیل محدودیت های مختلف بانک مرکزی بنگلادش و بحران دلار در این کشور، میزان اعتبار اسنادی وارداتی یا ال‌سی، در ماه آوریل به کمترین میزان خود در 32 ماه گذشته رسید. بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، در آوریل گذشته تنها 4.30 میلیارد دلار ال‌سی واردات صادر شد. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 49 درصد افت داشته است.

 تجارت بریتانیا و بنگلادش در سال 2022 به رکورد 4.7 میلیارد پوند رسید  (بیزنس استاندارد)

نقطه عطفی قابل توحه در تجارت دوجانبه بریتانیا (بریتانیا) و بنگلادش شاهد افزایش قابل توجه حجم تجارت بود و حجم کل تجارت دو کشور به رکورد 4.7 میلیارد پوند (5.83 میلیارد دلار) در سال 2022 رسید. وزارت تجارت و بازرگانی بریتانیا این ارقام را منتشر کرد که نشان دهنده افزایش قابل توجه 50.4 درصدی نسبت به سال قبل است. تراز تجاری به شدت به نفع بنگلادش است که عمدتاً به بخش پوشاک آماده  نسبت داده می‌شود و سهم اصلی تجارت را به خود اختصاص می دهد. کل واردات بریتانیا از بنگلادش با 54.0 درصد افزایش به 3.8 میلیارد پوند در سال 2022 رسیده است. در مدت مشابه، صادرات انگلیس به بنگلادش با 36.7 درصد افزایش به 897 میلیون پوند رسیده است. در میان دیگر کالاهای برتر وارداتی از بنگلادش، پارچه‌های نساجی (74.7 میلیون پوند یا 2.1 درصد)، ماهی و صدف (45.7 میلیون پوند یا 1.3 درصد)، ژنراتورهای مکانیکی (38.7 میلیون پوند یا 1.1 درصد)، و وسایل نقلیه جاده ای به غیر از خودرو (1.1 درصد) قرار دارند. از سوی دیگر، عمده صادرات بریتانیا به بنگلادش شامل سنگ معدن و ضایعات فلزی است که بالغ بر 317.2 میلیون پوند یا 57.0 درصد از کل کالاهای وارداتی بریتانیا از بنگلادش است. علاوه بر تجارت، سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) بین دو کشور نیز قابل توجه بوده است.

 حسن: بانک جهانی در حال حاضر وام 2.25 میلیارد دلاری را علیرغم اینکه قبلا لغو شده بود پیشنهاد داده است (داکا تریبون)

به گفته وزیر، ژاپن 30 میلیارد ین به عنوان کمک در پروژه‌های مختلف ارائه خواهد کرد. وزیر اطلاعات و صدا و سیما و دبیرکل مشترک لیگ عوامی دکتر حسن محمود گفت زمانی بانک جهانی  اعتبار برای تامین مالی پل پادما را لغو کرد، اما اکنون پیشنهاد داده است که 2.25 میلیارد دلار به بنگلادش وام خواهد داد. به گفته وزیر ژاپن 30 میلیارد ین به عنوان کمک در پروژه‌های مختلف ارائه خواهد کرد.

43 درصد واردات بنگلادش از چین و هند انجام می‌شود (پروتوم آلا)

43 درصد از واردات محصولات بنگلادش از هند و چین انجام می‌شود ولی صادرات به این دو کشور بسیار ناچیز و تنها 5 درصد است. این یعنی بنگلادش در تجارت دوجانبه با هند و چین عقب مانده است. بر اساس اطلاعات بانک مرکزی بنگلادش، در سال مالی گذشته یعنی 2022-2021، بنگلادش مجموعا به ارزش 75.5 میلیارد دلار کالا وارد کرده است. بیشتر آنها یعنی 25.59 درصد از کالاهای واردتی از مبدا چین بوده و پس از آن هند 18.11 درصد از سهم کل واردات بنگلادش را به خود اختصاص داده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما