معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۶

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته دوم اردیبهشت ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

ورود حدود 300 لیتر گازوئیل به دریای خزر

به گزارش mangystaumedia.kz مشخص شد که حدود 300 لیتر سوخت دیزل از کشتی KANTA، واقع در کنار  شرکتBatys Munai Trans ، در قلمرو شهرک آتاش در منطقه توپکاراگان استان مانگیستائو به دریا ریخته شد. در این گزارش آمده است که دپارتمان اکولوژی استان مانگستائو از آب نمونه برداری کردند. به گفته ساکنان، تخلیه از یک کشتی متعلق به شرکت Batys Munai Trans  رخ داده است. تحقیقات در حال حاضر مطابق با ماده 144-4 قانون کارآفرینی جمهوری قزاقستان در جریان است. این شرکت به پاکسازی دریا ادامه می دهد.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/okolo_300_litrov_dizelynogo_topliva_bilo_sbrosheno_v_kaspiyskoe_more

 

انتشار اطلاعات مربوط به ترکیب جمعیت قزاقستان

به گزارش Tengritravel.kz، در آستانه روز وحدت مردم قزاقستان، اداره آمار ملی داده‌های مربوط به گروه‌های قومی در این کشور را به اشتراک گذاشت. امروزه جمعیت قزاقستان 19808430 نفر است. از این تعداد، 70.6 درصد قزاق ها هستند، سهم جمعیت روسیه 15.1 درصد، ازبک ها - 3.2 درصد، اوکراینی‌ها - 1.9 درصد، اویغور ها - 1.5 درصد، آلمان‌ها - 1.1 درصد، تاتار ها - 1، 1 درصد، آذربایجانی‌ها - 0.7 درصد، کره ای‌ها - 0.6 درصد و سایر ملیت ها. بیشترین تعداد قزاق ها در استان ترکستان زندگی می‌کنند - 1.5 میلیون نفر، بیشتر روس ها از تعداد کل آنها در آلماتی - 428 هزار نفر، ازبک ها در استان ترکستان - 378 هزار نفر، اوکراینی‌ها در استان کوستانای - 86 هزار نفر از 297 هزار نفر زندگی می‌کنند. اکثریت اویغورها در استان آلماتی زندگی می‌کنند - 120 هزار نفر.در قزاقستان نمایندگانی از گروه‌های قومی مانند گاگاوز، لزگین‌ها، کومیکس ها، آوارها وجود دارند، در مجموع نمایندگان 124 ملیت زیر یک سقف در قزاقستان زندگی می‌کنند.

https://www.lada.kz/kazakhstan-news/110651-poyavilis-dannye-o-nacionalnom-sostave-kazahstana.html

 

افزایش تعرفه حمل و نقل نفت برای صادرات و ترانزیت از طریق قزاقستان

به گزارش Tengrinews.kz با اشاره به سرویس مطبوعاتی شرکت KazTransOil تعرفه حمل و نقل نفت برای صادرات و ترانزیت  CPCاز طریق قزاقستان از اول ماه مه 2023 حدود دو برابر افزایش یافته است.

https://www.lada.kz/kazakhstan-news/110656-kaztransoyl-povysil-tarify-na-transportirovku-nefti-na-eksport-i-tranzit-cherez-kazahstan.html

 

افتتاح فصل گردشگری در آکتائو توسط روسها

با ورود یک پرواز چارتر از روسیه، فصل گردشگری در آکتائو آغاز شد. وب سایت mangystaumedia.kz گزارش می دهد که حدود 120 نفر با پرواز یکاترینبورگ-آکتائو وارد شدند. به گفته مولن گابدالکالیف، رئیس اداره گردشگری استان مانگستائو، مذاکرات با هتل های دیگر برای پذیرایی از گردشگران خارجی در جریان است.  پکیج های تور خرداد تا مرداد سال جاری فروخته شده است. مذاکرات با هتل های دیگر آکتائو برای پذیرایی از گردشگران خارج از کشور در حال انجام است. در عین حال، هتل ها باید زیرساخت های مناسب، بسته مسافرتی خود را از خدماتی که می‌توانند ارائه دهند، داشته باشند. دامنه سفرهای ارائه شده به مکان‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی استان نیز به حداکثر افزایش یافته است. در عین حال مسیرها به گونه ای طراحی شده اند که گردشگران از مکان‌ها بازدید کنند،در 2 تا 3 سال آینده، قرار است سه مرکز بازدید کننده دیگر برای گردشگران در مسیر مسیرهای گردشگری، روستاهای قومی ساخته شود که مهمانان را با فرهنگ، زندگی و غذای مردم قزاق آشنا کند.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/rossiyane_pervimi_otkrili_turisticheskiy_sezon_v_aktau

 

بازگشایی مراکز خدمات کارآفرینی در استان مانگستائو

به گزارش وب سایت mangystaumedia.kz  با حمایت نورلان نوگایف استاندار استان مانگستائو، کار مراکز خدمات کارآفرینی در تمام مناطق و شهرهای استان از سر گرفته شده است. مراکز خدمات بازرگانی عبارتند از: - خدمات حسابداری و مالیاتی رایگان، - خدمات تدارکات الکترونیکی، - تهیه طرح های تجاری، - حمایت از کارآفرینان و عموم مردم با ابتکارات کارآفرینی،  ارائه خدمات متنوع حقوقی. در سال 2022، مرکز خدمات کارآفرینان 1640 خدمت ارائه کرد، 246 پروژه را برای مجموع 1.9 میلیارد تنگه اجرا کرد. در نتیجه برای 398 نفر شغل ایجاد شد. در سال جاری با ارائه 4575 خدمات، افتتاح و گسترش ایده‌های تجاری 686 پروژه و ایجاد بیش از 1000 شغل جدید در استان برنامه ریزی شده است. علاوه بر این، سمینارهای مختلفی برای تجار استان از کارشناسان برجسته در تدارکات الکترونیکی، گزارش های مالیاتی و آماری، مسائل حقوقی و روابط زمین برای شهروندان با ابتکار کارآفرینی ارائه می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تماس +7 (7292) 30-40-40بگیرید.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/v_mangistau_snova_nachali_rabotaty_tsentri_obsluzhivaniya_predprinimateley

 

افتتاح انبار سبزی و میوه جدید در آکتائو

با توجه به افزایش تولید، انبار جدیدی در «شرکت کاز فروت» (متعلق به تاجران آذربایجانی) احداث شد. مساحت کل انبار 1800 متر مربع و ظرفیت آن 2000 تن می‌باشد.به گفته مدیریت این شرکت، انبار جدید مجهز به یخچال مدرن مطابق با استانداردهای اروپایی است که تمامی قوانین نگهداری میوه و سبزیجات در آن رعایت شده است. پرطرفدارترین محصول در فروشگاه‌های ما سبزیجات است. به طور خاص، سیب زمینی، هویج، پیاز، کلم و چغندر. علاوه بر این، ساکنان اغلب میوه‌های مختلفی را بسته به فصل خریداری می‌کنند. ما همیشه سعی می‌کنیم محصولات با کیفیت و ارزان را به مردم ارائه دهیم. زمین صفروف، مدیرعامل شرکت کاز فروت گفت: اصل کار ما این است که محصولات باکیفیت و ارزان را از باغ به بازار بدون واسطه برسانیم.لازم به ذکر است این موسسه که بیش از 80 نفر در آن مشغول به کار هستند از سال 2009 فعالیت خود را آغاز کرده است. در کل بیش از 20 شعبه در شهر وجود دارد. تجارت عمده و خرده در اینجا انجام می‌شود.

https://www.instagram.com/reel/CryFWgooT78/?utm_source=ig_web_copy_link

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما